بازدید 14000
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۴ بهمن ماه

جلاد شاه هم دموکراسی‌خواه شد! / حال ناخوش بورس / سفر به چین و الزامات توسعه روابط اقتصادی

دستگیری متهمان اصلی سرقت از بانک ملی، عیدی‌ها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، روز‌های برفی دست و پای پایتخت را بست، دیپلم افتخار پر ماجرا به هومن برق نورد، رونمایی از فاز اول سامانه اینترنتی جزئیات اموال دولت، کرونا در نقطه‌ گذار و شرط ایران برای احیای برجام، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز قرار گرفته اند.
کد خبر: ۱۱۶۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۴ 13 February 2023

 

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۴ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که رسیدن جانباختگان زلزله ترکیه به سی هزار نفر، سفر رئیسی به چین و تحلیل‌هایی درباره روابط تهران –پکن در کنار تیتر‌هایی همچون سنگ اندازی‌های آمریکا در بازار عراق و مشکل مسافران ایرانی برای تهیه ارز در این بازار در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

جلاد شاه هم دموکراسی‌خواه شد!


روزنامه جوان طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان جلاد شاه هم دموکراسی‌خواه شد! نوشت: موجودی که در میانه تصویر می‌بینید، شاید برای جوانان امروز ناشناخته باشد، اما برای نسل انقلاب یا تاریخ‌پژوهان معاصر، پدیده‌ای آشناست.

جلاد شاه هم دموکراسی‌خواه شد! /حال ناخوش بورس/سفربه چین و الزامات توسعه روابط اقتصادی
او از تیره بهائیان سنگسرِ سمنان است، چون هژبر یزدانی. خودش می‌گوید بی دین است، بعید هم نیست، چون از مرام عباس افندی تا بی دینی راهی نیست.

او در دوره مسئولیت خود در ساواک، و به ویژه اداره سوم، معتقد بود که مردم ایران لایق دموکراسی نیستند و برقرار شدن آن تنها دست ما را می‌بندد، هم از این روی، هر کس از «بودنِ» خود سخن می‌کرد، به دستور او به آپولو و داغ و درفش رهنمون می‌شد!


او در کمیته مشترک، از شنیدن صدای ناله و فریاد شکنجه شوندگان لذت می‌برد و سر حال می‌آمد! این را شلاق به دستانش می‌گفتند. از همین طریق هم چنان قاپ شاه را دزدید، که به او اختیار داده بود که تلفن‌های هر کس، از جمله مافوق خود نعمت‌الله نصیری را کنترل کند.
او هر از گاه نویسندگانی، چون جلال آل احمد را می‌خواست و به آن‌ها می‌گفت: «اگر در جاده، یک مرتبه احساس کردید که ترمز ماشین‌تان کار نمی‌کند، یاد قلمفرسایی‌های خود بیفتید! تازه در آن زمان هم خودمان یک دسته گل روی قبرتان می‌گذاریم و اجازه شهیدنمایی نمی‌دهیم...!» (این‌ها در یادداشت‌های جلال هست).
او حتی در روز‌های اوجگیری انقلاب هم، «مشت آهنین» را چاره کار می‌دانست و در پاسخ به نگرانی از نهاد‌های حقوق بشری جهان می‌گفت: «به جهنم، هر چه می‌خواهند بگویند»!
او هنگامی که دریافت دیگر ارباب او را نمی‌خواهد، خانه مجلل خود در شهرک غرب را به یکی از سفرای خارجی فروخت و خانه مجلل‌تری در سانفرانسیسکوی امریکا خرید و از ایران گریخت.
او از آن تاریخ، به تجارت ساختمانی مشغول است و بعید است که داد و ستد اطلاعاتی و حتی عملی خود را، با سرویس‌های امریکا، انگلیس و اسرائیل وانهاده باشد.
او «پرویز ثابتی» است که دیروز پس از ۴۴ سال و به گمان آفتابی شدن هوا و البته از سر نابخردی، از لانه خود بیرون زده است! بیش از این کلمات را خرج او کردن، توهین به زبان فاخر فارسی است!

 

سفربه چین و الزامات توسعه روابط اقتصادی

علی‌اصغر زرگر، کارشناس روابط بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: دید و بازدید‌های دیپلماتیک در سطح روسای جمهور و وزرای خارجه و نمایندگان خاص دیپلماسی عمومی است و عموما دید و بازدید‌ها نشان دهنده تمایل طرفین برای توسعه روابط است و تلاشی است تا روابط دوجانبه را در ریل مناسبی قرار دهند. البته قبل از هر مسافرتی در این سطح کارشناسان مختلف در سطوح مختلف دیپلماتیک از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی موافقت‌نامه‌ها آماده می‌کنند و یا قرارداد‌های خاصی را حاضر می‌کنند و رئیس‌جمهور با هیاتی از دیپلمات‌ها برای تصدیق آن موافقت‌نامه‌ها و حتی اجرای آن سفر می‌کنند. از این جهت سفر رئیس‌جمهور ایران به چین سفری روتین برای بهبود روابط است تا توافقنامه‌ها بین ایران و چین به قرارداد منتهی شود و نشان داده شود تا دو کشور از اراده لازم برای توسعه روابط برخوردارند. البته در این میان چین قبل از سفر رئیس‌جمهور ایران، قرارداد‌هایی را با عربستان منعقد کرد. قرارداد‌هایی که حاشیه‌هایی را هم به‌همراه داشت.

این مورد را باید در نظر بگیریم که چین خود یک ابرقدرت است و کشوری است که از نظر قدرت اقتصادی و حتی نظامی در رده دوم دنیا بعد از آمریکا قرار دارد و نیازمند حجم قابل توجهی از معاملات اقتصادی است و در حوزه خلیج فارس تنها نمی‌تواند با ایران رابطه داشته باشد و باید با سایر کشور‌ها هم قرارداد انعقاد کند تا نیاز‌های بلندمدت پکن برآورده شود. از این رو چین قرارداد‌های بلندمدت اقتصادی و پروژه‌های اقتصادی و نظامی دارد. از این منظر رابطه خوب ایران با چین مغایرتی ندارد که چین قرارداد بلند مدتی با قطر ببندد یا با عربستان داد و ستد مالی زیادی داشته باشد. این قرارداد‌ها و همکاری‌های اقتصادی در معنای نفی توافقنامه ایران و چین به مدت ۲۵ سال نیست. سفر رئیس‌جمهور به چین نیز در همین زمینه است و احتمالا قصد دارند همکاری اقتصادی با چین را تسهیل کنند. خصوصا که اخیرا فرانسه، انگلستان و آلمان؛ ایران را تحت فشار قرار داده‌اند و تا حدودی روابط ایران و اروپا به سردی گراییده است. از این جهت سفر آقای رئیسی به چین مهم است و ایران باید بتواند روابط همه جانبه خود را در چارچوب توافقنامه ۲۵ ساله تسهیل کند. از این منظر مذاکراتی در این زمینه انجام خواهد شد و ایران تلاش خواهد کرد که نظر چینی‌ها را به همکاری بیشتر اقتصادی جلب کند و ایران و چین به تداوم همکاری‌های گذشته خود ادامه دهند. به عبارتی چینی‌ها معطل نمانند که شرایط تحریم‌های ایران چه می‌شود. از این روی، ایران مصمم است که سیاست جهت گیری به سمت شرق را ادامه دهد و آن را تسهیل کند. ایران از نظر دیپلماتیک باید به این سمت حرکت کند. ایران یک توافقنامه مهم کلی با چین امضا کرده است و در قالب آن قرارداد‌های مهم سرمایه‌گذاری نفتی و ... با چین باید منعقد شود و به اجرا گذاشته شود. ایران البته از نظر مسائل بانکی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و این مورد ارتباطی با چین هم ندارد. این محدودیت پاشنه آشیل توسعه روابط ایران و چین است. ایران باید مساله ارتباط بانکی خود را با سایر کشور‌ها به صورت کامل حل کند.

 


حال ناخوش بورس


ژوبین صفاری طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با تیتر حال ناخوش بورس نوشت: حال روز بورس این روز‌ها چندان مساعد نیست. مدت‌هاست سهامداران در انتظار رسیدن روز‌های خوب هستند، اما به محض اینکه بارقه‌های امید خود را نشان می‌دهد باز هم ریسک تازه‌ای ترمز آن را می‌کشد.
بعد از رشد بورس در دی ماه، همه انتظار داشتند که این روند ادامه پیدا کند، اما یک نامه از شورای رقابت همه چیز را به هم ریخت. درواقع یک ناهمانگی در تصمیم‌گیری بر سر عرضه خودرو در بورس باز هم سرمایه‌گذاران را دچار بی‌اعتمادی کرد. همان سناریویی که در دولت قبل هم تکرار شد و اختلاف دو وزارتخانه جرقه ریزش بزرگ بورس را زد، ریزشی که از سال ۹۹ ادامه داشت و دیگر اعتماد به بازار سرمایه از دست رفت. حالا، اما با عرضه خودرو در بورس امید بر این بود که رویکرد دولت به بازار تغییر کرده و البته قرار است با این فرآیند زیان خودروسازان جبران شود. زیانی که حاصل سال‌ها دخالت دولت‌های مختلف در اداره این صنعت بوده و قیمت‌گذاری دستوری بر این زیان افزوده است. با این حال باز هم پای قیمت‌گذاری دستوری و دخالت دولت به میان آمد. هرچند بورس در دولت قبل محلی برای جبران کسری بودجه از جیب سهامداران و مردم شد، انتظار می‌رفت که رویکرد دولت جدید متفاوت باشد. اما در این بین مطرح شدن شرط ورود خودرو به بورس نشان داد که دولت هم چشم به بازار برای جبران بخشی از کسری بودجه دارد. واریز ۸۵ درصد از مابه‌التفاوت قیمت خودرو‌ها در بورس به حساب خزانه دولت موید این نکته است. اما باید در نظر داشت که بازار سرمایه در کنار بازار پول دو بال اصلی اقتصاد کشور هستند که حال هر دوی آن‌ها با دخالت‌های مستقیم دولت خوب نیست.


مشکل اصلی اقتصاد همواره دخالت دولت در آن است. روزی که اقتصاد بتواند با فرآیند اصلی بازار و به دست بخش خصوصی هدایت شود آن روز می‌توان امید داشت که مشکلات کلان اقتصادی هم حل شود. حالا، اما سهامداران هم امیدی به اینکه رویکرد دولت جدید نسبت به بازار سرمایه تغییر کند، ندارند. هرچند باید دید در ادامه می‌توان امید داشت که ذی‌نفعان بازار سرمایه بتوانند دولت را متقاعد کنند که به نفع این بازار اقداماتی را صورت دهد یا خیر.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۰
دلار از ابتدای ۱۳۰۱ بیش از ۴۰ درصد رشد کرد طلا ومسکن هم رشد چشمگیری داشتند اما بورس در همان کانال یک ونیم ملیونی مشغول درجازدن است !!
دوران طلایی رشدهای الکی روزانه ۵ درصد بورس به تاریخ پیوست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
فقط یک بی دانش اعتماد می کند و پولش را به بورس می آورد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
مجيد دلبندم ، حتما منظورتان ١٤٠١ است نه ١٣٠١
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
معمولا در اقتصاد ایران افزایش قیمت ابتدا در دلار و طلا بوجود میآید، بعد موج تورم وارد مشکن و نهایتا وارد بورس خواهد شد. بورس هم رشد خواهد داشت فقط با تاخیر
ناشناس
| Canada |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
بسلامتی و مبارکی ومیمنت دلار وارد کانال ۴۷ هزار تومان شد
جوان گمنام! یه کم هم از خودت واسمون بگو!!!
تنها بورس نیست که حال ناخوشی دارد،حال مردم ایران ناخوش است
خاک بر سر کسانیکه با وجود فجایعی که پهلوی دوم کرد باز توله شو میخوان سرکار بیارن. توله ای که ۴۴ ساله خرجشو مادرش با پولهای دزدی که از ایران برده میده . تفو تفو .
خاک بر سر دولتهای فرانسه و اسرائیل که بلد نیستن ارازل و اوباش رو ساماندهی کنن تا تظاهرات مردمی رو به اغتشاش تبدیل کنن و تحرکات دشمن رو خنثی کنن. خخخخخخخخخ
به همین خیال باطل باشین که از دست چین و روسیه آبی بچکه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
وای بر اونهایی که با وجود فجایعی که پهلوی ها بوجود آوردن کاری کردن که عده ای کثیری از مردم دنبال این هستند که تفاله های اون دوران به قدرت برگردند . واقعا خیلی هنر می خواد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
آنانی که نمی تواندد از عقاید خود مراقبت و دفاع کنند به فحش و ناسزا رجوع می کنند . یقیناً به ایندسته از افراد مرتجع خواهند گفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
دو دوره متفاوت با گذر 44 سال با اون همه پیشرفت در عین محدودیت تکنولوژی مقایسه
قیاس مع الفارق است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
آدم به دشمنش هم توهین نمی کنه
با ریزش ده سانتی متر برف در تهران که از روزها قبل همه از

طریق اخبار هواشناسی میدانستند که حتی چه ساعتی

شروع و چقدر برف می بارد دوباره زاکانی و معاونین و

چمران و همه و همه مسولان ناکار امد را غافلگیر کرد !!!!!؟؟؟

حال نگرانی اصلی اینجاست که اگر خدای ناکرده یک زلزله در

ابعاد ترکیه در تهران که پیش بینی هم شده ، حادث گردد

مردم چگونه میتوانند ، حتی ۵ درصد به این‌مسولان شهری

خود اطمینان و اعتماد و پشتگرمی داشته باشند !!!؟؟؟؟

متاسفانه هیچ امیدی به این جماعت نمیتوان داشت ، هرگز !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
زاکانی داره دوره طرح کاد برای ریاست جمهوری رو طی می کنه قصدش از شهردار‌ شدن کار کردن نبوده
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
در زلزله احتمالی تهران خوش به حال آنانی که فورا کشته میشوند
زنده ها و زخمی ها بیچارگان دو عالم اند
برف و باران نمیبارند ، آب نداریم !!!!

میبارند ، شهردار و شورای شهرمان کارکردن نمیدانند و در راه میمانیم !!!

موقع برف روبی تهران است و زاکانی رفته تا برای برندگان جشنواره فیلم فجر

هدیه و کادو و جایزه بخرد !! ؟؟؟

البته از جیب مردم فلکزده تهران در برف مانده !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
چقدر شما تهرانی ها هوچی باز هستید و غر میزنید
ترافیک بعد از بارش برف همه جا طبیعیه
ناشناس
| Germany |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
این شهردار به تهران تحمیل شد.
تا باشد که هومن برق نورد طمع جایزه جشنواره فجر را نکند .
پنجاه سال پیش ، پدر مرحوم من که یک کارمند خیلی معمولی دولتی بود
شب عید برای خود و مادر و هر شش فرزند خود لباس و کفش نو و آجیل و میوه و شیرینی و ماهی سفید سال تحویل را میخرید

و به ما و تعداد زیادی از کودکان فامیل عیدی میداد .

حالا چرا من سالهاست نتوانستم حتی برای دو فرزند خودم
چنین رسوم را بجای بیاورم !!!! ؟؟؟؟

آیا شما همچون من چنین روزگار متفاوتی داشته و دارید ؟؟؟
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
آقای بازنشته حداقلی علتش اینکه الان هرهفته یاماه به ماه یادوماه یه بارچنین خریدایی میکنن،مایابهتره بگم اکثریت جامعه تاکفش یالباسمون پاره نمیشدیاقابل پوشیدن بودلباس نمیخریدیم عیدم آجیل نبود گندوم شاهدونه بود نخودچی کشمش بود میوه هم نبودمیوه فقط تابستون بوداونم میوه فصل تابستون نه مثل الان تو زمستون موز خیار انار سیب کوجه فرنگی پیازباشه، بخاریبرقی وگاز هم نبودفقط بالای شهرتهران شاهزاده هاداشتن ۹۰درصدمردم بیسوادبودن،توهمین تهران اکثرمحله ها حلبی آبادبود خب درسته بایدپیشرفت کنیم طی ۴۰ سال امامن میگم اونموقع ایران روکه تحریمم نبودیم وباآمریکادوست بودیم آخوندم حکومت نمیکردبا اون موقع آلمان وانگلیس وآمریکامقایسه کنیم که چقدرازاوناعقب بودیم.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
در زمان طاغوت سکه طلا در حدود ۴۲۰ تومان قیمت داشت و به یک معلم حداقل ۱۲۰۰ تومان حقوق میدادند. البته من از بعضی ها حقوق ۲۰۰۰ تومانی شنیدم. به هر حال حداقل معادل ۳ سکه طلا به معلم حقوق میدادند یعنی به پول امروز معادل ۷۵ میلیون تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
در دهه شصت پدر من با ماهی سه هزار و پونصد حقوق کارگری شایدم کمتر هفت بچه قد ونیم قد و همسر زمینی خرید و منزل دو طبقه سیصد متری ساخت همیشه هم قابلمه آبگوشت گوشت فراوون و قرمه سبزی پر گوشت بود یادش بخیر الان من ماههاست هوس ابگوشت کردم عاجز از خرید گوشتش هستم
یعنی الان شما مثلا برای مردم حق دموکراسی قائل هستید؟؟؟
بورس!
تلخ ترین جوک است.
تاریخ نشان داده که آمریکا و غرب تنها به فکر غارت و چپاول کشورهای شرق در راستای منافع خود بوده اند و راه چیاول راحت را اولا) در وابسته نگاه داشتن کشورهای منطقه و در ثانی) عقب ماندگی آنها از تکنولوژی های روز دنیا می دانند و چون کشور ما مستقل شده و از وابستگی خودکامان غربی به رهبری آمریکا رهایی یافته و با اتکا به جوانانش راه پیشرفت را در پیش گرفته و در تکنولوژی های روز دنیا در حوزه های صنعتی، دفاعی، پزشکی و ... به پیشرفت های شایان ذکری دست یافته و در برخی حوزه ها جزء کشورهای برتر دنیا قرار گرفته ایم، آنها از این استقلال، پیشرفت و خودکفایی هراس داشته و تنها ابزاری که در حال حاضر در دست دارند تحریم است همان ابزاری که متاسفانه در قبال سایر کشورهای پیشرفته آسیا از قبیل چین هم شاهد اعمال آن هستیم و در چنین شرایطی می توانیم با تغییر نگاه از غرب به شرق این توطئه پلید آنها را خنثی کنیم یعنی گسترش روابط دیپلماتیک و تجاری با همسایگان مثل قطر و عراق و قطب های تجاری آسیا یعنی کشورهایی همچون چین و هند و کره و ... همچنین باید همچون گذشته نگاه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان در زمینه بومی سازی هر چه بیشتر داشت، در این صورت غرب هم ناچار است دیر یا زود قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای ما را پذیرفته و به جای حرافی و سیاست کاری روی به مذاکرات منطقی بیاورد.
به عربستان و سایر کشورهای منطقه که در رقابت تجاری با ما هستند هم نباید کاری داشت چون این کشورها خودشان هم می دانند که در رقابت بومی سازی در حوزه تکنولوژی های روز دنیا در برابر ایران حرفی برای گفتن ندارند و سعی در رقابت تجاری با شرکای تجاری ما گرفته اند.
خیلی خوش گذشته جون مونده شبیه سی ساله های ماست
ثابتی شاید به شوخی به نویسنده ای گفته باشد که شاید ترمز اتومبیل اش بریده شود ولی بعدها ترمز اتوبوس نویسنده ها واقعا بریده شد!!!
"به حهنم‌هر چه می خواهند بگویند" چقدر این عبارت اشناست. یاد محمدجواد لاریجانی انداخت مرا.
خانم سمت چپ تصویر، دکتر پردیس ثابتی استاد دانشگاه هاروارد و از نوابغ دوران است. چرا تصویرش را محو کردید در حالیکه باعث افتخار جامعه ایرانی و جهان است؟!
چرا پهلوی رو ول نمیکنید؟
زاکانی اگر کمی به تقوایی که یکسره از آن دم میزند، باور داشت به این حرف شهید چمران عمل میکرد که اگر کاری را که توانایی انجام آن را نداری قبول کنی، تقوا نداری
پرویز ثابتی الان بالای نود سالشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
۸۶ سالشه به خودش رسیده خوب مونده
نکته عجیب در تصویر، چهره میانسال بلکه نسبتا جوان پرویز ثابتی است! الان باید بالای ۹٠سال داشته باشد در حالی که این چهره یک فرد زیر پنجاه سال است!
بورس مسخره نیست که هر روز و هر ماه بالا برود
امید مردم از دولتها به حدی رسیده که یارانه را قطع نکنند موفقیت حساب بشه.این لیاقت را مردم بکجا ببرند.
ارزش "بانک صادرات ایران" 570 میلیون دلار!!!؟
فقط ارزش برجها و اراضی و املاک این بانک چند برابر این مقدار ارزش دارد. چند برابر این مقدار سهام شرکتهای دیگر را در اختیار دارد.
احتمالا باید صبر کنیم تا مولدسازی انجام بشه تا بعد چند ماه نتیجه اش رو ببینیم
اگر قراره بانک صادرات رو از دم قسط بدین ما هم میخوایم
بسمه تعالی
شورای رقابت بهانه بود از بالا دستور رسیده که بورس را استاپ بزنید .
اگر منظورتان از " دین" آن است که شما دارید، افرین به او
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر