بازدید 4045
۱

واحدهای سنتی اجازه عرضه شیر خام ندارند

کارشناس صنایع غذایی گفت: لبنیات کم‌چرب بهترین انتخاب است همچنین لبنیات کم‌چرب غنی شده با ویتامین D حاوی پروبیوتیک یک انتخاب هوشمندانه است.
کد خبر: ۱۱۶۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲ 04 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، دکتر «راحله کاظمی» افزود: ویتامین D برای جذب کلسیم مفید است و لبنیات غنی شده با ویتامین D به جذب کلسیم کمک به سزایی می‌کند.

وی در ادامه سخنانش خواستار مصرف لبنیات کارخانه ای به دلیل اطمینان از سلامت و رعایت موارد بهداشتی در تولید این محصولات شد و اظهار داشت: دامداری ها و کارخانجات صنعتی مرتبا توسط سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان استاندارد به صورت سختگیرانه پایش می‌شوند و نمونه‌گیری انجام می شود اما متأسفانه نظارت بر روی عملکرد دامداری‌های سنتی و کارگاه‌های لبنیات سنتی به این دقت و قوت وجود ندارد.

فرآورده های لبنی کارخانه ای بهداشتی و قابل اطمینان است

این کارشناس صنایع غذایی تاکید کرد: فرآیند پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون سبب کاهش ویتامین و املاح فرآورده‌های لبنی نمی شود. در کارخانه ها از آخرین فناوری برای فرآیند حرارت دهی استفاده می‌شود و تنها میکروب عامل بیماری از بین می‌رود و ویتامین‌ها حفظ می‌شوند.

وی یادآور شد: شیر در ابتدا در کارخانه فرآورده‌های لبنی نمونه‌گیری می‌شود و بعد در صورت تایید وارد پروسه تولید می‌شود، این در حالی است که لبنیات سنتی (محلی) بدون اینکه نمونه‌گیری انجام شود وارد پروسه تولید می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه هیچ نظارتی بر بهداشت فردی و بهداشت محیط و همچنین بر فرآیند بسته‌بندی کارگاه های سنتی وجود ندارد، گفت: متأسفانه احتمال اینکه برخی از افراد سودجو شیرهای مرجوع شده از کارخانه های فرآورده های لبنی را به کارگاه‌های لبنیات سنتی به فروش برسانند به شدت زیاد است.

وی عنوان کرد: همه ما از اهمیت گنجاندن شیر و لبنیات در رژیم غذایی روزانه خود واقف هستیم سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که گروه‌های سنی مختلف روزانه باید چند واحد شیر و لبنیات را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند؟

لزوم مصرف روزانه شیر در تمام گروه‌های سنی

این کارشناس صنایع غذایی افزود: کودکان زیر هفت سال باید روزانه ۱/۵ لیوان، کودکان هفت تا ۱۲ سال روزانه ۲ لیوان، دختران در سن بلوغ روزانه ۲/۵ لیوان، پسران در سن بلوغ روزانه سه لیوان، دوران بارداری روزانه سه تا ۳/۵ لیوان، دوران شیردهی روزانه ۳/۵ تا چهار لیوان و بزرگسالان ۲ تا سه لیوان شیر باید بنوشند.

وی در ادامه منابع آلوده کننده لبنیات سنتی را مدفوع حیوان، ظرف آلوده، باکتری بر روی پوست حیوان، حشرات، عفونت پستان گاو، عدم رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط در دامداری، آلودگی طی پروسه انتقال به محل فرآوری عنوان کرد.

کاظمی افزود: در فرآیند پاستوریزه کردن، حرارت ۷۳ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ ثانیه صورت می گیرد. در این مرحله به علت مدت زمان نگهداری کوتاه مدت که بر روی شیشه یا پلاستیک درج شده است دیگر نیازی به افزودن ماده نگهدارنده نیست.

وی همچنین گفت: در فرآیند استریلیزه کردن هم حرارت ۱۵۰-۱۳۵۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۵ ثانیه صورت می گیرد.

واحدهای سنتی اجازه عرضه شیر خام ندارند

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه واحدهای سنتی اجازه عرضه شیر خام ندارند، گفت: به دلیل اینکه شیر یکی از فرآورده‌های پرمصرف لبنی است مصرف غیر بهداشتی آن می‌تواند عامل انتقال بیماریهاری مشترک و خطرناک از جمله "بروسلوز و سل" بین انسان و دام باشد.

«رامین سمیعیان» با اشاره به اینکه در حال حاضر سه مرکز جمع آوری شیر دارای پروانه بهداشتی دامپزشکی هستند، به شهروندان توصیه کرد که از تهیه شیر خام از واحدهای عرضه لبنیات سنتی بطور جدی خودداری کنند و از شیرهای پاستوریزه استفاده کنند.

اکنون۳۰ هزار راس گاو در گاوداری های استان کرمانشاه موجود است و سالیانه نزدیک به ۴۰۰ هزار تن شیر از گاوداری های صنعتی و سنتی استان تولید می شود که حدود ۱۰۹ تن آن در روز در استان مصرف می شود و مابقی آن به خارج از استان صادر می گردد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
متاسفانه تمام کارخانجات شیر کشور شیر پاستوریزه را که باید تا دمای 72 درجه حرارت بدهند بخاط افزایش ماندگاری در مغازه ها تا دمای 85 الی 90 درجه حرارت می دهند در این دما ها اکثر مواد مغذی شیر از بین می رود عمر ماندگاری شیر پاستوریزه در حدود 4 روز است ولی شیر های که به اسم پاستوریزه تولید می شود تا ده روز تاریخ مصرف می خورند؟ متاسفانه این با اطلاع و سکوت سازمان غذا و دارو صورت می گیرد!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست