بازدید 6817
۲

هزینه حج چقدر است؟

دامنه هزینه حج تمتع در کشورهای مسلمان از ۳۰۰۰ تا فراتر از ۱۰۰۰۰ دلار پیش‌بینی شده است. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اما تخمین زده است هزینه تقریبی حج برای زائران ایرانی حدود ۱۵۰ میلیون تومان شود.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹ 24 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سازمان حج و زیارت هنوز به طور رسمی هزینه کامل هر نفر در حج تمتع ۱۴۰۲ را اعلام نکرده و نسبت به اعلام تقریبی آن واکنشی نشان نداده و این مبلغ را هنوز تایید نکرده است. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در آبان‌ماه امسال، پیش از امضاء تفاهم‌نامه حج ایران و عربستان، پیش‌بینی کرده بود هزینه حج بر هر زائر ایرانی حدود ۱۲۰ میلیون تومان تمام شود.

سیدصادق حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ هفته پیش گفته بود: قیمت نهایی حج هنوز استخراج نشده است. کمیته نرخ‌گذاری تشکیل شده تا آخرین نرخ‌ها را استخراج کند و در روزهای آینده قیمت نهایی حج اعلام خواهد شد. البته قیمت گروه‌ها واحد نیست، در حج امسال پنج گروه داریم که هزینه‌های هر یک متفاوت است.

این سازمان اما اعلام کرده است هیأت دولت، تخصیص ارز ویژه به حج ۱۴۰۲ با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را تصویب کرده و با بانک مرکزی نیز برای انتقال ۲۵۰ میلیون دلار به عربستان، توافق شده است.

بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت قرار است حج ۱۴۰۲ "دو نرخی" شود؛ چرا که از ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر سهمیه حج ایران، ۳۷ هزار نفر در اولویت قرار دارند که سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام کرده و هزینه حج را پرداخت کرده و پول آن‌ها با ارز ۹ هزار تومان تبدیل شده و به بانک مرکزی سپرده شده است. این افراد در آن سال به دلیل همه‌گیری کرونا از سفر حج باز ماندند که سازمان حج و زیارت به آن‌ها وعده داده بود اگر انصراف ندهند و پولشان را پس نگیرند، هم نوبتشان محفوظ می‌ماند و هم آن ارز ۹ هزار تومانی.

حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ چندی پیش هم، درباره پرداخت هزینه مابه‌تفاوت این افراد که سال ۹۹ هزینه ثبت‌نام کرده‌اند، گفته بود: هنوز نمی‌دانیم عربستان بابت خدمات چقدر هزینه دریافت می‌کند، اگر آن هزینه افزایش نیابد، این افراد با همان هزینه قبلی اعزام می‌شوند، اما اگر هزینه خدمات در عربستان افزایش پیدا کند، مابه‌تفاوت آن را از زائران می‌گیریم.

هزینه حج معمولا شامل خدمات ویزا، حمل‌ونقل هوایی، داخلی، ‌اقامت، غذا، بیمه و درمان و پزشکی، چادرهای منا و عرفات و دیگر امکانات و خدمات حج، رفاهی و عمومی است. با آن‌که عربستان با پایان همه‌گیری کرونا، برخی هزینه‌ها را بویژه در بخش بیمه در عمره کاهش داده است، ‌اما هنوز درباره کاهش هزینه‌ها در حج اعلامی نشده است.

بنا بر آخرین اعلام وزارت حج و عمره عربستان، هزینه حج امسال برای "زائران داخلی و محلی عربستان" از ۳۹۸۴ ریال سعودی (۱۰۶۰ دلار) آغاز می‌شود. گران‌ترین بسته با اسکان زائران در برج‌های شش گانه منا در نزدیکی جمارات تا ۱۱۴۳۵ ریال قیمت دارد. وزارت حج عربستان همچنین پرداخت هزینه حج را برای شهروندان خود در سه قسط امکان‌پذیر کرده است.

هزینه سفر حج گذشته که مشمول محدودیت‌های کرونا شده بودند و فقط حدود ۳۹ هزار نفر از ایران در آن شرکت داشتند، ۴۵ میلیون تومان بود. درحالی‌که نخست این مبلغ ۳۷ میلیون تومان تعیین شده بود، اما در آستانه حج تمتع، سازمان حج و زیارت از افزایش هزینه‌ها در داخل عربستان تا ۳۰۰ درصد خبر داد که قیمت حج را از ۳۷ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان رساند. رییس سازمان حج و زیارت گفته بود حج ۱۴۰۱، آخرین حج ارزان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
۱۵۰ میلیون پول بی زبونو بدی بری عربستان؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
عزیزم شما نرو ! پول بی زبان را بردار برو لاس وگاس ، نتونستی برو پاریس ، نتونستی برو رم ، بازهم نتونستی برو تایلند ، نشد برو دوبی یا آنتالیا یا استانبول یا اینکه همین وان ترکیه بغل گوشمون ! خوش بگذره !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر