بازدید 2739

دولت برزیل وضعیت اضطراری اعلام کرد

وزارت بهداشت برزیل به دلیل سوءتغذیه و مرگ کودکان در منطقه یانومامی، بزرگ‌ترین ناحیه حفاظت شده بومیان این کشور در مرز ونزوئلا، وضعیت اضطراری اعلام کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸ 23 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، رویترز بامداد دوشنبه نوشت، گزارش‌ها حاکی از افزایش سوءتغذیه، بیماری و مرگ کودکان به علت استخراج غیرقانونی طلا در منطقه یانومامی است.

دولت لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از وضعیت اضطراری ازسرگیری خدمات بهداشتی به مردم یانومامی است که در دوره ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو متوقف شده بود.

در دوره ریاست چهار ساله بولسونارو ۵۷۰ کودک یانومامی به دلیل بیماری‌های طولانی مدت از جمله سوءتغذیه، مالاریا و اسهال و همچنین بی‌اطلاعی مردم از جیوه مورد استفاده استخراج‌کنندگان طلا جان خود را از دست دادند.

پس از آنکه عکس‌ها و گزارش‌هایی از کودکان و زنان و مردان بیمار منتشر شد لولا داسلوا شنبه از یک مرکز بهداشتی یانومامی در ایالت رورایما دیدار کرد.

رئیس جمهوری برزیل در توئیتی نوشت: در رورایما بیش از بحران بشردوستانه چیزی که دیدم نسل‌کشی بود؛ جنایتی که توسط یک دولتی بی‌اعتنا به رنج مردم، علیه یانومامی برنامه‌ریزی و اجرا شده بود.

دولت برزیل اعلام کرد که بسته‌های مواد غذایی به منطقه حفاظت شده یانومامی ارسال خواهد شد. حدود ۲۶ هزار نفر از بومیان یانومامی در این منطقه زندگی می‌کنند.

منطقه حفاظت شده یانومامی چندین دهه است که به محل فعالیت معدنچیان غیرقانونی طلا تبدیل شده است. اما وعده بولسونارو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ برای قانونی کردن استخراج طلا در مناطق حفاظت شده باعث شده که فعالیت‌های غیرقانونی در این منطقه چند برابر شود.

این در حالی است که نشانه‌هایی درباره جنایات سازمان یافته در منطقه یانومامی دیده می‌شود. گزارش‌ها حاکی است که افرادی قایق‌سوار در رودخانه‌های یانومامی با سلاح‌های خودکار به سوی بومیان منطقه و مخالفان استخراج طلا شلیک می‌کنند.

لولا وعده داده است با استخراج غیرقانونی طلا و جنگل‌زدایی در آمازون مقابله کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر