بازدید 38364

توقف واردات، قیمت «سانتافه» را ۱۲ برابر کرد!

خودرو سانتافه به تعداد کمی در بازار وجود دارد ولی هزاران نفر متقاضی خرید آن هستند و این باعث شده سانتافه ۲۰۱۷ که قیمت آن در بازار دنیا ۳۰ هزار دلار بود (۱.۲ میلیارد تومان با دلار ۴۰ هزار تومانی) الان کارکرده آن در بازار ۳.۵ میلیارد و صفر آن ۴ میلیارد تومان قیمت بخورد؛ در حالی‌ که ما فروردین و اردیبهشت ۹۷ این ماشین را با قیمت ۳۱۵ تا ۳۲۰ میلیون می‌فروختیم؛ یعنی ۱۱ تا ۱۲ برابر رشد قیمت داشته‌ و این تازه مدل ۲۰۱۷ است.
کد خبر: ۱۱۶۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴ 18 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری، سیاست ممنوعیت واردات خودرو با هر هدفی که اتخاذ شد، در بازار خودرو پیامدی جز افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نداشت. در ۵ سال گذشته خودرو بیش از پیش به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و جهش‌های دوره‌ای در قیمت، آن را از دسترس متقاضیان واقعی دور کرده است. سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، از تأثیر توقف واردات بر قیمت‌ها گفت.

ممنوعیت واردات در ۵سال گذشته چه تأثیری بر قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار گذاشت؛ مخصوصا خودروهایی که با توجه به سقف قیمت آیین‌نامه، الان هم امکان واردات ندارند؟

مهم‌ترین تأثیر ممنوعیت واردات این بود که امروز می‌بینیم خودروهایی که ۱۰سال از ساخت آن می‌گذرد و در دنیا از رده خارج شده، در بازار ما ۷میلیارد خرید و فروش می‌شود. مثلا لندکروز ۲۰۱۲ که الان ۱۱سال از ساخت آن می‌گذرد، در بازار ما ۷.۵ تا ۸ میلیارد تومان قیمت می‌خورد، در حالی‌ که قیمت واقعی لندکروز در این حد نیست. الان لندکروز ۲۰۲۲ با آپشن جدید، طرح جدید و تزیینات جدید، بدون گمرکی ۲ میلیارد و ۲۰۰ تا نهایتا ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

رشد قیمت در بازار همه خودروهای خارجی به یک نسبت بوده است؟

فرقی ندارد. هر کالایی که در بازار نباشد، بدون تردید ارزش پیدا می‌کند. خودرو سانتافه به تعداد کمی در بازار وجود دارد ولی هزاران نفر متقاضی خرید آن هستند و این باعث شده سانتافه ۲۰۱۷ که قیمت آن در بازار دنیا ۳۰ هزار دلار بود (۱.۲ میلیارد تومان با دلار ۴۰ هزار تومانی) الان کارکرده آن در بازار ۳.۵ میلیارد و صفر آن ۴ میلیارد تومان قیمت بخورد؛ در حالی‌ که ما فروردین و اردیبهشت ۹۷ این ماشین را با قیمت ۳۱۵ تا ۳۲۰ میلیون می‌فروختیم؛ یعنی ۱۱ تا ۱۲ برابر رشد قیمت داشته‌ و این تازه مدل ۲۰۱۷ است؛ در حالی‌ که اگر واردات آزاد بود، الان قیمت مدل ۲۰۲۲ همین خودرو با دلار ۴۰ هزار تومانی و با لحاظ‌کردن ۱۰۰درصد گمرکی می‌شود ۲.۴میلیارد تومان. حتی اگر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را هم برای هزینه‌های جانبی در نظر بگیریم، قیمت سانتافه ۲۰۲۲ زیر ۳ میلیارد تومان خواهد بود. اگر واردات آزاد بود نه خودروهای چینی با قیمت میلیاردی به‌ دست مردم می‌رسید و نه قیمت خودروهای داخلی این قدر بالا می‌رفت. خودرو یک کالای مصرفی است و هیچ جای دنیا به آن به چشم سرمایه نگاه نمی‌کنند اما در کشور ما به‌ دلیل منع واردات و کمبود عرضه شرایط برعکس است.

شروع دور جدید واردات را چقدر در کاهش قیمت‌های موجود تأثیرگذار می‌دانید؟

واردشدن خودرو به بازار در هر صورت، چه تولید و چه واردات، یک گام مثبت است و قطعا تأثیر مثبت بر قیمت‌ها هم دارد اما این عرضه‌ها باید تداوم داشته باشد. خودروهای وارداتی باید به‌ طور مستمر در بورس عرضه شوند نه اینکه چند دستگاه عرضه شود و تا عرضه بعدی ۶‌ماه فاصله بیفتد، در این صورت هیچ تأثیری نخواهد داشت.

پس یکی از شروط را تداوم عرضه می‌دانید؟

من همیشه گفته‌ام هر بازاری یک نیاز کالایی دارد. این نیاز باید سنجیده شود و نسبت به این نیاز تولید و عرضه کالا انجام شود. در چنین شرایطی غیر ممکن است که فرصت و انگیزه‌ای برای دلالی، واسطه‌گری و سودجویی ایجاد ‌شود. هم‌اکنون واردات آغاز شده و گرچه هنوز تیراژ واردات بالا نیست اما یک گام مثبت است. تعرفه‌ها و سود واردکننده هم تقریبا مشخص شده و ادامه این شرایط می‌تواند برای بازار خودرو خبر خوبی باشد.

پس شما به تعدیل قیمت در بازار خودرو خوش‌بین هستید؟

بله. مشکلی که در یکی - دو سال اخیر داشتیم، این بود که سال ۹۶ واردات متوقف شد و از سوی دیگر تولید هم نسبت به سال ۹۷ کاهش زیادی پیدا کرد و این کاهش عرضه در شرایطی که تقاضا همچنان بالا بود، باعث شد شکاف بین قیمت کارخانه تا بازار هر روز بیشتر شود.

شرایط امروز بازار خودرو را چطور می‌بینید؟

التهاب بازار نسبت به هفته‌های قبل کم شده اما بازار همچنان راکد و معاملات ضعیف است. تقریبا هیچ معامله‌ای این روزها انجام نمی‌شود و خریداری وجود ندارد. افزایش شدید قیمت خودرو در ماه‌های گذشته ناشی از نوسانات ارز بود و نه به‌ دلیل رقابت و تقاضا و این اصلا عجیب نیست. باید بپذیریم که وقتی کالایی سرمایه‌ای می‌شود، قیمت آن با کوچک‌ترین نوسان ارزی بالا و پایین می‌شود اما اگر قیمت ارز در کانال مشخصی ثابت بماند، حتی اگر این قیمت بالا هم باشد نوسان بازارهای جانبی کم می‌شود. همان طور که در یکی - دو هفته اخیر قیمت ارز در یک کانال مشخص مانده و بازار خودرو هم آرام‌تر شده است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۱
دلالها غیر از جیبشان چیزی نمیبینند.1- قیمت دلار در بازار 12 برابر شده پس 12 برابر شدن قیمت عادی است.
2- اگر واردات آزاد باشد، به دلیل کم بودن دلار در بازار، قیمت دلار حداقل 400 هزارتومان میشود. بعد نه تنها همین خودروی 4 میلیاردی میشود 40 میلیارد، نان شب مردم هم گران میشود.
3- هر زمانی که دولت از عرضه دلار نفتی در بازار صرف نظر کرد، وارادات باید آزاد شود. در غیر این صورت یا باید تولید دولتی شود و یا کشور از تولید هر چیزی که دولتی نیست منصرف شود.
شماها مردم را به زیر خط فقر بردید وگرنه از نظر ارزی قیمت تمامی اجناس آنقدرها هم گران نشده.
ورود ماشین مساوی با خروج ارز و افزایش تقاضا برای ارز و مساوی با افزایش دلار و با لا رفتن قیمت نیازهای ضروری مردم ولی تمرکز روی تولید داخلی و بالا بردن کیفیت خودرو داخلی مساویست با اشتغال و صرفه جوی ارزی
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
برای تمرکز روی تولید داخلی و بالا بردن کیفیت خودرو داخلی دیگه بیشتر از 50 سال لازمه؟، برادر عزیز 50 ساله خودرو میسازیم 50 سال هم از خودرو سازی عقب هستیم. دلار رو نگران نباش مشکلی براش پیش نمی آید با تعطیل کردن خودرو سازی داخلی و ورود خودرو استاندارد و به به روز از شرکتهای معتبر خودروساز خارجی (نه چینی) آنقدر سودمی بریم که توش گمه الان برات میگم:
- صرفه جویی غیر قابل تصور در مصرف بنزین
- تاثیر فوق العاده زیاد در هوای شهرها
- نجات جان صد ها هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای
- قشنگ شدن خیابان ها (ثابت شده خودرو زیبا موجب زیبا شدن ساختمان و خیابان هم خواهد شد)
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
آقا تاجر تو قطر داریم فقط با ریال کار میکنه ماشین میاره ریال میگیره هیچ ارتباطی به ذخایر ارزی نداره اینا همش بهونه ست برای سرکیسه کردن مردم توسط خودرو سازان داخلی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
‌وقتی اطلاعی ندارین نظر ندین خر‌وج ارز با خودرو اتفاق نیفتاد خروج ارز زمانی شد که مردم سرمایه نقدی غیر نقدی خودشون یا گوشه صندوقها گذاشتند یا خونه کردن تو ترکیه با ورود چند تا ماشین به هیچ جایی بر نمیخوره جز جیب دلالها و صد البته کارخانه های پر ادعا و بنجل ساز ایرانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
در ادامه پیشنهاد تعطیل کردن خودروسازان داخلی برای عزیزانی که نگران کارکنان خودروسازان داخلی هستند همه می توانند نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان خارجی را داشته باشند، نه تنها آنها سر کار خواهند بود بلکه کسان دیگری هم جذب این بنگاهها خواهند شد.
این دیگه اسمش بازار نیست. لجن زار خون و خیانته.
ما خودمون انتخاب كرديم اينجوري زندگي كنيم
اين مال دوسال پيشه
عیب ندارد طبق معمول جواب بی لیاقتیشونا با مالیات از دارنده جبران میکنند .
12 برابر که فقط رشد دلاره. پس افزایش ناشی از ممنوعیت واردات کجاست؟
نوی سانتافه تو کره جنوبی چهارصد میلیون تومان است
پاسخ ها
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
اولا سانتافه خودچندنوع است ثانیا یادت باشه اغراق دردروغ باعث میشه که حرف راست هم لوث بشه.واقعیت اینه که اولا واردات خودرو همیشه ممنوع یا با محدودیتهای شدید وغیرموجه همراه بوده واین علاوه برپایمال کردن حق مسلم مردم درانتخاب باعث بشه قیمت خودروهای خارجی درایران بسیاربیشتر ازقیمت جهانی آن باشد
علی برکت الله
سکه 22 میلیون 500 هزار تومان و دلار 41 هزار و سیصد تومان. حالا این یعنی ثبات یا بی ثباتی؟
درآزادکردن واردات خودرو صرفا باید استانداردهای زیست محیطی -فنی وامثالهم درنظرگرفته شود.قراردادن محدودیتهای من دراوردی مثل حجم موتور وقیمت باعث میشود هم مردم ازیک حق به حقه خود یعنی حق انتخاب محروم شوندهم دولت از درامدعظیمی که ازواردات خودرو میتواندکسب کندمحروم شود.توجه داشته باشید برخلاف گفته برخی حضرات کمبودهای ارزی به هیچ وجه توجیه گرممنوعیت یا محدودیت واردات خودرو نیست.برای اینکه ارزموردنیازبرای واردات خودرو درحقیقت ازتغییرمسیر ارز مقداری ازواردات کالاهای قاچاق تامین خواهدشدوبجای لباس وآدامس وشکلات وسیگارو شامپو ...که به تولیدات داخلی ضربه میزند ودیناری هم به دولت نمیرسد خودرو وارد وسالانه دهها تریلیون نصیب دولت خواهدشد.
مافیای خودرو را باید منهدم کنیم، وگرنه ...
بزرگترین دلال خودرو خود دولته که با اعمال تعرفه بالا برای واردات خودرو پول هنگفتی به جیب میزنه و هم باعث نجومی شدن قیمت خودرو وارداتی و به تبع آن خودروهای داخلی نیز به همین تناسب میتوانند قیمت رو تا چند برابر قیمت تمام شده بالا ببرن.
عامل این همه نابسامانی در اقتصاد کشور خود دولت است وبس
نه اینکه خیلی درامدمون از اماراتی ها بالاتره باید ۱۲ برابر اونا هم پول بدیم واسه این ماشینهای معمولی از نظر همه کشورها جز ایران
از مسئولان ما چه توقعی می‌ره جز افزایش فقر و فلاکت در جامعه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار