بازدید 5179

معاون وزیربهداشت: پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده

شب گذشته رئیس زاده عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، فرشیدی معاون معاون بهداشت وزارت بهداشت وقانعی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامه گفتگوی ویژه به موج جدید کرونا و چگونگی مقابله با آن پرداختند.
کد خبر: ۱۱۵۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶ 01 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از وبدا، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آغاز پیک جدید کرونا در کشور گفت: از همه بیمارستان ‌ها و کادر درمان خواسته‌ایم که آماده باش باشند زیرا طی ۴ تا ۶ هفته آینده پیک به اوج خود می‌رسد.

حسین فرشیدی افزود: همکاران ما در وزارت بهداشت از چهارشنبه شب دو سویه جدید دیگر در بین بیماران مشکوک به کووید۱۹ تشخیص داده‌اند. بنابراین تعداد سویه‌های جدید کرونا در کشور به سه سویه BQ۱ و XBB و BA۲ افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: وقتی ما سرعت غلبه سویه BA۵ را در اروپا را رصد می‌کنیم، می‌بینیم که با شیوع سویه BQ۱ سرعت انتقال این بیماری افزایش یافته و کشورهایی همچون فرانسه و آلمان به سرعت درگیر شدند.

فرشیدی با تاکید بر اینکه قدرت انتقال XBB پنج برابر بیشتر از دلتا است، گفت: باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شوند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که با توجه به اینکه از آخرین تزریق واکسن عمومی کرونا زمان زیادی گذشته و جمعیت قابل توجهی از مردم کشورمان نیز دز سوم و چهارم کرونا را تزریق کرده اند ظرف یک الی یک و نیم ماه آینده دچار پیک جدید کرونا خواهیم شد.

فرشیدی تاکید کرد که از روز شنبه پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده و از همه بیمارستان ‌ها و کادر درمان خواسته‌ایم که آماده باش باشند زیرا طی ۴ تا ۶ هفته آینده پیک به اوج خود می‌رسد.

به گفته وی علائم سویه های جدید کرونا به ویژه در سویه XBB از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت علائمی همچون درگیری های گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: میزان بستری در سویه های جدید کرونا به همان مقداری است که در سویه امیکرون وجود داشت اما هرچه تعداد بیماران بیشتر باشد درصد بستری نیز افزایش می‌یابد.

نگران گسترش ابتلا نیستیم/ واکسن‌های موجود موثر هستند

در همین حال، دکتر قانعی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: همانطور که اطلاع دارید زمانی که با موج سویه دلتا مواجه شدیم، واکسیناسیون آنقدر پوشش پیدا نکرده بود و تعداد واکسن‌ها افزایش پیدا نکرده بود بنابراین سطح ایمنی پایین بود و بنابراین مرگ و میر دلتا یک درصد می‌شد یعنی ۱۰ درصد مبتلایان بستری می‌شدند و ۱۰ درصد بستری‌ها هم منجر به فوت می‌شدند،

وی افزود: البته در آی سی یو نرخ فوت گاهی تا ۵۰ درصد هم افزایش پیدا می‌کرد، در مورد سویه اومیکرون موضوع این است که کمتر دستگاه تنفس تحتانی یعنی خود کیسه‌های هوایی و آن نایژه‌ها را گرفتار می‌کند، وقتی که سویه اومیکرون دستگاه تنفس فوقانی را بگیرند ویژگی آن این است که سرایت زیاد، ولی مرگ کم می‌شود، اگر اضافه کنیم که کشور ما به هر حال دو یا سه دز واکسن هم زدند بنابراین باید به شدت میزان مرگ و میر پایین باشد، آن چیزی که ما باید مراقبت کنیم فقط مرگ و میر و بستری شدن است، نمی‌شود جلوی ابتلا را گرفت به خاطر این که این سویه بسیار مسری است و موج قبلی هم که آمد خیلی‌ها بدون علامت بودند، بنابراین می‌گردند و منتشر می‌کنند و ۴۰ درصد هیچ علامتی نداشتند یا علامتی خفیفی دارند که فکر نمی‌کنند مریض هستند که این باعث می‌شود گسترش پیدا کند، ما نگران ابتلا نیستیم، به همین دلیل آن چیزی که قطعی است بحث واکسن است به خاطر این که یک ایرادی وارد شده می‌گویند نکند این واکسن‌های موجود این ویروس را خنثی نمی‌کند، آنچه که قطعی است این است که هر کسی که واکسن را به اندازه کافی یعنی سه دز زده باشد و یادآور را زده باشد حتماً میزان بستری و فوت کاهش ۲۰ برابری می‌یابد، این چیزی است که بسیار کمک می‌کند، حداقل یک بیستم آن چیزی است که در دلتا داشتیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر