بازدید 5571
۱

دولت خودخوانده مخالفان ونزوئلا منحل شد

مخالفان دولت قانونی ونزوئلا دولت خودخوانده خود به رهبری خوان گوایدو را که در ژانویه ۲۰۱۹ تشکیل شده بود، منحل کردند.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۳ 31 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از روسیا الیوم، مخالفان دولت قانونی ونزوئلا دولت خودخوانده خود به رهبری خوان گوایدو را که در ژانویه ۲۰۱۹ تشکیل شده بود، منحل کردند.

بر اساس این گزارش، قانونگذاران ونزوئلایی با ۷۲ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع پایان ریاست‌جمهوری خودخوانده گوایدو از تاریخ ۴ ژانویه به بعد را تصویب کردند.

این در حالی است که خوان گوایدو روز پنج شنبه اعلام کرده بود که مخالفان، تصمیم گیری پیرامون پایان دادن به دولت خودخوانده تحت رهبری وی را به سوم ژانویه موکول کرده اند.

مردم ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ برای بار دوم «نیکلاس مادورو» را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب این کشور انتخاب کردند. اما آمریکا و کشورهای غربی با وجود پیروزی مادورو و کسب اکثریت آرا، خوان گوایدو، رقیب غرب‌گرای او را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا اعلام و تحریم‌هایی را علیه دولت و مردم ونزوئلا اعمال کردند.

خوان گوایدو که در انتخابات مردمی شکست خورده بود، پس از پیروزی مادورو با تظاهرات خیابانی و تشویق هوادارانش به آشوب‌های مداوم، به دنبال سرنگونی دولت قانونی مادورو بود، اما در نهایت مادورو با کمک ارتش و حمایت‌های مردمی توانست گوایدو را منزوی و قدرت خود را تثبیت کند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ اواخر تیرماه امسال در گفت‌وگویی تلویزیونی آشکارا به نقش خود در طرح‌ریزی کودتا در کشورهای خارجی اعتراف کرد.

جان بولتون در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: به عنوان کسی که در برنامه‌ریزی کودتا نه در اینجا (آمریکا) بلکه در برخی جاهای دیگر مشارکت داشتم می‌گویم که این اقدام (کودتا) نیازمند کار و وقت زیاد است.

این اظهارنظر بی‌سابقه و رسمی مقام ارشد دولت پیشین آمریکا پس از آن بیان شد که مجری سی‌ان‌ان خطاب به جان بولتون گفت ناآرامی‌ها و شورش‌های ۶ ژانویه پارسال به نوعی تلاش برای کودتا علیه جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ بود.

جان بولتون در ادامه در برابر اصرار مجری برای تشریح این اظهارات بی‌سابقه به نقشش برای کودتا علیه «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا افزود: نمی‌خواهم جزئیات آن را بیان کنم، اما تلاشی ناموفق بود.

آمریکا سابقه‌ای طولانی در انجام کودتا در کشورهای دیگر دارد، اما معمولاً مقامات این کشور هیچ‌گاه این‌گونه رسماً و آشکارا به نقش‌شان در انجام کودتا در کشورهای دیگر اعتراف نمی‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ایران باید از جان بولتون به دادگاه امور بین المللی شکایت کند و پلیس اینتر پل را در جریان بگذارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان