بازدید 4446

تولید سیستم عامل بومی، تکلیف وزارت ارتباطات است

وزیر ارتباطات درباره فراخوان توسعه سیستم‌عاملی بومی گفت: این امر یکی از تکالیفی است که شورای عالی فضای مجازی بر عهده این وزارتخانه گذاشته است.
کد خبر: ۱۱۵۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲ 21 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما‌‌‏، دو روز پیش وزارت ارتباطات برای تولید سیستم‌عامل بومی تلفن همراه فراخوان داد؛ موضوعی که با واکنش بسیاری از فعالان و کارشناسان امر روبه‌رو شد. حال وزیر ارتباطات می‌گوید این فراخوان در پی وظیفه‌ای است که شورای عالی فضای مجازی به آن‌ها محول کرده.

«عیسی زارع‌پور» در‌این‌باره گفت: «تولید سیستم‌عامل بومی یکی از تکالیفی است که شورای عالی فضای مجازی در سند معماری شبکه ملی اطلاعات بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته. در راستای اجرای این تکلیف قانونی با استفاده از نخبگان کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه، قصد داریم این تکلیف را انجام دهیم.»

او با تأکید بر تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه بومی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: «ما به سمتی حرکت می‌کنیم که بتوانیم زیرساخت‌های لازم برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور را به‌طور بومی داشته باشیم. همه کشور‌های پیشرفته به سمتی پیش می‌روند که بتوانند دارایی دیجیتال مخصوص به خود را داشته باشند. در حوزه تلفن همراه و سیستم‌عامل هم همکاران در معاونت فناوری وزارتخانه فراخوانی داده‌اند تا ظرفیت‌های موجود در کشور را شناسایی و از آن برای تولید سیستم‌عامل بومی استفاده کنند.»

وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی درباره تعداد داوطلبانی که تاکنون ثبت نام کرده‌اند، گفت هنوز آمار دقیقی وجود ندارد.

گفتنی است طی فراخوان دو روز گذشته وزارت ارتباطات، از اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های خصوصی، غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد که تا تاریخ بیستم دی‌ماه ۱۴۰۱ دارای حداقل یک سیستم‌عامل عملیاتی نصب‌شده روی گوشی هوشمند باشند، برای ارزیابی دعوت به‌عمل آمده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۲
یه کاری میکنید که مردم از شرکت دانش بنیان متنفر بشن. زحمتی که ستاری کشید و الان از توانش برای سرکوب و محدودیت مردم استفاده میشه. از هر فرصتی تهدید می‌سازید.
درست هر کار علمی باعث تجربه و کسب دانش میشه ولی بهتر الویت در جاهایی باشه که بیشتر مورد نیاز
سلام به کره شمالی.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
شایدم سلام امریکا
قیمت مرغ و تخم مرغ کنترل کنن سیستم عامل پیشکش
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
دغدغه معیشت نیست، دنبال کنترل فضای مجازی هستند. همین
سیستم عامل ملی نیاز به گوشی ملی داره .واردات رو هم ممنوع میکنیم جیب اقازاده های رانت خوارمون بیشتر پر یشه.عالیه نه؟؟
اصلا هم به روی خودشون نمیارن این پروژه قبلا چند سال بودجه میلیاردی اون زمان صرفش شده و بی سر و صدا کنار گذاشته شد
پول بیت المال است نه بیت الحال
گفتنی است طی فراخوان دو روز گذشته وزارت ارتباطات، از اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های خصوصی، غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد که تا تاریخ بیستم دی‌ماه ۱۴۰۱ دارای حداقل یک سیستم‌عامل عملیاتی نصب‌شده روی گوشی هوشمند باشند، برای ارزیابی دعوت به‌عمل آمده است.

سنگ بزرگ علامت نزدنه

به عنوان یه برنامه نویس با 11 سال سابقه میگم
هیچ فرد حقیقی یا حقوقی در ایران همچین توانی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
به جرات می گم از هر 10 برنامه نویس حداقل 7 نفر جدی به فکر مهاجرت هستند.
با کدوم نیروی فنی می خوان انجام بدن؟
هنوز آمار کسانی که ثبت نام کردن رو ندارن. میخوان سیستم عامل بسازن.
چند سال بعد معلوم میشه یکی از نسخه های سیانوژن رم کاستوم اندروید رو دستکاری کردن. روش پرچم ایران زدن میلیاردها پول گرفتن به ام سیستم عامل بومی راهی بازار کردن. ما نخوایم سیستم عمل شما رو گوشیمون باشه کی رو ببینیم؟
لطفا مشاورینی که حالیشونه به مدیران بفهمونند که یک سیستم عامل بدون نرم افزار معنی نداره و باید همه نرم افزارهای آفیس و نرم افزارهای گرافیکی و .... را هم براش تهیه کنید
تازه این در صورتی هست که بتونید سیستم عاملی توسعه بدید و هنوز هم نمیدونید میخواهید برایم موبایل این کار رو بکنید یا کامپیوتر
من 25 سال دارم برنامه نویسی می کنم توی پروژه های اوپن سورس شرکت کردم از جمله خود لینوکس، این ادعا و این حرفها واقعا مسخرست! اقایون یا کلا چیزی از سیستم عامل نمی دونن یا از راهای توسعه اون خبر ندارند شما نمی تونین یک سیستم عامل اوپن سورس رو بگیرین و به اسم بومی منتشر کنین نهایت اینه که سوروس اندروید رو می گیرین یه پوسته تغییر میدین به اسم ملی قالب می کنین فرایند توسعه سیستم عامل فرایندی پیچیده و است که نیاز به توسعه شبانه روزی بررسی شبانه روزی داره نیاز داره تیمهای مختلف اون رو بررسی کنند شما انتظار دارید اینجا درست کنید خودتون هم بررسی کنید؟ نتیجش میشه مثل همین هک سیستمهای ایمیل که جدیدا اتفاق افتاده چرا چون گرفتن نرم افزار اوپن سورس و تغییرش دادن به اسم بومی به شرکهتها قالب کردن. نگهداری و برروز رسانی کاریه که همکاری جهانی می خواد! متاسفانه این پروژه ها فقط برای هدر دادن بودجه و هدر دادن سرمایه کشور درست میشه
اگر رو پلت فرم ۲۰ سال پیش فرانسه یه شرکت المانی ef7 رو بسازه و بعدش ما بگیم خودرو ملی
سیستم عامل ملی هم همين جوری میسازیم
الان مثلا windows سستم عامل ملی امریکاست‌؟ :)))))
سیستم عامل بومی که قابل رقابت با اندروید یا آی او اس یا ویندوز باشه؟!! مگه کشک و ماسته؟! کاری رو که توانایی اون رو ندارید حرفش رو نزنید..جز آبرو ریزی نتیجه ای نخواهد داشت!
این یعنی یک سری شرکتهای"خودی"میخواهند وامهای چند صد میلیاردی بی نتیجه بگیرند و "ما" میخواهیم کارسازی کنیم و پورسانتش را بگیریم!...
مردم حاضر به نصب برنامه های روبیکا و بله و تاپ و ... نیستند و دارن اونا را پاک میکنن. فکر میکنین کسی ازش استفاه میکنه. بعد روی چه گوشی نصب بشه. فکر میکنید کسی حاضر بشه android یا ios را پاک کنه و سیتم عامل ایرانی نصب کنه.
گنده تر از هوآوی نیستیم که فقط سیستم عامل خودش را روی گوشیهاش نصب کرد و دیدید که چه استقبال سردی از اون شد
از سال ۸۲ من یادم است داشتند اینکار را با محوریت دانشگاه شریف دکتر ربیعی انجام می دهند، حالا حالا وقت ‌دارید
هاهاهاهاهاهاهاها.ول کنینی تورو خدا.هنوز جای لینوکس شریف خوب نشده.
چرا برای همه چی ادعای الکی دارین؟ ماکروسافت و سامسونگ با اون عظمتشون نتونستن سیستم عامل خودشون رو توو بازار جا بندازن بعد شماها که نه سواد دارین نه تکنولوژی، چی میگین؟ فقط میخواین یه بودجه ای بگیرین و هیچی هم تحویل نمیدین. مثل مستعان، مثل خودروی ملی، مثل واکسن ملی و هزاران پروژه دیگه ای که فقط رانت و پول برای خودتون بوده و تحمیل هزینه و بدبختی برای مردم.
فرمول ساده برای تخریب هر چیزی : یه پسوند ملی یا بومی بذار بعدش
و ما چرخ را از نو اختراع میکنیم!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار