بازدید 29479

سلطان حباب ربع سکه!

ربع سکه در چند ماه گذشته بازدهی به مراتب بیشتری نسبت به سکه امامی و نیم سکه داشته است؛ اصلی‌ترین دلیل بیشتر بودن بازدهی ربع سکه تقاضای بیشتر به دلیل قیمت پایین‌تر است. اما حالا قیمت به شدت رشد کرده و دیگر ربع سکه ارزان نیست.
کد خبر: ۱۱۵۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵ 18 December 2022

به گزارش تابناک به نقل از تجارت‌نیوز، ربع سکه در بازار آزاد از مرز ۹ میلیون تومان گذشته و دوباره سقف تاریخی خود را شکسته است. اگرچه ربع سکه در سقف قرار دارد، اما تقاضا هنوز برای این دارایی زیاد است. حالا سوال اینجاست که آیا ربع سکه در شرایط فعلی برای خرید جذابیت دارد؟

 ربع سکه در چند ماه گذشته بازدهی به مراتب بیشتری نسبت به سکه امامی و نیم سکه داشته است؛ اصلی‌ترین دلیل بیشتر بودن بازدهی ربع سکه تقاضای بیشتر به دلیل قیمت پایین‌تر است. اما حالا قیمت به شدت رشد کرده و دیگر ربع سکه ارزان نیست.

حباب می‌ترکد؟
ربع سکه امروز بیش از ۵ میلیون تومان حباب دارد. این یعنی میزان حباب این دارایی بیشتر از ۵۴ درصد نسبت به قیمت آن است. این حباب بالای ربع سکه در حالیست که سکه امامی امروز حدود ۱۲ درصد حباب دارد.

حباب را باید از قیمت کم کرد تا به ارزش واقعی یک دارایی رسید. با این تفاسیر ارزش واقعی ربع سکه در حال حاضر حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. هر زمانی که قیمت یک دارایی به قیمت واقعی نزدیک‌تر شود خرید جذابیت بیشتری دارد. این یعنی زمانی بهتر است سکه بخرید که حباب سکه کاهش پیدا کند.

البته سکه همیشه حباب دارد و این اتفاق تازه‌ای نیست. اما حباب سکه در دوره‌هایی کاهش پیدا می‌کند و زمانی که حباب کاهش پیدا کند احتمالا وقت مناسبی برای خرید است. بالا بودن حباب هم صرفا به معنای ریزش زیاد در آینده نیست، چون ممکن است در آینده حتی حباب سکه بیشتر شود و قیمت هم بالاتر برود، اما حباب بالا جذابیت سرمایه‌گذاری ندارد.

ربع سکه بخریم یا نه؟
قیمت ربع سکه در آذرماه سال گذشته حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. این یعنی ربع سکه از آذرماه سال گذشته تا به امروز حدود ۱۳۵ درصد رشد کرده است. این در حالیست که بر اساس آمار‌های اتحادیه طلا، سکه امامی در یک سال گذشته حدود ۴۶ درصد رشد کرده است.

البته دو نوع ربع سکه داریم؛ ربع سکه بانکی و غیربانکی. ربع سکه غیربانکی حباب کمتری نسبت به بانکی دارد و در حال حاضر در بازار آزاد حدود ۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما این نوع سکه قیمت مصوب ندارد و ممکن است هر کسی برای این سکه قیمت متفاوتی را اعلام کند.

ربع سکه بانکی ضرب بعد از سال ۸۶ است و حتی سکه‌هایی که امروز ضرب می‌شوند هم با تاریخ سال ۸۶ ضرب می‌شوند. این اقدام به این دلیل بود که سکه چندنرخی نشود. ربع سکه زیر ۸۶ هم با نام‌های غیربانکی، سکه طرح قدیم یا سکه شاهی در بازار شناخته می‌شود.

نکته مهم برای خرید ربع غیربانکی این است که کلاهبرداری در این نوع سکه زیاد است. چون این نوع سکه مهر بانک مرکزی ندارد احتمال اینکه سر خریداران کلاه برود به شدت بالاست و به همین دلیل همه فعالان بازار توصیه می‌کنند این نوع سکه را از فعالان معتبر بازار خریداری کنید.

طلای نو بخریم یا دست دوم؟
خرید طلا هم جزو گزینه‌های سرمایه‌گذاران است. خرید طلا در مقایسه با سکه به خصوص طلای نو، هزینه بالایی برای مشتریان دارد. چراکه افراد هنگام خرید باید علاوه بر پرداخت قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار، مالیات، سود و اجرت ساخت هم پرداخت کنند. اجرت ساختی که گاهی ممکن است بین ۱۰ تا ۳۰ درصد در نوسان باشد. همین عوامل سبب می‌شود خرید طلا به خصوص برای سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه نباشد.

در مرحله بعد خریداران دنبال خرید طلای کارکرده هستند که اگرچه از طلای نو بهتر است، اما هم خرید آن غیرقانونی تلقی می‌شود و هم اینکه خرید آن هم حدود ۷ درصد هزینه اضافه روی دست خریدار می‌گذارد. چراکه خریدار باید علاوه بر پرداخت قیمت هر گرم طلای ۱۸ گرم، ۷ درصد مالیات هم به فروشنده پرداخت کند.

زمان فروش طلا هم مجددا همین مبلغ از طلا کم می‌شود. برای همین خرید طلای دست دوم هم برای سرمایه‌گذاری‌های میان مدت و بلندمدت خوب است و برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و یکی دو ماهه چندان مقرون به صرفه نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار