بازدید 5513
۱

یک شخصیت افغان: طالبان را به رسمیت بشناسید

یک شخصیت مطرح افغانستان با اشاره به وضعیت این کشور تأکید کرد به رسمیت شناختن حکومت افغانستان از سوی کشورهای همسایه و منطقه، راهی برای مقابله با توطئه های آمریکا و غرب است.
کد خبر: ۱۱۵۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹ 17 December 2022


به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، با افزایش حملات مشکوک به اسم داعش علیه مواضع قدرت‌های منطقه در داخل افغانستان، گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش توطئه‌های آمریکا و غرب و تلاش آن‌ها برای بی ثبات کردن مجدد افغانستان علیه کشورهای منطقه، شدت گرفته است.

سید عیسی حسینی مزاری رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان که نگاهی عمیقی به ریشه تحولات افغانستان دارد، طی یادداشتی در صفحات اجتماعی خود، خاطرنشان کرد:« پس از شکست آمریکا در افغانستان و استقرار حکومت طالبان در آن، انتظار این بود که کشورهای همسایه و منطقه به سرعت خلاء حضور کشورهای غربی را پرکرده و با به رسمیت شناختن حکومت افغانستان، به کمک همه جانبه آن در عرصه های داخلی و بین المللی بشتابند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ظرفیت های زیادی از دست رفت.»

وی در یادداشت خود افزود: هنوز فرصت های دیگر باقیست و کاملا از دست نرفته تا بار دیگر آمریکا و غرب این فرصت را به تهدید تبدیل نکرده است روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان به داد کابل برسند و حکومت افغانستان را به سرعت به رسمیت بشناسند.

حسینی مزاری تأکید کرد: در غیر این صورت تلاش آمریکا و هم پیمان های بین المللی و منطقه ای آن برای سوء استفاده از این خلاء و تبدیل فرصت طلایی به تهدید مخرب و کشنده به نتیجه خواهد رسید، چنانچه طی ماه های گذشته راه زیادی برای دستیابی به این هدف شوم پیموده شده است.

وی افزود: با چشم دوختن به برخی کشورهای آسیای مرکزی به خصوص تاجیکستان و قرقیزستان، آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه نظامی و دست اندازی بیشتر در امور داخلی افغانستان خواهد بود و ناامنی ها، انفجارها و عملیات های تروریستی و کشتن اتباع روس و زخمی کردن چینی ها در کابل بی ارتباط با منافع غرب و آمریکا نخواهد بود.

این فرد مطلع درباره مسائل سیاسی افغانستان تصریح کرد: درست است که مردم افغانستان در دور باطل بحران گرفتار خواهند ماند، اما با ناامن شدن قلب آسیا، کشورهای همسایه و منطقه جدی ترین آسیب را خواهند دید.

این در حالی است که به دنبال حمله مسلحانه و انتحاری اخیر به هتل محل اقامت شهروندان چینی در کابل و زخمی شدن ۵ تن از آن‌ها، در شرایطی که چین در آغاز راه سرمایه‌گذاری‌های وسیع اقتصادی در افغانستان بود، وزارت امورخارجه این کشور به شهروندان خود دستور داده است هرچه زودتر افغانستان را ترک کنند. این نتیجه و تصمیم، قطعا مرتبط با منافع آمریکا در افغانستان خواهد بود.

به دنبال حمله به هتل چینی‌ها در کابل، رئیس کمیته تجارت افغانستان و چین به خبرگزاری رویترز گفت، شرکت‌های چینی به دلیل شرایط امنیتی در مورد سرمایه‌گذاری در افغانستان مطمئن نیستند.
« یو مینگهوی» افزود: سرمایه‌گذاران چینی در افغانستان به مناسبت سال نو به چین رفتند، اما شاید ۸۰ درصد آن‌ها به افغانستان برنگردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
رسمیت دادن به آدمکشی بیشتر. اینها که کشورداری بلد نیستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار