بازدید 42124

تصویب قطعنامه ضدایرانی کانادا در سازمان ملل

قطعنامه ضدایرانی کانادا که هر سال به بهانه حقوق بشر ارائه می شود، شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد اما تعداد آرای کشورهای مخالف و ممتنع به این قطعنامه بیش از موافقان این قطعنامه سیاسی بود.
کد خبر: ۱۱۵۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ 16 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشری کانادا با ۸۰ رای موافق ، ۲۹ رای مخالف و ۶۵ رای ممتنع شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. در واقع ۹۴ کشور با این قطعنامه ضد ایرانی موافق نبودند.

کشورهایی همچون روسیه، چین، کوبا، پاکستان، هند ، فلیپین، سوریه، سریلانکا، اندونزی، عراق، عمان، لبنان، اندونزی ، اریتره، بولیوی ، زیمباوه ، ترکمنستان، قرقیزستان، بلاروس، ازبکستان ، قزاقستان، تاجیکستان، نیکاراگوئه به این قطعنامه رای مخالف دادند.

عربستان و بحرین هنگام رای گیری در خصوص این قطعنامه ضد ایرانی حضور نداشتند. کشور ونزوئلا هم به دلیل اینکه نتوانسته است حق عضویت خود را در سازمان ملل به موقع پرداخت کند، فعلا حق رای در جلسات سازمان ملل ندارد.

کشور افغانستان نیز هنگام رای گیری حضور نداشت. از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان بر سر احراز کرسی دائمی این کشور در سازمان ملل اختلاف وجود دارد و کمیته اعتبارنامه و مجمع عمومی سازمان ملل تاکنون درخواست دولت طالبان برای کسب کرسی افغانستان را به تعویق انداخته است و نمایندگان دولت قبلی این کشور در این نهاد حضور دارند که هزینه های آنان را دولت آمریکا پرداخت می کند. گفته می شود موافقت با حضور نماینده طالبان در سازمان ملل به معنای به رسمیت شناخته شدن آنها در عرصه بین المللی است.

این قطعنامه ضد ایرانی سال گذشته نیز در مجمع عمومی سازمان ملل ۷۸ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۶۹ رای ممتنع کسب کرده بود. 

این قطعنامه سیاسی که هر ساله از سوی کشور کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه می شود، ابتدا در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون "دستورکار وضعیت های حقوق بشری و گزارش های گزاشگران ویژه" مورد بررسی قرار می گیرد که امسال ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان ماه) در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید وحمایت از ناآرامی‌های ایران از محورهای آن بود.

این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با ۷۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع تصویب شدو در واقع ۹۶ کشور به این قطعنامه رای منفی و ممتنع دادند.

به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه (۱۴ دسامبر /۲۳ آذرماه ) نیز قطعنامه سیاسی آمریکا در شورای همکاری اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) که کمیسیون مقام زن زیر مجموعه آن قرار دارد، به تصویب رسید که به عضویت ایران در این کمیسیون پایان بخشید و بدعتی خطرناک را برای حذف مخالفان و کشورهای غیرهمسو با آمریکا پایه گذاری کرد.

بررسی پیش نویس "قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴" یا همان قطعنامه سیاسی آمریکا با عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای بقیه دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» روز چهارشنبه به وقت محلی (۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ /۲۳ آذر ۱۴۰۱ ) در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) مطرح شد و  با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید که بدعت و رویه‌ای خطرناک از سوی آمریکا در سازمان ملل پایه گذاری شد.

آمریکا و متحدان غربی اش یعنی اعضای اتحادیه اروپا و کانادا و کشورهای آرژانتین و شیلی، کلمبیا، گواتمالا، پرو و پاناما به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل رای مثبت دادند و کشورهایی چون مکزیک، تایلند و تونس رای ممتنع دادند.

کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه نیز به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند.

کمیسیون مقام زن، نهادی زیرمجموعه اکوسوک است که از سال ۱۹۴۶ تلاش می‌کند در حوزه چالش‌ها و مشکلات زنان، راهگشا باشد و جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخاباتی شفاف و دموکراتیک و با حمایت گروه آسیا و اقیانوسیه و با رای اکثریت اعضای اکوسوک به عضویت آن درآمده است.

کمیسیون مقام زن سازمان ملل ۴۵ عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران براساس رای اکثریت اعضای اکوسوک یعنی ۴۳ رای از ۵۴ رای اعضای این نهاد، از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ به عضویت این کمیسیون درآمده بود.

آمریکا به همراه متحدان غربی خود، از آغاز حوادث داخلی ایران، حمایت از ناآرامی ها را در دستور کار خود قرار داده و از برهم زنندگان نظم عمومی حمایت و با برگزاری نشست هایی با مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر اقدامات ضد ایرانی خود شدت بخشیده و بر فهرست تحریم های ضد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر افزوده است.

دولت جو بایدن مدعی است که از تغییر رژیم در ایران حمایت نمی کند اما از آغاز حوادث ایران، با مخالفان جمهوری اسلامی ایران همسو بوده و به صراحت اعلام کرده است که به جای تمرکز بر مذاکرات برای احیای برجام، بر حوادث داخلی ایران متمرکز شده اما نقش خود را در این ناآرامی ها منکر شده است.

غرب به رهبری آمریکا سوم آذرماه در ژنو سوئیس نیز قطعنامه ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه ناآرامی های ایران، با عنوان آنچه "وضعیت حقوق بشر در ایران" خوانده شده است، به تصویب رساند.

این قطعنامه با ۲۵ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان ۶ کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به قطعنامه رای ممتنع داده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
کانادا دروغ میگوید. اگر راست می گویند، اول از همه به این همه مسئولین و فرزندان بی درد شان براحتی اقامت دایم نمیدهد. فقط شما را بخدا بیایید و ببینید چه خانه ها و ماشینهایی دارند (آن هم نقد که امثال ما باید سی سال قسط بدهیم). هم آمریکا و هم کانادا دروغ میگویند.
در بین کشورهای با رای موافق ، مواردی هست که اساسا چیزی به نام قانون ، دموکراسی و آزادی برایشان معنی ندارد . خود غربیهای ریاکار نیز به هنگام اعتراض شهروندانشان ، آزادی و حقوق بشر یادشان می رود
تو ایران زن و مرد فرقی ندارن هیچ کدوم حق و حقوقی ندارن
معنی ممتنع یعنی مخالف؟اشتباه نمیگین؟
آرای مخالف و ممتنع مجموعش بیشتر بود؟ افغانستان؟ ونزوئلا؟
ذوق زده نشوید . رای ممتنع به معنی مخالفت نیست . ممتنع یعنی یا برایش مهم نیست یا اطلاعات کاملی از موضوع ندارد .
اینجور وقتها میشه ضد ایرانی
بخدا اگه اقا زاده ها سرمایه هاشون را از کانادا بکشن بیرون و بیارند داخل کشور . اقتصاد کانادا متضرر و اقتصاد ایران رونق میگیره .کافیه ایرانیها برگردند تو کشور .
آقا قیاس ...میکنید این توضیح خنده دار رو کنار بزارید وقتی چیزی تنظیم بشه عدم رای موافق یا مخالف دادن معنی اش میشه که موافق این مسأله هستم ولی منافع من ایجاد نمیکنه که مخالفت علنی بکنم فقط همین نه بی گناهی شخصی که محکوم میشه
کشورهایی که رای مخالف دادن همشون با پرداخت حق عضویت مشکل دارن. یه کشور با اقتصاد خوب در بینشون نیست.
آمریکا هیچ غلطی نمیتون بکن خدا باماست حضرت امام خمینی فرمود امریکا هیچ غلطی نمیتون بکن یا حق
چرا سازمان ملل در این باره سکوت کرده مگر کشور ایران بازیچه این کشورهاست لعنت خدا بر چنین کشورهایی که برای کشور عزیز ایران چنین قطعنا مه ای صادر می کنن،،،؟؟؟؟؟؟؟
چه تحلیل آبکی شما دارید، به شعور مخاطب توهین نکنید
نابود کردن یا تضعیف کشورهای مختلف و دشمنان بدون هیچ هزینه انسانی
گرفتار کردن کشور روسیه با اوکراین
گرفتار کردن ایران به نزاع های درونی و به دست خود مردم ایران
گرفتار کردن چین توسط مردم اون کشور
این یعنی مدیریت جهانی. حالا هی بگید دشمنان ما احمق اند و آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه
بالاخره قطعنامه علیه ایران ارائه شده وتصویب شده. حتما یه جای کار میلنگه که اینجوری است
صادر شدن و محکومیت علیه ایران در سازمان ملل شروع شد تکرار دولت احمدی نژاد خدا عاقبت مردم را بخیر کند
آمریکا ناقض ترین کشور حقوق بشر بخصوص ناقض حقوق زنان وکودکان هست انوقت ایران رو زیر سوال میبره.خنده داره واقعا
در هرحال تصویب شده متاسفانه
پشت دریا شهری است، ...
هر کسی از منظر خود دنیا رو می بینه، همه لازم نیست مثل هم ببینن.
هر چه بر سر ما می آرند این روسهای خبیث و چین می‌باشند این کشورها را ول کنید بخدا آنها دوست نیستند سرمایه کشور ایران را می بلعند یه روز به اینها باج ندید دشمن ما می‌شوند
من تعجب می کنم ایران تا حالا عضو این کمیسیون بوده جدای مسایل این روزها و حجاب که بیشتر سیاسی بود هیچ دین و کشوری هرگز حقوق زنان رو رعایت نکردند ایران که اصلا حقوق زن رو رعایت نمی کرده حتی بهش باور هم نداره بهتره همه کشورها از این کمیسیون حذف میشدند
خدا لعنتتون دیگه چیزی مونده تحریم نکرده باشید .خدا با ماست ایران تنها نیست . تنها گناه ایران دفاع از مظلومه
متاسفانه با وجود دستگاه دیپلماسی ضعیف این دولت همانند دوران احمدی نژاد هر روز یک قطعه نامه بر ضد کشور در مجامع بین المللی تصویب و روز به روز کشور منزوی تر می شود و تاوان این قطع نامه ها را ما و فرزندان ما سالها بایستی پرداخت نماییم و کاسبان تحریم با خیال راحت به چپاول خویش ادامه دهند و شاخص این منطقه دلار ۳۸۰۰۰ تومانی و سکه ۱۹ میلیون تومان و گوشت ۲۵۰۰۰۰ تومان می باشد.
این رشته سردرازداردقطعنامه های ضدایرانی حالا حالاهاادانه دارد
چه اهمیتی داره که کدام کشور چه رایی داده.
نیجریه زیمباوه ودیگر کشورهای گرسنه دیگه را ایران سیر کرده باید هم رای مخالف بدن
عزیزم چرا خودتو به کوچه علی چپ میزنی رای ممتنع یعنی نظری ندارم نه اینکه مخالفم
چه خوبه که نیمه پر لیوانو میبینید. با ۸۰ رای موافق تصویب شد اما۲۹ تا مخالف هم داشتیم. چقدر خوب واقعا جای امیدواریه که ۲۹ رای مخالف داشته این طرح
وای که حال کردم با این قطعنامه ضد جمهوری اسلامی
چرا ممتنع را به حساب خود میگذارید. مثلا اگر بگویید سیاسی است بی اعتبار میشود؟ همه چی سیاسی است . اشکالش چیست. روسیه و چین برای چشم و ابرو از شما طرفداری می کند؟
فقط می تونیم آه بکشیم حسرت بخوریم و گریه کنیم..
ضد ایرانی؟؟؟؟
چرا رای ممتنع را مخالف طرح حساب میکنید . من میگم اتفاقا موافق قطعنامه هستن.یعنی ۱۴۵ کشور موافق و تنها ۲۵ کشور رای مخالف دادن.
خوب وقتی مخالف و ممتنع سر جمع از موافق بیشتر میشه ...
پس چرا تصویب شد؟!!!
از کی تاحالا سکوت علامت مخالفته؟ا
کانادا که خودش معدن دزدهای جهانه
کانادا اول اختلاسگرهای ایرانی رو که پناه داده و از پول دزدی داره سود میبره اخراج کنه بعد دم از حقوق بشر در ایران بزنه.
هر جور عشقه تونه مملکتو اداره میکنین به آزادی‌های فردی احترام نمیزارن نتیجش میشه این
درواقع موافقان جمهوری اسلامی هیچی نبودن.چراایران هم قطعنامه برای محکومیت اونا به سازمان ملل نمیده؟؟
میگین ۹۴ کشور به این قطعنامه رای مثبت ندادند! خوب چرا نمیگین ۱۴۵ کشور رای مخالف ندادن؟چرا رای ممتنع رو به نفع ایران در نظر میگیرین؟
سلام. این‌که آراء ممتنع را با مخالف جمع‌زده‌اید و به عدد ۹۴ رسیده‌اید، درست نیست. درست مثل این‌است که یک نفر آراء ممتنع را با آراء موافق جمع کند و بگوید ۱۴۷ کشور با این قطعنامه مخالفت نکردند!!
بنده هم نبودم یادتان رفت بنویسید
یکی نیست برای قتل هزاران شهروند آمریکائی توسط پلیس اون کشور پیشنهاد قطعنامه بده.
این تفسیر شما نشانه کامل مغلطه گری هستش مرد حسابی قطعنامه تصویب شد حالا حاشیه هاش چه اهمیتی داره مثل اینکه تیم فوتبالی ۱برصفر ببره بگوییم پاس گل نزده تیم مقابل بیشتر بوده
دروغ نگو، اگه مخالف بودند ممتنع نمیدادند
الهی شکر خوشحال شدم
آخرش درست نگفتید موضوع قطعنامه چه بود؟
خوبه رایهای ممتنع را هم به نفع خودتون میزنید واقعا خنده داره
چی میگی نفست از جای گرم بلند میشه برای ملت گرسنه که زیر هزینه های زندگی کمرش شکسته قطعنامه کیلویی چنده !! شما قطعنامه های ضد زندگی ملت تصویب کردی همین داخل مملکت مردم از پس هزینه زندگی برنمیان اونوقت داری برامون از قطعنامه سیاسی خارجی ها حرف میزنی ؟؟؟!!!
واقعا برای تابناک متاسفم که هنوز معنی ممتنع رو نمیدونه .
چرا رای های ممتنع رو مخالف حساب می کنید؟؟؟ همه چیزتون همین طور درسته
خیر سرتون متن قطعنامه رو می زاشتید ببینیم چی بوده که حالا 50 بار داری اعلامی میکنی تصویب شد ولی مخالف و ممتنع بیتشر از موافق بوده ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر