کدام شرکت ها سود سهام عدالت را پرداخت نکردند؟

مدت ها است که موضوع پرداخت سود سهام عدالت در دو نوبت مطرح شده است و قرار بود نوبت اول واریزی تا پایان آذرماه انجام شود و نوبت دوم واریزی نیز در پایان سال باشد. اما پرسش این است که کدام شرکت ها تاکنون سود سهام عدالت را واریز نکرده اند؟
کد خبر: ۱۱۵۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳ 13 December 2022

به گزارش بورس تابناک، سهام عدالت و پرداخت سود آن همواره در روزهای پایانی سال از چالش های مهم دولت و شورای عالی بورس می باشد و در این بین بدقولی و بدعهدی برخی از شرکت ها موجب می شود تا زمان وعده داده شده برای پرداخت سود توسط مسئولین به کرات به تعویق بیفتد. 

شاید در نگاه اول و با توجه به سود ناقابل پرداختی در مقابل تورمی که شاهد آن هستیم کم اهمیت جلوه دهد اما از یاد نبریم که همین پول کم هم می تواند مشکل بسیاری از خانوارها را حل کند. از سوی دیگر این حق سهامداران حاضر در سهام عدالت است که به سود خود دست پیدا کنند. 

وعده هایی که برای پرداخت سود سهام عدالت داده شد

سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد طی مصاحبه ای اعلام کرد که قرار است سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰، تا پایان آذرماه پرداخت شود. 

خاندوزی در دهم آبان‌ماه سال جاری اعلام کرد: طبق مصوبه شورای‌عالی بورس واریز بخشی سود سهام عدالت در دو مرحله صورت خواهد گرفت که مرحله نخست آن به میزان ۵۰۰ هزار تومان برای هر مشمول بوده و قرار است تا پایان پاییز سال جاری واریز شود.

وعده ای که بسیاری از رسانه ها آن را منتشر کردند اما موعد اعلام شده توسط رییس سازمان خصوصی سازی با مصاحبه ای که انجام داد زیر سئوال رفت و پرداخت سود سهام عدالت در پایان آذر ماه را با هاله ای از ابهام رو به رو کرد. 

حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: قرار بر این است تا سود سهام عدالت در دو نوبت واریز شود که امیدواریم نوبت نخست آن تا اواسط دی‌ماه و نوبت دیگر تا پایان سال انجام شود.

البته پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس روز گذشته مورخه 22 آذر 1401 بر این موضوع تاکید کرد که شورای عالی بورس تصمیم گرفت سود را در دو مرحله پرداخت کند که مرحله اول تا پایان آذر ماه و مرحله دوم پایان اسفند ماه خواهد بود.

دلیل این بی نظمی در پرداخت سود سهام عدالت چیست؟

ایسنا در این باره نوشت، در این میان، درحالی به مهلت قانونی شرکت‌ها برای پرداخت سود اشاره شده است که اطلاعات کدال نشان می‌دهد تاکنون ۳۰ شرکت باید سود خود را واریز می‌کردند که تعدادی از آن‌ها هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند.

بنابر اطلاعات ثبت شده در کدال، سال مالی شرکت‌هایی که در ردیف یک تا ۱۷ قرار دارند، سال گذشته بوده و مهلت قانونی آن‌ها برای پرداخت سود تا کنون به اتمام رسیده است اما تعدادی از این شرکت‌ها هنوز سود را نه به سهام‌داران حقوقی (مشمولانی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند) و نه به سهام‌داران حقیقی (مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند)، پرداخت نکرده‌اند. برای مثال سال مالی فخوز اسفند سال ۱۴۰۰ بوده و این شرکت بر اساس تصمیم مجمع تا مرداد سال جاری موظف به پرداخت سود به حقیقی‌ها و حقوقی‌ها بوده اما تا کنون به تعهد خود در مورد سهامداران سهام عدالت عمل نکرده است.

مجمع ورنا تا کنون برگزار نشده است و وتوصا تا دی ماه فرصت پرداخت سود به سهام داران را دارد. مجامع فولاژ و ساراب برگزار شده و این دو شرکت تا دی ماه فرصت دارند سود سهام داران حقوقی را پرداخت کنند اما سود سهام‌داران حقیقی را که مهلت پرداخت آن گذشته هنوز واریز نکردند.

مجمع فارس خرداد سال جاری برگزار شده است و این شرکت تا پنجم دی ماه برای پرداخت سود سهام‌داران حقیقی فرصت دارد و سود سهام‌داران حقوقی را باید خرداد سال آینده پرداخت کند.

شرکت‌هایی که در ردیف ۲۳ تا ۲۸ واقع شده اند مهلت آن‌ها برای پرداخت سود سهام‌داران حقیقی به پایان رسیده است درحالی که برای پرداخت سود سهام‌داران حقوقی فرصت دارند. شرکت‌هایی که در ردیف ۲۹ تا ۳۱ قرار دارند همچنان از مهلت قانونی برای پرداخت سود برخوردارند. البته مخابرات ایران (اخابر) به دلیل عدم پرداخت سودهای سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز به عنوان شرکت متخلف شناخته شده است. سایر شرکت‌هایی که در ردیف‌های ۳۲ تا ۳۵ جدول قرار گرفته‌اند نیز سودی تقسیم نکرده‌اند. ردیف ۳۶ هم اساسا بورسی نیست و اطلاعاتی در کدال نداشت.

به طور کلی رنگ سبز در جدول فوق به معنای آن است که از مهلتی که شرکت باید سود پرداخت می‌کرد گذشته است. رنگ زرد بدان معنا است که هنوز فرصت پرداخت سود دارند اما از آن‌ها درخواست شده است که سود خود را زودتر پرداخت کنند و رنگ قرمز به معنای آن است که برای پرداخت سود فرصت دارند.

البته آخرین اخبار حاکی از آن است که بانک ملت، بانک تجارت، پتروشیمی تندگویان، بانک صادرات، پست بانک، پارس سوئیچ، نیروترانس و حمل و نقل پتروشیمی سود خود را به صورت کامل پرداخت کرده‌اند و ملی مس نیز تا کنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان سود از ۱۰ هزار میلیارد تومانی که باید پرداخت کند را پرداخت کرده است.

کدام شرکت ها سود سهام عدالت را پرداخت نکردند؟
کدام شرکت ها سود سهام عدالت را پرداخت نکردند؟  
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل