بازدید 3473
۱

تامین گاز بخش خانگی خط قرمز است

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی گفت: خط قرمز شرکت گاز استان و گاز ملی ایران تأمین گاز بخش گاز خانگی است که طی روزهای اخیر با افزایش پنجاه درصدی مصرف گاز خانگی مواجه بودیم.
کد خبر: ۱۱۵۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ 08 December 2022

به گزارش «تابناک»، نادر کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با بررسی وضع گاز مصرفی استان اظهار کرد: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های سردسیر و صنعتی کشور است که نیروگاه دارد و یک میلیون ۸۰۰ مشترک آن از گاز طبیعی استفاده می‌کنند که ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و ۹۹ درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: طی چند روز اخیر در بخش خانگی با افزایش پنجاه درصدی مصرف گاز روبه‌رو بودیم که در دور روز گذشته نیز دو میلیون متر مکعب مصرف گاز افزایش یافته است درحالیکه تولید ما محدود است و باید مدیریت کرد تا همه بتوانند از نعمت گاز بهره‌مند شوند و گاز ایمن و راحت به خانه‌ها منتقل شود.

وی با اشاره به ذخایر ارزشمند گاز کشور، افزود: ایرانی‌ها از ذخایر گاز بهره‌مند هستند و این نعمتی برای کشور ما است و نباید هدر دهیم؛ ما بد مصرف هستیم، در کشورهای دیگر به اندازه ما مصرف نمی‌کنند و به ازای آن هزینه بالایی پرداخت می‌کنند، تا سال ۱۴۰۲ روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

کمالی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۴۴۰ روستای استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و صرفاً روستاهای دور افتاده و زیر ۲۰ خانوار باقی‌مانده است که امیدواریم تا سال بعد این رقم به ۹۹.۵ درصد برسد تا آذربایجان شرقی جزو استان‌های سبز کشور شود.

وی همچنین متذکر شد: خط قرمز شرکت گاز استان و گاز ملی ایران تأمین گاز بخش گاز خانگی است و با کمبود آن، اولین محدودیت را می‌توانیم در نیروگاه‌ها اعمال کنیم البته در شبکه تولید هم محدودیت داریم.

وی در خصوص راه‌های تأمین گاز مورد نیاز استان، گفت: گاز مورد نیاز آذربایجان شرقی از عسلویه تأمین می‌شود که روزانه ۸۴۰ میلیون متر مکعب در کشور تولید می‌شود که ۶۰۰ میلیون در خانگی و ۲۰۰ میلیون متر مکعب در بخش صنعتی استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی یادآور شد: با رسیدن فصل سرما ابتدا در نیروگاه‌ها محدودیت را اعمال می‌کنیم تا گاز آن در بخش دیگری مصرفی شود که در هشت ماه گذشته نزدیک دو میلیارد مترمکعب به نیروگاه تبریز گازرسانی کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به مصرف مازوت در نیروگاه تبریز یادآور شد: نیروگاه‌ها مکلف هستند تا تدابیری برای آلودگی مازوت بیاندیشند چراکه در دنیا از تکنولوژی فیلتراسیون استفاده می‌کنند و اگر هوای پاک بخواهیم باید آن را فیلتر کنیم اما در مجموع شرکت گاز در تلاش است تا مشکلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: چرخه تولید صنایع برای ما مهم است ما در کنار تولیدکنندگان هستیم و سال گذشته چندانی قطعی در این بخش نداشتیم و امسال هم تلاش می‌کنیم قطعی نداشته باشیم.

کمالی گفت: سال ۱۳۶۰ عملیات گازرسانی به شهر تبریز شروع شده بود و اکنون به سمت پیری می‌رود که همکاران ما به جد شبکه را کنترل می‌کنند و در مرند و مراغه تقویت شبکه داریم که با ایجاد ایستگاه فشار، خطوط تغذیه و شبکه‌های توزیع آنها را بهبود می‌دهیم همچنین بالای ۵۰۰۰ موتور خانه در استان داریم که در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکنون به ۱۵۰۰ مورد آنها رسیدگی کرده‌ایم.

وی در پایان در ارتباط با سوخت جایگزین نیز تاکید کرد: سوخت جایگزین تکنولوژی می‌خواهد و واقعاً نیاز امروزه ما است که امیدواریم به زودی تکنولوژی آن ایجاد شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
زمستان سخت اروپا داره به خودمون میرسه در صورتی که اروپا هیچ خبری نیست... واقعا ممنونیم از مسیولین....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی