بازدید 8361
۴

اعضای سازمان ملل خواهان اصلاحات در شورای امنیت

مجمع عمومی سازمان ملل متحد مذاکرات درباره اصلاحات در شورای امنیت را در هفته جاری میلادی در حالی به پایان رساند که بسیاری با نیاز مدرن سازی این نهاد موافق بودند اما نظرات در مورد حق وتو متفاوت بود.
کد خبر: ۱۱۵۱۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷ 20 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، در جریان مذاکرات مجمع عمومی سازمان ملل در مورد اصلاحات شورای امنیت، نمایندگان آفریقایی به صورت جامع خواستار فراگیرتر شدن این نهاد شدند.

"ایرن موچایتی جورو" نماینده زیمبابوه خواستار اختصاص دو کرسی دائمی و پنج کرسی غیردائم به قاره آفریقا شد و گفت: این واقعیت که آفریقا، به عنوان یک منطقه جغرافیایی بزرگ، دارای نماینده کم دائمی در شورای امنیت بود، ناعادلانه است. 

 سایر نمایندگان آفریقایی از این اظهارات حمایت کردند. نماینده سنگال گفت که شورای امنیت نمی تواند در گذشته باقی بماند. 

 به گفته وی، اصلاحات برای ایجاد یک نهاد دموکراتیک تر و موثرتر که قادر به مدیریت بحران باشد، ضروری است. 
وی خواستار حضور آفریقا در میان اعضای دائمی و غیردائم شورای امنیت شد و گفت که حضور کشورهای آفریقایی در شورای امنیت یک بی عدالتی تاریخی را اصلاح می کند.

نماینده سنگال تصریح کرد توزیع عادلانه جغرافیایی و نمایندگی منطقه ای از اهمیت بالایی برخوردار است و اعضای دائمی جدید باید اختیارات مشابه با اعضای دائمی داشته باشند که دارای حق وتو هستند.

نمایندگان سایر کشورهای آفریقایی از جمله غنا، بوروندی و کنگو خواستار لغو یا محدود کردن حق وتو شدند و آن را نامتناسب با زمان حال و ناکارآمد خواندند.

 واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، با ایده محدود کردن حق وتو مخالفت و استدلال کرد که وجود آن اعضای شورای امنیت را برای دستیابی به راه حل های متعادل ترویج می کند.

با این حال، وی از درخواست ها برای نمایندگی گسترده تر کشورهای در حال توسعه که در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین هستند، حمایت کرد.

نماینده چین در سازمان ملل متحد در مورد مساله نمایندگی عادلانه در شورای امنیت و افزایش اعضای این شورا گفت مواردی چون "استانداردهای دوگانه" و ذهنیت جنگ سرد مانع ایفای نقش شورای امنیت می شود. 
چین بار دیگر حمایت خود از اصلاحات شورای امنیت از جمله در مورد نمایندگی آفریقا را اعلام و خاطرنشان کرد که شورای امنیت نمی تواند یک "باشگاه" برای کشورهای بزرگ و ثروتمند باشد. 

نماینده چین افزود که پکن با انجام اصلاحات در شورای امنیت که بدون پرداختن به موانع فعلی، مشکلات جدیدی را برای کارایی آن ایجاد می کند، مخالف است.

وی یادآور شد که اصلاحات شورای امنیت باید با اصلاحات دیگری در نهادهای جهانی از جمله بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی همراه شود. 
نماینده چین خاطرنشان کرد که اصلاحات شورای امنیت بر همه اعضای سازمان ملل تأثیر می گذارد و همه اعضا باید در روند مجمع عمومی صدای خود را داشته باشند. 

وی با ابراز تاسف از "پیشنهادات اصلاحی غیرحرفه ای" گفت که این پیشنهادات تنها روند مجمع عمومی را منحرف می کند و مانع پیشرفت آن به سوی رسیدن به اجماع می شود.

کابا کروشی رئیس هفتادو هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز هشدار داد اگر مجمع عمومی رهبری اصلاحات شورای امنیت به عنوان قدرتمندترین نهاد سازمان ملل در زمینه مسائل صلح و امنیت را برعهده نگیرد، تمام اعتبار و تاثیر سازمان ملل متحد زیر سوال خواهد رفت.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تعداد فزاینده‌ای اکنون خواستار اصلاح شورای امنیت هستند.

کروشی تصریح کرد: در هفته جاری، یک سوم رهبران جهان بر نیاز فوری انجام اصلاحات در شورای امنیت تأکید کردند که دو برابر بیشتر از تعداد درخواست ها در سال ۲۰۲۱ است. این اصلاحات به اعتبار و تاثیر سازمان ملل ارتباط پیدا می کند.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از ۱۹۳ عضو این نهاد خواست تا به صورت دسته جمعی گام بردارد و از روند مذاکرات بین دولتی جاری که ۱۳ سال پیش آغاز شد، حمایت کنند تا در نهایت اصلاحات معنادار شورای امنیت انجام شود چرا که هدف یافتن راه حل شفاف است.

روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه پنج عضو دائم و دارای حق وتوی شورای امنیت هستند. 
 
 وظیفه اصلی شورای امنیت حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است. 
 
۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می کند. 
 
در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود. 
هر سال، مجمع عمومی، پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد. 
کشورهای ژاپن، سوئیس، مالت، موزامبیک و اکوادور اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دوره دو ساله عضویت آنها از یکم ژانویه ۲۰۲۳ آغاز و جایگزین کشورهای هند، نروژ، ایرلند، کنیا و مکزیک خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
دیکاتور اونایی هستن ک حق وتو دارن.سازمان خلل هست تا ملل.سازمان جاسوسی و جنگ هست.بعدم نوعی بجگیر هستن و جایره بگیر از کشورای دیگه
این آفریقایی ها دل خجسته ای دارند. دنیای کنونی بر مبنای قانون جنگل اداره میشه و بر فرض که 50 کشور آفریقایی هم عضو دائم و با حق وتوی اون شوند باز هم کشوری که زورش برسه در عمل نظر اونها را وتو خواهد کرد. کشورهایی مثل آمریکا همین الان هم کاری به شورای امنیت و قطعنامه هایی که در اون صادر شده ندارند و به عنوان یک رژیم یاغی هر وقت میلشان کشید خلاف اونها عمل می کنند. نمونه بارز اون حمله و لشکرکشی به عراق بدون اجازه شورای امنیت است و نیز ارسال تسلیحات به تایوانی که طبق نظر شورای امنیت به عنوان یک کشور مستقل شناخته نمیشه.
شورای امنیت ابزاریه برا فشار ب دشمنان غرب و آمریکا...
سازمان ملل آمریکایی!!
ملت های دنیا باید یکدست شوند و اجازه شرکت دولت هایشان را در این سازمان نامشروع ندهند تا از رونق بیفتد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست