بازدید 14759
۷

کوشکی: چیزی به نام گشت ارشاد وجود خارجی ندارد

کوشکی گفت: اصلا چیزی به نام گشت‌ارشاد وجود خارجی ندارد که کسی یا کسانی بخواهند با این بهانه حرکت‌های اعتراضی داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۴۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹ 07 November 2022

به گزارش تابناک به نقل از نواندیش، محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و تحلیلگر اصلوگرا، درباره چگونگی تشخیص معترض و اغشاشگر اظهار داشت: معترض اعتراض دارد و باید به مردم اجازه داد با روش‌های قانونی اعتراض خود را به حاکمیت نشان بدهند. اما این باید در چارچوب قانونی صورت بگیرد. در کل باید گفت، مرز اعتراض و اغتشاش قانون است. یعنی کسانیکه نقد و اعتراض دارند، باید از مراجع قانونی بخواهند زمینه‌های اعتراض را برایشان فراهم کنند.

 وی افزود: حالا اگر جمعی از مردم بخواهند راه‌پیمایی اعتراضی را با هماهنگی مراجع زیربط انجام بدهند تا قانون مسئولیت حفظ امنیت و آرامش معترضان را فراهم کند. اگر این موارد لحاظ شود، ماهیت سوءاستفاده‌کننده‌ها به راحتی قابل‌تشخیص خواهد بود و قانون از فعالیت‌های تخریبی‌شان جلوگیری خواهد کرد.

این چهره اصولگرا درباره جلوگیری از اعتراض‌هایی که «سر» ندارند و به صورت خودجوش هستند، گفت: «هزاران کشاورز که در اصفهان در بحث تقسیم‌آب اعتراض کردند، نماینده‌ای برای خود انتخاب کرده و آن نماینده ابزارهای قانونی را پیگیری کرد و اعتراض‌شان را بدون هیچ سوءاستفاده‌ای انجام دادند و مساله به خیر و خوشی تمام شد. با این توضیح که همه تحرکات قانون‌مند انجام شد.»

او افزود: اینکه برخی می‌گویند حرکات خودجوش نمی‌توانند نماینده‌ای داشته باشند، منطقی نیست. در واقع هر حرکت جمعی باید با برنامه‌ریزی مشخصی صورت بگیرد. یعنی رفتاری را که لیدر نداشته باشد، نمی‌توانیم حرکتی جمعی بدانیم. وقتی نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند و برای خودشان نماینده‌ای داشته باشند و نمی‌توانند با همدیگر توافق کنند، اصلا می‌توانند حق اعتراض داشته باشند؟

او در پاسخ به این پرسش که سیستم در اعتراض‌های فعلی چطور باید فرق حساب معترضین و خرابکارها جدا کند؟ تصریح کرد: حاکمیت باید با بررسی دقیق آن‌هایی را که قانون را رعایت می‌کنند، معترض بداند و با کسانی که با بهره‌برداری سوء از شرایط، سیاه‌نمایی و کارشکنی می‌کنند برخورهای لازم را به عمل آورد. یک شهروند عادی شهروندی است که برای حرکت اعتراضی از مراجع قانونی مجوزهای لازم را بگیرد. حالا اینکه دهه‌هشتادی، دهه‌نودی یا دهه‌هفتادی یا هشتادی باشند، هیچ فرقی نمی‌کند.

کوشکی درباره اینکه «مشکل تعداد پرشماری از دهه‌هشتادی‌ها با گشت‌ارشاد را چطور باید مدیریت کرد» توضیح داد: اصلا چیزی به نام گشت‌ارشاد وجود خارجی ندارد که کسی یا کسانی بخواهند با این بهانه حرکت‌های اعتراضی داشته باشند. در ضمن دهه‌هشتادی‌ها به گشت‌ارشاد معترض نیستند و این بی‌بی‌سی فارسی و ایران‌اینترنشنال و منوتو هستند که به اجرای شریعت و دین در جامعه اعتراض دارند. واِلا گشتی که در کل کشور ۵۰ تا ماشین ندارد، اینقدر جدی نیست که گروهی را به اعتراض وادارد. اصلا گشت‌ارشاد برای دوران آقای قالیباف بود نزدیک به ۱۴ سال است که منحل شده و وجود خارجی ندارد.

او در ادامه گفت: تا زمانیکه قانون رعایت نشود و عده‌ای به خود اجازه بدهند، بی‌برنامه به خیابان بیایند، باعث می‌شود گروهی سوءاستفاده کنند و، چون قانون دیده نشده است، نمی‌توان سره را از ناسره تشخیص داد. همچنین باید گفت، تشکل‌های حزبی می‌توانند در این مسیر گره‌گشا باشند. بالای ۲۰۰ حزب داریم که در رسالت خود کوتاهی می‌کنند و مسبب برهم خوردن آرامش می‌شوند.

کوشکی درباره اینکه «دولت به حزب اتحاد برای تجمع مجوز نداد» گفت: وزارت‌کشور که نمی‌تواند در شرایط سخت به هر کسی که بخواهد، مجوز بدهد؟ در واقع دولت اجبار ندارد به درخواست‌ها حتما پاسخ مثبت بدهد! نکته این است، چرا حزب اتحاد نیمه‌شهریور یا مردادماه برای مخالفت با گشت‌ارشاد درخواست تجمع قانونی نکرد. همه این‌ها نشان می‌دهد، احزاب هم می‌خواهند از فضای مخدوش شده سوءاستفاده کنند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه «رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی مشکل‌آفرین هستند» ادامه داد: رسانه‌های فارسی‌زبان که تحت حمایت سازمان‌های جاسوسی انگلستان هستند و بودجه‌های کلانی برای ایران‌هراسی می‌گیرند و وقتی آن‌ها موفق می‌شوند جمعی از مردم را فریب بدهند، همه‌چیز به هم می‌خورد و مدیریت شرایط دشوار می‌شود. البته باید از مسئولان صدا و سیما پرسید، چرا در جذب مخاطب ناکام بودند تا بخش عظیمی از جامعه، مخصوصا قشر جوان و دهه‌هشتادی‌ها از برنامه‌های رسانه‌های فارسی‌زبان استقبال کنند.

صادق کوشکی در پایان گفت: تاکید موکد دارم، تا زمانی که معترضین در حوزه‌های مختلف قانون را دور بزنند و بدون اجازه قانونی دست به حرکت اعتراضی بزنند، عده‌ای کارشکن و عوامل بیگانه سوءاستفاده خواهند کرد. همچنین باید گفت، وقتی آشوب پررنگ شود، تشخیص معترض و اغتشاشگر به همان میزان دشوار خواهد شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۳۱
انتشار یافته: ۷
خدایش دقیق به حرف‌هاش توجه کنید. این چی میگه؟؟ انگار داره انشا می‌نویسه.
لابد اون هم گشت ارشاد نما هستش.
بهتر نیست این قبیل افراد که از لحاظ سواد اجتماعی در فقر مطلق می باشند تا آرام شدن اوضاع و برگشتن امنیت کامل حرف نزنند مرد مومن اگر گشت ارشاد وجود نداشت به چه علتی افرادی که حجابشان مورد داشت را بازداشت میکردند نیروهای زحمتکش انتظامی با جان ودل زحمت می کشند با جانشان تاوان این این سوء مدیریت ها می دهند و جنابعالی مشغول نمک پاشی روی زخم معترضان و مردم و نیروهای انتظامی هستی الان مشخص می شود که چه کسانی نمی خواهند جامعه آرامش پیدا کند.
پس شلیک با تفنگ ساچمه ای و کور کردن کشاورزان اصفهان هم از مجاری قانونی صورت گرفت؟ عوض کردن اسم راه گشا نیست جناب اصول گرا، روش هاست که باید عوض بشه.
زیاد جدی نگیرید حرفهای این استاد !!! دانشگاه را .
واقعا جاي بسي تعجب است كه ايشان به عنوان استاد دانشگاه به جاي ارائه راهكار، صورت مسئله رو پاك نموده است. احسنت آقاي دكتر با امثال شماها واقعا ما مي توانيم به هر مشكلي فائق شويم (روش حل مسئله: انكار وجود مسئله)
شخصا مورد توهین گشت ارشاد قرار گرفتم و توجیح هست که زمان چه کسی بوده و الان چندتا هست وقتی من نوعی در جامعه توهین و رفتار نادرست گشت ارشاد را تجربه کردم یعنی وجود دارد و مورد اعتراض جدی است و مثل من قطعا کم نیستند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان