بازدید 5452
۷

واکنش به گزارش زیست‌محیطی ناسا از تهران

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست ضمن توضیح درباره گزارش ناسا مبنی بر وجود توده گاز متان بر فراز سایت پسماند آرادکوه درباره لزوم جایگزینی مجدد این سایت گفت: مکان‌یابی جدید این سایت باید در اولویت قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۱۴۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴ 31 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، درپی انتشار گزارشی از سوی ناسا مبنی بر وجود توده گاز متان بر فراز سایت پسماند آرادکوه پیام جوهرچی - معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست - در گفت و گو با ایسنا، در واکنش به این گزارش اظهار کرد: مراکز دفن قدیمی به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد. در کشورهای پیشرفته برای طراحی محل دفن پسماند استحصال گاز دارند تا به‌عنوان یک منبع انرژی از آن در نیروگاه‌ها استفاده کنند.

وی افزود: ما از دو سال گذشته دستورکار طراحی محل دفن زباله را به این شیوه ابلاغ کردیم که باید محل دفن‌های زباله جدید و براساس ضوابط و دستورالعمل ابلاغی سازمان محیط زیست ساخته شوند. به عبارتی لوله‌گذاری‌هایی برای خروج گاز متان و استحصال انرژی از متان صورت بگیرد. اگر این کار انجام شود چنین مواردی رخ نمی‌دهد.

جوهرچی خاطرنشان کرد: محل دفن زباله‌های ما قدیمی هستند، به‌طوری که ۶۰ تا ۷۰ سال از زمان احداث آن‌ها گذشته است و تاسیسات لازم برای استحصال گاز از آن‌ها وجود ندارد.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست عکس ناسا درباره وجود گاز متان بر فراز سایت آرادکوه اظهار کرد: حجم مشاهده شده در آن مکان مشکوک است. شاید عکس در لحظه‌ای که باد غالب به‌صورت عمودی وزیده، گرفته شده باشد چراکه در بیشتر مواقع باد افقی می‌وزد.

وی همچنین درباره ضخامت توده - نزدیک به پنج کیلومتر - گفت درباره ضخامت توده فرصت دهید تا بررسی کنیم.

جوهرچی ضمن اشاره به نامه‌های متعدد اداره کل محیط زیست استان تهران به شهرداری شهرستان‌ها برای مدیریت گازهای متان استخراجی گفت: متاسفانه تاکنون شهرداری‌ها اقدام خاصی انجام نداده‌اند این در حالیست که وظیفه اصلی برعهده شهرداری‌ها است.

وی ادامه داد: چندین عامل می‌تواند باعث رخ دادن چنین پدیده‌ای در جنوب تهران و سمت آرادکوه شود. شاید تنها آرادکوه باعث این اتفاق نباشد بلکه گاوداری‌های عمده در منطقه می‌تواند مزید بر علت شده باشند.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا در ایران امکان استفاده از گاز متان را داریم، گفت: از متان مانند دیگر گازها می‌توان به عنوان یک منبع انرژی استفاده کرد البته اگر واقعا مدیریت شود.

وی افزود: اقداماتی در آرادکوه و حلقه‌دره کرج انجام شد و قرار بود شرکت‌هایی پس از لاین‌گذاری و لوله‌گذاری گاز استحصال کنند اما به نتیجه نرسید. اصلی‌ترین عامل ارزان بودن حامل‌های انرژی در کشور است به‌طوری که اصلا قابلیت خرید و فروش و جنبه اقتصادی ندارند.

جوهرچی در ادامه درباره ضرورت ساماندهی هرچه سریع‌تر زباله‌ها در تهران توضیح داد: این ضرورت احساس می‌شود اما یک موضوع بین بخشی‌ است البته تاحدودی در حال رخ دادن است اما با شرایط مطلوب فاصله داریم. معضل پسماند تنها در مرحله دفن نیست بلکه باید از ابتدای چرخه شروع کنیم. اصلاح تفکیک از مبدأ و بازیافت باعث می‌شود که حداقل پسماند به مراکز دفن برسد و در نهایت پسماندها جزئی می‌شوند و مراکز دفن با پسماندهای حجیم در مدت زمان کم پر نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اقداماتی انجام شده اما اصلاح زمان‌بر است. اتفاقاتی که در ۵۰ تا ۶۰ سال رخ داده را نمی‌توان در دو روز حل کرد.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست دریاره تبعات بهداشتی و زیست‌محیطی انتشار غیراستاندارد گاز متان در تهران گفت: اداره کل محیط زیست استان تهران همچنین بخش کیفیت و هوا در سازمان محیط زیست باید درباره این موضوع نظر دهند اما من بیشترین تاثیر گاز متان را بر گرمایش زمین می‌دانم. در ارتفاع بالا امکان اشتعال متان بسیار کم است بدین جهت شاید تبعات کمتری به لحاظ سلامتی داشته باشد اما از نظر زیست محیطی باید مدیریت شود و این کار نیز وظیفه شهرداری‌ها است.

وی در ادامه درباره لزوم انتقال سایت آرادکوه اظهارکرد: در دولت دوازدهم از سوی رییس جمهوری وقت دستور انتقال آرادکوه داده شد چراکه آرادکوه به لحاظ پدافند غیرعامل نیازمند جایگزینی و مکان‌یابی مجدد است اما درباره این موضوع که آرادکوه در مکان نامناسبی احداث شده به عنوان یک کارشناس معتقدم شهر به سمت آرادکوه رفته است و نه آرادکوه به سمت شهر.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: آرادکوه روی آبخوان‌ها قرار ندارد تا شیرابه آن وارد آبخوان‌ها شود. بدین جهت شاید کمتر نقطه‌ای می‌توانست پذیرای این مقدار فشار برای انتقال شیرابه باشد.

به عبارتی آرادکوه مکان یابی بدی نبوده اما برای ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته و اکنون حتما باید مکان‌یابی مجدد صورت بگیرد.

جوهرچی در پایان به اصلی‌ترین مشکل مکان‌یابی جدید و جایگزینی آرادکوه اشاره کرد و گفت: در شهر تهران تقریبا روزانه ۷۰۰۰ تن پسماند تولید می‌شود که تنها ۵۵۰۰ تن ورودی آرادکوه است. بدین جهت انتقال این سایت هزینه‌های حمل و نقل بسیاری دارد. شهرداری‌ها نیز به همین دلیل تاکنون ملاحظاتی انجام داده‌اند اما مکان‌یابی جدید این سایت باید در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، شنبه (۷ آبان‌ماه) ناسا گزارشی مبنی بر تشکیل ابر پنج کیلومتری گاز متان در جنوب تهران بر فراز آرادکوه منتشر کرد که محمدمهدی عزیزی - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران - در واکنش به خبر منتشر شده گفت : این موضوع صرفا در حد یک گزارش خبری منتشر شده و پرسش ما از دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و محیط زیست تهران با این پاسخ مواجه شد که هنوز به صورت مکتوب از دستگاه‌های بالادستی در این خصوص چیزی منتشر نشده و این مسئله تنها در حد یک خبر است که نیاز به بررسی دارد. ما اقدامی که در کهریزک موجب تولید گاز متان شود انجام نداده‌ایم البته بحث پسماند تر در مجموعه آرادکوه وجود دارد که هوادهی برای آن انجام می‌شود اما اقدامی که گاز متان در این مجموعه تولید کند، ما نداشته‌ایم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
چرا تا الان نگفتن نگر داشتن در زمانی که کشور در حالت شورش
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
"نگر داشتن" !! نگاه کن تورو خدا سواد مردم رو!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
دانشمند ادبيات فارسي ! كه از مردم ايراد ميگيري
خب نگارنده محاوره اي نوشته
ايراد ميگيري؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اينجا داري دوره ادبيات فارسي داري ارائه ميدي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باز خوبه منکر قضیه نشدند
باید بابت این صداقت آقای جوهرچی سپاسگزار باشیم
باز این یکی بهتر بود که تکذیب نکرده است. کار مثبت دیگر تولید دستورالعمل است. اما الان اگر شهرداری تهران توجهی به دستورالعمل نکند که ظاهرا به هر علتی توجه نکرده است، سازمان حفاظت محیط زیست چه اقدامی کرده یا می خواهد بکند؟ آیا با اولین فشار، شهرداری سراغ ساختمانهای محیط زیست در تهران نخواهد آمد که مثلا عوارضش را نداده، پایان کار ندارد، تجاوز به حریم داشته و ... تا دست از سرش بردارد؟ اصولا استقلال شهرداری ها از دولت در تصمیم ها و در برخی مواقع تبعیت نکردن و حتی حرکت های کاملا مخالف و تحت فشار قراردادن دولت ها، یکی از معضلات حکمرانی در کشور ما به حساب می آید. امیدی هم به ورود قوه قضائیه یا سازمان های آن به این ماجراها نیست چرا که احتمالاً آنها نیز معمولا ملاحظاتی دارند که شهرداریها کوتاه آمده اند!
شما هنوز نتوانستید تفکیک زباله از مبدأ رو انجام بدهید. مطمئمناً اثرات مثبتی در کاهش میزان زباله خواهد داشت. ضمناً ظاهراً در اروپا استفاده های مختلفی از زباله ها می شود که لابد کارشناسان از ان مطلع هستند. بهتر است الگو برداری کنیم.
اه روز اول که انکار کردید فکر کردید ناسا داره دشمنی می کنه چی شد پس
واقعا که خیلی رو دارید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر