بازدید 15837

جزییات معامله محرمانه عربستان و آمریکا

روزنامه «نیویورک تایمز» چاپ آمریکا چهارشنبه شب جزئیات معامله محرمانه میان آمریکا و عربستان در ماه می گذشته برای افزایش تولید نفت عربستان تا پایان سال را فاش کرد و از ناکامی جو بایدن گزارش داد.
کد خبر: ۱۱۴۷۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷ 27 October 2022


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، این روزنامه آمریکایی در این باره نوشت: توافق ابتدایی میان آمریکا و عربستان در ماه می گذشته بسته شد؛ این توافق دو بخش داشت که بخش نخست آن مربوط به افزایش تولید نفت دولت ریاض از آغاز ماه جولای بود.
براساس این گزارش، مرحله دوم نیز شامل افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای روزانه نفت عربستان بود که ماه سپتامبر (شهریور/مهر) تا دسامبر (دی/ بهمن) ادامه پیدا می‌کرد.

این روزنامه نوشت: نشانه‌های شکست این معامله ابتدا از زمان سفر بایدن به عربستان مشخص شد و بن سلمان آمال و آرزوی رییس جمهوری آمریکا را نقش بر آب کرد؛ آن زمان که به صورت علنی اعلام کرد که ریاض قادر به افزایش تولید نفت نیست.
این روزنامه آمریکایی نوشت: پس از اعلام بن سلمان، شاهد تصمیم سازمان اوپک پلاس در اوایل اکتبر هستیم که تصمیم گرفت که از اوایل ماه نوامبر، میزان نفت خود را روزانه دو میلیون بشکه افزایش دهد، همین امر خشم کاخ سفید را برانگیخت و این اقدام را به منزله اهانت به بایدن و آمریکا دانست.
نیویورک تایمز نوشت: تصمیم به افزایش تولید نفت اوپک پلاس همچنین موجب شد که آمریکا، عربستان را آماج انواع تهمت‌ها قرار دهد که مهم ترین آنها، توطئه ریاض با مسکو علیه واشنگتن و افزایش قیمت قیمت بنزین در ایالات متحده بود.
این روزنامه آمریکایی افزود: به دنبال این اقدام بود که عادل الجبیر وزیر مشاور در امورخارجه عربستان در پاسخ به این ادعای آمریکایی‌هایی گفت که افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده به خاطر تصمیم عربستان نبوده بلکه به خاطر کمبود پالایشگاه در آمریکاست.
در همین راستا که نشانه خشم آمریکا از عربستان است، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پیش گفت که کمک ریاض به اوکراین، تصمیم آن کشور درباره کاهش تولید نفت را جبران نمی کند.
بلینکن در گفتگو با بلومبرگ افزود: کمک های عربستان به اوکراین تصمیم اوپک پلاس برای کاهش نفت را جبران نمی کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد: در حال مشورت با کنگره درباره اقداماتی هستیم که رابطه با عربستان منافع آمریکا را به شکل بهتری تضمین کند.
تنش های جدید میان واشنگتن و ریاض پس از اقدام اخیر اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت به میزان دومیلیون بشکه در روز در گرماگرم افزایش سرسام آور قیمت گاز رخ داد و از همین رو چندین نماینده کنگره آمریکا خواستار بازنگری در روابط با ریاض شدند.

از آنجایی که کاهش تولید می تواند قیمت نفت را افزایش دهد، بسیاری این کاهش تولید را تلاش برای تامین بودجه جنگی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در اوکراین و تضعیف تحریم های آمریکا علیه آن می دانند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی