بازدید 35241
مرور روزنامه‌های شنبه ۱۶ مهر

برجام در کوتاه‌مدت به نتیجه نمی‌رسد/چرا نوجوان و اغتشاش؟ /خلأ حلقه‌های واسط اجتماعی

اصلاح نظام بانکی آری یا خیر؟ ۵۸۰ مصدوم در زمین لرزه خوی، در خاکسپاری نیکا چه گذشت؟ نامه فرماندهان نیرو‌های مسلح به رهبر معظم انقلاب، جهان در خطر «آخرالزمان» هسته‌ای، خنجر نفتی «اوپک‌پلاس» به پشت امریکا- اروپا، ۷ پیشنهاد ایران در دومین نشست مجمع اقتصادی خزر و محدودیت اینترنت چقدر خسارت زد؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۶ 08 October 2022

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ۱۶ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که انتشار گزارش فنی پزشکی قانونی درباره مرگ مهسا امینی، توسعه تخت گاز مناسبات تهران و مسکو و جهان در خطر «آخرالزمان» هسته‌ای در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها وسرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

 

برجام در کوتاه‌مدت به نتیجه نمی‌رسد


علی‌اصغر زرگر، تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: دولت‌های اروپایی حساسیت بیشتری نسبت به افکار عمومی داخلی خود دارند و برخی از صحبت‌هایی که از جانب آن‌ها مطرح می‌شود مثل اینکه اخیرا شورای اروپا گفته که تحریم‌های جدید را بررسی خواهد کرد بیشتر پاسخی به افکار عمومی‌شان است و شاید اساس سیاست کلی آن‌ها در مجموع این نباشد. در حال حاضر با توجه به اتفاقات اخیری که در ایران پیش آمد و تبلیغات بسیار شدیدی و خصمانه‌ای که شبکه‌ها و رسانه‌های بیگانه علیه ایران انجام داده‌اند آمریکا برانگیخته شده و نسبت به این حساسیت‌ها واکنش نشان داده است؛ لذا بخشی از صحبت‌هایی که می‌شود پاسخ به این حساسیت‌هاست. تعدادی از کشور‌های کوچک اروپایی که از گروه سبز هستند و نسبت به حقوق بشر و مسائل فمینیسم حساسیت دارند صحبت‌های خیلی رادیکال و حرارتی را انجام می‌دهند. هر چند که سیاستمداران نیز در مقاطعی نمی‌توانند برخلاف افکار عمومی جوامع خود رفتار کنند و مقداری همراهی می‌کنند. ولی این یک بخش است و بخش دیگر عکس‌العمل اروپایی‌ها و آمریکا نسبت به ایران مربوط می‌شود به نزدیکی ایران به چین و روسیه که به نوعی نگاه به شرق را تقویت کرده است؛ لذا به همین جهت است که آن‌ها در خصوص احیای برجام و توافق نیز شاید بگویند که دیگر فایده‌ای در توافق نیست. از نظر داخلی نیز درست است که تمایلی وجود دارد که برجام به نتیجه برسد، اما وزیر امور خارجه کشورمان تلویحا به این نکته اشاره کردند، حال که در پیمان شانگ‌های به عضویت دائم درآمد‌ه‌ایم نگاه چندان واجبی به برجام نداریم.

این رویکرد نشان می‌دهد که آن تمایل اولیه باز هم نسبت به برجام وجود ندارد. اروپا در رابطه با مساله انرژی نیز چندین کارخانه تولید برق خود را که قبلا از زغال سنگ استفاده می‌کردند مجددا آن‌ها را برای تولید برق آماده می‌کنند؛ لذا تکنولوژی به کشور‌های اروپایی نیز اجازه می‌دهد که با این نوع کمبود‌های مقطعی گاز و انرژی بتوانند برخورد کنند و جایگزین آن را داشته باشند. این هم مساله دیگری است که طرفین را در حالت ایستایی قرار داده و به نظر نمی‌رسد که طرفین در کوتاه مدت مجددا وارد مذاکره شوند. باید منتظر بود که این حساسیت‌ها و واکنش‌ها فروکش کند و سیاستمداران اروپایی بتوانند مقداری با مسائل ایران با منطق برخورد کنند. در این صورت احتمال اینکه برجام نیز به نتیجه‌ای برسد و طرفین به توافق برسند نیز وجود دارد.

 

چرا نوجوان و اغتشاش؟


علیرضا شریفی یزدی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با عنوان چرا نوجوان و اغتشاش؟ نوشت: در موضوع رفتار برخی از نوجوانان و جوانان در اغتشاشات اخیر بیش از آنکه دنبال عوامل بیرونی بگردم، دنبال عوامل درونی هستم. اولین بحث این است که وزارت آموزش‌وپرورش یک وزارت فشل و زمینگیر است و اتفاقات اخیر کاملاً نشان می‌دهد که در این ۱۶ هزار ساعت وقتی که از بچه‌های ما طی ۱۲ سال می‌گیرد، عملاً کار مفیدی نکرده‌است. دلیل واضح آن نیز همین اتفاقاتی است که شاهد آن هستیم. بخش بزرگ مشکل ما متعلق به نظام آموزشی است و این باید در گام اول اصلاح شود.


اما نکته بعدی شکاف میان نسلی است که وجود دارد و حتی به نظر بنده ما از شکاف میان نسلی هم گذشته و به گسست میان نسلی رسیده‌ایم و ما اصلاً با هم مفاهمه نداریم. در حالی که هر دو ظاهراً فارسی هم صحبت می‌کنیم، اما گفت‌وگوی همدیگر را درک نمی‌کنیم و این گسست میان‌نسلی که قبلاً شکاف میان نسلی بود، موجب شده‌است که بچه‌های ما مانند گیاه خودرو بزرگ شوند و ارزش‌ها و هنجار‌هایی که این همه در مدرسه، خانه و رسانه‌ها گفته‌ایم متأسفانه به آن‌ها انتقال پیدا نکند که البته نتیجه آن را داریم می‌بینیم.


نکته سوم این است که بچه‌ها محصول اتفاقاتی هستند که در خانه‌های ما دارد می‌افتد. خانوده‌های ما به‌دلیل عصبانیت و خشمی که از شرایط اقتصادی به ویژه در هفت، هشت سال اخیر و مخصوصاً در پنج سال اخیر داشته‌اند، در خانه درباره این موضوعات صحبت می‌کنند و نوجوانان که ظرفیت پذیرش این مسائل را ندارند، به راحتی این خشم را بیرون می‌ریز‌ند. حال وقتی زیرساخت مناسب نیز ایجاد نشده که بچه‌هایمان هیجانات خود را از کانال درست بروز بدهند و زیرساخت‌های ما برای این قضیه ضعیف است، در نتیجه هرچیزی که هیجان بچه را به غلیان در آورد، طبیعتاً فضا را برای آن‌ها ایجاد می‌کند تا بخواهند این خشم خود را بیرون بریزند و البته اغتشاش نیز ایجاد کنند. در این میان، این نکته که غربی‌ها می‌خواهند بر این موج سوار شوند، اتفاق جدیدی نیست. ما ۴۳ سال است که به این موضوع عادت داریم، در اینجا، اما خواهش من از رسانه‌ها این است که دوباره نرویم سراغ تحلیل‌هایی که درست هستند، ولی کامل نیستند و عملاً مشکلی را از ما حل نمی‌کنند.


بدانیم در شرایطی که دشمنی‌های متفاوت و مداومی در برابر نظام اسلامی ما وجود دارد باید خود را برای مقابله با آن‌ها مقاوم کنیم. به این منظور اولین کار این است که نظام آموزشی را در دانشگاه‌ها و مخصوصاً مدارس تقویت کنیم. اول باید مدیریت در آموزش‌وپرورش با افرادی که متوجه تفاوت‌های نسل جدید با نسل قبلی هستند، عوض شود و مدیران آموزش‌و‌پرورش باید در این خصوص تحصیلات و تخصص مرتبط داشته باشند. طبیعتاً وقتی افراد در زمینه نحوه ارتباط با نسل جدید تخصصی ندارند، توانایی هم برای مدیریت و تأثیر بر رفتار آن‌ها نخواهند داشت و همین مسئله موجب می‌شود مثلاً با وجود اینکه همواره بیشترین نمره‌ها در درس‌های مذهبی از سوی دانش‌آموزان کسب می‌شود، ولی عامل به این خوانده‌های خود نباشند. در بسیاری از موارد شاهد هستیم با وجود اینکه مثلاً دانش‌آموز در درس هدیه‌های آسمانی نمره ۲۰ گرفته است، اما نمازخوان و روزه‌گیر نیست و این نتیجه همان نشناختن واقعیت نسل جدید در آموزش‌وپرورش است.


مسئله دیگر در حوزه آموزش‌وپرورش امکانات است. با وجود اینکه بخش زیادی از بودجه دولت در حوزه آموزش‌وپرورش هزینه می‌شود، ولی هنوز امکانات این حوزه کم است و همین‌طور نیاز است آموزش‌وپرورش به معنای واقعی کلمه ملی شود. موضوع بعدی در زمینه ایجاد اغتشاشات از سوی نوجوانان به خانواده‌ها مربوط می‌شود که باید متوجه فضای روانی و حساس نوجوانان باشند و تلاش کنند انتقادات خود به شرایط اقتصادی را در برابر آن‌ها انجام ندهند یا به نحوی نباشد که آن‌ها را تحریک به رفتار خشونت‌بار یا ایجاد خسارت برای خود و جامعه کنند.


یکی دیگر از بخش‌های مهم در زمینه دانش‌آموزان، رفتار کادر آموزشی مدارس با آنهاست. من در فیلمی دیدم که یکی از مدیران مدارس دانش‌آموزان را تهدید به اخراج از مدرسه در صورت انجام اغتشاش می‌کرد. این در حالی است که دانش‌آموزی که اکنون بعد از دو سال کرونا به مدرسه آمده بسیار علاقه‌مند است بهانه‌ای پیدا کند دوباره از مدرسه فرار کند. معلمان و مدیران مدارس باید به جای این رفتار‌های تهدیدآمیز با این نوجوانان صحبت کنند، حرف‌های آن‌ها را بشنوند، به این بچه‌ها نحوه استفاده از حق اعتراض را آموزش دهند و تفاوت اعتراض و اغتشاش را برای آن‌ها توضیح دهند. مسئله این است که نوجوانان همانطور که به راحتی برای انجام رفتار خشونت‌بار تحریک می‌شوند، به همان راحتی هم خشم‌شان تخلیه می‌شود و به همین دلیل باید آن‌ها را هدایت کرد تا خشم و نیروی جوانی را که دارند، به شکل درست تخلیه کنند، چون این رفتار نوجوانان با رفتاری که در اعتراضات مثلاً جریانات کارگری یا کارمندان دولت اتفاق می‌افتد، متفاوت است و نحوه برخورد با آن‌ها نیز نیاز به نگرش متفاوتی دارد.

 

خلأ حلقه‌های واسط اجتماعی


مهدی قمشی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز طی یادداشتی در شماره امروز مستقل با عنوان خلأ حلقه‌های واسط اجتماعی نوشت: در این روز‌های پُرالتهاب این پرسش‌ها بسیار شنیده می‌شود که چرا سلبریتی‌ها، چرا هنرمندان، چرا ورزشکاران، چرا استادان دانشگاه و در کل چرا گروه‌هایی که علی‌الاصول تخصصی در امور سیاسی و حکمرانی ندارند این گونه به میدان آمده و سردمدار اعتراضات مردمی شده‌اند؟ چرا سبک و سیاق اعتراضات شباهتی با جوامع دموکراتیک ندارند؟ چرا این اعتراضات بدون کسب مجوز رسمی انجام می‌شوند؟ چرا این اعتراضات همراه با شعار‌های ساختارشکنانه و گاه با ناسزاگویی‌ها و تخریب اموال عمومی همراه هستند؟


گرچه این سوالات و چرا‌ها کاملاً درست هستند، ولی از سوی دیگر باید پرسید در جوامع دموکراتیک و پیشرفته حلقه‌های واسط میان مردم و حکومت، در غیاب سلبریتی‌ها و هنرمندان یا ورزشکاران، چه گروه‌ها و کسانی هستند؟ روشن است که احزاب رسمی که متشکل از سیاسیون حرفه‌ای است، البته همه افراد جامعه صرف نظر از حرفه‌ای که دارند، در آن‌ها حضور دارند و حلقه‌های واسط میان مردم و حاکمیت هستند. اما در غیبت احزاب رسمی و یا محدودسازی فعالیت‌های احزاب رسمی، چه باید کرد؟ آیا مسئولان بر این گمان هستند که با بستن و محدودسازی احزاب، مردم همه تسلیم اراده حاکمیت می‌شوند؟ این البته گمان باطلی است که تحقق آن نه امری شدنی است و نه امری است که چنانچه اتفاق بیفتد درست است. مگر بزرگان دین نفرموده‌اند که کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته؟ اگر مسئولیت‌پذیری برای همگان خوب است چرا برای سلبریتی‌ها خوب نباشد؟ اتفاقا این افراد و یا سایر اقشاری که اصطلاحاً گروه‌های مرجع خطاب می‌شوند و مورد توجه و اعتماد مردم هستند مسئولیت بالاتری نسبت به سرنوشت جامعه دارند. پس در غیاب سازمان‌های مردم‌نهاد سیاسی یا همان احزاب باید حضور و مشارکت بی‌نظیر سلبریتی‌ها و هنرمندان و ورزشکاران در مسائل سیاسی را مورد استقبال قرار داد. این شخصیت‌ها از ظرفیت‌های بالایی برای دعوت مردم جهت حضور در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی برخوردار هستند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد، همانگونه که شخص آقای رئیس جمهور در مبارزات انتخاباتی خود از یکی از این سلبریتی‌ها (اتفاقاً با وجاهت غیر قابل قبول در شرایط فرهنگی رسمی)، یعنی آقای تتلو، استفاده نمود.


در مورد شکل و نوع اعتراض نیز، که ایراد بدون مجوز بودن به آن‌ها وارد می‌شود، حقیقت این است که علیرغم وجود ظرفیت و ساختار قانونی اعتراض در قانون اساسی کشورمان، در عمل، امّا این ساختار‌ها و ظرفیت‌ها یا نادیده گرفته شده‌اند و یا استحاله شده و از کارکرد ساقط شده‌اند. وقتی ساختار موجود (نه قانونی) اجازه اعتراض و کسب مجوز را کاملاً بسته است، و احزاب فراگیر (غیر خودی) نیز تعطیل شده‌اند، خود به خود تظاهر هیجانات اجتماعی ممکن است ناخواسته از بستر قانونی خود خارج شوند.


در هرحال باید بر این نکته تاکید کرد که در حکومت‌های مردم‌سالار حلقه واسط حاکمیت و مردم را احزاب و تشکل‌های مردم‌نهاد عهده‌دار می‌شوند (که وجود سلبریتی‌ها و سایر گروه‌های مرجع در آن‌ها نیز ممکن است سبب اعتباربخشی بیشتر به آن‌ها شود) که با طی دوره‌های مختلف آموزشی، دانش و مهارت‌های اجتماعی و سیاسی را نیز فرا گرفته‌اند. وجود تشکل‌های مردم‌نهاد در بخش‌های مختلف غیردولتی، صنفی، اجتماعی و ایجاد بستر آزاد برای فعالیت آن‌ها این ظرفیت را ایجاد می‌کند که از یک طرف مردم بستر انعکاس نظرات خود را بدانند و از طرف دیگر حاکمیت نیز نظرات تقریبی و تجمیعی آحاد کشور را قبل از بروز بحران دریافت کرده و تغییر سیاست یا اقناع‌سازی را به موقع انجام دهد. در صورتی که کارکرد این حلقه واسط دچار اختلال شود بروز هیجان و خارج شدن مسیر‌ها از روال معمول و صحیح خود لاجرم رخ می‌نماید. بروز هیجانات چند ساله اخیر در کشورمان همه حکایت از گم شدن این حلقه مفقوده دارد. در مسائل مربوط به معلمان و بازنشستگان و کشاورزان و مسئله اخیر مربوط به مرگ جانسوز مهسا امینی و مسئله گشت ارشاد همه حکایت از عدم انتقال صحیح و صادقانه پیام‌ها بین حاکمیت و ذینفعان و یا همان گم شدن حلقه قابل اعتماد مفقوده را دارد. ناگفته نماند کارکرد این حلقه‌های واسط نیز حلّال همه مشکلات نیست، (همان گونه که در کشور‌های دموکراتیک نیز گاهی اوقات دیده می‌شود)، ولی تا حد زیادی می‌تواند مشکلات را قبل از رسیدن به نقطه بحران حل نموده و یا تخفیف دهد.

با این توضیحات تا زمانی که این بستر‌ها و حلقه‌های واسط دچار اختلال هستند نمود بیرونی هیجانات در محیط‌های دیگر نباید محل ایراد اساسی باشد. بروز اعتراضات پراکنده در محیط‌های شهری و اختلال در امور شهری، اعتراضات در محیط‌های دانشگاهی و اختلال در امر آموزش کشور، ورود سلبریتی‌های ورزشی و هنری، و... همه بیانگر نبود یا عدم کارکرد صحیح نهاد‌های مدنی و احزاب دارد که خواسته یا ناخواسته ثمره سیاست‌های حاکم بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۲۲
تابناک در اینکه جریانات اخیر نمره مردودی در خبر رسانی گرفتید شکی نیست، نمونه اش همین عدم انتشار بخش مروری بر روزنامه های روز بود
برجام هم رفت کنار بورس، بورس که تمام کرد ؟برجام هم نفس های اخرش است؟....بعدش نوبت اقتصاد .....است
فقط درموردمدرسه قسمت بالا روخوندم فکرنکنم فقط مدرسه برای تربیت دانش آموزکافی باشه به نظر من مدرسه وخانواده وجامعه باید دست دردست هم دهیم من هرچی درموردنمازتاکیدکنم وقتی خونواده نمازخون نیست مدرسه نمیتونه به تنهایی بچه رونمازخون باربیاره من خودم درخانواده ای هستم چشمم بازکردم خونوادم نمازخون بودن وخیلی مسائل اسلامی مثل حجاب و......رعایت میکردن ومنم الان ۵۳سالمه هنوز همون راه روادامه میدم هیچکی که هم بهم آموزش نداده یکی اینکه جامعه درحال حاضر بیشترین تاثیرداره خیلی چیزهاروازجامعه یادمیگیرن مثلا اگه یکی دوست داشته باشه چادربزاره توجامعه یکی مسخره کنه برمیداره همچی عوض شده ان شالله خداصاحب ولایت روبرسونه امام زمان عج ظهورکنه تاشاهد این همه فسادوبی عدالتی وبه طورکلی بدیهانشیم خداوند شاهدوناظر اعمال ماست ان شالله خودش به هممون رحم کنه ریشه ظلم اززمین برکنده کنه خدایا خودت ازحال واحوال ماخبرداری خودت به مارحم کن به کسانی که برای این مرزوبوم خدمت میکنن خودت بهشون رحم کن
آقای شریفی این تحلیل‌ها و نتیجه گیری ها است که مردم را عصبانی کرده است، نماز و روزه یک امر شخصی است ولی اجرای قانون و جلوگیری از فساد و اختلاس، رابطه با دنیای بیرون بدور از تنش، یک امر عمومی است، مردم مشکلشان نماز و روز نیست، مشکلشان کسانی هیت که ادعای نماز خواندن و روزه گرفتن می کنند اما دزد و اختلاسگر هستند،. هلدینگ های اقتصادی را در قامت نظامی گری هدایت می کنند، اینقدر سطحی نگاه کردن همان مشکلی است که مردم را آزار داده و الان برای رهایی از این نکاهها، به خیابان آمده آمد ، ظاهراً راهی جز فریاد زدن در خیابان ندارند، اصلا چرا با گوش دادن به انها، راه کار را از خودشان نباید پرسید، چرا اینقدر باید و نباید می کنید ؟ چرا برای مردم تصمیم می گیرید؟ خودشان می دانند چی می خوان
هنوزدنبال برجامید؟؟؟
درارتباط باتحلیل روزنامه جوان واینکه چرا با وجود هزینه های گزاف آموزشی وکسب نمرات عالی توسط دانش آموزان دردروس دینی؛همین دانش آموزان اهل نماز وروزه نیستند باید گفت آموزش تنها در مدرسه ودبیرستان ودانشگاه صورت نمیگیرد.قشر جوان به انواع کانالهای ارتباطی دسترسی دارد.مهمتر ازهمه محیط زندگی افراد است که فرددر آن بطورمداوم در حال اموزش وتجربه اندوزیست. اینکه گفته شود بزرگتر ها مسائل اقتصادی وکمبود ها را در خانه مطرح نکنند؛ راه حل نیست وجواب نمیدهد چون جوان ونوجوان حداقل از مقایسه پول توجیبی خود با همکلاسیش تفاوت ها را لمس میکند.اتفاقا اینجا نقش پدر مادر ها پر رنگ میشود وباید بتوانند به فرزند خود شرایط زندگی ومحدودیت های خود را در مقایسه با دیگران به خوبی تشریح کنند وبه جای آه وافسوس وحسرت وبدو بیراه گفتن به زمین وزمان به نوجوان خودبیاموزند که همه چیز در گرو فعالیت ورقابت سالم دست یافتنی ست.این یک طرف ماجراست .طرف دیگر ماجرا اینست که والدین خود گرفتار تناقض نباشند ودر جامعه مسائلی را نبینند که با منطق وعقل فاصله نجومی دارد.مثلا در مجلس به جای بحث روی رزومه وسابقه وتوان مدیریت وزیر پیشنهادی دعوا بر سر ثروت نجومی وزیر پیشنهادی نباشد آنهم نه یک میلیون .دومیلیون!!!صحبت از.1000 ملییارد و100هزارد میلیاردر است.........
از همان زمانی که مشارکت مردم در انتخابات به زیر 50 درصد رسید زنگ خطر رااحساس می کرد تازه بخش زیادی از همان 50 درصد هم وابسته به سیستم هستن وگرنه در شرایط افراد غیر مرتبط قرار میگرفتن چه بسا که کمتر هم میشد. متاسفانه گوش شنوایی نیست.
دلخوش به راهپیمایی ها و پیاده روی ها و غیره و غیره نباشیم . مردم از این وضعیت نابرابر ناراضی هستن .
چطور بچه ام را قانع کنم وقتی نمیتوانم 20درصدخواسته هاشو براورده کنم .
کاهش شدید ارزش پول ملی و افزایش شدید قیمتها اکثریت خانواده ها را با خاک یکسان کرده. عصبانیت و پرخاشگری به بزرگسالان هم رسیده چه برسد به نوجوانان و جوانان
کاش امام زمان زودتر بیاد تا همه ی جهان مخصوصا شیعیان رو نجات بده یا مهدی ادرکنی
بیست سال پدر ملت رو در آوردی اونوقت میگی برجام در کوتاه مدت به نتیجه نمیرسه؟ خوب برو کنار و بگذار آدم های با صلاحیت در سرکار باشند تا ببینی برجام بعد از این همه مدت صرف وقت و ضرر به ملت به نتیجه میرسه یا نه ؟
درود
نوجوانان که می بیند کشور تو گودال به نام برجام گیر کرده ..همه چیز در حال افزایش است....شغل هر روز کمتر می شود....پس به نتیجه می رسد آینده ندارد.....وقتی فکر می کنید که در آینده نمی تواند یا تهیه شغل ماهی پنج میلیون توان زنده بماند....پس به فکر چاره می افتاد ..ما می گوییم اعتراض شما بگو اغتشاش
به بركت وجود بعضيها هيچ طرحي كه ذره اي نفع براي مردم بدبخت داشته باشه به تاييد و تصويب نخواهد رسيد ، چه برجام خدا بيامرز و چه هر طرح ديگري ،
وزیر خارجه اینقدر درک ندارد که با وجود تحریم های آمریکا و پولی و بانکی، پیمان شانگهای به هیچ دردی نمیخورد چون هرکشوری با ایران همکاری کند زیر تحریم آمریکا می‌رود پس هیچ کشوری این کار را نمیکند
روزنامه جوان شما که ۴۳ سال است همه ابزار فرهنگی از جمله رسانه میلی و محتوای کتاب های درسی و مطبوعات و تبلیغات صد در صد دست خودتان است چطور نتوانسته اید نسلی مطابق میل خودتان تربیت کتید؟ پاسخ، چون حرفتان با عملتان یکی نیست. شعار مرگ بر استکبار می دهید ولی خودتان و اقازاده هایتان در همان کشور های استکباری خانه و زنذگی دارید و از مواهب زندگی غربی برخوردار هستید. مردم ایران در فقر و فلاکت زندگی کنند تا منسوبین شما بتوانند خارج از ایران از رفاه کامل برخوردار باشند؟ منطور از طعم شیرین عدالت این است؟
اگر بحثها و مقاله های کارشناسی کارشناسان و متخصصان ما نتیجه بخش بود که نتیجه این نبود.
تا وقتی گوش شنیدن درد های مردم را نداشته باشید اوضاع به همین منوال خواهد بود. با زور و تهدید هم به جایی نخواهید رسید.
هر وقت به مردم نگفتید اغتشاشگر و فاحشه، اونوقت گفت و گو کنید!
پاسخ ها
حافظ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
احسنت اول باید آداب مذاکره را بلد بود توهین توهین می آورد
چرا نوجوان؟ چرا اغتشاش؟
اولا تیتر را اصلاح می کنم = چرا نوجوان چرا اعتراض
دوما: نوجوانان امروز به دلیل در دسترس بودن اطلاعات و سبک جدید زندگی با نسل های گذشته تفاوتی غیر قابل نقایسه دارند.
از طرفی رسانه های اجتماعی محدودیت مرزهای جغرافیایی را زیر پا گذاشته و نوجوانان با دیدین سبک زندگی کشورهای دیگر و مقایسه رفاه اجتماعی آنان با کشور خودشان + مقایسه سیستم آموزشی + مقایسه سیستم حکم رانی و ... به دریافتی عینی از تفاوت های به دست می آورند.
محدودیت ها و تبعیض ها و فساد های موجود در کشور ما قابل انکار نیست و این امر را نمی توان به صورت دستوری و با سیستم نظامی به نوجوانان تحمیل کرد.
مطمئنا در آینده ( زمان نزدیک یا دور ) نوجوانان ایران که دست به این اعتراض زندند باید در دوره جوانی و میانسالی در جایگاه های مهم این کشور همچون آموزش و پرورش + پلیس + ارگان های دولتی و خصوصی + رسانه ها و ... مشغول بکار می گردند و تفکرات خود را در سازمان مربوطه پیاده سازی می کنند و ناچار به قبول تغییرات اساسی می شود.
راه حل رجوع به رای مردم و خواسته های آنان و کسب رضایت عمومی و دلجویی از مردم علی الخصوص نسل جدید است.
تغییر را باید قبول کرد
فشار روی جامعه همچون فنر انرژی را ذخیره و ناگهان آزاد شدن این انرژی غیر قابل کنترل و تخریب جدی به بار می آورد.
کمی مدارا با مردم
حقیقت این است که آمریکا و غرب چشم دیدن کشوری مستقل، قوی و خودکفا در منطقه خاورمیانه (مرکز نفت و گاز دنیا) را ندارند بنابراین اگر بو ببرند که در آینده ممکن است در منطقه، کشوری مستقل، قوی و خودکفا شکل بگیرد به دلایل واهی و با ابزار تحریم و تهدید جلوی حرکت پیشرفتی آن را خواهند گرفت چه این کشور، ایران عزیز باشد چه کشورهای حوزه خلیج فارس، هیچ فرقی هم برایشان ندارد، هدف این است که کشورهای منطقه را خام فروش نگه دارند، نفت و گاز را مفت خری کنند و با آنها محصولاتی با ارزش هزار برابر ساخته و به همین کشورها و سایر کشورها بفروشند و با این کار مردم خودشان را در رفاه نگه دارند و مردم سایر ملل هم به ... و بعد در بوق و کرنا می گذارند که بیایید مذاکره کنیم و مسائل را با گفتگو حل کنیم، جالب است که گفتگوها هم باید منطبق بر منافع ملی خودشان باشد، اگر منافع ملی شان تامین شد خوب است و اگر تامین نشد با هزار و یک دلیل پوپولیستی و عوام فریبانه ، مردم دنیا را فریب می دهند غافل از آن که ملت ها بیدار شده اند و گول نمی خورند.
تاریخ گواه است که شما آمریکایی ها با ملت های آزادی خواه چه کردید در شیلی از پینوشه جنایتکار حمایت کردید و آلنده رهبر آزادی خواه، شیلی را برانداختید، همین انگلیس چه با گاندی و گاندی ها کرد، سیاست شما در حال حاضر هم همان سیاست قبل است یعنی همان اعمال استکباری ولی به شیوه مدرن و با اعمال پوپولیستی.
چرا قسمت نظرات را بسته اید؟؟
برجام نون دونیه برای مقامات دولتی و نیاید هم حالا حالا ها جمع بشه
دقیقا مساله اعتراض به تبعیض و بی عدالتی و فقر و گرانی و بیکاری و رانت و فساد است بقیه بهانه هستش این اعتراضات نتیجه سالها عدم پاسخگویی هست اما دریغ از گوش شنوا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل