بازدید 10726

هر زمان بخواهیم صادرات گاز به مولداوی را قطع می‌کنیم

شرکت روسی گازپروم با هشدار به مولداوی بدلیل انباشت بدهی، این کشور را تهدید به قطع صدور گاز کرد.
کد خبر: ۱۱۴۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۴ 02 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از تاس، شرکت گازپروم روسیه با انتشار بیانیه‌ای درباره تحویل گاز به مولداوی تاکید کرد که این شرکت حجم گاز در ماه اکتبر به مولداوی را ۵.۷ میلیون متر مکعب در روز تحویل خواهد داد، اما گاز پروم هر زمان که بخواهد، می‌تواند قرارداد گازی با مولداوی را فسخ کند زیرا توافقی برای تسویه بدهی مولداوی وجود ندارد.

به دلیل شکست پیشین مذاکرات گازی میان روسیه و مولداوی طی سال‌های گذشته، هنوز توافقی برای تسویه بدهی‌های انباشته شده در طول سال‌ها میان دو کشور منعقد نشده است. شرکت روسی گازپروم تاکید کرد: به همین دلیل گازپروم حق دارد هر زمان که بخواهد قرارداد فعلی را فسخ کند.

مولدوواگاز و گازپروم قرارداد عرضه گاز را به مدت پنج سال در اکتبر سال گذشته تمدید کردند و تسویه به موقع و بازپرداخت بدهی از جمله بندهای اصلی قرارداد است.

پیش از این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه موسوم به کرملین اعلام کرده بود که بدهی مولداوی به روسیه برای تأمین گاز جدی و رو به افزایش است.

قرارداد گاز مولداوی با گازپروم در پایان سپتامبر سال گذشته پایان یافت و هر دو طرف در حال مذاکره برای تمدید آن هستند. اتحادیه اروپا روسیه را به استفاده از گاز برای زورگویی به این کشور متهم کرده است.

مولداوی از پذیرفتن قیمت پیشنهادی گازپروم - یعنی ۷۹۰ دلار به ازای هر هزار مترمکعب گاز که بیش از دو برابر قیمتی است که پیش از این می‌پرداخت - سر باز زده است.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از گازپروم گزارش داد که مولداوی ۷۰۹ میلیون دلار به گازپروم در قبال تأمین گاز قبلی بدهکار است.

پسکوف گفت: گازپروم مایل است راه‌هایی را برای حل این مشکل بیابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر