بازدید 7056

پیشرفت دانشمندان در رشد کلیه انسان در آزمایشگاه

دانشمندان به پیشرفت مهم آزمایشگاهی در زمینه رشد دادن بافت‌های مربوط به کلیه انسانی رسیده‌اند که گام مهمی در مسیر درمان بیماری‌های کلیوی یا ساخت کلیه کامل بر اساس سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ 27 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا رشد بافت کلیه در آزمایشگاه می‌تواند به درمان بیماری‌های کلیه شتاب داده و عملکرد آن را احیا کند. از هر ۹ نفر فرد بزرگسال در جهان یک نفر به مشکل کلیوی دچار است و نارسایی کلیوی به مشکلی رایج در همه جای جهان تبدیل شده است. رشد بافت کلیه در آزمایشگاه می‌تواند به درمان بیماری‌های کلیه شتاب داده و عملکرد کلیه را احیا کند.

در انسان‌ها، کلیه بطور طبیعی از دو جزء اصلی تشکیل یافته است: مزانشیم متانفریک (metanephric mesenchyme) و غنچه حالب (ureteric bud). هفت سال پیش، محققان در آزمایشگاه دکتر جوزف بانونتر کشف کردند که چگونه اولین جزء یاد شده را از سلول‌های بنیادی انسان تولید کنند.

همین تیم تحقیقاتی به تازگی شیوه بسیار کارآمدی برای تولید دومین بخش پایه‌ای از تشکیل کلیه ابداع کرده است.
آن‌ها همچنین ویژگی‌هایی از تعامل و واکنش بین سلول‌های این دو بخش پایه‌ای را به نمایش گذاشتند که مشابه بخش‌هایی از تعاملاتی است که بطور طبیعی در حین رشد کلیه ایجاد می‌شود. برای اولین بار آزمایشگاه بانونتر (Bonventre) خطوط سلولی انسانی مرتبط با تشکیل بخش پایانی فرایند فرآوری ادراری را ایجاد کردند. این مطالعه ممکن است به محققان برای آزمایش درمان‌های جدید بیماری‌های کلیوی یاری برساند.

بنا بر اعلام وبگاه «سای تک دیلی»، محققان می‌گویند در حال حاضر با این توانایی برای تولید هر دو بخش مسئول برای ساخت بافت کلیه، این کار تحقیقی یک گام مهم به سمت جلو برای درمان بیماری‌های کلیوی یا شاید در آینده ساخت یک کلیه کامل است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر