بازدید 4514

مرز خسروی بعد از ایام اربعین همچنان باز است

استاندار کرمانشاه با اشاره به توافق صورت گرفته با طرف عراقی برای بازگشایی دایمی مرز خسروی، گفت: بعد از اربعین خسروی مثل مرزهای دیگر در قالب کاروان ها با هماهنگی که با عراق خواهیم داشت برای تردد زائران به عتبات عالیات بازخواهد بود و سفر زائران از سراسر کشور از این مرز ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۴۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹ 16 September 2022

به گزارش «تابناک»، بهمن امیری مقدم روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مستقر در مرز خسروی افزود: مرز خسروی یک مرز روانی است و از تمام هم وطنان می خواهیم تا فرصتی که باقی مانده تا ایام اربعین از این گذرگاه رسمی با همین سهولت به عراق عزیمت کنند و این آمادگی از هر جهت در استان کرمانشاه و مرز خسروی هست و به راحتی زائران می‌توانند خروج پیدا کنند.

وی اظهار داشت: همچنین زواری که از خسروی به عراق مشرف شدند نیز به راحتی از این مرز وارد کشور می‌شوند و بازگشت آن ها به صورت شبانه روزی است.

استاندار کرمانشاه گفت: تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار نفر از مرز رسمی خسروی به عراق خروج پیدا کردند و افزون بر۱۲۰ هزار نفر نیز به کشور بازگشتند و این ورود به کشور تداوم دارد که در چند روز آینده هم تعداد ورودی ها بیشتر خواهد شد و در این زمینه استان کرمانشاه آمادگی کامل دارد.

استاندار کرمانشاه گفت: وسیله نقلیه هم در مرز خسروی فراهم است و این آمادگی در استان وجود دارد و زواری که از مرز خسروی وارد کشور شده اند هیچ مشکلی از نظر تردد نداشته اند و به محض ورود به کشور وسیله نقلیه برای انتقال آن ها فراهم است و تاکنون ۱۲۰ هزار نفری که وارد کشور شده اند بلافاصله وارد سالن خروج و سپس محوطه پایانه شدند و هیچ مشکلی از نظر تردد نداشتند.

او افزود: زائران بعد از ورود به پایانه با اتوبوس ها به قصرشیرین منتقل می شوند که بعضا اتوبوس ها تا تهران نیز افراد را منتقل کرده و یا در برخی موارد نیز با اتوبوس ها به صورت رایگان به مرکز کرمانشاه منتقل می شوند.
امیری مقدم ادامه داد: در خود شهر قصرشیرین هم پایانه های ما فعال هستند و زائران می توانند به سمت استان های خود جابجا شوند.

وی اضافه کرد: در این ایام به رکورد هایی در قصرشیرین دست یافتیم که یکی تامین و انتقال گاز پایدار از قصرشیرین به خسروی بود که نیاز منطقه و پایانه، هتل های مسیر و مردم بود که ظرف ۲۰ روز ۲۰ کیلومتر گازکشی صورت گرفت و این رکورد بسیار خوبی بود و به عشق امام حسین (ع) و جهادی کار صورت گرفت.

استاندار کرمانشاه گفت: همچنین پایانه مرزی سومار و خروج موکب های خدمات رسان بود که تا کنون تمامی موکب ها به منظور خدمات رسانی به زائران در عراق بدون هیچ گره ای از این گذرگاه عازم عراق شدند.

وی افزود: ما در مرز سومار آب پایداری نداشتیم که یکی از رکوردهای ما این بود که ظرف ۱۴ روز ۱۴ کیلومتر آب لوله کشی از سد شرفشاه به سمت سومار و از سومار به پایانه انجام شد که این یکی از کارهای ماندگاری بود که صورت گرفت.

امیری مقدم ادامه داد: از تمامی دست اندرکاران شرکت آب منطقه‌ای و آبفای استان تشکر می کنم و از مدیریت گاز نیز قدردانی می کنم که امروز در خسروی و سومار مشکل آب و گاز نداریم.

او گفت: البته مثل همیشه کار های جهادی در استان کرمانشاه فعال تر از گذشته صورت خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات حساس که از روز اول به آن توجه کردیم این بود ترانزیت ما در کنار باز بودن مرز برای زائران فعال باشد که با تدابیر صورت گرفته در جلساتی که در استان داشتیم تصمیم بر این بود هم زمان بر اینکه زائران مشرف می‌شوند ترانزیت و صادرات نیز صورت گیرد.

او ادامه داد: در ساعاتی که مرز خسروی برای خروج زائران یعنی از ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز است ترانزیت کالا انجام نمی شود و ترانزیت به بعد از ساعت ۶ بعد ازظهر تا صبح موکل شد که در این بازه زمانی موضوع ترانزیت دنبال شد و تا این لحظه یک روز و یک ساعت تجارت ما تعطیل نشده و همزمان تجارت صورت می گیرد و این یکی از ویژگی های مرز خسروی است.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به حلب و سپس ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان