بازدید 5081

بهترین زمان خواب کودکان

کد خبر: ۱۱۳۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳ 04 September 2022

یک روانپزشک گفت: بیش‌ترین افزایش هورمون رشد در کودکان بین ساعت ۱۱ شب تا ۲ نیمه شب است؛ بدین ترتیب خواب قبل از ساعت ۱۱ ضرورت دارد.

به گزارش فارس، مهدیه صالحی، روانپزشک در خصوص مشکلات خواب در کودکان در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما صحبت کرد.

صالحی از خواب به عنوان یک نیاز اساسی کودک نام برد که اختلال در آن باعث تغییر درخلق وخوی کودک وکاهش میزان هوش و رشد او می‌شود.

وی میزان خواب کودک را حدود ۱۰ ساعت ذکر کرد که دو سال از بزرگسالان بیشتر است.

این روانپزشک گفت:مشکلات خواب در کودکان می‌تواند در شروع خواب،موقع بلند شدن از خواب(به شکل بی قراری، در میانه خواب،شب ادراری،کابوس شبانه و.....باشد.این مشکلات در صورتی اطلاق می‌شود که در یک بازه زمانی سه ماهه وجود داشته باشد.

صالحی در پاسخ به این سوال که حداکثر زمان طبیعی لازم برای به خواب رفتن چقدر است، گفت: در بزرگسالان انتظار می‌رود طی ۲۰ دقیقه از شروع به رختخواب رفتن، فرد به خواب برود اما در کودک شاید این زمان به یک ساعت زمان نیاز داشته باشد که با در آغوش کشیدن کودک،نوازش کردن کودک و خواندن کتاب داستان، به خواب رفتن کودک کمک می‌شود.کودکان با ترس از جدایی والدین روبرو هستند که با انجام این توصیه‌ها قبل از خواب،به آرامش واطمینان آنها کمک کرد‌ ایم.

وی در پاسخ به این سوال که مکیدن انگشت در کودکان چه دلایلی دارد، گفت: در دوران شیرخوارگی این حالت طبیعی است اما پس از ۲ الی ۳ سالگی این عادت بهبود می‌یابد؛ در صورت ادامه در این سنین باید یا افزایش راهکارهای آرامش دهنده و کاهنده استرس با این مسئله روبرو شد.

این روانپزشک با تأکید بر این نکته که نهی کودک از انگشت مکیدن هیچگونه سودی ندارد و تنها راهکار‌های آرامش دهنده می‌تواند راهگشا باشد، گفت: از تذکر در این خصوص به کودک خودداری کنید.

صالحی راهکارهایی در بهداشت خواب کودک ارائه کرد و گفت: قبل از خواب از بازی با کودک پرهیز کنید و از انجام فعالیت‌های هیجان انگیز خودداری کنید همچنین از خوراندن مواد محرک به کودک مانند: کاکائو, کافئین و چای حدود ۶ ساعت قبل از خواب کودک خودداری کنید.

وی افزود: در نظم خواب کودک ممارست ورزید بهترین زمان خواب کودک بین ۸ تا ۱۱ شب است. ‌کمک کنید تا ۲ الی ۳ ساعت قبل از خواب کودک تلوزیون،موبایل وصفحات دیجیتال بازی در اختیار او نباشد.همچنین در هنگام شروع خواب،نور اتاق کودک را کاهش دهید.

وی به اهمیت ترشح هورمون رشد در کودکان اشاره کرد و متذکر شد: بیشترین افزایش هورمون رشد بین ساعت ۱۱ شب تا ۲ نیمه شب است؛ بدین ترتیب خواب قبل از ساعت۱۱ ضرورت دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان