بازدید 9206
۱

لزوم بررسی سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا

یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه باید بررسی کنیم و ببینیم که سطح ایمنی جامعه ما در برابر کرونا چقدر است، گفت: طبق تجربه کشورهایی که قبل از ما با اُمیکرن درگیر بودند، به نظر می‌آید که اُمیکرون تا مدتی یکسری نوسانات دارد و نباید به نزول‌های آن خیلی دل خوش کنیم.
کد خبر: ۱۱۳۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ 21 August 2022

به گزارش «تابناک»، دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در کشور با اشاره به وضعیت شهرهای قرمز در جدول رنگ‌بندی کرونایی، گفت: من خیلی به رنگ‌بندی فعلی معتقد نیستم و فکر می‌کنم رنگ‌بندی معیار درستی نیست و به ویژه درباره اُمیکرون بیشتر گمراه‌کننده است. زیرا در اُمیکرون میزان کشندگی و شدت بیماری پایین است. بنابراین باید از شاخص‌هایی مانند ابتلا، نسبت تست‌های مثبت به کل تست‌ها و ... برای تحلیل شرایط استفاده کنیم. بنابراین خیلی با رنگ‌بندی بر اساس معیارهای بستری و مرگ‌ومیر موافق نیستم.

لزوم تعیین سطح ایمنی جامعه علیه کرونا

وی گفت: اکنون ما داریم در تاریکی قضاوت می‌کنیم، زمانی می‌توانیم قضاوت قطعی داشته باشیم که بیماریابی فعالی در جامعه با افزایش تست‌ها داشته باشیم. همچنین باید ببینیم که افراد حساس در جامعه‌مان چقدر هستند. اینکه می‌گوییم حدود ۷۰ درصد در جامعه واکسن تزریق کردند، به این معنا نیست که تمام کسانی که واکسن زدند، مصونیت دارند؛ زیرا اولا اثربخشی واکسن ۱۰۰ درصد نیست و حدود ۳۰ درصد علی‌رغم اینکه واکسن تزریق می‌کنند، ممکن است آنتی‌بادی یا مقاومت لازم در بدن‌شان ایجاد نشود. بنابراین اگر به ۷۰ درصد از جامعه واکسن تزریق کرده باشیم، ۵۰ درصد از جامعه ایمن هستند. در عین حال جمعیتی هم داریم که اصلا واکسن تزریق نکردند که این هم خطرناک است. باید بررسی کنیم و ببینیم که سطح ایمنی جامعه ما چقدر است و روی کسانیکه سطح ایمنی‌شان پایین است، تمرکز کنیم.

کرونا؛ بازیگر اصلی صحنه پاندمی

وی افزود: در حال حاضر به نظر می‌آید که بازیگر اصلی پاندمی، ویروس است، نه سیاست‌ها، برنامه‌ها و نحوه مدیریت ما عامل موثری در کنترل اپیدمی است و نه اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها درصد مناسبی دارد. در حال حاضر بیشترین نقش را ویروس کرونا بازی می‌کند و رفتار ویروس هم قابل پیش‌بینی نیست. ویروس کرونا بسیار هوشمند عمل می‌کند.

سوری ادامه داد: از آنجایی که مخزن ویروس انسان است، برای ادامه حیات نیاز به میزبان دارد. در نتیجه ذاتا خیلی علاقه ندارد که همه میزبانانش را از بین ببرد. با این حال در جامعه ما آنقدر فرد حساس وجود دارد که کشندگی‌اش را ادامه دهد و زمانیکه عرصه به او تنگ می‌شود، جهش‌هایی در ویروس ایجاد می‌کند که بتواند ادامه حیات دهد. به همین دلیل دلتا بسیار کشنده بود، اما وقتی واکسیناسیون انبوه در جامعه بشری آغاز شد، ویروس کشندگی‌اش را بیشتر کرد و بعد ویروس به اُمیکرون جهش پیدا کرد که میزان کشندگی‌اش بالا نیست.
ویروس کرونا تاریخ مصرف ندارد

وی با بیان اینکه این تصور که فکر کنیم ویروس کرونا تمام می‌شود و اقدامات ما برای نابودی ویروس کفایت می‌کند یا اینکه ویروس تاریخ مصرف دارد، اشتباه است، ‌اظهار کرد: اپیدمی کووید ۱۹ و پاندمی در سطح جهانی یک عارضه ایستا نیست، بلکه موضوعی در حال تغییر است و مرتبا تغییر می‌کند. به عنوان مثال واکسنی دو سال قبل تولید و استفاده شده و اثربخشی ۷۰ درصدی داشته، اکنون دیگر آن اثربخشی را ندارد و اثربخشی‌اش کاهش یافته است. در نتیجه باید مرتبا خودمان را با شرایط جدیدی که در ویروس ایجاد می‌شود، واریانت‌هایی که اتفاق می‌افتد، تطبیق دهیم.

سوری تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها موضوعی است که اثربخشی‌اش در برابر بیماری ثابت مانده است.
نوسانات اُمیکرون

وی گفت: طبق تجربه کشورهایی که قبل از ما با اُمیکرن درگیر بودند، به نظر می‌آید که اُمیکرون تا مدتی یکسری نوسانات دارد و نباید به نزول‌های آن خیلی دل خوش کنیم. البته نظام گزارش‌دهی ما هم خیلی دقیق نیست و معمولا آخر هفته‌ها آمارها کاهش می‌یابد. علتش هم تعطیلی است، نه اینکه آمار ها کم شده‌اند. در عین حال مرگ‌هایی که گزارش می‌شوند، مرگ‌های تایید شده هستند و مرگ‌هایی که محتمل یا مضنون هستند، در آمارها آورده نمی‌شوند. همانطور که گفتم مرگ و میر و بستری به ویژه در اُمیکرون شاخص مناسبی برای اینکه متوجه شویم وضعیت اپیدمی چگونه است، شاخص دقیقی نیست.

سوری گفت: به نظر می‌رسد که این نوسانات وجود دارد، اما اینکه چقدر طول بکشد و شیب نزولی ما چقدر سریع یا کند باشد، بستگی به مداخلاتی دارد که انجام می‌دهیم. ما یکسری مناسبت‌ها هم داریم که می‌تواند به صورت بالقوه خطر گسترش اپیدمی را افزایش دهد؛ مانند سفرها، اجتماعات مختلف و ... که با عدم رعایت پروتکل‌ها هم همراه است و سختگیری‌های گذشته هم وجود ندارد. اگر ما مداخلات موثری نداشته باشیم، ممکن است شاهد افزایش آمارها باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرونا تمام شد مردم دارن با آنفولانزا و کرونا زندگی میکنند برید دنبال کاسبی دیگه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان