بازدید 144546
ضارب سلمان رشدی:

وقتی شنیدم رشدی زنده مانده، شگفت‌زده شدم

هادی مطر که اکنون در زندان چاوتاکوا است، به خبرنگار گفت: «وقتی شنیدم که او زنده مانده، شگفت‌زده شدم.»
کد خبر: ۱۱۳۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ 18 August 2022

به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز، هادی مطر، جوان ۲۴ سالۀ اهل نیوجرسی که هفتۀ گذشته در غرب نیویورک با چاقو به سلمان رشدی، خالق کتاب آیات شیطانی حمله کرد، روز چهارشنبه در زندان با خبرنگار «نیویورک پست» گفتگو کرده است.

 او در جریان این مصاحبه ادامه اعتراف کرد که فکر نمی‌کرده سلمان رشدی بتواند از ضربات چاقوی او جان سالم به در ببرد.

هادی مطر که اکنون در زندان چاوتاکوا است، به خبرنگار گفت: «وقتی شنیدم که او زنده مانده، شگفت‌زده شدم.»

مطر که تبار لبنانی دارد، منکر ارتباط با سپاه پاسداران ایران شد و گفت که کاملا به تنهایی عمل کرده است.

«رشدی را دوست نداشتم»
در این مصاحبه هادی مطر می‌گوید پس از دیدن توییتی در زمستان گذشته که از سفر رشدی به چاوتاکوا خبر می‌داد، تصمیم به انجام این کار گرفته است و دربارۀ رشدی نیز گفت: «من این آدم را دوست ندارم. فکر نمی‌کنم که آدم خیلی خوبی باشد... او کسی است که به اسلام و نظام اعتقادی آن حمله کرده است.»

بیشتر بخوانید

او افزود که تنها چیزی حدود «دو صفحه» از رمان جنجالی رشدی را خوانده است و گفت: «من تنها چند صفحه‌ای را خواندم. من همه کتاب را نخواندم.»

با این وجود تاکید کرد اگرچه با آثار مکتوب رشدی آشنایی کمی دارد، اما ویدیو‌های زیادی از این نویسنده را در یوتیوب تماشا کرده است و گفت: «من سخنرانی‌های زیادی دیدم و از افرادی که اینطور بی‌انصاف هستند خوشم نمی‌آید.»

چگونگی سفر به چاوتاکوا
در جریان مصاحبۀ حدودا ۱۵ دقیقه‌ای روز چهارشنبه در زندان، هادی مطر توضیح داد که چگونه یک روز قبل از حمله با اتوبوس از نیوجرسی به بوفالو رفته و از آنجا راهی چاوتاکوا شده است.

او افزود که پس از رسیدن به مقصد نیز، شب قبل از حمله را روی چمن‌ها خوابیده و کار زیادی انجام نداده و فقط در اطراف پرسه می‌زده است.

بنا بر اعلام جیسون اشمیت، دادستان منطقه، هادی مطر در جریان سفر به چاوتاکوا، کیف پولی به همراه نیاورده و تنها پول نقد و ویزا کارت‌های پیش‌پرداخت شده آنهم با «هویت کاذب» همراه داشته است.

«سفر به لبنان او را دگرگون کرد»
مطر که متولد آمریکا از پدر و مادری اهل جنوب لبنان است، به پرسش‌ها دربارۀ سفر یکماهۀ خود در سال ۲۰۱۸ میلادی به لبنان پاسخی نداد.

به نوشتۀ رسانه‌ها پدر او در لبنان زندگی می‌کند و مادرش می‌گوید که این سفر او را «تغییر» داده و مذهبی‌تر کرده است.

مادرش با اشاره به اینکه او پس از بازگشت از این سفر خود را منزوی کرده و عمدتا در زیرزمین خانه سرگرم «اینترنت، بازی‌های ویدئویی و تماشای نتفلیکس» بوده، به دیلی میل می‌گوید: «انتظار داشتم که با انگیزه برگردد، درسش را تمام کند، مدرکش را بگیرد و شغلی پیدا کند. اما در عوض خودش را در زیرزمین حبس کرد... او خیلی تغییر کرد و برای ماه‌ها چیزی به من یا خواهرش نمی‌گفت.»

بازداشت بدون قرار وثیقه


مطر در جریان این مصاحبه خیلی درباره سلمان رشدی صحبت نکرد؛ در مقابل از شرایطش در زندان شکایت داشت و اینکه «بسیاری از غذا‌هایی که به من داده‌اند در دین من مجاز به خوردن آن نیستیم».

او در حال حاضر در بازداشت بدون قرار وثیقه به سر می‌برد و گفته می‌شود دادستان‌ها عمدتا از این موضوع نگرانند که او برای انجام این حمله، پاداشی دریافت کند.

جیسون اشمیت اعلام کرد: «حتی اگر دادگاه یک وثیقۀ میلیون دلاری تعیین کند، باز هم این خطر وجود دارد که وثیقه از چنین مسیری تامین شود.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی