بازدید 52535

درگیری علی کریمی با یک روحانی در فضای مجازی

روی خطاب در این سخن- با علم به آن‌که می‌دانم بر بسیاری، به خصوص منتقدان حرفه‌ای و عادتی، خوش نخواهد نشست- گروه ناقدان و خرده‌گیران بر مخارج مراسم سنتی ومذهبی است
کد خبر: ۱۱۳۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸ 18 August 2022

به گزارش «تابناک»، روزنامه اطلاعات درباره نوشته اخیر علی کریمی درباره نذری و واکنش یک روحانی به آن نوشت: چندسال است که غائله‌ برپا می‌شود از دوسو؛ در عزاداری‌های محرّم و نذورات؛ یک‌سو به نقد و خرده‌گیری در مخارج؛ دیگرسو به پافشاری بر ادامه‌ی آن؛ قربه‌الی‌الله یا به کسب حوائج.

آن به این می‌تازد، که خرج دو روز یا ده روز را در طول سال تقسیم تدریجی بر فقرا کنید؛ این بر آن برمی‌آشوبد، که این‌چند روز، خود موضوعیتی مستقل دارد و نه منافی خیرات سالانه است و نه مزاحم آن.

این که آیا هردو گروه، اعمالشان گواه بر نیّاتشان است، قضاوتش با ما نیست؛ اما چالش تکراری این دو تفکر، بهتر بگویم، این دو جبهه، واقعا آزارنده شده‌است.

روی خطاب در این سخن- با علم به آن‌که می‌دانم بر بسیاری، به خصوص منتقدان حرفه‌ای و عادتی، خوش نخواهد نشست- گروه ناقدان و خرده‌گیران بر مخارج مراسم سنتی ومذهبی است؛ که افاضات را دیگر از حد گذرانده‌اند؛ به خصوص که سرشاخه‌های این به اصطلاح منتقدان و ایرادگیران، معمولا نامورانی هستند،سلبریتی یا شهرگان ورزشی و هنری، که یا کارنامه‌ی شفافی از خیرات و مبرّات اجتماعیشان ندارند؛ یا اگر هم خیری دارند، در مخارج دیگر ایام سالشان کمترین ملاحظه‌ای -از آن نوع که در دهه‌ی محرم توصیه می‌کنند- به خرج نمی‌دهند؛ انگار دو سه روز اوج عزای محرّم، اوج بحران گرسنگی فقرای سالیانه و نقطه‌ی آی‌سی‌یوی بیماران لاعلاج و لحظه‌ی نجات کودکان کار و خلاصه، دقیقه‌ی نودِ خلاصی جامعه از دردهاست!

اگر برخورد فردی، منبری یا غیر منبری، با این سناریوی کاریکاتورشده‌ی خسته‌کننده، از سر عصبانیت یا سخن‌گویی قشر عظیمی از عزاداران، کمی از جاده‌ی عرفِ لینت و آرامی خارج شود؛ آنگاه واویلاه و بیا و بیین! که: واژه ناروا به کار بردید و بر احساسات جامعه ناخن کشیدید و بر فردی محبوب از سلبریتی‌ها وهن و تندی روا داشتید و خلاصه، فلک را بد شکافتید و طرحی نحس درانداختید و وا اسفاه!…پس منتظر کامنت‌های فالوورهامان باشید؛ که خوب جنگی را آغاز کردید!

البته مزاج‌های ناتوان در هضم نخودهای ناپز، منتظرند، تا در این موقعیت‌ها غائله به پا کنند و به جای آن که انصاف دهند، که تیر اول این جنگ سالیانه همیشه از کدام سو پرتاب می‌شود، پاشنه ورمی‌کشند در آستانه‌ی پیج‌ها به کامنت‌های میلیونی و کمان‌های بعدی را زه می‌کنند به سوی کسی که-اگر هم او بیش از حد غضب کرده و بر زبان ناروا رانده- اما تیرخورده‌ی همه‌ساله‌ی این ایام است؛ از سوی فرماندهانی که توصیه‌ها و دلسوزی‌های محرّمیشان با رفتار و زندگی دیگر ایام سالشان نمی‌سازد و زین روی خون طرف مقابل را به جوش می‌آورند و خدا نیاورَد که طرف هم بر فراز منبر جوگیر شود و لاعلاج؛ کلمه‌ای بر زبان آوَرد؛ تا قرآن‌ها در لشگر مقابل بر سر نیزه‌ها شود!

ارباب منابر و عمائم با کظم غیظ و زبان آرام‌تر، حجت و برهان بر صحت رویّه و سُننشان آورند؛ نیز کاش پیام به گوش آن‌ گروه مقابل هم می‌رسید که: شمایان نازنین نیز ، در حد دانشتان به اعتقادات و احساسات دینی مردم ورود کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۴۳
درود بر غلی کریمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
کسی که این متن رو نوشته ظاهرا بلد نیست خوب فارسی صحبت کنه
اصلا خودت فهمیدی چی میگی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
درود بر علی کریمی اما نه به سخن ناروایش که فکر کنه عقل کل هست و در هر چیز اظهار نظر کنه.
مشکل ما دخالت اشخاص در در حوزه های یک دیگر بدون تخصص داشتن در ان مطلب تمام ....
البته که شعایر دینی جای شوخی نیست و هیچ عقل سلیم و وجدان بیداری توهین به مقدسات را بر نمی تابد
اما سئوال اینست چرا وقتی برخی از روحانیون معزز صرف لباسشان در هر کاری دخالت میکند از امور تخصص پزشکی تا امنیت شبکه خود را متخصص می دانند کسی حق اعتراض ندارد اما یک به قول شما یک ادم معروف نقدی به یک فریضه دینی میکند صدای علما به هوا میرود ؟ این بنده خدا هم حرف بدی نزده بود که ان روحانی انطور زشت پاسخ داد! ایشون شاید میخواست بگوید که دستگیری از محرومان کمک به نیازمندان نباید فقط منحصرا به این دهه باشد و خوب است که در طول سال هم اخلاق حسنه کمک به نیازمندان ساری و جاری باشد! منتها ادبیات خوبی بکار نبرد خب این هم برداشت مثبت از سخنان ان بنده خدا چرا هر کسی که منبری دارد فکر میکند فقط او درست فکر میکند و بقیه مشکل دارند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
جالب ترين قسمت ماجرا اينه كه مجلس مي خواهد به چنين افرادي مجوز مشاوره رواني بدهد!
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
ممنونم از نوشته نظر ارزشمند و محترمانه شما، فقط خواستم عرض کنم که دادن نذری نه اصول دین است و نه از فروع آن و همچنین اگر در مسئله حج بارها مثال آورده اند که فلان آدم متدین هزینه آنرا صرف امور خیر کرده و به سفری که از واجبات دین است نرفته است، چرا باید نسبت به این توصیه درست آقای کریمی اینگونه برخورد کرد که انگار دین اسلام را زیر سوال برده است؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
روحانی معزز!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
چه چیزی باعث شده که شما فکر میکنی اینها معزز شدن؟!!!!!
در هیچ کجای اسلام در هیچ مذهبی چه در اهل سنت چه در شیعه ، هیچ کجا نشانی از توهین یکی از ائمه یا صحابه رسول الله از بالای منبر متنی موجود نیست

تا آنجا که در حدیث صحیح از حضرت علی ع میفرمایند مومن کسی است که مردم از زبان و دست او در امان باشند

چرا باید یک شحصی که لباس اسلام رو بر تن کرده ، بر منبر اسلام نشسته به خود اجازه توهین انهم نه هر توهینی بلکه توهین به شرف یک مسلمان کند؟

هنگام فتح مکه رسول خداوند رو به کعبه کرده به یکی از صحابه میفرمایند ارزش و آبروی مومن از ارزش این خانه نزد خداوند بالاتر است.

پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله

إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ.
به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام.

اما معلوم نیست چه بر سر این کشور آمده که شخصی که باید پرچمدار اخلاق باشد ، خودش بلندگوی بی اخلاقی شده
صحبت های آقای کریمی دقیقا صحیح و حق است. اگر شخصی واقعا نیا خیر داشته باشد حالا فرض بر اینکه حتما اصرار به نذری دادن هم اشته باشد میتواند نذری خود را روانه مناطق محروم جنوب شهر نماید و بدون سر و صدا و شو آف و ناشناس خیر و برکت عمل خود را هم برده باشد به نظر من آن هایی که در هر کوچه و خیابانی نذری راه می اندازند و شکم سیرها را سیرتر می کنند تنها و تنها و تنها قصدشان عوامفریبی و نمایش و خودنمایی جهت منافع شخصی است ، شما اگر واقعا به فکر خیر و برکت هستید نذری خود را به افراد بی بضاعت بدهید و نه همسایه و اطرافیان... التماس تفکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
آقای کریمی پول برق ماهیانه 50 میلیونی اش را صرف فقرا کند
علی برکت الله
شمارا به خدا نگاه کنید اگر یک غیر فوتبالی یعنی در تیم ملی بازی نکرده باشد حرفی از فوتبال بزند می گویند سیاسیون وارد ورزش نشوند فقط پول بدهند ولی متاسفانه هر فردی به خودش اجازه می دهد بدون تخصص دینی وارد مقوله دین وتدین مردم شده واظهار نظر می کند آیا شما برای رفتن چند ردزه تفریح به کانادا ۲۰ میلیارد هزینه نمی کنید ؟ حتما می گویید خوب به فقرا هم کمک می کنیم ، ولی عزیزم بیا داخل مساجد وهیئت ها به بین مردم چگونه به فقرا کمک می کنند کسر خود گذاشته ولی به هم نوع خود کمک می کنند خواهشمند است اندازه سواد خود اظهار نظر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
اینکه افراد به اندازه سواد و تخصص خود اظهار نظر کنند عالیست اما در اینصورت روحانیون چه خواهند داشت که بگویند ؟
بسیار زیبا گفتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
ایشون زیبا گفت نه اون کسیکه در یک جمله واکنش ده بار فحاشی کرد.
اخوندی که بایستی الگو رفتار انسانهاباشد فحاشی میکند بایستی خلع لباس شود او می توانست خیلی زیباتر پاسخش را بدهد تا یاد بفهمد در فوتبال چه حیف ومیلی میشود در صورتیکه در نذری مال فرد است ودر فوتبال داراییها مردم هست که اسراف میشود
عزیز جان بجای این همه دو کلام حرف حساب می نوشتی!!!!!
اما حرف حساب
اگر کسی فکر ، ایده و نقدی را مطرح می کند باید معقول و منطقی و مستدل پاسخ داده شود آنهم با ادبیات محترمانه !!!!
جامعه و مردم و نهایتاً افکار عمومی هم بهترین قضات خواهند بود که کدام برحق است.
چرا حرفت رو اینقدر میپیچونی؟ مگه برای کتاب مینویسی؟
بهتر است این واعظ عذر خواهی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
خطر این به اصطلاح واعظ غیرِ متعظ برای اسلام بسیار بیشتر از خطای کلامی و نه اعتقادی علی کریمی و افرادی مثل ایشان . آقای کریمی حرف درستی را با کلامی که قابل نقد است گفتند ولی این واعظ انتقاد را به فحاشی و قدرت نمایی و سوء استفاده از مجلس امام حسین ع . کشاندند که این واقعا مایه تاسف است
برادر یا خواهر گرامی حرفتان متین اگر اگر کمی ساده تر می نوشتید و با کلمات عجیب و غریب بازی نمی کردید خیلی بهتر می شد فهم کلامتان را خیلی برای خواننده دشوار کردید
زبان ادبی و فارسی ثقیل هم نمیتونه اراجیف و حرف بی منطق و ریشه رو به مخاطب بقبولانه جناب روزنامه اطلاعات
مردم مدتهاست از این عرایض شما گذر کردند چون هر چی این اعمال غلیظتر و پر رنگ تر شدند زندگی مردم سختتر شد
کلی صغری کبری بافتی که بگی حق با علی کریمی نیست. خیر ما کاملا موافق صحبت ایشون هستیم و این بدعت های عجیب و غریب که هر سال داره به مراسم محرم اضافه میشه و اون رو از حالت اصیل خودش خارج کرده رو وهن محرم می دونیم.
در این که نذورات خرج اضافه ایست و بیشتر شبیه نهار و شام دادن به اقوام و آشنا و همسایه است شکی نیست و نیاز به دانش نداره از کی تا حالا نذورات شده جزیی از اعتقادات دینی ما ؟؟
دو روز توی سال افرادی که دستشون به دهنشون میرسه واسه اونایی که اونها هم دستشون به دهنشون میرسه غذا میپزن حالا میگین به فقرا هم میرسه قبول!! 363 روز از سال میمونه که فقرا هنوز گشنن که اتفاقا توی اون 363 روز شما نطقتون بسته است.
مداحان میلیاردرچه اینهاراچطورتوجیه میکنید
خلاصه مطلب یعنی یک روحانی هر چی دلش خواست روی منبر بگوید و فحش بدهد اشکالی ندارد
غارت بیت المال توسط هر دو گروه حرام و نابخشودنی است
نویسنده محترم، اگر مخاطب شما مردم عادی است لطفا ادبیاتتان را اصلاح کنید و روان و شیوا بنویسید. اگر حرفتان درست هم باشد فهمش آسان نیست. بیان شیوا معنایش ثقیل نوشتن نیست.
آقا چقدر متن رو بد نوشتید لغت سخت و غیر قابل فهم استفاده کردید که من با سواد دکتری متوجه نشدم خیلی هاش رو ولی حرف درستی است در مورد سلبریتی ها بهش میگن scandal گند زدن تا خودش رو مطرح کنه حالا سلبریتی ما از راه به حاشیه بردن مذهب میخواهد خودش رو مطرح کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
معلوم شد دکتر که نیستی بلکه از سواد و شعور اجتماعی هم محرومی!!!
کار هر دو نفر غلط است. کسی که در حوزه تخصصش نیست لازم است نظر ندهد و به ارباب عقول و اصحاب رأی واگذار کند. غرور روحانی و کبر علی کریمی هر دو میتواند دو لبه ی یک قیچی برای بردین سر دین باشد و آموزه های دینی را به مسلخ ببرد که برده است
همه جای دنیا هرکس به راحتی میتونه نظرش رو بیان کنه امااینجا یاد گرفتیم فقط تو کار هم دخالت کنیم.اون اقای واعظ مسلما باید به خاطر ادبیات زشتش عذر خواهی کنه .حالا قراره امثال این اقایون تو مدارس بالا سر بچه هامون بروند .چه شود اگر بچه ایی خلاف فکر این اقایون حرفی بزنه چندین ساله که هیچی جای خودش نیست
این روحانی که اصلا معلوم نیست کی هست خودش رو علامه دهر میداند و این وضع سخن گفتن است هر وقت طاقت حرف حسابه فردی رو نداشتین یا حذف یا تهمت یا فحش اصلا حرف نا حساب متقاعدش کن با دلیل و مدرکی که نداری
جواب نقد را با نقد مي دهند نه با فحاشي. منتظر هستيم ببينيم با آدمي كه در كسوت روحاني چنين ناسزا مي گويد و به خود اجازه فحاشي مي دهد و باعث تشويش اذهان عمومي جمع كثيري از مردم مي گردد چه برخوردي صورت خواهد گرفت.
نظر اکثریت با علی کریمی است

مثبت ومنفیها ببین
من نمی دونم فقط برجام بی برجام ... کفن می پوشیم میایم بیرون
بنده شخصا هر سال نذر داشتم و روز عاشورا حلیم میپختم و توزیع میکردم ، هر چند خیلی کم بود اما امسال به نیت آقا امام حسین ، هزینه رو حساب کردم و به مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست اهدا کردم ، انشاالله که آقا امام حسین هم راضی باشه
این بد دهنی در بالای منبر بی سابقه بود یا نبود مهم نیست. مهم این هست که همه این توهین ها و بد دهنی که شد به پای دین گذاشته می‌شود.
یکی از دوستان هر سال ماه رمضان نذری دارند و با نهایت تاسف ضمن تماس تلفنی با افراد خاصی مثل خودم، که شاید روزی به دردش بخوریم یا به کارش بیاییم آنها برای دریافت نذری "احضار" می کند. خیلی دوست دارم امثال ایشون بدونن این نذر، نذر نیست بلکه تجارت یا سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت در بانک نذری خوران بسیار سیر است.
حق کاملا با آقای کریمی هست
چه اشکالی دارد که نذورات واقعا به دست افراد مستحق و مستمند برسد .
اغلب بودجه ها چه دولتی و چه خصوصی که در زمینه تبلیغات دینی هزینه می شود هیچ تاثیر مثبتی ندارد اوضاع اخلاقی جامعه را همه می بینیم علی کریمی درست می گوید و باید جواب منطقی داد نه شانتاژ
نگارشت خیلی مزخرف بود
چرا فارسی روان نمی نویسی جمله های طولانی و کلمات سنگین که به درد فیلم های قدیمی میخوره اصلا حوصله ام نگرفت تا اخر بخونم
چقدر متاسفم میشوم وقتی مسئله ای به این سادگی به تبدیل به معضلی اجتماعی میشود.خلاصه کلام اینکه آن واعظ محترم میتوانست با توضیح انواع نذر و فلسفه نذری دادن با استقبال از پیشنهاد علی کریمی نذر سلامت را تعریف میکرد و از اقای کرمی و سایر اشخاص معروف می خواست برای جلودار این نذر شوند صندوقی را برای کمک به بیماران صعب العلاج تاسیس کنند و تحت نام ائمه برای کمک به بیماران اقدام کنند. در حال حاضر
1- آن روحانی به علت رعایت نکردن اخلاق حسنه در لباس و جایگاه پیامبر مورد سوال است.
2- علی کریمی به عنوان سرمایه اجتماعی کشور که تعداد زیادی از جوانان کشور دوستدار او هستند از لایه مذهبی کشور فاصله گرفته
2- دشمنان کشور خوراک تبلیغاتی بسیار مطلوبی پیدا کرده و روی آن چقدر مانور خواهند داد
3- شرکتی که علی کریمی برای آن تبلیغ کرده بود خیلی بیشتر دیده شد و در اکثر شبکه های داخلی و خارجی و مجازی به تصویر کشیده شد
و تایید و تکذیب های فراوان که وقت و سرمایه و روان مردم را نشانه خواهد گرفت و عواقبی که هنوز بدنبال خواهد آمد تنها با درایت و سلیقه آن واعظ میتوانست به بهترین وجه مورد استفاده قرار گیرد. کاش موظع گیری های مسئولین از روی احساسات آنی و تند روی نباشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل