بازدید 14661
۹
تاملی بر گزارش ارائه شده در نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا

تداوم پیشروی سریع و شدید موج هفتم کرونا؛ افزایش ۶۸ درصدی فوتی‌ها در هفته گذشته!

البته تغییرات رقم خورده منحصر به آمار بیماران بستری و جان باختگان نیست و در بیماران شناسایی شده از میان مراجعان سرپایی به مراکز درمانی نیز شاهد رشد چشمگیر آمار‌ هستیم؛ هرچند می‌دانیم به دلیل کاهش بسیار شدید و چشمگیر تعداد تست‌های کرونایی، بسیاری از افراد مبتلا به کووید ۱۹ در کشورمان هرگز جایی در آمار‌ها پیدا نمی‌کنند!
کد خبر: ۱۱۳۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱ 06 August 2022
این تداوم پیشروی سریع و شدید موج هفتم کرونا؛ افزایش ۶۸ درصدی فوتی‌ها در هفته گذشته!گونه که نمودار‌ها نشان می‌دهد، موج هفتم کرونا که چند هفته ای‌ است کشورمان را در بر گرفته، روز به روز اوج می‌گیرد و به قله نزدیک‌تر می‌شود و در این مسیر بر شمار بیماران و از آن مهم تر، کشته شدگان می افزاید.

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس گزارش اخیر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان که به ستاد ملی هم ارائه شده، دومین هفته مردادماه (هفته ۱۲۸ همه گیری بیماری کووید ۱۹ در ایران، یعنی سه شنبه ۴ مرداد لغایت دوشنبه ۱۰ مرداد) در حالی به پایان رسید که روند افزایش آمار‌های کرونایی در آن حفظ شد و تداوم یافت تا جایی که آمار‌، حکایت از بستری ۱۰ هزار و ۶۲۱ تن در این هفته دارد، در حالی که در هفته قبل از آن، شمار افراد بستری ۷ هزار و ۳۷۶ تن بود؛ یعنی رشد ۴۴ درصدی شمار بیماران بستری.
 
تداوم پیشروی سریع و شدید موج هفتم کرونا؛ افزایش ۶۸ درصدی فوتی‌ها در هفته گذشته!

این در حالی است که تامل در آمار فوتی‌های کرونایی در این هفته، به نکته نگران کننده تری می‌رسد تا جایی که می‌بینیم از ۲۰۴ فوتی در هفته ۱۲۷ همه گیری کووید ۱۹ در کشورمان به ۳۴۳ فوتی در هفته اخیر رسیده ایم که رشد چشمگیر ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد؛ رشدی ترسناک که با توجه به روند شیوع ویروس و بیماری در کشور در هفته‌های اخیر، دورنمایی هراس آور پیش رویمان ترسیم می‌کند، به ویژه که می‌دانیم رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک در سطح کشور به شدت سقوط کرده است.

البته تغییرات رقم خورده، منحصر به آمار بیماران بستری و جان باختگان نیست و در بیماران شناسایی شده از میان مراجعان سرپایی به مراکز درمانی نیز شاهد رشد چشمگیر آمار‌ها هستیم؛ هرچند می‌دانیم به دلیل کاهش بسیار شدید و چشمگیر تعداد تست‌های کرونایی، بسیاری از افراد مبتلا به کووید ۱۹ در کشورمان هرگز جایی در آمار‌ها پیدا نمی‌کنند؛ ایرادی که از روز‌های ابتدایی شیوع ویروس در کشورمان خودنمایی می‌کرد و در دوره‌ای کوشیدند با افزایش شمار تست‌ها در مسیر کاهش ابعادش گام بردارند، اما فعلا رفع آن در دستور کار دولتمردان نیست.
 
تداوم پیشروی سریع و شدید موج هفتم کرونا؛ افزایش ۶۸ درصدی فوتی‌ها در هفته گذشته!

نکته قابل تامل اما در نمودار بالا پیداست که روند هفتگی بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ (البته آن دسته از بیماران که با تست PCR ابتلایشان به بیماری مسجل شده است) فوتی‌های ناشی از ابتلا به این بیماری و به وضوح روند افزایش آمار‌ها و شروع موج هفتم و اوج گیری آن را نیز نشان می‌دهد؛ موجی که امیدواریم در سایه واکسیناسیون در کشورمان و همچنین کم خطرتر بودن سویه در حالی گردش ویروس در کشورمان یعنی اومیکرون، به بلندی موج مرگبار پنجم نرسد و حتی در قیاس با موج قبلی (ششم) هم کوتاه‌تر و کم آسیب‌تر باشد.

اتفاقی که هنوز می‌شود از بروزش جلوگیری کرد، به ویژه اگر بدانیم (به نمودار زیر مراجعه کنید) جز چند استان کشورمان (در صدر آن‌ها چهارمحال و بختیاری، لرستان، یزد، خراسان جنوبی، قم، کرمان و...)، اوضاع در بیش از نیمی از استان‌های کشورمان چندان وخیم نیست و کمتر از ۲۰ تن از هر ۱۰۰ نفر از جمعیت بستری می‌شوند و میانگین مرگ و میر مبتلایان در کشورمان ۴ نفر در هر یک میلیون جمعیت است. اعدادی که می‌شود با رعایت پروتکل‌های کرونایی به شدت کاهش شان داد.
 
تداوم پیشروی سریع و شدید موج هفتم کرونا؛ افزایش ۶۸ درصدی فوتی‌ها در هفته گذشته!

نکته خوشاید در این گزارش، اما آنجایی خودنمایی می‌کند که می‌بینیم به رغم افزایش بارز و چشمگیر بیماران بستری در ۲۹ استان کشورمان در هفته اخیر، در این بازه در ۱۲ استان کشورمان شاهد ایستایی یا کاهش شمار فوتی‌ها بوده ایم. اتفاقی که شیرینی آن دوام چندانی نمی‌آورد اگر به یاد آوریم در این بازه، با افزایش شمار فوتی‌ها مواجه بوده ایم که با توجه به روند ایستا یا کاهشی فوت در ۱۲ استان، معنایی ندارد، جز افزایش چشمگیر فوتی‌ها در برخی استان‌ها که تهران سرآمد آنهاست.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
مثل اینکه واکسن برکت کار نمیکنه و برکت نداره
تا دوباره محدودیت ها برنگرده آمار کاهشی نخواهد شد و بعد از محرم سونامی کرونا داریم!!
تقصیر روحانیه!!!
متاسفانه نه مسئولین نه صدا و سیما و نه مردم انگار نه انگار...اینم نتیجه اش
ول کردید مردم رو !
اون روزی که تعداد مرگ و میر صفر شد فکر کردید کرونا تمام شده؟؟
عامل جدیدی که اخیرا باعث شیوع شدیدتر کرونا می شود و احتمالا از دید ستاد مبارزه با کرونا مخفی مانده دستگاه های جدیدی است که در اختیار نانوایی ها قرار گرفته و چون مردم کار با آن را بلد نیستند نانوا کارت بانکی مردم را که آلوده به ویروس است گرفته و خودش تعداد و مبلغ نان را وارد می کند و ویروس کرونا از طریق دست نانوا به نان مشتری بعدی سرایت می کند. لازم است که از تلویزیون سریعا به مردم کار با این دستگاه ها آموزش داده شود تا چرخه ویروس از طریق نانوایان قطع شود.
مشکل از جایی شروع شد ، یک عده هر دارویی رو میخورن و نمی پرسند توش چیه ، ولی نسبت به واکسن شکاک هستن و فکر توطئه و ...
اشکال نداره. عمده گرفتار شده ها همون بی ملاحظه هایی هستند که در مترو و اتوبوس و آسانسور هم ماسک ندارند. چیزی که زیاده زمین خداست برای تغییر کاربری به قبرستان. خداوند بیامرزد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر