بازدید 165167
با صد و شصت و سومین روز حمله روسیه به اوکراین

درگیری عجیب زلنسکی و شهرداران اوکراینی / کشته شدن 530 نیروی اوکراینی در 24 ساعت/ پوتین: اروپا باید از اردوغان تشکر کند!

صد و شصت و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۳۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷ 05 August 2022

کشته شدن 530 نیروی اوکراینی در 24 ساعت

بین الملل تابناک: صد و شصت و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

پوتین: اروپا باید از اردوغان ممنون باشد
۱۴۰۱/۰۵/۱۴ - ۱۸:۰۳

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز جمعه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در شهر سوچی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار گفت که اروپا باید از ترکیه برای ادامه انتقال گاز روسیه بدون قطعی، ممنون باشد.

پوتین اضافه کرد که نتیجه مذاکرات امروز با اردوغان درباره سوریه، باعث ایجاد تغییراتی در منطقه خواهد شد.

اردوغان نیز با اشاره به اهمیت دیدار با پوتین گفت که این دیدار برای تاکید بر نقشی که روسیه و ترکیه در منطقه ایفا می‌کنند بسیار مهم است.

وی افزود دیدارها با مقامات روسیه ثمر بخش بوده و طی آن موضوعات متعددی مورد بحث قرار گرفته است.

رئیس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرد که روند واردات انرژی از روسیه به ترکیه ادامه پیدا کند.

پیش از این ، رسانه‌های ترکیه اعلام کرده بودند که اردوغان قصد دارد در جریان مذاکرات سوچی با همتای روس خود، درباره آمادگی نیروهای ترکیه برای انجام عملیات نظامی جدید در شمال سوریه گفت‌وگو کند.

سه کشتی غلات اوکراین امروز بنادر این کشور را ترک می‌کنند
۱۴۰۱/۰۵/۱۴ - ۱۳:۳۹

مرکز هماهنگی توافق چهارجانبه برای صادرات غلات از اوکراین امروز (جمعه) اعلام کرد که سه کشتی که ۵۸ هزار و ۴۱ تن ذرت را حمل می‌کنند، مجاز به ترک بنادر اوکراینی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که پرسنل روسی، اوکراینی، ترکیه‌ای و سازمان ملل عضو آن هستند، گفت که دو کشتی روز جمعه از بندر "چورنومورسک" و یک کشتی از "اودسا" حرکت خواهند کرد.

با از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین در پی امضای توافق چهارجانبه بین روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل، اکنون گفته می‌شود سه کشتی با محموله‌های مواد غذایی آماده حرکت هستند.

حرکت دو کشتی از بندر "چورنومورسک" شامل ۱۲ هزار تن ذرت به "قره‌سو" در ترکیه و ۱۳ هزار و ۴۱ تن به "تیسپورت" در انگلیس است. همچنین کشتی دیگری که از "اودسا" حرکت می‌کند، شامل ۳۳ هزار تن ذرت به "رینگاسکیدی" در ایرلند است.

اداره منطقه‌ای اودسا گفت که انتظار می‌رود یک کشتی باری ترکیه‌ (Osprey S) با پرچم لیبریا روز جمعه به بندر "چورنومورسک" اوکراین برسد؛ کشتی که برای اولین بار از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، به این کشور (اوکراین) می‌رسد.

به گفته یکی از خبرنگاران رویترز، از بعدازظهر روز پنجشنبه، این کشتی در دریای مرمره، در حدود یک کیلومتری سواحل آسیایی استانبول، همراه با کشتی‌های دیگری که منتظر عبور از تنگه بسفر به سمت دریای سیاه بودند، لنگر انداخته بود.

اولین کشتی حامل غلات اوکراین روز دوشنبه از بندر اودسا به سمت لبنان حرکت کرد و سپس رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از نشست روز دوشنبه کابینه در آنکارا گفت: «همه قبول دارند که اقدامات صورت گرفته برای غلبه بر بحران غلات که جهان با دقت آن را تحت نظر دارد، محصول تلاش‌های کشور ماست.»

ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین ۲۲ ژوئیه سال جاری میلادی توافقی را برای بازگشایی سه بندر اودسا، چرنوگورسک و یوژنی در اوکراین به منظور صادرات غلاتی که ماه‌ها بود به خاطر جنگ کنونی میان کی‌یف و مسکو در آنجا گیر کرده، امضا کردند؛ جنگی که اکنون شش ماه از آغازش می‌گذرد.

روز چهارشنبه یک مرکز هماهنگی مشترک برای نظارت بر صادرات غلات در استانبول به طور رسمی افتتاح شد که شامل نمایندگانی از ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین است تا امکان حمل و نقل ایمن مواد غذایی و کودهای شیمیایی تجاری از این سه بندر کلیدی اوکراین در دریای سیاه توسط کشتی‌های تجاری را به وجود آورد.

مدودوف: کانال تلگرام من هک شد
۱۴۰۱/۰۵/۱۴ - ۱۳:۳۷

«دیمیتری مدودوف»، رئیس جمهور سابق روسیه که معاونت شورای امنیت این کشور را بر عهده دارد در مورد هک شدن صفحه خود در شبکه اجتماعی اظهار نظر کرد.

وی گفت: این اولین بار نیست که چنین هک‌های اتفاق می افتد و هیچ کس از دست آنها در امان نیست. زمانی نخست وزیری نیز مجبور بودم با حملات مشابهی دست و پنجه نرم کنم. این تجلی همان جنگ اطلاعاتی است که الان در موردش صحبت کردیم.

بنابر سخنان مدودوف، این مورد تحت بررسی مدیریت شبکه اجتماعی و سرویس‌های ذیصلاح قرار دارد و عاملان آن بدون مجازات نخواهند ماند.

رئیس جمهور سابق روسیه، هدف از انتشار چنین اطلاعات جعلی را نشان دادن این موضوع که گویا روس ها در اصل به صورت پنهانی «طرح های تهاجمی» دارند.

وی گفت: این در حالی است که چنین رفتاری با اصول اخلاقی ما مطابقت ندارد. ما با دوستانمان به صورت مستقیم، صریح و بدون ابهام صحبت می‌کنیم و نیروهای متخاصم برای ایجاد نزاع بین ما موفق نخواهند شد.

وی اضافه کرد: ما نه تنها در بیانیه‌های رسمی، بلکه در عمل، در حل مسائل روزمره که بر منافع کشورها و ملت هایمان تاثیر می گذارند، متحد هستیم و در آینده نیز چنین باقی خواهیم ماند.

در تاریخ 2 آگوست در صفحه «دیمیتری مدودوف»، رئیس جمهوری سابق روسیه در شبکه اجتماعی «و کانتکت» پستی منتشر شد که در آن آمده بود: مرز های روسیه «در جایی ختم نمی شوند» و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی «اشتباهی مهلک» خوانده شده بود.

در این پست آمده بود، که این کشور برای بازگرداند مرزهای خود به کارزار خواهد رفت. همچنین در مورد برنامه‌هایی برای الحاق گرجستان مطالبی نوشته شده بود. از قزاقستان در این پست به عنوان «کشور مصنوعی» یاد شده بود.

در این پست که بعد از یک مدت کوتاهی حذف شد همچنین گفته می شد که همه مردم اتحاد جماهیر شوروی سابق «دوباره با هم زندگی خواهند کرد».

پس از این اتفاق «آلیگ آسیپ اف» دستیار رئیس شورای امنیت روسیه از هک شدن صفحه «دیمیتری مدودوف» رئیس جمهور سابق روسیه در شبکه اجتماعی «و کانتکت» خبر داد.

وی با اعلام این مطلب گفت: اینکه چه کسی دیروز صفحه رئیس شورای امنیت و رئیس جمهور سابق روسیه را هک کرده و پست دیگری با نام وی منتشر کرده از سوی مدیریت این شبکه اجتماعی و سایر افراد ذیربط رسیدگی می‌شود.

درگیری عجیب زلنسکی و شهرداران اوکراینی
۱۴۰۱/۰۵/۱۴ - ۱۳:۳۵

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در مقدمه مطلبی تحت عنوان «با طولانی شدن جنگ، اختلافات سیاسی قدیمی اوکراین دوباره بروز می‌کند»، نوشت از زمان حمله روسیه به اوکراین، یک توافق غیررسمی بین سیاستمداران پرحاشیه و بسیار رقابتی اوکراین وجود داشته است: اختلافات قدیمی را کنار بگذارید و یک جبهه متحد علیه مسکو تشکیل دهید.

به نوشته این گزارش، «از زمانی که اوکراین در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی در حال فروپاشی اعلام کرد، این یک تغییر قابل توجه در کشوری است که گرفتار درگیری‌های سیاسی، فساد و نفوذ روسیه بوده است. اما در حال حاضر، با طولانی شدن جنگ و سرازیر شدن میلیاردها دلار کمک بین‌المللی، شکاف‌ها و تنش‌های قبل از جنگ بین دولت مرکزی و رهبران محلی آغاز شده است».

به نوشته واشنگتن پست، اصطکاک‌های اخیر بین ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و شهرداران این کشور که در تلاش برای دفاع یا بازسازی شهرها و شهرک‌های ویران‌شده‌شان هستند، بر چالش‌های داخلی فزاینده اوکراین با نزدیک شدن به شش ماهگی جنگ تأکید می‌کند.

شهرداران اوکراینی و تحلیلگران به این رسانه آمریکایی گفتند که به نظر می‌رسد دولت زلنسکی در تلاش است تا شهرداران را به حاشیه براند تا کنترل بر کمک‌هایی که به اوکراین می‌شود را حفظ کند و هر رقیب سیاسی آینده را تضعیف کند. طبق این گزارش، مسئله گسترده‌تر به گفته چند شهردار این است که نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که در بحبوحه جنگ، دولت زلنسکی از وعده‌ها و برنامه‌های خود برای حذف اثرات باقیمانده از دوران شوروی از طریق تمرکززدایی از قدرت و اعطای اختیارات بیشتر به دولت‌های منطقه‌ای و محلی، عقب‌نشینی می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: این اختلافات با سیاستمداران محلی در حالی رخ می‌دهد که زلنسکی تغییرات بحث برانگیزی را در کابینه خود ایجاد کرده و ماه گذشته رئیس سرویس‌های امنیتی اوکراین و دادستان کل آن را تعلیق کرد و همچنین از تحقیقات گسترده درباره «خیانت و فعالیت‌‌های همدستانه» خبر داد.

به نوشته واشنگتن پست، در حالی که حزب در قدرت در سطح ملی معمولاً در سطح محلی تسلط داشته، حزب «خادم ملت» زلنسکی در انتخابات محلی ۲۰۲۰ بد عمل کرد و در یک شکست شخصی برای زلنسکی، نامزد حزب او برای شهرداری در زادگاهش حتی پس از انصراف رقیب اصلی در دور دوم انتخابات شکست خورد.

با این حال بر اساس این گزارش، جنگ وضعیت زلنسکی را که اکنون از حمایت عمومی گسترده‌ای برخوردار است، تقویت کرده است. سخنرانی‌های شبانه وی از پایتخت باعث تقویت روحیه اوکراین می‌شود با این که این جنگ کل شهرها و شهرک‌ها را در سراسر این کشور ویران کرده و هزاران کشته داشته است.

طبق این گزارش، در حالی که جهان برای کمک به اوکراین می‌شتابد، دولت مرکزی مجرای اصلی کمک ده‌ها میلیارد دلاری کشورها و آژانس‌هایی است که متعهد شده‌اند شهرهای ویران شده را بازسازی کنند. دولت مرکزی همچنین ادارات نظامی منطقه‌ای ایجاد کرده که قدرت آن‌ها غالباً جایگزین دولت‌های محلی غیرنظامی است و مستقیماً توسط کی‌یف تأمین مالی می‌شوند.

به نوشته واشنگتن پست، این به ناامیدی در میان شهرداران منجر شده و استدلال می‌کنند که مقامات منطقه‌ای در موقعیت بهتری نسبت به مقامات دولت مرکزی برای دریافت سریع و هدایت وجوه قرار دارند و از نیازهای رای‌دهندگان خود آگاه هستند. در این بین، شهرداران در تلاش هستند تا شخصا برای شراکت بین‌المللی با کشورها یا شهرهایی که مایل به تامین مالی برنامه‌های بازسازی خاص هستند، اقدام کنند.

صلح در اوکراین بدون مذاکرات روسیه و آمریکا غیرممکن است
۱۴۰۱/۰۵/۱۴ - ۱۳:۳۴

«ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان در کنفرانس کنش سیاسی محافظه کاران (CPAC) در دالاس، تگزاس گفت که صلح در اوکراین بدون مذاکرات روسیه و آمریکا غیرممکن خواهد بود.

او روز پنجشنبه گفت: «از نظر من، استراتژی رهبران جهانی [در مورد اوکراین] جنگ را تشدید و طولانی می‌کند و شانس صلح را کاهش می‌دهد. بدون گفتگوهای آمریکا و روسیه، هرگز صلح در اوکراین برقرار نخواهد شد.»

نخست وزیر مجارستان افزود: «تنها رهبران قوی قادر به برقراری صلح هستند.»

اوربان همچنین در نشست یاد شده افزود: آینده غرب اکنون به دلیل بحران داخلی ناشی از اقدامات جهانی گرایان در شک و تردید است.

وی روز پنجشنبه در سخنرانی خود در نشست دالاس گفت: آینده غرب ب ابهام روبروست و ما در غرب برای مدت طولانی هیچگاه با چنین بحرانی روبرو نبوده‌ایم.

نخست وزیر مجارستان ادامه داد: اکنون غرب با خودش در جنگ است. ما دیدیم که طبقه حاکم جهانی چه نوع آینده‌ای برای ارائه به دیگر کشورها دارد. اما ما آینده متفاوتی در ذهن داریم. جهانی گراها همه می‌توانند به جهنم بروند، من به تگزاس آمده‌ام.

اوربان، رهبر ۵۸ ساله مجارستان، غالباً در سال‌های اخیر با کراوات نارنجی و با گرایشی نزدیک به روسیه در تمام محافل سیاسی حاضر می‌شود. اوربان بارها گفته است که با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه مخالف است اما در عمل به اجرای تحریم‌ها رأی داد. وی با وجود اینکه به تحریم‌ها رأی موافق داد اما از تشدید مجازات‌ها به‌ویژه در زمینه انرژی، نفت و گاز صادراتی روسیه به اروپا ممانعت کرد.

کشته شدن 530 نیروی اوکراینی در 24 ساعت

«ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در دو حمله جداگانه نیروی هوایی ارتش این کشور بیش از ۵۳۰ نفر از ارتش اوکراین در مناطق «دونتسک» و «لوهانسک» کشته شدند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه که روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران تازه‌ترین تحولات میدانی جنگ در اوکراین را گزارش می‌داد، گفت: در نتیجه حملات بسیار دقیق نیروی هوافضای روسیه به مواضع تیپ ۹۲ مکانیزه، در نزدیکی شهر خارکیف بیش از ۱۳۰ نظامی کشته و ۱۳ خودروی جنگی نابود و منهدم شدند.

وی همچنین افزود: محل استقرار یگان‌های تیپ ۹۵ ارتش اوکراین در منطقه دونتسک نیز هدف حملات موشکی قرار گرفت که در پی آن بیش از ۴۰۰ نظامی اوکراینی کشته شدند و تجهیزات نظامی آنها هم نیز نابود شد.

به گفته کوناشنکوف، در ۲۴ ساعت گذشته، نیروی هوایی روسیه، ۴ پهپاد اوکراینی را در منطقه دونتسک و خارکوف سرنگون و همچنین ۵ راکت شلیک‌شده به سمت مناطق مسکونی در خرسون را رهگیری و منهدم کردند.

تحریم رئیس جمهور سابق اوکراین توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور سابق اوکراین و پسرش الکساندر به بهانه تهدید امنیت اوکراین وضع کرد.

به گزارش یورو نیوز، شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو «در پاسخ به تهاجم نظامی غیرموجه و بدون تحریک روسیه علیه اوکراین» به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده‌اند.

یانوکوویچ از مخالفان عضویت اوکراین در ناتو ولی طرفدار توسعه همکاری با این سازمان است و همچنین مخالف سرسخت عضویت کشورش در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

این رئیس جمهور سابق اوکراین در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ در پی اعتراض‌های خیابانی علیه دولت کی‌یف و وخیم شدن اوضاع داخلی اوکراین با رای پارلمان این کشور از سمت ریاست جمهوری برکنار شد و اکنون در روسیه به سر می‌برد. وی از حامیان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به شمار می‌رود.

واکنش روسیه به گزارش جرائم جنگی اوکراین

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره جرائم جنگی اوکراینی‌ها واکنش نشان داد.

زاخاروا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به طور مداوم در این باره حرف زده‌ایم و اقدامات نیروهای مسلح اوکراینی را تاکتیک استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان "سپر انسانی" توصیف کرده‌ایم».

از سوی دیگر «اگنس کالامارد» مدیرکل عفو بین‌الملل در پیامی توئیتری از حملات لفظی علیه این سازمان در فضای مجازی انتقاد کرد. او در این پیام نوشت اوباش مجازی در حال حمله به عفو بین‌الملل هستند.

کالامارد افزود: «این کار جنگ تبلیغاتی، انتشار اطلاعات نادرست و تحریف اطلاعات است. ما از موضع بی‌طرفی خارج نشده و حقایق را تغییر نمی‌دهیم».

عفو بین‌الملل روز گذشته (پنجشنبه) در گزارشی اعلام کرد تاکتیک‌هایی که توسط ارتش اوکراین استفاده شده‌اند، «ناقض قوانین حقوق بشری بین‌المللی و برای شهروندان خطر آفرین هستند».

کالامارد درباره این گزارش توضیح داد: «ما الگویی از اقدامات نیروهای اوکراینی در زمینه به خطر انداختن شهروندان و نقض قوانین جنگی حین انجام عملیات‌های جنگی در نواحی مسکونی را مستند کردیم».

او متذکر شد: «قرار داشتن اوکراینی‌ها در موضع تدافعی، نمی‌تواند آن‌ها را از احترام گذاشتند به قوانین بین‌المللی حقوق بشری مبرا کند».

در گزارش عفو بین‌الملل با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای آمده است، بین ماه‌های آوریل و ژوئن سال جاری میلادی، در دستکم ۱۹ ناحیه شهری و روستایی در مناطقی نظیر خارکیف، میکلایف و دونباس، نیروهای ارتش اوکراین از میان ساختمان‌های مسکونی عملیات انجام داده‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان، اوکراینی‌ها دستکم ۵ پایگاه نظامی در بیمارستان‌های اوکراین مستقر کرده‌اند. در بازرسی ناظران عفو بین‌الملل از ۲۹ مدرسه در اوکراین مشاهده شده که از ۲۲ مورد آن‌ها به عنوان پایگاه نظامی استفاده شده است.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر