بازدید 4364

تعیین تکلیف ۷ هزارهکتار زمین برای ساخت مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت چنانچه ۷ هزار هکتار زمين شناسایی شده تعیین تکلیف نشود، سازمان ثبت به نام وزارت راه و شهرسازی سند صادر می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹ 01 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: در راستاي اجرای دستور رئیس جمهور برای ساخت مسکن،​ هفت هزار هکتار زمین شناسایی شده دستگاه‌ها، باید در اختيار طرح نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی قرار بگيرد. پس از آنکه رئیس جمهور به وزارت راه و شهرسازی رفت و در جریان طرح‌های در دست اجرای این وزارتخانه قرار گرفت، جلسه شورای عالی مسکن با حضور آقای رئیسی برگزار شد.

ایجاد یک میلیون مسکن در سال، یکی از شعار‌های انتخاباتی آقای رئیسی بود و حالا رئیس جمهور در نخستین بازدید نظارتی خود به سراغ وزارت راه و شهرسازی رفته تا نشان دهد برای تحقق وعده خود چقدر اصرار دارد. در حوزه ساخت مسکن و مجموعه وظایف وزارت راه و شهرسازی که یکی از آن‌ها طرح نهضت ملی مسکن است که آقای رئیسی رئیس جمهور هم اشاره کردند که در مدت چهار سال قرار است چهار میلیون واحد مسکونی در قالب همین ساخته و در اختیار مردم و متقاضیان این طرح قرار بگیرد.

در گفتگوی ویژه خبری به دستور رئیس جمهور مبنی بر واگذاری اراضی دولتی دستگاه ها پرداخته مي شود. هفت هزار هکتار زمین شناسایی شده که در اختیار دستگاه‌ها است و آنها باید براي ساخت واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهند، اما تاکنون چهار درصد در اختیار اين وزارتخانه قرار گرفته، برای این که مابقي اين زمين ها در اختیار قرار گيرد چه مهلت قانونی گذاشتید؟

رستم قاسمی وزير راه و شهرسازی تصريح کرد: همان طور که اشاره شد آقای رئیس جمهور امروز بازدید میدانی خود را برای بررسی وضعیت نهضت ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی حضور پیدا کردند. هر هفته روز‌های جمعه یا پنجشنبه، رئیس جمهور در سفر‌های استانی، در استان‌ها حضور پیدا مي کنند و به مسائل مردم به خصوص در حوزه مسکن رسیدگی مي شود. موضوعات مسکن یکی از موضوعات اصلی بود که آقای رئیس جمهور مورد بررسی قرار دادند و دغدغه ايشان برای ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، به دلیل نیاز کشور و هم قول آقای رئیس جمهور است. اولین چیزی که برای ساخت مسکن نیاز است زمین است، ما امروز خدمت آقای رئیس جمهور گزارش دادیم و آمار و ارقامش هم موجود است، ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را امروز از زمین‌های متعلق به راه و شهرسازی آماده بارگذاری است یعنی همه کارهایش انجام شده، بخشی از آن‌ها بارگذاری شده، بخشی از آن‌ها به صورت مجتمع‌ها طراحی شده است. وي افزود: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم از زمین‌های راه و شهرسازی امروز در حال تغییر کاربری و الحاق به شهر‌ها در شهرسازی و معماری وزارتخانه در حال بررسی است که امیدواریم این تعداد به اضافه تعداد موجود حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را تأمین کند.

وزير راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس آمار، ما مرحله اول حدود یک و نیم میلیون واحد مسکونی را شروع کردیم، بر اساس دستورالعمل زمان بندی که امروز آقای رئیس جمهور برای وزارتخانه تعیین کردند، به مسئولان وزارتخانه و به استانداران که به صورت وبیناری در این نشست حضور داشتند دستور دادند برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی که امروز در استان‌ها یا در شورای عالی معماری و شهرسازی در حال کاربری است باید تا پایان شهریور ماه تعیین تکلیف شود. یعنی پایان شهریور ماه قطعاً دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را خواهیم داشت. او گفت: در مورد واگذاری واحد‌های دولتی که بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن هم کاملاً مشخص است و ماه‌ها از ابلاغ این قانون گذشته، همان طور که اشاره شد حدود هفت هزار و ۶۰۰ هزار تا مربوط به دستگاه‌های مختلف در استان‌های مختلف شناسایی شدند که حدود چهار درصدش تقریباً امروز در اختیار ما است. آقای رئیس جمهور برای این کار به تمام دستگاه‌های دولتی دستور دادند که حداکثر تا پایان شهریور هفت هزار هکتار شناسایی شده تعیین تکلیف شود و اگر واگذار نشد به صورت یک طرفه سازمان ثبت به نام وزارت راه و شهرسازی سند صادر کند.

مجری برنامه پرسيد: ماه‌ها از ابلاغ ماده ۱۰ جهش تولید می‌گذرد، دستگاه‌ها از در اختیار قرار دادن این زمین‌ها به وزارت راه و شهرسازی خودداری کردند و گفته می‌شود مقاومت‌هایی از سوی دستگاه‌ها وجود دارد، اگر این دو ماه طی شود و وزارت راه و شهرسازی نتواند این اتفاق را رقم بزند، لیست دستگاه‌ها را کی منتشر می‌کنید؟ این قول را از شما کی بگیریم؟ آقای قاسمی پاسخ داد: قانونی وجود دارد که مقداری براي قانون پیشبرد مسکن مشکلاتی به وجود آورده است، قانون مولد سازی به دستگاه‌ها اجازه داده که در سرمایه‌ای که در اختیار دارند مولدسازی کنند لذا این مانع موجب شد که تاکنون دستگاه‌ها این زمین‌ها را در اختیار ما قرار ندهند، ولی امیدواریم با دستور رئیس جمهور حتماً تا پایان شهریور ماه این اتفاق بیفتد.

مجری برنامه گفت: آقای رئیسی در گزارش و در صحبت‌ها و مصاحبه‌های مختلف اشاره کردند مبنی بر این که به دلیل نیاز قطعی کشور به موضوع مسکن، جبران سال‌های گذشته ما به ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال در قالب طرح ملی مسکن نیاز داریم، خبر‌های متفاوت را که مرور می‌کنیم، پای صحبت شما در مصاحبه‌های مختلف هم نشستیم اشاره کردید که بخشی از این طرح و خانه‌ها شهریور ماه به بهره برداری می‌رسد، بفرمایید چه تعداد است؟
آقای قاسمی: شما می‌دانید ساخت مسکن اساساً معنی اش این نیست که ما سالی یک میلیون واحد را آن هم به خصوص در سال اول دولت که دولت کارش را شروع کرده، باید ما زیرساخت‌های این نهضت ملی مسکن آماده می‌کردیم، سامانه‌های مورد نیاز آماده می‌کردیم، ثبت نام می‌کردیم از مردم، پالایش آن پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند این‌ها باید پالایش صورت می‌گرفت که چه کسانی را شامل می‌شوند که امروز این مسیر را پشت سر گذاشتیم، نکته مهم بعدی این بود که زمین‌ها باید آماده می‌شد و بعد از آماده سازي زمين ها، باید طراحی‌های لازم در این زمینه‌ها صورت بگیرد که مشاوران مختلف کشور به کار گرفته شد، نکته‌ای هم که می‌خواهم اشاره کنم اینجا، این که ما اساساً با استفاده از تجربه مسکن مهر که کار بزرگی در کشور بود، از تجربه مسکن مهر استفاده کردیم، زمینه شهرسازی در نهضت ملی مسکن را اساساً تغییر دادیم که این خود یک اتفاق جدیدی در حوزه نهضت ملی مسکن است که در مورد واگذاری‌ها و روش‌های اجرای ما توضیح خواهم داد.

مجری برنامه پرسيد: چه تعداد واحد مسکونی را آماده کردید، و در لیست شما برای افتتاح و بهره برداری کدام شهر‌ها برای شهریور ماه آماده‌تر هستند؟

وزير راه و شهرسازي گفت: از پایان شهریور ماه اساساً برنامه تحویل را خواهیم داشت، هم اکنون آمار شهر‌ها را اینجا در اختیار ندارم، شهر‌های مختلف کشور است که از پایان شهریور ماه شروع به تحویل می‌شود و از آن به بعد هر ماه تعدادی را تحویل دادیم و هر ماه تعدادی را شروع خواهیم کرد. من بار‌ها اعلام کردم که مسکن اساساً در کشور یک ساله ساخته نمی‌شود، امکان ندارد کسی ادعا کند که من می‌توانم مجتمع‌های مسکونی را در طول یک سال بسازم که همه موضوعاتش را حل کرده باشم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار