بازدید 9183

پاسخ تند آنکارا به وزیر خارجه انگلیس درباره مهاجران

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه شنبه شب در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اینکه لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس خواستار امضای توافقنامه مشابه انتقال پناهجویان به رواندا با ترکیه خواهد شد، اظهار کرد که ما برای هیچ کشوری اردوگاه پناهجویان یا مرزبان هیچ کشوری نخواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵ 17 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، تانژو بیلگیچ در این باره افزود که کشورش به هیچ وجه تعهدات بین المللی سایر کشورها [درخصوص پناهجویان] را بر عهده نخواهد گرفت.

وی اخباری در رسانه‌های انگلستان منتشر شده مبنی بر اینکه تراس در صورت انتخاب به سمت نخست وزیری، خواستار امضای توافقنامه‌ای با آنکارا برای انتقال مهاجران غیرقانونی به ترکیه خواهد شد، گفت: امیدواریم این ادعاهای رسانه‌های انگلیس بی‌اساس باشد.

بیلگیچ اظهار کرد: ترکیه که بیش از هشت سال هست، میزبان بیشترین تعداد پناهجو در جهان بوده و نمی‌تواند بنا به درخواست کشورهای دیگر بار بیشتری به دوش بکشد.

وی افزود: آنکارا همچنین نمی‌تواند رویکردی در پیش گیرد که مغایر با مقررات بین المللی در خصوص حق پناهندگی باشد.

بیلگیچ گفت: ترکیه اردوگاه پناهجویان یا مرزبان هیچ کشوری نخواهد بود و تعهدات بین المللی کشورهای دیگر را به هیچ وجه بر عهده نخواهد گرفت.

لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس قصد دارد تا طرح پرحاشیه و ضد مهاجرتی انتقال برخی از پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا را به ترکیه تعمیم دهد.

روزنامه تایمز چاپ لندن روز شنبه نوشت که تراس به طور خصوصی به نمایندگان مجلس گفته که مایل است از توافق منعقد شده با رواندا، در ترکیه نیز تقلید کند. یک منبع نزدیک به وزیر خارجه انگلیس گفته که ترکیه "نوع کشوری است که تراس به طور بالقوه در این خصوص مد نظر دارد". وی اضافه کرد: "اینکه ترک ها برای این کار آماده هستند یا خیر، سوال دیگری است. "

کریستوفر شوپ، نماینده محافظه کار در این باره گفت که تراس در روزهای اخیر به او گفته که قصد دارد معاملات مهاجرتی مشابهی را با سایر کشورها داشته باشد و در این خصوص به ترکیه و اسپانیا اشاره کرده است.

انگلیس برای اجرای طرح اخراج پناهجویان به رواندا ۱۲۰ میلیون پوند (۱۴۴ میلیون دلار) به عنوان بخشی از بودجه صندوقی به نام «صندوق تحول اقتصادی و ادغام» داده است، ضمن اینکه هزینه‌های عملیاتی را جداگانه پرداخت می‌کند.

بر اساس یادداشت تفاهم بین دو کشور، رواندا متعهد به پذیرش پناهجویان از انگلیس است. این یک برنامه ۵ ساله است که هر دو طرف امکان تمدیدش را دارند. طبق این موافقتنامه، دولت انگلیس می‌تواند همه کسانی را که از اول ژانویه یعنی از آغاز سال میلادی جاری به طور غیرقانونی وارد کشورش شده‌اند، راهی رواندا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست