بازدید 3240

نگران شیوع بیماری «تب کریمه کنگو» هستیم

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: همچنان نگران شیوع بیماری «تب کریمه کنگو» هستیم چرا که فصل شیوع این بیماری فرا رسیده است.
کد خبر: ۱۱۲۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ 28 June 2022

به گزارش «تابناک»، جواد ابیشوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تاکنون هشت بیمار مشکوک «تب کریمه کنگو» در استان بستری شدند که نتیجه آزمایش سه نفر نشان می‌دهد که ابتلای قطعی به این بیماری داشته‌اند.

وی تصریح کرد: مراحل مداوای این بیماران در بیمارستان‌های استان به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و ما منتظر جواب آزمایش پنج مورد مشکوک به ابتلای به «تب کریمه کنگو» هستیم.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در حالی که در تابستان سال گذشته تنها پنج مورد ابتلاء به بیماری «تب کریمه کنگو» را شاهد بودیم اما در ۲۴ ساعت گذشته تنها سه مورد احتمال ابتلاء در بیمارستان‌های استان گزارش شده که نشان از وضعیت خطرناک این بیماری در استان هستیم.

ابیشوند از هموطنان خواست تا از مصرف گوشت کشتار خارج از کشتارگاه جلوگیری کرده و از تماس با دام و محصولات دام و آلایش دامی خودداری کرده و مراقب انتشار این بیماری باشند.

وی علائم این بیماری را سر درد، تهوع، خونریزی و علائم شبیه به سرماخوردگی اعلام کرد و افزود: چنانچه شهروندان چنین علائمی را در خود مشاهده کنند، باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت مراقبت قرار گیرند چرا که اگر دیرهنگام تشخیص داده شود، امکان فوق مبتلایان وجود دارد.

ابیشوند در مورد امکان آزمایش تخصصی برای افراد مبتلا به این بیماری خاطرنشان کرد: در مراحل اولیه آزمایش آنزیم‌های کبدی و همچنین انعقادی امکان ارائه جواب در کوتاه مدت به صورت استانی وجود دارد اما با ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه انستیتوپاستور دریافت نتیجه نهایی و تأیید در این حوزه با این آزمایش ملی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: امیدواریم شهروندان مراقبت بیشتری را انجام دهند چرا که ما نگران شیوع این بیماری هستیم و از خوردن گوشت ناسالم و تماس با حیوانات و گزیدگی کنه خودداری کنند.

ابیشوند در مورد شیوع بیماری وبا در سطح استان بیان کرد: تاکنون هیچ مورد مثبت از ابتلای شهروندان استان به وبا مشاهده نشده و تمامی موارد احتمالی با انجام نمونه‌برداری گزارش منفی را به دنبال داشته است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: شهروندان برای جلوگیری از شیوع بیماری «وبا» نیز بهتر است در استفاده از سبزی و میوه ضد عفونی را در اولویت قرار داده و از نوشیدن آب ناسالم جلوگیری کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان