بازدید 49643

نقش ناتو در جنگ اوکراین تغییر کرده است؟

درحالی‌که نیروهای روسی کارزار کوبنده‌‌شان را برای تصرف شرق اوکراین ادامه می‌‌دهند، توانایی کی‌‌یف برای مقاومت در برابر حملات روس‌‌ها بیش از هر زمان دیگری کاسته شده و حالا بیشتر چشم امید به کمک‌‌های ایالات متحده و متحدانش دوخته است.
کد خبر: ۱۱۲۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷ 27 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، این کمک‌‌ها اما تنها معطوف به تسلیحات نیست و شامل شبکه مخفی از کماندوها و جاسوسان که برای تهیه سلاح، اطلاعات و آموزش است. بیشتر این کارها در خارج از اوکراین، به‌عنوان مثال، در پایگاه‌هایی در آلمان، فرانسه و بریتانیا اتفاق می‌‌افتد. حتی درحالی‌که دولت بایدن اعلام کرده است که نیروهای آمریکایی را در اوکراین مستقر نخواهد کرد،

برخی اعضای سی‌‌آی‌‌ای به گفته مقامات فعلی و سابق، به‌طور مخفیانه در کشور اوکراین و عمدتا در پایتخت، کی‌‌یف در حال فعالیت هستند و به گفته مقامات فعلی و سابق، بسیاری از اطلاعات گسترده‌‌ای را که ایالات متحده با نیروهای اوکراینی به اشتراک می‌‌گذارد، به عهده این گروه مستقر در اوکراین است. همزمان چند ده کماندو از دیگر کشورهای ناتو، از جمله بریتانیا، فرانسه، کانادا و لیتوانی نیز در داخل اوکراین کار می‌‌کنند. ایالات متحده ۱۵۰مربی نظامی خود را قبل از شروع جنگ در ماه فوریه از اوکراین خارج کرد؛ اما کماندوهای آمریکایی یا باقی مانده‌‌اند یا از آن زمان به داخل و خارج کشور رفت‌وآمد داشته‌‌اند و به سربازان اوکراینی آموزش و مشاوره داده‌‌اند و مجرای زمینی برای آنها فراهم کرده‌‌اند. سه مقام آمریکایی گفتند که تحویل تسلیحات و کمک‌‌های دیگر هم از طریق آنها صورت می‌‌گیرد.

جزئیات کمی درباره آنچه پرسنل سی‌‌آی‌‌ای یا کماندوها انجام می‌دهند، وجود دارد؛ اما حضور آنها در اوکراین به حجم تلاش‌‌های مخفیانه آمریکا برای کمک به کی‌‌یف افزوده است و این امر خطراتی برای واشنگتن و متحدانش دارد. نیروهای اوکراینی همچنان از کمبود سلاح رنج می‌‌برند و برای همین در برابر هجوم و رگبار تسلیحات روسی عاجز مانده‌‌اند و تا حد زیادی سمت غرب اوکراین بی‌‌دفاع مانده است. اینها نقاطی است که عمدتا نیروهای خارجی در آن ساکن هستند. انتظار می‌‌رود جو بایدن و رهبران متحدان آمریکا در نشست گروه ۷ کشورهای صنعتی که در آلمان و در نشست ناتو در اسپانیا، درباره حمایت بیشتر از اوکراین بحث کنند. این در حالی است که اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، گروه ۱۰ نیروی ویژه ارتش که قبل از جنگ به آموزش کماندوهای اوکراینی در پایگاهی در غرب این کشور می‌‌پرداخت، بی‌‌سر و صدا یک هسته برنامه‌‌ریزی ائتلاف را در آلمان ایجاد کرد تا کمک‌های نظامی به کماندوهای اوکراینی و سایر اوکراینی‌‌ها را هماهنگ کند. نیروهای این هسته اکنون به ۲۰ کشور افزایش یافته است.

کریستین ای.ورموت، وزیر ارتش آمریکا، ماه گذشته نگاهی اجمالی به این عملیات ارائه کرد و گفت که گروه عملیات ویژه به مدیریت جریان تسلیحات و تجهیزات در اوکراین کمک کرده است. او تصریح کرد: «همان‌طور که اوکراینی‌‌ها سعی می‌‌کنند تسلیحاتشان را مدام جابه‌‌جا کنند تا از تلاش روس‌‌ها برای هدف قرار دادن کاروان‌‌ها دور بمانند، ما هم در تلاش هستیم تا بتوانیم به هماهنگ کردن جابه‌‌جایی همه آن نوع محموله‌ها کمک کنیم.» او گفت: «یک چیز دیگری که من فکر می‌‌کنم می‌‌توانیم به آنها کمک کنیم، اطلاعاتی است درباره اینکه کاروان‌‌ آنها ممکن است از کدام نقطه مورد حمله قرار گیرند.» این هسته که از ساختار مورد استفاده در افغانستان الگوبرداری شده است، بخشی از مجموعه گسترده‌‌تری از هسته‌های هماهنگی عملیاتی و اطلاعاتی است که توسط فرماندهی اروپایی پنتاگون برای تسریع کمک‌‌های متحدان به سربازان اوکراینی تدارک دیده شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر