عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با بورس تابناک:

بورس انرژی بستری مناسب برای جبران کسری برق صنایع

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: استفاده از ظرفیت بورس انرژی برای جبران کسری برق صنایع، راه حلی بسیار خوب به شرط عدم مداخله دولت و قیمت گذاری دستوری است؛ مردمی سازی اقتصاد همین است.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵ 22 June 2022

به گزارش بورس تابناک، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک با انتقاد از اقدام دولت در قطعی برق صنایع برای جبران کسری مصرف خانگی افزود: دولت قبل برنامه ای برای مدیریت برق صنایع نداشت و در زمان پیک مصرف یک شبه برق این واحدها را قطع می‌کرد اما دولت سیزدهم در برنامه ای زمان‌بندی شده به صنایع اعلام کرده که برق آنها را چه زمانی قطع خواهد کرد.

همه کاسه کوزه ها سر واحدهای صنعتی می شکند 

وی تصریح کرد: قطع برق صنایع راه جبران کسری برق نیست؛ در بسیاری از کشورهای دنیا که شرایطی مشابه ما دارند اولویت اول قطع برق صنایع نیست اما ما در کشورمان همه کاسه کوزه ها را بر سر واحد‌های صنعتی می شکنیم.

راهکار جبران کسری برق چیست؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: یک راه اساسی برای جبران کسری برق صنایع استفاده از ظرفیت نیروگاه های کوچک بخش خصوصی است، اگر دست آنها را باز بگذاریم می توانند در زمان های پیک مصرف به کمک جبران کسری انرژی بیایند که در کوتاه مدت جوابگو خواهد بود.

روح الله ایزدخواه گفت: واحدهای صنعتی بزرگ بیشترین خسارت را از قطعی برق متحمل می شوند لذا باید به سمت تامین برق خود بروند اما دولت هم باید کمکشان کند، اخیراً برخی از این واحدها اقداماتی را در این زمینه شروع کرده‌اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کمبود برق در زمان اوج مصرف مسئله ای خلق الساعه نیست، یادآور شد: دولت باید برنامه اساسی برای حل این مسئله داشته باشد، با پاک کردن صورت مسئله نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه تعدیل نیروی کار و هزینه های هنگفت به واحدهای صنعتی تحمیل می‌شود.

وی در ادامه بورس انرژی را راه حل جبران کسری برق دانست و گفت: برای جبران کسری برق استفاده از ظرفیت بورس انرژی راه حل بسیار خوبی است البته شرط آن مردمی بودن و عدم مداخله دولت و قیمت گذاری دستوری است.

دولت دست مردم را باز بگذارد

ایزدخواه تاکید کرد: دولت به جای قیمت گذاری دستوری باید اجازه دهد که مردم با مردم و بخش خصوصی با بخش خصوصی در قالب بورس انرژی معامله کنند، البته باید بر معاملات نظارت وجود داشته باشد اما دولت دست مردم را باز بگذارد تا خودشان برق مورد نیازشان را تامین کنند؛ این مسیر در بسیاری از موارد واقعاً مشکل را حل می کند چرا که نیازی به سرمایه‌گذاری دولتی هم ندارد.

انجمن های صنعتی وارد گود شوند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در عین حال انجمن های صنعتی نیز باید وارد گود شوند و دولت به آنها مسئولیت دهد؛ یعنی خودشان مدیریت کنند که کدام واحد برق مازاد و کدام کمبود دارد و با یکدیگر تعامل کنند.

ایزدخواه افزود: این انجمن ها بهتر می توانند واحدهای زیر مجموعه را شناسایی کنند اما دولت همواره سعی دارد خودش تک تک به موضوع واحدهای صنعتی ورود کند و با فشار مستقیم بر این واحدها مشکل کسری برق را حل کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تاکید کرد: اگر به دنبال مردمی سازی واقعی اقتصاد هستیم معنایش این است که بگذاریم واحدهای صنعتی خودشان از طریق انجمن های شان در بورس انرژی با هم تعامل، مبادله و مسئله را حل کنند، دولت تنها خواسته کلی اش را بگوید اما چگونگی اجرا را به بخش خصوصی و مردم واگذار کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست