بازدید 11299

کانادا و اتحادیه اروپا مرز زمینی مشترک پیدا کردند

در پی مصالحه کانادا و دانمارک برای حل مناقشه پنجاه ساله بر سر جزیره «هانس» در شمال غربی «گرینلند» و توافق برای تقسیم آن، کانادا با اتحادیه اروپا همسایه شد.
کد خبر: ۱۱۲۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴ 17 June 2022

به گزارش تابناک به نقل از فارس، کانادا و دانمارک سرانجام روز سه‌شنبه به جنگ چند دهه‌ای خود بر سر جزیره‌ای دورافتاده و خالی از سکنه در قطب شمال پایان دادند.

در مراسمی در اُتاوا با حضور وزیر امور خارجه کانادا و همتای دانمارکی وی، دو کشور به طور رسمی توافق‌نامه‌ای را برای تقسیم جزیره «هانس» در شمال غربی گرینلند امضا کردند و به این شکل، اولین مرز زمینی بین کانادا و اروپا را ایجاد کردند.

بعد از بن‌بست ۴۹ ساله، دو کشور شاهد تقسیم جزیره کلیه‌ای شکل به دو نیم بودند و «ملانی جولی» وزیر خارجه کانادا و «یپه کوفو» همتای دانمارکی او پس از امضای این توافق‌ به شوخی گفتند که از این پس کانادا می‌تواند درخواست عضویت خود را در اتحادیه اروپا ارائه کند.

وزیر امور خارجه دانمارک در کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به جنگ در اوکراین گفت که حل مناقشه در زمانی اتفاق افتاد که «نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون تحت فشار است و ارزش‌های دموکراتیک مورد حمله قرار گرفته‌اند». وی افزود: در مقابل، ما نشان داده‌ایم که چگونه اختلافات طولانی مدت را می‌توان با پیروی از قوانین به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل کرد.

به گزارش «یورو نیوز»، جزیره هانس با مساحت ۱.۳ کیلومتر مربع بین جزیره الزمیر (Ellesmere) سومین جزیره بزرگ واقع در قلمرو کانادا و جزیره خودگردان گرینلند که همچنان بخشی از پادشاهی دانمارک محسوب می‌شود، قرار دارد. این اختلاف به سال ۱۹۷۳ برمی‌گردد که مرز دریایی بین دو کشور ترسیم شد.

جزیره پوشیده از برف هانس غیرقابل سکونت است، اما تأثیر تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین باعث رفت و آمد کشتی‌های بیشتر به قطب شمال و آمادگی برای بهره‌برداری بیشتر از منابع آن به ویژه شیلات شده است. با این حال، «مایکل بایرز» کارشناس قطب شمال همچنان تاکید دارد که این جزیره چنان دورافتاده است که هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی در آن مفید نیست.

دانمارکی‌ها و کانادایی‌ها طی ۴۹ سال گذشته به نوبت با بالگرد به این جزیره رفته‌اند تا ادعای مالکیت خود را با کاشتن پرچم و به جا گذاشتن مشروبات الکلی به نمایش بگذارند که به همین دلیل به «جنگ ویسکی» شهرت یافت و منجر به اعتراض‌های دیپلماتیک شد و حتی در یکی از موارد، کانادا طرح تحریم شیرینی‌های دانمارکی را مطرح کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان