بازدید 5048

فرانسه: روسیه نباید تحقیر شود/ اوکراین عصبانی شد

در حالی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفته نباید با «تحقیر روسیه» برای کرملین «راه خروج» را بست، اوکراین از این اظهارات عصبانی شده و به فرانسه توصیه کرده که در کنار کی‌یف به دنبال عقب‌نشاندن روسیه باشد.
کد خبر: ۱۱۲۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷ 05 June 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از بی بی سی، آقای مکرون معتقد است که «به گوشه انداختن» ولادیمیر پوتین و بستن راه خروج برای رئیس‌جمهوری روسیه «یک اشتباه بنیادی» است.

برخی از رهبران اروپایی و ناظران تحولات اوکراین هم همسو با آقای مکرون از تبعات به سوی افراط کشاندن مسکو ابراز نگرانی کرده‌اند اما دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در واکنشی تند به رهبر فرانسه گفته متحدان کی‌یف «بهتر است تمرکز را بر چگونه سر جای خود نشاندن روسیه» بگذارند که «خود مشغول تحقیر» خود است.

امانوئل مکرون از معدود رهبران اروپا است که به طور مداوم با ولادیمیر پوتین تلفنی در تماس است و تلاش می‌کند دو طرف را به آتش‌بس و آمدن پای میز مذاکره ترغیب کند.

تلاش فرانسه برای باز نگه‌داشتن راه گفتگو با کرملین، با رویه‌ای که بریتانیا و آمریکا، دو متحد بزرگ دیگر اوکراین در پیش گرفته‌اند، متفاوت و تا حدودی در تضاد است.

آقای کولبا، وزیرخارجه اوکراین روز شنبه – چهارم ژوئن – در توییتر نوشت: «توصیه به پرهیز از تحقیر روسیه نتیجه‌اش فقط تحقیر فرانسه و هر کشور دیگری است که چنین موضعی داشته باشد».

کی‌یف همزمان با محکومیت‌های جهانی علیه تهاجم خونین روسیه، می‌گوید مسکو نباید از اوکراین بخواهد که با اشغال بخشی از خاک خود کنار بیاید.

آقای مکرون پیش از این سخنان مناقشه‌برانگیز در گفتگو با یک رسانه داخلی فرانسه تاکید کرده بود ولادیمیر پوتین «خودش را ایزوله» کرده و در برابر جامعه جهانی منزوی شده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «من فکر می‌کنم – و این راه به خود او هم گفته‌ام – که پوتین مرتکب اشتباهی بزرگ و بنیادی نسبت به مردم کشورش، تاریخ و شخص خودش شده است… در انزوا قرار گرفتن راه خروج از بحران را بسیار دشوار می‌کند».

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا هم با حمایت از اظهارات آقای مکرون گفته اروپا نیازمند «مذاکراتی معتبر و موثر» است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی