بازدید 8239

اجرای آزمایشی فروش کیلویی نان

پس از افزایش قیمت آرد و اصلاح یارانه‌ها، نانوایی‌ها مجوز افزایش قیمت نگرفتند. حال اجرای طرح فروش کیلویی نان و ممنوع‌کردن فروش این محصول در سوپرمارکت‌ها آخرین راهکار دولت برای جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی است
کد خبر: ۱۱۲۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷ 30 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، پس از اصلاح نرخ یارانه‌ها و افزایش قیمت آرد، نانوایی‌ها موفق به دریافت مجوز برای بالابردن قیمت‌ها نشدند. از این رو، برخی از آن‌ها برای جبران عقب‌ماندگی قیمت به کم‌فروشی روی آوردند. گویا قرار است دولت برای جلوگیری از کم‌فروشی طرح فروش کیلویی نان را کلید بزند. همچنین معاون اقتصادی استاندار گلستان از ممنوعیت فروش نان در سوپرمارکت‌ها خبر داد.

اما آیا دولت همچنان با اجبار و دستور می‌تواند بازار را کنترل کند؟ بررسی‌ها حاکی از آن است که برخی نانوایی‌ها برای حفظ حاشیه سود خود دست به دامان شیوه‌های مختلف شده‌اند. برخی از آن‌ها به کم‌فروشی روی آورده‌اند و تعدادی هم به گران‌فروشی. این افزایش قیمت خودسرانه در حالی توسط برخی از نانوایی‌ها صورت گرفت که ستاد تنظیم بازار در سال جاری مجوزی برای افزایش قیمت نان صادر نکرد.

این اتفاقات باعث شد تا طی روزهای اخیر موضوع فروش کیلویی نان جدی‌تر از هر زمانی شود. طرحی که بر اساس آن هر خانوار سهمیه مشخصی برای خرید ماهانه نان دارد. اگر خانواری بیشتر از سهمیه تعیین‌شده اقدام به مصرف نان کند باید به صورت آزاد نان بخرد. در صورت عدم مصرف کامل سهمیه تعیین‌شده، امکان انتقال آن به سهمیه ماه آینده وجود خواهد داشت.

البته طرح فروش کیلویی نان با دستگاه‌های کارت‌خوان به صورت آزمایشی در دو استان زنجان و قزوین به‌تازگی کلید خورد؛ هدف از این اقدام جلوگیری از قاچاق فروش خارج از شبکه آرد و مبارزه با گران‌فروشی نانوایی‌هاست.

طرح فروش کیلویی نان در حال اجراست؟

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان گفت: طرح فروش کیلویی نان به صورت آزمایشی در استان قزوین در حال اجراست. در استان‌های دیگر هم فعلاً وزن خمیر ملاک فروش است، اما نان به صورت عددی به فروش می‌رسد.

محسن لزومیان درباره اهداف این طرح توضیح داد: این اقدام در راستای اصلاح نظام یارانه و آزادسازی قیمت آرد خواهد بود. همچنین فروش کیلویی نان یک فضای رقابتی بین نانوایان از نظر کیفی ایجاد می‌کند.

خرید نان فقط با کارت بانکی

بر اساس اعلام لزومیان در حال حاضر نان در بخش صنعتی نیز به صورت کیلویی به فروش می‌رسد. طوری‌که وزن آن در بسته‌بندی‌ها صنعتی درج می‌شود. بدین ترتیب طرح «مهیا» در استان زنجان و قزوین به صورت آزمایشی در حال اجراست.

او افزود: بر اساس این طرح عرضه نان فقط با کارت بانکی و کارتخوان‌های نصب‌شده در واحدهای نانوایی امکان‌پذیر است. درنهایت از این پس یارانه آرد برای نانوایی‌ها حذف می‌شود و نانوایی‌ها به صورت آزاد آرد خود را تهیه و دولت مابه‌التفاوت آن را به حساب نانوایی‌ها واریز می‌کند.

به اعتقاد این فعال صنفی با اجرای طرح فروش کیلویی نان، از این پس خود مصرف‌کننده ناظر خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۴
واقعا نباید شرمنده شد؟! کشوری که روی کوهی از منابع طبیعی و ثروت است و مردمی اینچنین صبور دارد آیا حال و روزاش باید این باشد؟ نان کوپنی و کیلویی؟!
همان گونه که با دخالت دولت اکثر کارخانه ها تعطیل شده اند بیم آن می. رود که نانوایی ها هم تعطیل شوند
عدم خرید نان از سوپرمارکت ها؟؟؟؟؟ نه!! این یعنی صفهای طولانی نان!! این چه کاریه آخه.
چقدر قرار است روی ملت آزمایش و خطا انجام بشه . تورا خدا یک فرصتی برای متخصصان امر بدهید تا بنشینند و یک چاره انجام دهند مثل سایر کشورهای جهان. چرا ما باید بافته جدا بافته باشیم.
بنده های خدا اونیکه بخواد تقلب کنه باز هم این کار رو می کنه. کافیه که ترازوی مغازه اش رو دستکاری کنه. اون وقت وزن نان رو درست نشان میده ولی عملا درست نیست.
اگر این کار رو می خواهید بکنید باید همزمان به فکر این مساله هم باشید و ترازو ها رو دوره ای چک کنید و اگر ترازویی تنظیم نبود، نانوا را به ازای تعداد نانی که در فاصله دو دوره کالیبراسیون ترازو نان فروخته است، به میزان گران فروشی اش جریمه کنید. تعداد فروش نان هم از روی مقدار ارد سهمیه ای که در این مدت دریافت کرده قابل محاسبه است نه از روی تعداد نانی کع فروخته است چون ممکنه آردش رو هم در بازار فروخته باشد.
درباره وزن: خب ترازوهاشون رو دستکاری می کنند.
اما عدم فروش نان در سوپرمارکتها باعث صفهای طولانی نان خواهد شد. با با یارانه نخواستیم . بردارید . خلاص!!!
فروش کیلویی نان حتما باید باشه تا از کم فروشی و فروش آرد از طریق نانوایی ها جلوگیری بشه. یه طرح خوب اجرا کنید تا اعتماد مردم یواش یواش جلب بشه
فروش کیلویی از قدیم رایج بوده و تنها راه جلوگیری از دزدی است
نان بربری و سنگگ شده اندازه بیسکویت !
آزمون و خطاهای کیلویی و بدون فکر. احسنت بر نوابغ
از ما گفتن ببینید چه رانتی پشت این برنامه هست پسر کدام مسوول این پوز ها رو وارد کرده و ترازو هم وارد کرده و نانوایی ها رو مجبور به خرید پوز جدید و ترازو میکنه
طرح ازمایشی را فعلا هیئت دولت نمایندگان مجلس و اعضا نهادها و علی الخصوص رییس سازمان برنامه اجرا کنند !!!چرا مردم باید موش ازمایشگاهی باشند ؟!!
یکبار بعد از انقلاب امتحان شد نان‌های خمیر و سنگین را دست مردم دادند شما را بخدا این بر و بچه های کم تجربه را متولی نان مردم نکنید اینها چیزهایی ست که بارها تجربه شده نان خمیر سنگین تر هست
قابل توجه کسانی که به دنبال حل مشکل و مساله نیستند
بلکه صورت مساله را عوض می کنند
همين الان در سطح شهر و کنار جاده ها کلی ترازو و باسکول دم دست میوه فروشها و ... هست که دستکاری شدند و وزن صحیح را نشان نمی دهند
اگر قراره واقعا نظارت کنيد
به وضع موجود نظارت داشته باشيد
وقتی من نون را هم تو مغازه وزن کنم و بعدش بیارم خونه يا ببرم مغازه کناریش ببینم يک چيز دیگه در میاد و به 124 زنگ بزنم و ايشون هم آگاهانه جواب سربالا بدهد يا پيگيری نکند چه فرقی داره که نون کيلویی باشه يا ...؟
مگه روش الان چه ايرادی داره؟
همي« الان هم وزن چونه و وزن نون بايد معلوم باشه
تو تقريبا يکی دو سال اخیر همه ارگانهای نظارتی خبر داشتند که نانوايي ها تا 30% از وزن چونه و نون را کم کردند
بارها مردم گزارش دادند
چه کار کردید؟
حالا هم بارها مردم گزارش بدهند که اینها ترازوهایشان دستکاری شده است
شماها قراره چه کار کنيد؟
فروش کیلویی یعنی دست مالی نان در این شرایط همه گیری!!!!! اگر هم قرار باشه کیلویی انجام بشه باید ترازو دم دست خود مشتری باشه و نانوایی دست نزنه به نان و سفره و کیسه مشتری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار