بازدید 31366
۹

دزدی غیر رسمی از جیب خریدار

این روزها شاهد فیلم‌هایی در فضای مجازی هستیم که نشان می‌دهد وزن واقعی برخی کالاها با وزنی که روی برچسب کالا قید شده است، اختلاف حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰گرمی دارد.
کد خبر: ۱۱۲۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴ 29 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی از تولیدکنندگان به جهت آنکه سازمان حمایت با عدد اعلامی آنها برای افزایش قیمت کالا موافقت نکرده است اقدام به کم‌فروشی کرده‌اند تا هزینه‌های خود را پوشش دهند.

حسین احمدوند، عضو اتاق بازرگانی ایران، درباره مقوله کم‌فروشی که در بین برخی از واحدهای تولیدی اتفاق افتاده است، گفت: «کم‌فروشی تحت هیچ شرایطی حتی اگر تولیدکننده، ضرر و زیان می‌کند درست نیست و این امر حتی در دین اسلام مورد اشاره قرار گرفته است لذا اگر قرار است حجم کالا کاهش پیدا کند، تولیدکننده باید و موظف است این امر را در بسته‌بندی خود ذکر کند.»

او ادامه داد: «تولیدکنندگانی که با قیمت مصوب محصول خود دچار چالش هستند و نظر سازمان حمایت را قبول ندارند، باید اعتراضشان را بیان کنند نه آنکه به صورت غیر قانونی اقدام به کم‌فروشی نمایند.»

یکی از تولیدکنندگان مایع دستشویی که خواست نامش عنوان نشود درباره کم‌فروشی برخی از هم‌صنفی‌های خود گفت: «معمولاً حجم مایع دستشویی حدود ۴۵۰گرم (مثبت و منفی ۴۰گرم اختلاف) است اما متأسفانه برخی از تولیدکنندگان این عدد را بدون آنکه روی کالا درج شود به ۴۰۰گرم رسانده‌اند و این امر تخلف محسوب می‌شود؛ چراکه خریدار به وزن کالای عرضه‌شده با توجه به قیمت، خرید کرده است. اگر تولیدکننده از قیمت مصوب‌شده ناراضی است، راه آن کاهش وزن کالا نیست. اگر قرار است چنین امری دنبال شود خریدار باید بداند که از وزن کالا کاسته شده است.»

او ادامه داد:«قیمتی که سازمان حمایت در مورد شوینده‌ها مصوب کرده قابل‌ قبول نیست؛ چرا که هزینه‌های تولید بسیار بیشتر شده اما خیلی از تولیدکنندگان با همین شرایط در حال تولید و عرضه کالای خود هستند.»

این تولیدکننده تأکید کرد: «اگر سازمان حمایت به‌صورت جدی روبه‌روی متخلفان قرار نگیرد، کم‌فروشی در تمام گروه‌های کالایی اتفاق خواهد افتاد و این امر تنها به ضرر مصرف‌کننده است.»

در این میان مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اذعان کردند در صورت هر گونه اعلام مردمی نسبت به وقوع کم‌فروشی، پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد و تولیدکننده خاطی مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد.

آنچه مسئولان سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی اعلام می‌کنند، میزان کم‌فروشی بسیار کم بوده است و آن دست از تولیدکنندگانی که به سمت چنین اقدامی رفتند به‌سرعت اصلاحات لازم را انجام دادند. در این میان تأکید شد بخشی از فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده، مربوط به سال‌های قبل بوده و در این دوره کم‌فروشی حداقلی بوده است.

رضا پرتوی، فعال بازار، درباره موضوع کم‌فروشی برخی از تولیدکنندگان گفت: «ما از فروشندگان قدیمی خیابان صاحب‌جمع هستیم، خیابانی که بورس کالاهای اساسی، مواد غذایی، انواع شوینده‌ها و … است. به جرأت می‌توان گفت که در خریدهای عمده و فله هیچ کاهش وزنی اتفاق نیفتاده است و تولیدکنندگان همان روال سابق را دارند اما در برخی از مواد غذایی و البته‌ برندهایی که خیلی اسم و رسم ندارند، وزن کالا بین ۵۰ تا۱۰۰ گرم با آنچه در برچسب محصول آمده، اختلاف دارد البته تعدادشان هم زیاد نیست.»

او ادامه داد: «ما موضوع کم‌فروشی را با برخی از شرکت‌های توزیع‌کننده در میان گذاشتیم و آنها گفتند از آنجا که برچسب‌ها قدیمی بوده است اختلاف وزن وجود دارد و با توزیع و استفاده از برچسب‌های جدید، وزن اصلاح شده روی کالا قید می‌شود.»

در فرایند آنالیز قیمت، سازمان حمایت با توجه به قیمت مواد اولیه، حجم کالای عرضه‌شده و بسته‌بندی، قیمت نهایی کالا را مشخص می‌کند لذا هیچ تولیدکننده‌ای مجاز نیست برای جبران بخشی از هزینه‌های خود و بدون اطلاع سازمان حمایت وزن کالا را دستکاری کند. اگر قرار است چنین اتفاقی دنبال شود باید با مجوز سازمان حمایت باشد.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۹
وقتی قیمت یک لیتر شیر خام 12000 تومن است چرا 900 سیسی شیر کم چرب که آبش زیاد شده 25000 تومنه؟
روی کارتن قند نوشته 3 کیلوگرم . روی ترازو 2900 گرمه با کارتن ! وزن کارتن حداقل 400 گرمه یعنی هم از قند می دزدند هم کارتن را به قیمت قند میفروشند !

حتما حتما و تا جاییکه امکان داره بصورت باز خرید کنید نه بسته بندی .
حبوبات و برنج و قند و شکر و هر چی که امکانش هست بصورت باز و فله ای کمتر دزدی میشه
تنها کاهش وزن نیست با هر افزایش قیمتی در ایران کیفیت و وضعیت بسته بندی هم به شدت کاهش می یابد
علاوه بر ماشین حساب برای محاسبه ارز افزوده قیمت تولید کننده و ... یه ترازو جیبی هم لازم داریم برای خرید همراه خودمون ببریم
اگر قرار است چنین اتفاقی دنبال شود باید با مجوز سازمان حمایت باشد!!!!!!!!!!
اینها دیگه طبیعیه
وقتی متروپل به اون بزرگی توش دزدی شده میخایین توی یه پنیر 10 گرم دزدی نشه
وجود فضای مجازی ست که این نقاط ضعف رو عیان می کنه و همین عامل دشمنی با این فضا است.
ملت شریف!!!!!!!!!!!
دزدی آشکار!؟ واکسن منانژیت 500 هزار تومان توسط هلال احمر!!!سال 99 30 هزار تومان!!؟
از مردم و سایر فروشنگان کالا و خدمات چه اهتظاری دارید؟ اینجا که مدیریت غوغا میکند برا 3 مجروج در آبادان 115 پزشک فوق تخصص می فرستند 120 امبولانس 3 اتوبوس آمبولانس و ....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان