بازدید 53072
فرجام شیرین یک پروژه متفاوت و طولانی مدت

تولد یوز‌های سه قلوی «ایران» / همه چیز «نسبتا» خوب است/ تداوم پروژه در آینده با جایگزینی «فیروز» با «فراز»

ایران سزارین شده و توله هایش به این شیوه پا به عرصه حیات گذاشته اند و در نتیجه این رویداد، هنوز مادر، توله‌ها را نپذیرفته است؛ توله‌هایی که دو تایشان ماده هستند و جنسیت یکی هنوز دقیق مشخص نشده، چون کوچکتر از دو توله دیگر است و به تاکید دامپزشکی که سزارین را عهده دار بوده، ممکن است ناشی از لقاحی با فاصله زمانی با دو لقاح اول بوده باشد.
کد خبر: ۱۱۱۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰ 02 May 2022

تابناک اجتماعی

قاسم قاین زاد- امان از دست تقدیر که چه بازی‌های متفاوتی برایمان تدارک می‌بیند؛ درست در زمانی که پلنگ گرفتار در خیابان‌های قائم شهر از گلوله جان به در نمی‌برد و یک گام دیگر به سمت انقراض برمی‌دارد، مسرت بخش‌ترین خبر محیط‌ زیستی کشورمان مخابره می‌شود و نام ایران را طنین‌انداز می‌کند.
 
به گزارش «تابناک»؛ از موارد معدودی که مورد توافق همه جناح‌های کشورمان است، وخامت حال و روز محیط زیست است. ناخوشی فراگیر و وسیعی که همه برایش مثال‌هایی در ذهن داریم، می‌توانیم زخم‌های به جای مانده بر طبیعت را به سادگی یافته و به یکدیگر نشان دهیم و بدین ترتیب ثابت کنیم که وضعیت، بحرانی است و نیازمند تغییر.
 
تولد یوز‌های سه قلوی «ایران» / همه چیز «نسبتا» خوب است/ تداوم پروژه در آینده با جایگزینی «فیروز» با «فراز»
ایران؛ ماده یوزی که حالا نام انتخاب شده برایش با مسماتر از همیشه به نظر می‌رسد - عکس از اردلان مرتضوی

درباره داستان تلخی سخن می‌گوییم که نقطه شروع چندان مشخصی ندارد، اما می‌شود انقراض شیر و ببر ایرانی را یکی از شروع‌های جدی آن در حیات وحش دانست. روندی مداوم که انقراض گونه‌های زیادی را موجب شده و مدتی است سایه سنگین آن بر سر پلنگ و یوز، بزرگترین گربه سانان باقی مانده در محدوده جغرافیایی میهن مان گسترده شده است.
 
اوضاعی که اگر بدانیم یوز ایرانی، تنها باقی مانده یوز آسیایی است، وخامتش مشهودتر می‌شود، اما زمانی بهتر خودنمایی می‌کند که بدانیم در آخرین سرشماری ـ که سال‌ها پیش انجام شده و در صحتش تردید‌هایی وجود دارد ـ تنها ۱۵ قلاده یوز دیده شده و بر این اساس، حدس زدند که کمتر از ۵۰ قلاده از آن باقی مانده است.

همین اطلاعات نصفه و نیمه، مقدمه شروع پروژه‌ای بود که به رغم تغییر چندین دولت، هنوز ادامه دارد؛ پروژه احیای یوز ایرانی که یکی از تدابیر ویژه اتخاذ شده برایش، دعوت از کارشناسی زبده بود که تجارب قابل توجهی درباره یوز داشت و با هم خانواده آفریقایی این گونه سر و کله زده بود؛ کارشناسی که به ایران آمد تا یوز ایرانی را احیا کند و ناکام ماند.
 
تولد یوز‌های سه قلوی «ایران» / همه چیز «نسبتا» خوب است/ تداوم پروژه در آینده با جایگزینی «فیروز» با «فراز»
سه قلوهایی که قرار است به زودی و طی فرایندی برایشان نام انتخاب شود

آن زمان تلاش داشتند تا «دلبر» و «کوشکی» را به جفت گیری با هم ترغیب کرده و به این روش، در شرایط نیمه زندانی، این گونه را تکثیر کنند. پروژه‌ای که وقتی شروع شد خبر رسید چوپانی در گله اش علاوه بر سگ، یوز هم دارد و با بررسی ماجرا به دلبر رسیدند که چوپان در بیابان یافته و با مراقبت، دستاموزش کرده بود؛ جفتی ایده آل برای کوشکی، یوز نری که در پارک پردیسان و در قفس رشد کرده بود.

البته اجاق دلبر و کوشکی در قفس بزرگ ساخته شده در توران روشن نشد که نشد تا مدتی همه چیز به محاق برود و بعد تلاشی دوباره، این بار به شیوه‌ای جدید و در تهران تدارک دیده شود و مدتی بعد خبر برسد که دلبر باردار شده است. بارداری بی فرجامی که علتش، عفونت و سقط توله اعلام شد تا کمی بعد پای «ایران» به پروژه باز شود که ماده یوزی بود که آمده بود جای دلبر را بگیرد.
 
ایران هم مثل دلبر، نتیجه شکار غیرمجاز بود و نامش را دوستداران حیات وحش انتخاب کردند بلکه بتواند فرجامی متفاوت برای یوز ایرانی رقم زده و از انقراض رهایش کند. زوجی که این بار هم به نتیجه منجر نشد تا تغییر محل نگهداری یوز‌ها به توران در دستور کار قرار گیرد و «فیروز»، یوز نری دیگر به پروژه افزوده شود و بالاخره انتظار‌ها به پایان رسیده و اتفاقی شگرف رقم بخورد.
 
تولد یوز‌های سه قلوی «ایران» / همه چیز «نسبتا» خوب است/ تداوم پروژه در آینده با جایگزینی «فیروز» با «فراز»
ایران جز بار اول که دو توله اش را لیسید، حاضر به پذیرش فرزندانش نشده و به آنها شیر نداده است؛ موضوعی که موجب شد اینگونه با سرنگ شیر آغوز را به توله ها بخورانند

تولد یوز‌های سه قلو، همان نتیجه شگفت آوری است که دیروز اعلام شد و شور و شعفی مثال زدنی به دنبال داشت. ولادت نخستین یوز‌های آسیایی در اسارت که می‌تواند ذخیره ژنتیکی این گونه در حال انقراض را حفظ نموده و نویدبخش احیای این گونه در طبیعت باشد، هرچند ماجرا به این سادگی نیست و پیچیدگی‌های زیادی دارد، از جمله اینکه باید فرجام این سه توله را انتظار بکشیم.

این در حالی است که می‌دانیم ایران سزارین شده و توله هایش به این شیوه پا به عرصه حیات گذاشته اند و در نتیجه این رویداد، هنوز مادر، توله‌ها را نپذیرفته است. توله‌هایی که دو تایشان ماده هستند و جنسیت یکی هنوز دقیق مشخص نشده است چراکه کوچکتر از دو توله دیگر است و به تاکید دامپزشکی که سزارین را عهده دار بوده، ممکن است ناشی از لقاحی با فاصله زمانی با دو لقاح اول بوده باشد.
 
تعداد بازدید : 6425
شکار خرگوش توسط "ایران" یوز ماده مرکز تکثیر یوز آسیایی ۲۰ ساعت پس از زایمان سزارین صحرایی

البته حال یوز مادر خوب است تا جایی که امروز خودش در محدوده محصور اقدام به شکار خرگوش رها شده کرد، اما تغذیه توله‌ها با سرنگ و حالا با سرشیشه مخصوص، چیزی نیست که بشود به سادگی از کنارش عبور کرد، به ویژه اگر دورنمای پروژه، رهاسازی توله‌ها در طبیعت باشد. اتفاقی که تحقق آن حتی با شیر دادن ایران به توله هایش در محدوده محصور با فنس هم رویایی به نظر می‌رسد، چه برسد به استفاده از شیشه شیر و توسط تیم مراقبت.

موضوعی که تنها نگرانی پیش آمده با خبر مسرت بخش تولد سه توله یوز نیست و به همین دلیل است که گفته می‌شود پروژه زاد و ولد در اسارت ادامه خواهد یافت و احتمالا در گام بعدی، فیروز جایش را به «فراز»، یوز نر دیگری که در اسارت است خواهد داد تا ایران توله‌های دیگری باردار شده و بزاید و بر تنوع ژنتیکی این گونه افزوده شود. اتفاقی که شرط اساسی برای بقای یوز خواهد بود.

داستانی ادامه دار که احتمالا از امروز به بعد، تعقیب کنندگان پرشمارتری خواهد داشت و چه بسا بر حجم منابع مالی و حتی توان کارشناسی و فنی تزریق شده به آن هم افزوده شود که در این صورت، می‌توان به سرعت گرفتنش امیدوار شد و چشم انتظار موفقیت‌های بیشتر در آن بود. موفقیت‌هایی که اگر تکرار شوند، می‌شود به برگشتن ورق برای حیات وحش کشورمان امیدوار شد و انتظار داشت که برای حفظ این گونه‌ها هم که شده، دست درازی‌ها به محیط زیست کمتر شود.
 
تعداد بازدید : 6424
رفتار عادی و صدای کاملا طبیعی توله یوزهای متولد شده در مرکز تکثیر یوز آسیایی
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۴
مسئولین این زمانه مملکت اجازه نمیدن محیط زیستمون زنده باقی بمونه! تا وقتی بشه تبدیل به پولش کرد همچنان میتازونن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
پس در اسارت هم تکثیر یوز امکان پذیر است. حالا ما چهار یوز ماده در اسارت داریم که تقریبا نزدیک تعداد یوزهای ماده شناخته شده در طبیعت است. و می توان با برنامه ریزی یک جمعیت یا به اصطلاح فرا جمعیت یوز درست کرد. فقط به جای فراز یا دیگر یوزهای نر توران از یوزهای نر تنها که در زیستگاههای جنوبی مانده و سالها است جز همین سه چهار تا یوز نر هیچ توله یا یوز ماده یا یوز نر بزرگ شده جدیدی دیده نشده و اختلاف ژنتیکی بهتری با ایران و فیروز و بالطبع توله ها دارند استفاده کرد. چون توران زیستگاه زادآور است و هرگونه دستکاری در آن می تواند آن را به سرنوشت زیستگاههای جنوبی دچار کند. برای روشن شدن مطلب مثالی می زنم در اسپانیا نوعی عقاب هست که به علت کمبود غذا عقابهای نر بزرگسال محل را ترک و مهاجرت کردند و در غیاب آنها نرهای جوان با ماده ها جفتگیری کردند که نتیجه این شد بیشتر جوجه های حاصله نر شدند و تعداد ماده ها بسیار کم شد البته بعد از مدتی با افزایش غذا و مراجعت تعدادی از عقابهای نر بعد از چند سال نسبت جمعیتی عقابها کم کم بهتر شد. حالا ما بی آییم یوزهای نر غالب توران یا نرهای دیگر را که اثر آن بررسی نشده بگیرم شاید به سرنوشت زیستگاههای یزد و کرمان و اصفهان که چند سال قبل زادآور بودند دچار شویم..
آیا این شرعی است؟
پاسخ ها
علی
| France |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
چی ؟ زایمان یوزپلنک جلوی محیط بان ؟ فکر نمیکنم شرعی باشه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
مگه توی انگلیس بارور شده که شرعی نیست ؟
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
چرا نبردنش کانادا تا اونجا زایمان کنه و شناسنامه کانادایی برای فرزندش بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
اگر به قصد لذت نباشد اشکالی ندارد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
خودتی
تو اصلا مذهبی نیستی و با این حرفا میخوای همه رو به جون هم بندازی
عجب خبر خوبی،اما بعدش یهویی به فرداشون که قرار یا چوپونا بزننشون یا مردم محلی زیرشون کنندیا تو زیستگاهشون معدن یزنن یا صدتا چیزه دیگه فکر میکنم،میبینم همچین خبر خوبیهم برای این سه تا توله نیست.!!!
بوی انسان بگیره توله ها همین میشه دیگه قبول نمیکنه
باید با لباس محافظ و دستکش به بجه ها نزدیک میشدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
چقدر خوب بود برای این پروژه قبلش با شما هماهنگ میکردن و از شما مشاوره میگرفتن.
در این همه یاس و نا امیدی خبر مسرت بخشی بود .... نامت بلند باد ای ایران
بالاخره یک خبر بسیار خوب ! خسته نباشین عزیزان سازمان محیط زیست و این پروژه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
حالا تا هفته دیگه از گشنگی و عدم رسیدگی به اوضاعشون تلف نشن خوبه
وضعیت، بحرانی است و نیازمند تغییر
وضعیت همه چیز از زمان بعد از انقلاب بحرانی شدش و هیچ وقت درست نخواهد شد مگر اینکه مردم با هم متحد بشن
همین جند روز پیش یک یوزپلنگ آنهم بدست نیروهای نظامی کشته شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
!خسته نباشی عرض میکنم خدمت جان برکفان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
پلنگ بود نه یوز پلنگ!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
تو هنوز فرق پلنگ و یوزپلنگ را نمی دونی بهتره ببندی اون.....
شکر خدا دیگر هیچ مشکلی نداریم تورم ومسکن وتحریمها همه حل شد
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
اونا جای خودش اینهم جای خودش
شهریار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
این یوزها جای شما رو تنگ ردن؟
حاجی منزلتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
هر چیز جای خودش
اینقدر خوشحال شدم وقتی خبر رو خوندم انگار لاتاری برنده شدم
به فکر محیط زیست کشورت باش، مسکن و تورم دست افرادیه که نمیخوان درستش کنن
پس دلخوشی ما فعلا محیط زیست کشورِ
در اینهمه اخبار بد و چرت و پرتها و حرفان مدیران و کارهای اعصاب خوردکنشان خبر خوبی بود
ان شاء ا... هر سه توله و مادرشان زنده بمانند و تولید مثل شان فزونی گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
این بدبختا چه بدشانس بودن که توی ایران به دنیا اومدن
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
الهی آمین یا رب العالمین
خداوند حافظشون باشه. الهی آمین
دیگر عوام هم می دانند که اگر انسان به توله حیوانات وحشی دست بزند، به دلیل جذب بوی انسان از توله، مادر دیگر آن توله را از خود می راند. دوم اینکه متخصصان مربوطه در مورد سزارین و اینکه چگونه تشخیص داده اند که حتما باید سزارین شود و اینکه بعد از سزارین آیا مادر توله ها را خواهد پذیرفت یا نه، ابراز تردید کرده اند. دستکاری در طبیعت حتی با نیت خیر هم می تواند از سوی طبیعت، به دلیل مکانیزم انتخاب طبیعی و مسائل سرشتیف پس زده شود.
پاسخ ها
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
این مطلب صحت ندارد.ازخودت مهندس بازی درنیار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
اراجیف گفتن هم حدی داره
.....متخصصین داکپزشک با توجه همه جوانب ریسک از جمله سلامت مادر ترجیح دادن ایندفعه را سزارین کنن ...بدترین حالت بزرگ شدن توله ها بصورت دستی است .....اتفاقا اینجوری ماده یوز زودتر آماده برای حاملگی بعدی میشه ....
مگر زیباتر از این هم می شود. ولی متاسفانه کشتار ناشیانه پلنگ زبان بسته از خاطرمان پاک نمی شود.
از کی میشود برای وام ومسکن اقدام کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
۳ توله و بیشتر ، ۱۵۰ میلیون وام با ۱۸ درصد سود
و اهدای زمین به ۴ توله و بیشتر در کویر لوت مرکزی ایران جنب گندم بریان
خدا کنه مادرشان قبولشون کنه
خدا کنه مادرشان قبولشون کنه
تابی اینکه برخی هموطنان مرتب پیام میدن این آگهی های چندش آور کاشت مورا منتشر نکنی والله حق دارن.میدونیم یه رسانه خرج دارد ولی ماشالله انقد آگهی دارین که این یه مورد رو بیخیال بشین. لطف کنین حتما به مدیرسایت بگین. با تشکر دوست داریم
دمتون گرم! امیدوارم جمعیت شیر ها هم افزایش پیدا کنه.
احساس میکنم گشنه هستن، تا میتونید بهشون شیر بدین تا زودتر بزرگ شن
بدنیا آمدن نوزادن بسیار ارزشمند است ولی فقط میتواند روند انقراض را کند کند باید یک محیط محافظ شده با امکان تهیه غذا برای این گونه با ارزش فراهم کرد کاری که در سایر کشورها برای جلوگیری از انقراض گونه ها فراهم شده است
الهی به خاطر این نعمات بینهایت بزرگت بینهایتتتتت شکرررررررررررررررررررررررر
بدبین نیستم ولی باتجربه ای که دراین سالهاداریم بالاخره این توله هادرکوههاوجنگلهای ایران رهاشده وزندگی درحیات وحش راخواهندداشت ولی احتمالایکی بدست شکارچیان یکی بدست نیروی انتظامی وآخری هم بدست ملت همیشه درصحنه سرنوشتش تغییرخواهدکرد!
قسم به خدا ,صدای خوزستان باشید تابناک جان
من همین کامنت رو دارم با سرفه و تنگی نفس مینویسم
بخدا برای همه عادی شده ولی ما داریم خفه میشم.
سلام و درود :در آستانه عید سعید فطر خبر بسیار جالب و امیدوار کننده ای بود. آمیدوارم مادر بچه ها را قبول کند و همگی سالم بمانند. و با تلاش مسئولین و همت هموطنانمان سایر مشکلات مانند تورم و مسکن و ...نیز به مرور حل گردندالبته با صبر و تلاش میسر می شود.و همواره یادمان باشد:

دست به دست هم دهیم به مهر/ میهن خویش را کنیم آباد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی