بازدید 24748
یک کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با تابناک

چرا تنش میان ایران و طالبان در حال گسترش است؟

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، در مواقعی شاهد بروز تنش‌هایی به ویژه در نوار مرزی ایران و افغانستان بوده ایم؛ تنش‌هایی که در چند روز گذشته شکل جدی تری به خود گرفته و نگرانی‌های امنیتی هشدار دهنده‌ای را به وجود آورده است. برخی ناظران این تنش‌ها را مقطعی، گذرا و حتی طبیعی تلقی می‌کنند و برخی دیگر معتقدند طالبان در یک روند آرام در حال افزایش تنش با ایران است.
کد خبر: ۱۱۱۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴ 27 April 2022

چرا تنش میان ایران و طالبان در حال گسترش است؟

بین الملل تابناک: از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، در مواقعی شاهد بروز تنش‌هایی به ویژه در نوار مرزی ایران و افغانستان بوده ایم؛ تنش‌هایی که در چند روز گذشته شکل جدی تری به خود گرفته و نگرانی‌های امنیتی هشدار دهنده‌ای را به وجود آورده است.

برخی ناظران این تنش ها را مقطعی، گذرا و حتی طبیعی تلقی می کنند و برخی دیگر معتقدند طالبان در یک روند آرام در حال افزایش تنش با ایران است. فارغ از اینکه کدام دیدگاه دقیق تر است، اگر این تنش های مرزی با گفت‌وگو و تعامل حل نشوند، ممکن است به یک بحران حاد میان ایران و طالبان تبدیل شود.

در همین رابطه، تابناک در گفت‌وگو با مجید مختاری، کارشناس مسائل افغانستان به دلایل و پیامدهای این تنش ها پرداخته است. اینکه چرا تنش ها در حال افزایش است و برای مدیریت آن چه باید کرد؟

تنش در روابط طالبان و ایران؛ بحران سوتفاهم!

مختاری در گفت‌وگو با تابناک ریشه همه تنش ها را سوءتفاهم دانسته و اظهار داشت: روابط ایران و افغانستان به صورت تاریخی روابطی پیچیده و به هم پیوسته، سردرگم و همراه با سوءتفاهم است. در حقیقت هرچه فرهنگ و اشتراکات اجتماعی و تاریخی عامل نزدیکی و پیوند دو کشور بوده است، سیاست دو کشور را از یکدیگر دور کرده است. روابطی پیچیده و درهم تنیده از بعد اشتراکات تمدنی، فرهنگی و اجتماعی، همراه با سطح بالای همکاری های اقتصادی در کنار اختلافات سیاسی و امنیتی همچون مساله آب، مهاجرت بدون ضابطه و قاچاق مواد مخدر. سردرگم از باب راهبرد و برنامه برای توسعه روابط بلندمدت در خور دو همسایه با نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک. در حقیقت دو همسایه که جبر جغرافیایی آنان را تا ابد کنار یکدیگر نشانده هیچگاه به یکدیگر به عنوان یک اولویت راهبردی یا عنصر حیاتی در سیاست خارجی خود نگاه نکرده اند و سیاست همسایگی مشخص و مدونی در قبال یکدیگر نداشته اند.

وی افزود: جغرافیای راهبردی ایران در طول تاریخ عمدتا در غرب ایران فهم شده است و برای افغانها مواجهه با قدرت های فرامنطقه ای و همسایه جنوبی اولویت اصلی بوده است. اما آنچه وضعیت روابط دو کشور را در شرایط بغرنج و حساس قرار داده و دو کشور را گاهی تا مرز رویارویی های سهمگین و حتی جنگ پیش برده است، ناشی از هیچ یک از این عوامل ذکر شده نیست بلکه ریشه در عنصری دارد که تنها باید یک نام بر آن نهاد: سوءتفاهم!

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: بعد منافع ملی به مثابه منافع ثابت، بلندمدت و اصیل برخاسته از نگاه واقع گرایانه به منافع ملی، هر دو کشور می دانند که صلح، ثبات، آرامش و برادری در کنار همکاری و تعامل در حوزه های مختلف تأمین کننده منافع دو ملت است. از سویی ظرفیت های لازم برای گسترش و تعمیق روابط نیز بسیار است و در هر حوزه موضوعی، شاخص های همکاری و هماهنگی فراوان است. حال سوال اینجاست که چرا علیرغم وجود اشتراکات فراوان هیچ گاه روابط ایران و افغانستان به پایستگی و ثبات لازم نرسیده است و هر اتفاق و رویداد امنیتی دو طرف را تا آستانه جنگ سوق می دهد؟ اگر پاسخ به این سوال را در گزاره «سوءتفاهم» جستجو کنیم، اولین نقطه فهم مساله را باید در نحوه ادراک دو طرف از یکدیگر و منافع و سیاستهایشان در قبال یکدیگر جستجو کنیم. ایران و افغانستان، دو همسایه از دل یک تمدن و فرهنگ، هیچ گاه یکدیگر را از دریچه روابط دوجانبه خود فهم نکرده اند. ارگ نشینان کابل یا دولتی برآمده از دوران اشغال بوده اند که در آن صورت مساله خود با ایران را از دریچه مساله اشغالگران به ایران دیده اند و یا دولت هایی ضعیف اما ماجراجو بر مسند قدرت بوده اند و از ایران به عنوان ابزاری برای جلب حمایت دوستان و شرکای منطقه ای خود استفاده کرده اند. این سیاست شکست خورده دولت های افغانستان در قبال ایران ناشی از نادیده گرفتن و اشتباه محاسباتی آنان از نقش تاریخی، تمدنی و منابع و قدرت ایران به عنوان همسایه افغانستان بوده است. در حقیقت دولت های افغانستان هیچ گاه نتوانسته اند به ارزیابی دقیقی از منافع و امتیازات داشتن روابط راهبردی و بلندمدت با ایران برسند.

مختاری گفت: از سویی درک ایران از صحنه سیاست افغانستان نیز از جمله موضوعات بااهمیت است. ایران با یک غفلت تاریخی از همکاری با دولت های مختلف افغانستان، نتوانسته است جای پای محکمی در سطوح بوروکراتیک و تصمیم ساز و تصمیم گیر افغانستان پیدا کند. در واقع ایران همیشه دارای ایده ای برای آینده سیاسی افغانستان بوده است تا ایده ای برای توسعه روابط سیاسی با افغانستان. دو همسایه که یکدیگر را از عینک رقابت قدرت های بزرگ یا رقابت های منطقه ای درک می کنند و برای یکدیگر نسخه می پیچند، در چنین وضعیتی از سردرگمی راهبردی در قبال یکدیگر قرار می گیرند. اما آنچه اکنون حائز اهمیت است، تنش هایی است که پس از قدرت گیری دوباره طالبان در افغانستان در حال شکل گیری است و آبشخور همه آنان به چیزی فراتر از روابط دو کشور برمی گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: از سویی ژئوپلیتیک همسایگی واقعیت های اشتراکات امنیتی را به دو طرف دیکته می کند و از سوی دیگر رقبای منطقه ای در حال استفاده از ظرفیت سوءتفاهمات در روابط دو کشور هستند. روزی روابط دو کشور درگیر بحران مرزی بخاطر ناهماهنگی های مرزبانی های دو کشور است و روزی دیگر ایران ستیزان در حال شعار و نفرت پراکنی علیه ایران مقابل کنسولگری به جرم پناه دادن به قریب به هشت میلیون افغانستانی یعنی معادل یک دهم جمعیت ایران؛ این در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران در مقابل سنگین ترین تحریم های اقتصادی تاریخ در حال مقاومت است و با این حال این جمعیت فراوان که بسیاری از آنان حتی کارت شناسایی نیز ندارند و از مسیرهای غیرقانونی وارد کشور شده اند را پناه داده است.

صبر ایران در بوته آزمایش

وی افزود: ده ها انفجار در محله های شیعه نشین نیز در این مدت روی داده است و از نمازگزار و روزه دار تشنه لب تا دانش آموز و دانشجو در خون خود غلتیده و طالبان تنها مسئولیت محکوم کردن این اتفاقات را برعهده گرفته است. گویی که رقابتی برای به بوته آزمایش بردن صبر ایران در قبال این موضوعات وجود دارد و تمامی آن اقداماتی که می تواند منجر به ورود دو کشور به یک منازعه بلندمدت شود در حال آزمایش است.

ناهماهنگی در سطوح عالی میان دو کشور

مختاری در ادامه گفت: آنچه مشخص است ناهماهنگی در سطوح عالی هم در داخل افغانستان و هم میان دو کشور است. این ناهماهنگی همان نقطه خلأ و فضای خالی است که می تواند سوءتفاهمات را به جنگ تبدیل کند. جنگی که نه ایران می خواهد و نه افغانستان توان ورود به آن را دارد و نه دلیلی برای آن وجود دارد. اگر سیاستمداران دو کشور این احساس را نداشته باشند که ضلع یا اضلاع سوم یا چندمی در این رابطه به دنبال کشاندن دو طرف به نقطه بدون بازگشت است شرایط خطرناک خواهد بود. درک این تهدید امروز برای دو طرف ضرورت دارد. ضلع سوم این تنش ها همان هایی هستند که روی حضور چند میلیون افغانستانی در ایران به عنوان نیروی محرکه بحران اجتماعی حساب می کنند، روی غرور دنکیشوتوار نیروهای طالبان که سرمست از پیروزی در مقابل نیروهای آمریکایی خود را می دانند حساب می کند و روی آمادگی و توانمندی نیروهای مسلح ایران جهت مقابله با طالبان در صورت افزایش تنش ها نیز حساب باز می کند. این ضلع سوم همان هایی هستند که پیش از این نیز با وقایع و رویدادهایی همچون شهادت اعضای کنسولگری ایران در مزارشریف دو کشور را تا مرز یک جنگ پیش بردند. چاره و راه حل تنها در بازگشت به عقلانیت، گفتگو، تعامل و شناخت محیط پیچیده و خطرناکی است که نظم پساآمریکایی امروز منطقه و جهان در حال تجربه است. میراث شوم حضور قدرت های بزرگ در افغانستان از بریتانیا و شوروی گرفته تا آمریکا هنوز هم دامنگیر امنیت و ثبات در افغانستان و منطقه است.

این کارشناس مسائل افغانستان در پایان گفت: در واقع تعدد تصمیم گیران در هیات حاکمه افغانستان و نبود انسجام در تصمیم گیری ها و عدم شکل گیری یک رابطه معنادار و منظم میان دو کشور نه تنها دستاوردهای همکاری های اقتصادی دو کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است، بلکه در حال تبدیل شدن به تنش های خطرناک امنیتی نیز هست. برخی عناصر خودسر و ماجراجو بخصوص در سطوح پایین اجرایی نیز در حال تشدید تنش ها هستند. در صورتی که سیاست ها و راهبردهای سیاسی در نقطه صفر مرزی، یا برخاسته از انتشار چند کلیپ اینستاگرامی مشخص شود، دیگر جایی برای مذاکره نخواهد ماند. طالبان باید بداند که تهدید پیشروی امروز افغانستان تهدید افراط گرایی و تروریسم داعش، مهاجرت بدون ضابطه ناشی از ناامنی های اجتماعی و اقتصادی، قاچاق موادمخدر و عدم رعایت حق همسایگی ایران است.

در همه این موضوعات جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران در کنار ملت افغانستان خواهد بود، چون تسری پویش های ناامن ساز از افغانستان به منطقه در صورتی که کنترل مناسبی روی آنان صورت نگیرد، حتمی خواهد بود و هیچ قدرتی نمی تواند از منافع ملی و امنیت ملی خود در مواجهه با چنین بحران هایی چشم پوشی کند. اگر این فرصت کنونی برای شکل گیری یک فضای مفاهمه و تشریک مساعی و همکاری مورد توجه قرار گیرد و روابط دو کشور به ریل روابط دو همسایه با نیازها و منافع مشترک فراوان بازگردد بحران تنش های اینستاگرامی و جاده سازی های خلق الساعه نیز پایان خواهد یافت؛ در غیر این صورت از این پس هر روز باید منتظر اضافه شدن ضلعی دیگر به روابط دو کشور و متعاقب آن بحران هایی ساختگی و جعلی برای رساندن دو طرف به نقطه جوش و نقطه بدون بازگشت باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵۵
طالبان وجودش باعث تنش خواهد بود
ایران متاسفانه آنقدر درگیر دنیای غرب ستیزی در طول این 40 سال شده است که از همسایگان جنوب خلیج فارس، شمال ایران که تازه منفک شده از شوروی سابق هستند و شرق که البته پاکستان روابطی طولانی و استراتژیک با ایران داشته غافل شده است. حتی روابط با ترکیه هم درست نیست، سیاست خارجی ما شده تولید پراید، بی کیفیت و پر ادعا
وقتی فرش قرمز پهن میکنید همین میشه دیگه
13 فروردین امسال برای پیاده روی به یکی از بوستان های غرب تهران رفتیم. پارک مملو از جمعیت بود و به جرات میتونم بیش از 80% افرادی که در پارک حضور داشتند، افغانستانی بودند !
مطمین هستم جنگ بعدی ایران با افغانستان خواهد بود و البته جنگی که هم از مرزها و هم درون شهری خواهد بود !
مسول واردات این همه افغانستانی در کشور که همگی در فقر بسر میبرند و صد البته عناصر نظامی و شبه نظامی هم در بین آنها وجود دارد کیست ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
شریعتمداری و احمد نادری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
کاملا موافقم الان ما ی ارتش افغانی داخل کشور داریم که عین آب خوردن سر می برند واقعا کدوم کشوری اینقدر راحت با مهاجرین برخورد می کند که ما می کنیم همشون باید برن بخدا دارن کشور مارو نابود می کنن خودمون آب نداریم بخوریم و هزارتا مشکل دیگه داریم اینا دیگه قوز بالاقوزن
طالبان کلا هوا ورش داشته . . . . آخه یکی نیست به اینا بگه تو اگه با ایران سرشاخ بشی که گور خودتو کندی یعنی اینها نمیدونن اگه زیادی حرف بزنن ارتش و سپاه که سهله یه پاسگاه مرزی برای گرفتن کل افغانستان کافیه . . . . میگی نه امتحان کن کل طالبان یه طرف نیروهای یه پاسگاه مرزی ایران هم یه طرف ببینم 48 ساعت دوام میارن ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Ireland |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
واقعا خودت هم به این چیزایی که میگی باور داری؟
آمریکا هم از پس طالبان برنیومد.
اون اساتید که از رفتن آمریکا ازمنطقه خوشحال شدن
حالا تحویل بگیرن. حضور آمریکا خواسته یا ناخواسته منافع امنیتی ما را از جیب مردم آمریکا تامین می کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
شما که قدرت و درک سیاسی نداری برو کانادا وایسا توالت بشور . . . اولا این خاک مال ایرانی ها هست و یک وجبش رو نه میدیم نه میزاریم بگیرن دوم این که آمریکایی ها رفتن کسی بیرونشون نکرد اون هم به خاطر این که یه لولو برای روس ها بزارن . . . آره من به این حرفها اعتقاد دارم چون 4 تا شهید توی جنگ ایران و عراق دادیم و اگر منظورتون از اساتید دولت ایرانه بله خوشحال هستن چون خیلی درست نیست که دور مملکتت پر از اجنبی باشه اگر هم از اومدن آمریکایی ها خوشحال میشی باید بگم که اولین نفری که باید براشون بردگی کنه خودتی . . . . من خودم هم با خیلی از سیاستهای دولت ایران موافق نیستم و انتقاد دارم ولی وقتی حرف از تمامیت ارزی میشه لطفا اگر نمیتونی درست نظر بدی ساکت باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
درگیری با افغانستان مصادف با درگیری با نیروهای امریکا طالبان را امریکایها سر کار آوردن برای مهار ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
.توهم زدی .ساقیتو عوض کن
طالبان در ایران هواداران بالفعل هم داره. تصور کنید که تنها اگر 5% مهاجرین افغانی به نوعی طرفدار اون باشن چه نیروی خطرناکی که باعث ایجاد تنش و از اون بالاتر برهم زدن امنیت میشه وجود داره.
اگه فردا یه مهاجر افغانی به دلیل نیاز به مشورت با یک عالم دینی در محوطه های مقدس به صورت دویدن حرکت کنه، با سابقه بدی که باعث شهادت 2 نفر از روحانیون شد، بدون اینکه قصد بدی وجود داشته باشه، سبب ایجاد تشنج موقت میشه و حالا شما خودتون بخونید اگه قصد خرابکارانه و ضد امنیتی هم وجود داشته باشه.
امیدوارم با درایت این موارد به وجود نیاد.
از این طالبان هیچی بعید نیست اینا به مردم خودشان رحم نمکنند چه برسه با ایران ایرانینمونه اش مزار شریف و سفارت ایران
کسانی هم در افغانستان و هم در ایران از ایران بی درد سر و طالبان متفاوت کننده افغانستان ناراختند. لذا تلاش می کنند یه تنش هایی بوجود بیاورند. البته ظاهرا از عدم انسجام طالبان در افغانستان یک راه های نفوذی هم در درون آنها یافته اند.
و لذا ایران باید جای پای خودش را در همه موضوعات مرتبط سفت و محکم کند و احمال هر گزینه ای را در نظر بگیرد.
طالبان گرگی در پوست بره.
خیلی کم گرفتاری داره ایران لطفا مرز شرقی را آرام نگه دارید دلار سربه فلک می کشه خدایی نکرده اتفاقی بیافته
طالبان جنبش اصیل منطقه را کی می گفت
اسراییل آمریکا و عربستان با روی کار آوردن طالبان برای ایران برنامه مفصل دارند این خط و این نشان
طالبان هنوز قدرت نگرفتن دارن حمله می‌کنن وای به حال روزی که قدرت بگیرن و مسلح بشن
سپاه پاسداران بد نیست به وظیفه خودش در قابل مرزها و امنیت کشور و انقلاب توجه کند و درس خوب و شایسته ای به یاوه گویان بی سر و بی پای ماجراجو و جنک طلب همسایه شرقی بدهد .
ایران لازمه یک ارتش چند میلیونی از افغانهای مهاجر تشکیل بده و با استفاده از آنها طالبان را شکست بده و حکومت را در افغانستان در دست بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
فکر جالبیه
این صلح تظاهر است.
جنگ شیعه-سنی اجتناب ناپذیر است. مال امروز دیروز نیست، قرن هاست.
راه حل چیست؟... راه حل ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
بهترین راه برای افغانستان تقسیم ان به چند قسمت و.بین همسایگان است تا مردم ان از فقررها شوند ی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
واقعیت هم همینه بقیه اش دروغه و ریاست
اینم شانس ماست همسایگان ما افغانی و پاکستانی و عراقی اند. کاشکی اروپایی ها همسایه ما بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
مشکل اصلی از خودته و افکار فاشیستیت
امریکا یا سیاست هاش روسیه رو با اوکراین درگیر کرده، چین رو هم به زودی با تایوان و بعد هم ایران رو مجبور به جنگ با طالبان می کنه.

این وسط باید قبل از اتفاق دنبال چاره بود که وارد جنگ نشد یا حداقل گروه های ضد طالبان رو ساپورت کرد که توی خاک خودشون قدرت رو بگیرن
طالبان به آرامب تحت حمایت غرب برنامه گشترش کشورش را با اولویت شهرهای مرزی ایران دارد.هرکس را ازروی سوابق باید شناخت.حتی نفوذ درتعران و شهرهای بزرگ هم ممکن است شروع کرده باشد.الیته ارتش ایرات ارتش اوایل جنگ نیست بسیار قدرتمند تر ازقبل
اتفاقا برعکس
ما داریم در فشار به مردم و تفکیک جنسیتی و زنانه مردانه کردن مملکت از طالبان الگو می گیریم
این حرفها چیست؟ جنبش اصیل طالبان را یادتان رفته ؟ سرمقاله های شریعتمداری را فراموش کرده اید؟ اصل این است که امریکا رفته حالا اگر وارد تله جنگ با طالبان شویم اشکال ندارد!
تا روزی که عربیسم و عربها هستند ما کاری به افغانستان نداریم!!!!!!!! فهمیدید؟
سياست دولت جديد آمريكا سرگرم كردن روسيه با ابزار اوكراين، ايران با ابزار طالبان و چين با ابزار تايوان مي باشد تا زمينه براي رشد اين كشورها گرفته شده و مانعي بر سر توسعه طلبي آمريكا نباشند لذا سياستگزاران بايد مواظب اين نوع شيطنتها باشند.
افغانستان و افغانی جز دردسر چیزی برای ایران و ایرانیان نداشته اند و نخواهند داشت. این یک حقیقت مسلم است. از قاچاق مواد مخدر گرفته تا میلیون ها مهاجر غیر مجاز همه اش بدبختی و نکبت برای ایران آورده اند . مسئولان باید فکري بکنند تا دیر نشده. طالبان هم که آمد بدتر هم شده.
افغانی ها رو اخراج کنید.. لانچرای موشکهامون رو هم بگیرید طرف افغانستان، طالبان اگه به 5 کیلومتریه مرزهامون اومدن بزنید لهشون کنید. تمام
آقایونی که فرش قرمز پهن کرده بودند برای برادرانشان حالا تحویل بگیرند آیا اینها هزینه یی برای کشور نخواهد داشت؟
مسئولیت ورود این همه افغانی به کشور برعهده نیروی انتظامی است ازپرسنل نیروی انتظامی بپرسید زمانی که یک افغانی را دستگیر میکنید چه میشود که پس از چندساعت آزاد میشود؟!!!!
الله اعلم
فردا روز دربرابرفرزندانتان چه پاسخی دارید؟!!!
دیشب چهارشنبه میدان توپخانه تهران رفتم یک مهمان نپذیر تاهمه افغانی هستند.پرسنل ،مهمانان و....
خدایا یعنی اینقدر نیروهای پلیس ما ضعیف و بی تفاوت وناتوان هستند؟!!!!
افغانی هارو از ایران اخراج کنید.اگر فقط یک درصد اینها سرباز طالبان باشن بسیار خطرناکه.
طالبان عمدا افغانیها رو سیل اسا به ایران میفرستد ومیخواهد با ایران بجنگد واین توطعه امریکا است اگر مسیولین بیدار شوند وافغانیها را کلا بیرون کنند تا دیر نشده
اين رو بايد از حاميان داخلي طالبان ازجمله هم مسلكيهاي كيهان پرسيد ! حالا بخوريد و دم نزنيد ، حتي طالبان هم براتون تره خرد نميكنه !
بهترین راه اینه جبهه مقاونت تاجیکهای در پنجشیر تقویت بشه و بصورت جدی به کابل حمله کنه! باید طالبان را در افغانستان مشغول کرد و در نهایت سرنگون کرد! تاجیکها و هزاره ها بصورت سنتی قومی زبانی و مذهبی هم پیمان ایرانند. با کمک اینها که از پشتوها بیشترند میشه کلک طالبان رو کند!!
با توجه به گفتار مداوم ضد ملی-هویتی نظام و فساد گسترده داخلی و هجوم افغانها و عراقی ها و تحریم غربی ها و دشمنی عربها و چپاول چینیها و سواستفاده روسها ، متاسفانه جایگزین نظام فعلی جز نازیسم یا فاشیسم چیزی نخواهد بود .
البته حتی نازیسم هم از فاجعه فعلی بهتره .
امریکایی ها با هوش بالا افغانستان رها کردند تا مردم و ایران بفهمند بدون ما شما از یه پشه هم ضعیف ترید..
زبان فارسی را طالبان ممنوع نکرده هنوز، بهتره هم نکنه این کارو، ایران هم باید به آموزش زبانهای اقوام در مدارس اقدام‌کنه
طالبان نوكر غرب است
براى خوش خدمتو امريكا انواع رقصها را ميكند شايد پولى از امريكا برسد
سيساستمداران ايرانى مثل پرايد ميماند
حداقل مشاور متخصص و باهوش استخدام نكنيد
اون زمان که داعش میخواست عراق رو بگیره جمهوری اسلامی با قدرت جلوش وایساد چون میدونست دسیسه آمریکا و اسراییل واسه به چالش کشیدن ایرانه,دقیقا توی قضیه افغانستان و طالبان هم هدف همینه ولی متاسفانه سیاستمدارای ما خیلی منفعل عمل کردن و اینبار بد جور از غرب رکب خوردن,چالش ایران با طالبان حالا حالاها ادامه داره و در صورت جنگ ,حمایت همه جانبه دشمنامون رو از طالبان خواهیم داشت,همون کاری که با روسیه در جنگ اکراین دارن میکنن,بد ماجرا هم افغانستانی های ساکن ایران هستن,جالبش اینه که توی استان هایی که حضورشون ممنوعه (مثل اهواز)هم دارن جولان میدن و هیچ کس هم عین خیالش نیست
ایران مجبور شد به سیاست آمریکا تن بده . سیاستی که افعانستان رو رها کرد تا طالبان بگیردش و ایران رو در شرق مشغول کنه تا در غرب کمتر فعال بشه ... بدبختی اینه که فعالان سیاسی ما خروج آمریکا رو جشن گرفتند و تبریک هم گفتند ...
چون شرط گرفتن قدرت توسط امریکا مشخص شده بود ایحاد ناامنی در ایران
وجود ۸ میلیون افغانستانی در ایران فرصت بزرگی برای دولت است که با آموزش آنها و واقف کردن آنها به پیچیدگی سیاسی مقطع کنونی روابط ایران و افغانستان را مدیریت کند.
طالبان سگ استعمار با دو هدف بزرگ یک )برای جلوگیری از توسعه در افغانستان و دوم ) فشار به کشورهای همسایه از جمله ایران برای همسو کردن ایران با سیاستهای کثیف شرقی در دنیاست.
طالبان فقط در افغانستان نیستن در هند و پاکستان و قفقاز هم نیرو دارن ...در داخل ایران هم عنصر دارن ... حادثه حرم رضوی و کشتن روحانیون دلیلشه...شیعه زدایی از داخل افغانستان هم در حال انجامه...علم زدایی هم ... بمب گذاری مدارس مساجد و غیره وجالبه طالب خودش می‌دونه و خودش هم محکوم می‌کنه این کشتار رو! اونوقت جناب ریاست جمهوری در دومای روسیه میگه آمریکا فرار کرد از افغانستان... برعکس آمریکا فهمید داره چکار می‌کنه...اونا فرار نکردن ...این شروع یک حضور طولانی خواهد بود! اولین مرحله دست بکار شدن ایجاد دیوار مرزی یا خندق مرزی با مین گذاری جلو و پشت خندق یا دیوار است ... تضعیف از داخل و حمله از خارج در دستور کار دشمنه... عربستان و آمریکا از طالب قطعاً حمایت میکنن...از ارسال سلاح و تجهیزات تا پول و غیره ...به گفته یکی از دوستان جنگ بعد با صدام دوم در شرق هست ... موافقم
جای شرمتدگیه
کل ارتشی که امریکا تعلیم داده الان وارد ایران شدن از اونجایی که بی چشم و رو تر از افغانی بشری وجود نداره معلومه اخرش چی می شه
آمریکا از روی عمد و برنامه ریزی شده از افغانستان خارج شد . مقادیر زیادی سلاح و جنگ افراز پیشرفته بجا گذاشت ، برای طالبان که عن قریب برای ایران تنش ، تهاجم و جنگ ایجاد کنند . طالبان در مجموع نه توان مدیریت دارد و نه توان تشکیل دولت و نه توان مملکت داری
اساس تشکیل طالبان فقط و فقط تنش ، ایجاد هرج و مرج ، کشتار و ناامنی الخصوص برای ایران می باشد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر