بازدید 19601
۲

دلایل ریزش مو و راهکارهای جلوگیری از آن

در این مقاله سعی داریم تا دلایل ریزش مو و راهکارهای جلوگیری از آن را باهم بررسی کنیم، تا آخر این مطلب جذاب و مهم با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۱۱۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴ 20 April 2022

دلایل ریزش مو و راهکارهای جلوگیری از آن

مو و زیبایی ما

سال هاست که انسان برای زیبا بودن و زیبا دیده شدن تلاش می‌کند، یکی از مهمترین چیزهایی که انسان را در جامعه زیبا نشان می‌دهد داشتن موهای زیبا، خوش فرم ، خوشرنگ و نرم و لطیف است.

 اما متاسفانه در بیشتر مواقع، افراد زیادی هستند که از دوام نداشتن این زیبایی در عذاب هستند و مدام دنبال راه‌هایی می‌گردند که ریزش مو و یا کم شدن موها را کاهش دهند.

در قدیم از روش‌هایی چون مصرف کتیرا، حنا و سدر برای این منظور استفاده می‌شد و در دنیای امروز با افزایش علم و پیشرفت تکنولوژی، انسان به روش‌های مطلوب و جدیدی دست یافته است که از آن جمله مصرف داروهای موثر در رشد مو، شامپو‌های مخصوص و کیت‌های تخصصی رویش مجدد مو و در مواردی خاص کاشت موی طبیعی و قابل رشد می‌توان نام برد.

کمبود ویتامین و ریزش مو

بدون شک ویتامین‌ها از مهمترین عوامل سلامتی کل بدن هستند، از این رو حفظ تداوم مو و جلوگیری از نازک شدن و یا کاهش مو به تامین ویتامین‌های مختلف بستگی دارد.

ما به طور کلی شاید در خوردن میوه، آبمیوه طبیعی، غذاهای دارای ویتامین و مواد مغذی تنبلی می‌کنیم و یا غذاهایی که مصرف می‌کنیم از ویتامین کافی برای جلوگیری از ضعیف شدن موها برخوردار نیستند. از این رو یکی از روش‌های بسیار موثر در این سال‌ها مصرف کپسول هیرتامین است. این قرص با توجه به ساختاری که دارد بدون مواد مضر تولید شده و می‌تواند به راحتی بخش زیادی از ویتامین‌های بدن شما را برای جلوگیری از ریزش مو تامین کند.

جهت آشنایی با این کپسول روی نام آن که رنگی شده است کلیک کنید و اطلاعات خود را تکمیل نمایید.

ریزش مو و  دلایل  دیگر آن

بهتر است که راه حل‌هایی اصولی و پایداری را  انتخاب کنیم که بدانیم نتیجه‌ی مطلوبی را به دنبال خواهد داشت. شاید با دانستن علت اصلی ریزش مو به صورت علمی بتوانیم به نتیجه‌ی دلخواه برسیم، از نظر علمی و تحقیقات موثر و فراوانی که دانشمندان انجام دادند توانستند علت ریزش موها را دسته‌بندی کنند.

 در انسان پیاز مو که ریشه اصلی مو گفته می‌شود و نام علمی آن (فولیکول) است به دو دسته تقسیم می‌شود: موی کرکی و موی انتهایی یا با نام علمی "ترمینال"

موی کرکی در تمام بدن به جز کف دست و پا دیده می‌شود و موی ترمینال که در قسمت سر دیده می‌شود.

مو چند دوره رشد دارد که دوره رشد، انتقالی و استراحی است: دوره رشد مو در سر ۲ سال ، دوره انتقالی ۲ تا ۴ هفته و استراحت ۲ تا ۴ ماه می باشد.

جالب  است بدانیم که سر انسان حدود ۱۰۰ هزار پیاز مو دارد و هر ساقه مو حدود هزار روز دوران رشد دارد پس اگر در روند ریزش موی ما در حدود ۱۰۰ تار مو باشد نگران نباشیم اگر بیشتر بود باید دنبال علت آن بوده و پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

دلایل ریزش مو و راهکارهای جلوگیری از آن

ریزش مو ارثی است؟

ریزش مو علل فراوانی دارد که مهم‌ترین آن ارثی، هورمونی، تغذیه نامناسب، اعصاب و روان پریشان ، مصرف داروها و شامپوهای غیر مجاز ، بیماری های داخلی و پوستی ، جراحی و حاملگی می‌باشد.

از همه این‌ها نگران کننده تر و غیرقابل پذیرش‌تر، طاسی سر و یا کچلی ناگهانی به صورت کامل در سر می‌باشد که بیشتر در مردان است، طاسی نوعی ریزش است که به آرامی از جلوی سر شروع شده و تا اواسط آن پیش می‌رود و یا بالعکس...

 اما باید بدانیم که در بیشتر موارد، قابل درمان یا پیشگیری و کاهش تدریجی است، که آن ‌را با درمان درست می‌توانیم امکان پذیر کنیم و دارای مرحله‌ای طولانی است که باید صبر و حوصله داشته باشیم مثلاً ابتدا باید از تغذیه مناسب شروع کنیم و جبران کمبود ویتامین‌های موثر در بدن را از طریق درمان و استفاده صحیح و مشاوره با متخصص مربوطه دنبال کنیم.

ریزش مو و ارتباط  آن با آب و هوای آلوده

شایان ذکر است که یکی از مهمترین عوامل ریزش مو، آب و هوای آلوده شهرهای بزرگ و پر جمعیت است که سرب و مواد سمی موجود در هوای شهرهای آلوده می‌تواند روی پیاز مو تاثیر مخرب بگذارد، برای جلوگیری از این اتفاق کافیست پس از پایان روز کاری و رسیدن به منزل موهای خود را با یک شامپوی مناسب که ریشه را تغذیه کند بشویید. از این رو می‌توان به شامپو بیوتین و کلاژن اشاره کرد که علاوه بر شستشوی مناسب، کلاژن سازی و تقویت موها را نیز بر عهده می‌گیرد.

محصولات اورجینال را فراموش نکنید

شرکت های معتبر در تلاش هستند مواد شوینده مناسب جهت شست‌وشو مو و پوست جهت کاهش این عامل فرسایشی و لاینفک را تولید کنند، هرچند در این بین هستند شرکت‌های سودجو که از ترکیباتی مضر جهت ایجاد حالت لجز ،کف کنندگی و براق‌کننده استفاده می‌کنند، این ترکیبات مخرب در شوینده‌های مو و انواع شامپوهای تقلبی باعث از بین رفتن  پیاز و تار مو می شوند .

استفاده از شامپوهای مناسب برای مو و پوست مهم‌ترین قدم برای جلوگیری آسیب به مو می‌باشد به این منظور باید از محصولات مناسب و با کیفیت استفاده کنیم.

برندهای معتبر زیادی مانند محصولات مائویی در راه تولیدات درست و درجه یک پیش هستند و شامپوهایی را تولید می‌کنند که کمترین آسیب را به مو می‌زند و در ترکیبات خود از مواد مضر و خطرناک که در ادامه توضیح می دهیم استفاده نمی کنند.

دلایل ریزش مو | ترکیبات مضر

برخی ترکیبات که در تولید شامپوها و محصولات مربوط به مراقبت از مو استفاده می‌شوند به فیبر موها و همچنین زمینی که در آن زندگی می‌کنیم آسیب می‌زنند.

خوشبختانه امروزه دغدغه سلامتی و محیط‌زیست بیشتر شده و بیش از پیش در خصوص محصولات آرایشی تمیز "clean"صحبت می‌شود. این محصولات عاری از ترکیبات مضر و آسیب‌رسان به سلامتی بوده و دوست‌دار کره زمین هستند.

برخی از ترکیبات مضر که درساختار برخی شوینده‌ها استفاده می‌شوند عبارتند از خانواده سیلیکون‌ها  و سولفات‌ها در ترکیب شامپو که به‌ عنوان کف‌کننده استفاده می‌شوند. این ترکیبات باعث تحریک پوست شده و پوست سر را بیش از اندازه تحریک می‌کنند و همچنین برخی نگه دارنده‌ها که ترکیبات خاص کربن دار هستند،  این ترکیبات حساسیت زا بود و در مواردی باعث سوزش، خارش و حتی اگزما می‌شوند.

مهم‌ترین نکته برای عدم آسیب به موهای شما، استفاده از شامپو‌های مناسب و با  کیفیت است.

راهکارهای کلی جلوگیری از ریزش مو

ساده ترین راه کارها برای مراقبت از پوست و مو برای افراد این است که :

کمتر در معرض هوای آلوده قرار بگیرند،

موی خود را با اب ولرم شست وشو دهند،

کمتر از حالت دهنده‌ها مانند انواع ژل و اسپری استفاده کنند،

استفاده مکرر از اتو مو و سشوار بسیار داغ برای مو مناسب نیست،

به محض  آلودگی پوست و مو خود را شست و شو دهند

و از همه مهم تر اینکه محصولات شوینده پوست و مو، با کیفیت و دارای ترکیبات مفید استفاده کنند و البته تغذیه مناسب از جمله مصرف میوه و همچنین سبزیجات عامل مهمی در سلامت مو خواهد بود.

با موهای خود بیشتر آشنا شو

نوع پوست شما روی جنس مو شما تاثیرگذار است، باید توجه داشته باشید اگر پوست خشک دارید مو شما هم قاعدتا می‌تواند خشک باشد و در مقابل آن اگر دارای پوست چرب هستید شاید موی چرب هم داشته باشید، با وجود اینکه محصولات بسیاری در بازار وجود دارد که برای مراقبت مو و پوست عرضه شده، ولی متاسفانه بسیاری از این محصولات به پوست و مو ضرر می‌رسانند.

در اینجا لازم است نکاتی را درباره‌ی جنس مو خود فرا بگیرید :

مو خشک شکننده وزبر است

عوامل مختلفی بر خشکی  مو تاثیر می‌گذارند؛ از جمله ،ژنتیک و همچنین غیر فعال شدن غدد  چربی .

اگر موهای خشک از پوست خشک نشات میگیرد ،موهایتان را کمتر بشویید (هر دو سه روز یکبار )  و همچنین به نوع شامپو و نرم کننده‌ای که مصرف می‌کنید دقت کنید تا مطمئن شوید چربی لازم را به پوست سر خود می رسانید.

محصولاتی را انتخاب کنید که برچسب «آبرسان»   و  «مرطوب کننده » دارند .  

حواستان به گرما و مواد شیمیایی باشد، به خصوص اگر موهای شما خشک هستند.

نکاتی قابل توجه برای موهای چرب

توجه داشته باشید پوست چرب می‌تواند باعث موی چرب شود.

پوست سر و مو را به اندازه‌ی کافی بشویید ، توصیه میشود ۵ دقیقه شامپو روی موهایتان بماند و بعد از ماساژ به خوبی بشویید و فقط از نرم کننده مخصوص موهای چرب برای نوک موها استفاده کنید .

در انتها باید به این مسئله توجه شود که ریزش مو این روزها ذهن بسیاری را درگیر کرده است، اما همین عامل استرس و اضطراب بی‌جا می تواند در ریزش مو نقش داشته باشد. آرام باشید و سعی کنید تا بدن خود را تقویت کنید.

منبع: مجله زیبایی نت اف

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بنده بعدکروناریزش بسیارشدید موداشتم طوری حتی جرات دست زدن به موهام هم نداشتم البته قبل کروناهمریزش داشتم اما کمتر . هفته 2بار آب پیازبه موهام زدم ویه پلاستیک روسرم کشیدم به مدت 2ساعت قسم میخورم که معجزه بسارزیادی داره طوری که الان روزی فقط چندتارمو به اندازه انگشتان دستم میرزه .پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنید . ازبهترین داروها مکملها بهترجواب میده.البته باید این کارو مدام انجام بدید. امنحان کنید برای من هم دعا کنید.
مطلب بسیار جالبی بود ... ممنون از شما اطلاعات عمومی در مورد ریزش مو کسب کردم ... سپاس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار