بازدید 5464

عمده ترین دلایل چاقی در کودکان

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: عمده ترین دلایل چاقی در کودکان، عوامل ژنتیکی، بی تحرکی فیزیکی، الگوهای غذایی ناسالم و یا ترکیبی از این عوامل است.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳ 03 April 2022

به گزارش «تابناک»، افسانه عزیزی در گفت و گو با ایسنا، افزود: سلامت دانش آموزان گروه سنین مدرسه تضمین کننده سلامت نسل حاضر و آینده کشور است. لذا کودکان باید آموزش ببینند که چطور غذا بخورند تا چاق نشوند.

عزیزی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی ایجاد اضافه وزن و چاقی تغییر الگوی غذایی با مصرف نوشیدنی‌های گازدار و یا شیرین شده با شکر، مصرف غذاهای فست فودی مضر، مشکلات روانشناختی کودک مانند افسردگی، سرخوردگی، کمبود اعتماد به نفس و تماشای تلوزیون، استفاده از رایانه و گوشی های همراه است.

وی عنوان کرد: چاقی در کودکان می‌تواند بیماری‌هایی از جمله آسم و بیماری‌های تنفسی، دیابت، فشار خون و بلوغ زودرس در نوجوانان را به همراه داشته باشد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس اظهار کرد: کودکان سه تا شش سالگی: ۱۰ تا ۱۲ ساعت در شبانه روز، کودکان ۷ تا ۱۲ سالگی: ۱۰ تا ۱۱ ساعت در شبانه روز و ۱۲ تا ۱۸ سالگی: ۸ تا ۹ ساعت در شبانه روز باید بخوابند تا بدنی سالم داشته باشند.

عزیزی تصریح کرد: زمانی که کودک به اندازه کافی می‌خوابد، خطر اضافه وزن و یا ابتلا به دیابت در او کم شده و مشکلات یادگیری و تمرکز تا حد زیادی در او کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از همه گروه‌های غذایی توسط کودکان گفت: کودکان باید از همه گروه‌های غذایی استفاده کنند. کم کردن حجم غذا و افزایش دفعات آن در طول روز، همچنین مصرف میوه و سبزیجات در وعده های غذایی بسیار مفید است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی رژیم درمانی تک خوری مضر دانست و عنوان کرد: پیش از مشورت با پزشک اقدام به چیدن رژیم برای کودک خود نکنید. کودک برای رشد و یادگیری احتیاج به میزان مشخصی از کالری و مواد مغذی دارد. رژیم های تک خوری صدمات جبران ناپذیری به سیستم ایمنی کودک وارد می کند.

عزیزی خاطرنشان کرد: استفاده از مواد غذایی سالم و فعالیت فیزیکی منظم رمز داشتن یک وزن متعارف و سالم است. این عادت های خوب همچنین از مشکلات سلامتی، اجتماعی و احساسی که ممکن است در نتیجه ی اضافه وزن به وجود آیند، جلوگیری می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی