بازدید 21704
حمید حاج اسماعیلی کارشناس مسائل کارگری

با افزایش دستمزد، موج اخراج کارگران در راه است؟

حمید حاج اسماعیلی کارشناس مسائل کارگری گفت: بر اساس قانون کار حداقل دستمزد کارگران باید بر اساس سبد معیشت نرخ تورم و همینطور خط فقر تعیین شود، در حال حاضر خط فقر حدود ۱۰ میلیون تومان است و سبد معیشت محاسبه شده توسط شورای عالی کار حدود ۹ میلیون تومان تعیین شده، بنابراین در نظر گرفتن حداقل حقوق کارگران در مبلغ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مطلب عجیبی نیست.
کد خبر: ۱۱۱۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴ 22 March 2022

به گزارش تابناک به نقل از فرارو، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ بالاخره نهایی شد و البته، در قیاس با سال‌های گذشته، سر و صدای زیادی هم به پا کرد. براساس تصمیم شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ۵۷.۴ درصدی به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانوار ۳.۳ نفری رسید.

 حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر بدون فرزند و بدون سابقه هم در سال آینده به حدود ۵.۶ میلیون تومان می‌رسد که افزایشی معادل ۱.۹ میلیون تومان در مقایسه با سال ۱۴۰۱ را شاهد خواهد بود. این میزان افزایش دریافتی کارگران، در ایران بسیار کم سابقه بوده است.

با این همه، هر چند کارگران از این خبر خوشحال شده اند، صدای انتقاد کارفرمایان بلند شده و در روز‌های گذشته، این موجِ انتقادی بیش و کم در شبکه‌های اجتماعی قابل رصد بوده است. کارفرمایان می‌گویند که به این ترتیب، با احتساب حق بیمه، سنوات و عیدی و پاداش کارگران، پرداختی کارگران عملا به مرز ۱۰ میلیون تومان در ماه نزدیک می‌شود.

کارفرمایان می‌گویند که این موضوع، موجب می‌شود که آن‌ها مجبور به کاهش تعداد کارگران خود (بخوانید تعدیل) باشند و در مواردی، ممکن است مثلا قرارداد‌هایی که ۳ ماهه تمدید می‌شدند، ماه به ماه تمدید شوند. به عبارت ساده، کارفرما مدعی است که «نمی تواند» این میزان افزایش دستمزد را هضم کند.

آیا با افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد، موج اخراج و بیکاری کارگران در راه است؟وضعیت بازار کار در سال ۱۴۰۱
حمید حاج اسماعیلی کارشناس مسائل کارگری در گفتگو با فرارو با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ گفت: اینکه با افزایش حداقل دستمزد ما در سال آینده با موج بیکاری و اخراج کارگران روبه‌رو هستیم به نظر می‌رسد در این زمینه بزرگ‌نمایی شده، زیرا همه ساله با توجه به افزایش حداقل مزد، چنین مباحثی مطرح می‌شود و این موضوع مطلب جدیدی نیست.

وی افزود: بر اساس قانون کار حداقل دستمزد کارگران باید بر اساس سبد معیشت نرخ تورم و همینطور خط فقر تعیین شود، در حال حاضر خط فقر حدود ۱۰ میلیون تومان است و سبد معیشت محاسبه شده توسط شورای عالی کار حدود ۹ میلیون تومان تعیین شده، بنابراین در نظر گرفتن حداقل حقوق کارگران در مبلغ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مطلب عجیبی نیست.

حاجی اسماعیلی اظهار داشت: در سالیان گذشته نیز نرخ تورم بسیار بالا بوده و حداقل دستمزد نیز بر اساس آن تعیین شده، اما در سال جاری حداقل مزد بیشتر از نرخ تورم بوده، این در حالی است که بر اساس مصوبه مجلس و دولت در کمیسیون تلفیق حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده و شورای عالی کار نیز به تبعیت از دولت چنین دستمزدی را برای کارگران در نظر گرفته، بنابراین اتفاق خاصی رخ نداده است.

این فعال کارگری اضافه کرد: اینکه رقم تعیین شده بیش از نرخ تورم باشد، باز هم با چنین افزایشی قدرت خرید کارگران افزایش قابل توجهی نمی‌یابد، بلکه تنها در کوتاه مدت می‌تواند مشکلات معیشتی کارگران را رفع کند، بنابراین اینکه بیاییم و اعلام کنیم ما با موج گسترده بیکاری و اخراج کارگران روبرو هستیم به طور قطع چنین اتفاقی نمی‌افتد، زیرا بنگاه‌های تولیدی و خدماتی نیز با توجه به این که دستمزد بخش اعظمی از هزینه تمام شده آن‌ها را تشکیل می‌دهد، به تناسب قیمت محصولات و خدمات خود را افزایش می‌دهند و از این طریق این افزایش دستمزد را جبران می‌کنند.

وی ادامه داد: این درحالی است که از سه طریق می‌توان افزایش قدرت خرید را برای کارگران محقق کرد، راه اول این است که دولت تورم را کنترل کند که این موضوع با توجه به وضعیت دولت و همچنین وضعی که بر اقتصاد کشور حاکم است عملا امکان پذیر نیست، در وهله دوم نیز دولت به صورت غیر نقدی باید از کارگران حمایت کند که این موضوع نیز در کشور تاکنون انجام نشده و دولت نیز به سراغ آن نرفته، اما راهکار سوم افزایش نقدی حقوق و دستمزد است.

حاجی اسماعیلی خاطرنشان کرد: هر چند این راه بدترین راهکار در این رابطه به شمار می‌رود، اما چاره‌ای جزء این راهکار وجود ندارد چرا که کارگران باید قدرت خرید از دست رفته خود را به دست بیاورند تا بتوانند زندگی خود را بچرخانند، هرچند این موضوع نیز در کوتاه مدت موثر است و بعد از چند ماه دوباره با توجه به تورم موجود در اقتصاد کشور، کارگران با مشکلات معیشتی بیشتری روبرو شوند، بنابراین در این رابطه باید امیدوار بود با احیای برجام اقتصاد کشور از ثبات نسبی برخوردار شود و تا حدودی فشار اقتصادی که بر روی مردم قرار دارد، کاهش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۹
شک نکنید !!!
خود دولت برای کارمندانش چند درصد مگه اضافه کرده بودو چرا برای بخش خصوصی از کیسه خلیفه می بخشه؟
تولید کننده مفت خور مفت بر
سال گذشته همه تولیدات وطنی افزایش قیمت 100 درصدی و دویست درصدی به بالا داشت. حالا حقوق کارگر فوقش دو برابر بشه که نمیشه. تولید کننده وطنی مفت خور وطنی
دولت دست در دست سرمایه داران :با برنامه پیش رو انتظار دیگرنیست ‍ ، بجای اصلاح برنامه های اقتصادی و حل مشکل تورم هر سال دستمزد بالا میرور وبلای گرانی وچند برابر شدن قیمت کالا مردم را خانه خراب میکند(....)ومسئولینی که دست در دست سرمایه داران اشک تمسا میریزندوتکرارتکرارها(...)ا تعطیلی کسب وکار ،امراض روحی روانی ،طلاق،سرقت،حسرت،فرار،رشوه،فساد،..........نارضایتی عمومی خواسته دشمن
صددرصد
دولت میتوانست با کاهش قیمت ارز به کارگران کمک کند با تعدیل تورم و ...
چرا باید چوب ندانم کاری های دولت را بخش خصوصی بدهد؟
اخراجی در کار نیست
۱. حداقلو نمیدن
۰۲ جنسا رو گرون میکنن
۰۳ کارگر همیشه بدبخته
به نظر من بیکاری خیلی ضررش کمتر است تا ماهی ۷,۶میلیون تومان چون استهلاک بدن کارگر در یک سال هزینه بسیار زیادی دارد چه برسد به چند سال و نهایت سی سال.در ضمن جمعیت کارگران همراه خانواده هایش اونقدر زیاده که هرچه بیشتر پول دستشان بیاید بیشتر خرج میکنند و رونق تولید و تولید کننده بیشتر میشود.از خوراکی تا پوشاک و لوازم منزل و مبل و پرده و وسائل ساخت و ساز منزل و....البته همین حقوق و دستمزد کم کارگر باعث شده همه مردم ایران کارشان دلالی و مغازه داری و به نوعی دزدی قانونی.تو هر چیزی یه تولید کننده هست هزارتا عرضه کننده واقعی یا بدلی و فیک.
اگه دولت بتونه تورم ثابت نگه داره چقدر خوبه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
عزیزم علت تورم همین افزایش حقوق است
چه داره میگه همه جا زده کارگر احتیاج داریم،الکی کارگرهای ساده لوح ایرانو نترسونید خخخخخخخخخ،بعد یه دستفروش که همه دلشون براش میسوزه دو سه برابر کارگر درآمدشه،کار زیاده تو ایران خدایش کارگر نیست کسی کارگری نمیکنه همه میرن بساط میکنن جنس میفروشن که بهترین کار همون دستفروشیه خخخخخخ
هر چی تورم و مشکلات مملکت هست گردنه کارفرماست، طفلکی مسئولان
هم موج اخراج در کار است و هم تورم کمر شکن و گرونی بیش از اندازه
کارفرمایان، با بزرگ نمایی افزایش حقوق و دستمزد و همچنین تکیه بر دلایل تکراری و همیشگی اثبات نشده و بی پایه خود، سعی دارند کارگران را از دست یافتن به حقوق حقه و قانونی خویش، باز دارند. متاسفانه، در این مسیر از تمامی ظرفیت ها و استعدادهای خود در عرصه کارفرمایی، اتاق های بازرگانی، مطبوعات و رسانه های حامی خود.... نیز تا این لحظه استفاده نموده اند. البته با توجه به واقعیت میدانی فعلی و شرایط اقتصادی خانوارهای کارگری ره به جایی نخواهند برد.
همون بهتر که این صفحه را بطور کل برای همیشه حذفش کنم
اخراج نگوئید بگوئید تعدیل نیرو همان قانونی که خیلی ها بخاطر ان بیکار شدند
و هیچ کس هم اعتراض نکرد
یکی نیست به این آقایون بگه شما چه کردید برای کارفرمایان تا از دست و پا زدن تو بدهی هاشون بیرون بیان ؟ مشکلات جامعه کارگری رو از گردن خودشون باز کردند و انداختند گردن کارفرما.
مطمئن باشید وقتی حمایتی از کار فرما و تولید نیست موج اخراج کارگران در راه هستش.این آقایون همیشه فرافکنی میکنند.
من کارم کابینت سازی و ام دی اف هستش 59 تا کارگر دارم ماهی 15 میلیون کرایه کارگاه میدم هر روزم چوب قیمتش میره بالا مردمم ندارن طلب مارو بدن زنگ زدم به تمام کارگرام گفتم بعد از عید نیان چون پول مواد اولیه ندارم بدم حقوق کارگرم اینقدر ندارم بدم دولتم فقط فکر کاسبی خودشه هیچ حمایتی نمیکنه ...متاسفانه باید خجالت کارگرامو بکشم و عذرشونو بخام
به زودی تعدیل نیروهای کارگری در راه هست
شما حقوق کارگران را افزایش بدید نگران اخراج کارگران نباشید ، اگر اخراج هم شدیم به جهنم ...سالهاست با این جور حقه های کثیف کارگران و معیشت کارگران را به گروگان گرفته آید . کلیه اجناس در طول سال صد بار هر هفته و هر روز افزایش پیدا می‌کنه حالا به کارگر جماعت رسید دنبال پیاده کردن هزار جور حقه و نیرنگ و عوام فریبی هستید ....
اینو فراموش کردد ک بازار کشش نداره وخریدار نیست در نتیجه کار فرما توان نداره وبهدها رو ب اخراج می آورد
به نظرتون کارگر چکار کنه برای شما مفت کار کنه بهتر است
برادر من اینقدر به کارگر خیانت نکنید به درک که اخراج میکنید مگه ماکارگرها برده ایم که مفت کارکنیم کمتر سرجامعه کلاه بذارین
عجب فشاری اومد به بعضی ا
من میخواستم 3 نفرو استخدام کن با حقوق ماهی 5 میلیون و کار سبکی بود به مرور حقوق رو افزایش بدم اما کلا بی خیال شدم. دولت هی گران کنه ما افزایش حقوق بدیم از کجا بیاریم
دخترمن رتبه 3 دانشگاه دولتی معتبر بعدازیک سال کارپیداکرده بودوخوشحال بودولی بااین تصمیم دولت مدیرعامل شرکت تصمیم به تعدیل نیرو گرفت متاسفم برای تصمیمات غیرکارشناسی مسئولین
تعدیل در کارگران بمفع اقتصاد مشور خواهد بود
به نظرم باید کارفرما ها مثل کارفرماهای اروپایی و امریکایی دنبال یک کشور مثل چین باشند.تا مشکل همه حل شود
خودم کارفرما هستم. سال گذشته کار خدماتی را به قیمت ۱۳۹۹ انجام دادیم و هیچ افزایشی ندادیم. چون قشری که بهشون خدمات بدیم از اقشار کم درآمد هستند. انتظار داشتیم دولت تورم را کنترل کند و متناسب با تورم افزایش حقوق داشته باشد. متاسفانه فقط از جیب خلیفه می خواهند مشکل را مقطعی حل که نه بلکه صورت مسیله را پاک کنند. چون با این افزایش جدید اولا قیمت‌های کالا و خدمات افزایش خواهد یافت که باز قشر کم درآمد بیشتر آسیب خواهند دید. ثانیا در تعداد زیادی از شرکت‌ راهی جز افزایش قیمت و تعدیل نیرو وجود ندارد. بنده هم‌اکنون واقعاً مجبورم ۳۰ درصد نیرو هایم را کاهش بدهم.
متاسفانه حاکمیت تنها به فکر دور کردن اعتراضات از خود هست
هر چه نارضایتی بیشتر ، اون اتفاق مبارک زودتر می افته
کی گفته بازنشستگان کشوری ۵۶۰۰ رسیده تو بخشنامه هم ذکر شده ۵ میلیون نه ۵ میلیونو ششصد هزار در حالی که حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان سال قبل برابر بود امسال حق بازنشستگان ضایع شد
این وزیر کار و رییسی دستمزد کارگرانو بردن بالا که بعد گرانی اقلام روبرای ارز ۴۲۰۰ بمالونن بندازن گردن افزایش حقوق کارگر
کسی که دوست داره مثل برده برای دیگران کار کنه حقشه این رفتارها رو ببینه.
مشکل معیشت و اقتصاد مردم، برجام نیست
به نظر چنین خبرهای هدفمندی برای القا ناامیدی کار پسندیده ای نباشه! به نظرتون سال قبل چه میزان واحد تولیدی در به در دنبال کارگر بودن که به خاطر کمی حقوق و نبود کارگر قادر به افزایش تولید نبودن و با حداقل ظرفیت کار می کردن! چرا از میزان سهم هزینه کارگر در سهم تولید صحبت نمی کنید که به طور متوسط حدود ۱۰ درصد است؟! حالا که نوبت به سرمایه انسانی رسیده توهم زدید!!
من موندم چطورهمه چی رفته بالا حتی ادامس اونوقت حقوق کارگرا همون ۲تا ۳تومن هست..کارفرما ک جنسش بروز برابر با نرخ تورم و دلار میده پ چطور حقوق کارگر زیر نرخ تورم باشه و ریالی اگه فقط فکر جیبای خودشونن ک کلا هیچکی نره کارگری تا ببینن چ بلایی سر این مملکت میاد
به حقوق نداده کارگران که می رسند هزار تا فیلم در می آورند.
من هم شخصا به 12 تا کارگرم گفتم بعد از عید دنبال کار باشید همشون هم با گریه رفتند ولی درست نبود وتقصیر دولت بود گناهش هم گردن دولته نه من
اصلان بیکاری به وجود نمیاد با ‌جود اینکه کارگر داره کم میشه واینکه سالی که سه چهار بار محصولات را گران میکنند حقوق کارگر سالی یک بار من که میگم باید از این بیشتر باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست