بازدید 17699
۴
مهم‌ترین جست و جو‌های کاربران ایرانی در اینترنت در اردیبهشت ۱۴۰۰

فایل صوتی محمد جواد ظریف فضای مجازی را بهم ریخت/ قتل فجیع بابک خرمدین در کانون توجه کاربران قرار گرفت/ افزایش نگرانی ها بخاطر شیوع کرونای انگلیسی و هندی در ایران/ هجوم زیان دیدگان بورس ایران به سمت ارزهای دیجیتال

در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عبارت هایی چون « تعطیلات کرونای اصناف»، « کرونای هندی و انگلیسی»، «کرونا و بیماران کرونایی»، « فایل صوتی محمد جواد ظریف»، «ارزهای دیجیتال»، « بابک خرمدین»، « تردد بین استانی» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۱۱۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 22 March 2022

خرابکاری در نطنز و اتهاماتی که متوجه اسرائیل شد/ اخذ مالیات از خانه های خالی؛ طرحی که سرانجامی نداشت/ حقوق بیمه بیکاری و مشمولانی که به دنبال دریافتش بودند/ جولان کرونا در ایران و تشدید مطالبات مردمی برای واکسیناسیون سراسری

کاربران اینترنتی به صورت روزانه و پیاپی در حال جست و جوی مفاهیم و عبارت های متفاوتی در موتورهای جست و جوگر به ویژه گوگل هستند که رصد و ارزیابی پرتکرارترین و نیز مهم ترین این مفاهیم، قابل تأمل است. به ویژه از این بابت که می تواند به ابزاری برای رصد دغدغه های مردمی از سوی مسولین و تلاش برای رفع و رجوع این مسائل باشد.

به گزارش «تابناک»، در اردیبهشت ۱۴۰۰ همانند سایر ماه های سال فضای مجازی و به صورت مشخص اینترنت به بستری برای داغ شدن بسیاری از مفاهیم و عبارت های مهم و پرتکرار تبدیل شد که در این بسته به برخی از این موارد اشاره می شود.

در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عبارت هایی چون « تعطیلات کرونای اصناف»، « کرونای هندی و انگلیسی»، «کرونا و بیماران کرونایی»، « فایل صوتی محمد جواد ظریف»، «ارزهای دیجیتال»، « بابک خرمدین»، « تردد بین استانی» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

تعطیلات کرونای اصناف

به واسطه شیوع نگران کننده ویروس کرونا در کشور در اردیبهشت ماه 1400 و نگرانی بابت افزایش خسارت های جانی و مالی این بحران، مسولین مربوطه اقدام به اجرای محدودیت هایی مثل تعطیلات کرونایی اصناف کردند که در قالب گروه های شغلی مختلف اجرایی می شد.

                                                   نحوه فعالیت اصناف در شرایط جدید کرونایی

همین موضوع سبب شده بود تا بارها موضوع و عباراتی مثل تعطیلی کرونایی اصناف از سوی کاربران در فضای مجازی و به ویژه گوگل جست و جو شود و مردم به دنبال یافتن تازه ترین اطلاعات در این باره باشند.

به طور  مثال در روزهای آغازین اردیبهشت ماه رئیس اتاق اصناف تهران گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغ استاندار تهران، مبنی بر تمدید یک هفته ای محدودیت های ضد کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی، در شهر تهران تعطیلات گروههای شغلی دو، سه و چهار اصناف به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: براساس این ابلاغ گروه های شغلی یک همچنان می توانند هفته آینده با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت داشته باشند.

وی اظهار داشت: بازار بزرگ تهران نیز مشمول این تعطیلات می شود و براساس مصوبه ستاد ملی کرونا تمامی مشاغل گروه دو، سه و چهار در بازار تهران نیز تعطیل خواهند بود.

بیشتر بخوانید 

کرونای هندی و انگلیسی

در روزهای منتهی به اردیبهشت 1400 و در شرایطی که نگرانی بابت کرونای چینی به اوج رسیده بود، همزمان اخباری ترسناک پیرامون انتشار سویه های جدید ویروس کرونا در جهان مثل کرونای انگلیسی و کرونای هندی منتشر شد که سبب شده بود بسیاری از کاربران در فضای مجازی در پی کسب اطلاعات بیشتر و دقیق در رابطه با این دو سویه باشند.

مسعود مردانی 7 اردیبهشت 1400 در این باره به رسانه ها گفت: هر چه راه انتقال پذیری ویروس کرونا در جامعه افزایش پیدا کند و بتواند از فردی به فرد دیگر به سهولت منتقل شود، می‌تواند زمینه را برای ایجاد موارد جدید فراهم کرده و جهش‌های کروموزومی اجتناب ناپذیر زیادی ظاهر کند.

او گفت: این بیماری در هند به وجود آمده و الان متاسفانه ویروس جدیدی که حداقل ۲ موتاسیون کروموزومی واضح درآن شناسایی شده، دارد. این ویروس در حال گردش بوده و مشخصات یک ویروس کاملا جدید را دارد. متاسفانه قدرت سرایت پذیری بالاتری دارد و ممکن است این نوع بیماری، شدت کشندگی بیشتری داشته باشد.

مردانی افزود: ما باید همه پرواز‌های مختلف از هند به ایران و ازایران به هند را کنسل کنیم. باید پرواز‌هایی که از هند به ایران می‌آیند را به دلیل شیوع بیماری فورا بررسی و افراد را قرنطینه کنیم.

بیشتر بخوانید 

فایل صوتی محمد جواد ظریف

روزهای آغازین اردیبهشت 1400 یک شوک سیاسی به جامعه وارد شد و فضای سیاسی کشور را به ویژه در حوزه سیاست های منطقه ای و بین المللی متأثر کرد و آن هم انتشار یک فایل صوتی محرمانه از وزیر وقت امور خارجه کشور یعنی محمد جواد ظریف بود.

                                                   اولین واکنش ظریف پس از انتشار «فایل صوتی»

فایل صوتی عجیبی که در آن محمد جواد ظریف صراحتاً و بی پرده به نقد برخی رویکردهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در رابطه با موضوعاتی نظیر محور مقاومت پرداخت و از دوگانه ای به نام دیپلماسی و میدان سخن گفت و گریزی نیز به اثرگذاری های شهید سلیمانی در حوزه سیاست خارجی داشت.

این فایل بخشی از یک مصاحبهٔ هفت‌ ساعته میان سعید لیلاز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجهٔ ایران بود که در ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ فایل صوتی سه‌ساعته‌ای از آن مصاحبهٔ نخست توسط شبکهٔ خبری ایران اینترنشنال منتشر شد که حاوی سخنان ظریف در گفت‌وگو با سعید لیلاز در مورد مسائل کشور در زمینهٔ سیاست خارجی بود.

 این فایل صوتی با نام «تاریخ شفاهی ایران» و توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تهیه شده بود. وی در این گفت‌وگو مهم‌تر قلمداد شدن سیاست‌های میدان نسبت به سیاست‌های دیپلماتیک در ایران را اذعان کرد و مدعی شد که سفر شهید سلیمانی، فرماندهٔ پیشین سپاه قدس به روسیه بدون نظارت وی و «با ارادهٔ روسیه» صورت گرفت. ضمناً «ارادهٔ روسیه به آن بود که دستاورد وزارت خارجهٔ ایران را نابود کند.»

بیشتر بخوانید 

ارزهای دیجیتال

همزمان با سقوط شدید و خسارت بار سهام بورس در ایران و زیان های سنگینی که به سهامداران ایرانی وارد شد، بسیاری از سهام داران بورس ایران بازار ارزهای دیجیتال را به عنوان راهی برای جبران زیان های خود دیدند و به سمت این بازار کشیده شدند.

البته جدا از این موضوع نوعی اقبال عمومی در کل جهان به سوی ارزهای دیجیتال ایجاد شد و همین موضوع سبب شد تا عبارت ارزهای دیجیتال و نیز انواع مختلف این ارزها مورد توجه بسیاری از کاربران ایرانی در فضای مجازی قرار بگیرد و به یکی از پرتکرارترین عبارت ها در فضای مجازی در این ماه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید 

بابک خرمدین

بابک خرمدین نام یک کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی بود  که ۱ مهر ۱۳۵۳ متولد شد و در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ توسط والدینش به قتل رسید.

 آثار وی غالباً فیلم‌های کوتاه و بعضاً نیمه‌بلند یا بلند بودند. خرمدین سالها در خارج از کشور بود و سپس به ایران بازگشته بود.

قتل فجیع این کارگردان ایرانی توسط والدینش سبب شد تا در روزهای پایانی ماه اردیبهشت سراسر فضای مجازی متأثر از این نام و حادثه ای که برای او رخ داد قرار بگیرد.

در ۲۶ اردیبهشت و پس از آن‌که بخش‌هایی از جسد مثله شدهٔ او توسط یک کارگر شهرداری در شهرک اکباتان پیدا شد، پلیس پدر و مادر خرمدین را بازداشت کرد و آن‌ها به قتل فرزندشان اعتراف کردند.

 در ۲۷ اردیبهشت اکبر خرمدین (پدر مقتول) اعتراف کرد به‌همراه همسرش مواد بیهوش کننده به فرزندشان خورانده‌اند و پس از بیهوشی او، با بند کتانی پاهایش را بسته و یک بست پلاستیکی به گردنش انداخته و با چاقو چند ضربه به او زده‌اند. سپس جسد را به حمام خانه برده و پس از مثله کردنش تکه‌ها را در ۳ ساک دستی انداخته و حدود نیمه‌شب آن‌ها را در سطل زباله‌هایی در فاز ۳ اکباتان، آریاشهر و میدان صنعت رها کرده‌اند.

اکبر خرمدین انگیزهٔ قتل پسرش را اذیت کردن‌ها و رفتار نامناسب مقتول با پدر و مادرش عنوان کرد.

قاتل طی بازجویی‌ها، مدعی شده بود که مقتول اقدام به آزار و اذیت و حتی ضرب و شتم آن‌ها می‌کرد و همچنین «رابطه خارج از عرف با زنان» داشت، درحالی که همسایه‌ها این ادعاها دربارهٔ اتهامات اخلاقی به مقتول را رد کردند.

بیشتر بخوانید 

تردد بین استانی

از جمله محدودیت های کرونایی که در بهار سال گذشته اجرایی شد می توان به ممنوعیت تردد بین استانی اشاره کرد که طی یک پروتکل های خاصی اجرایی شد و مردم برای تردد بین استانی ناگزیر به رعایت ملزوماتی نظیر اخذ مجوز از فرمانداری ها بودند و در غیر اینصورت با جریمه های سنگینی رو به رو می شدند.

                                                   افزایش سفرها و ممنوعیتی که رعایت نشد

به طور مثال در تاریخ 17 اردیبهشت ماه علیرضا رئیسی- سخنگوی ستاد ملی کرونا در این باره به رسانه ها گفت: از آنجایی که این روزها به تعطیلات عید فطر منتهی می شود و ممکن است دچار مشکل شویم، برای جلوگیری از سفرها تصمیم بر این شد که طی این مدت تردد بین استان های مختلف در سراسر کشور و بدون در نظر گرفتن رنگ بندی شهر ممنوع شود.

وی افزود: البته ممنوعیت سفرها از طریق هوایی و ریلی وجود ندارد، اما برای تردد خودروهای شخصی در تمام کشور این ممنوعیت اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
امثال ظریف مایه ننگ وحقارت ایرانند لعنت برخودفروختگان غرب پرست
فایل صوتی ظریف حقیقت محض بود
تابناک محترم. بهتر اینگونه خبرها (تاریخ گذشته) در آیکون های کناری تجت عنوان یا < عناوین بیشترین جستجوها> آورده شود تا با خبرهای روز تداخل پیدا نکند.
ظریف حقیقت را گفت...باخت ما در سوریه عیان است...روسیه از ایران استفاده کرده و...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار