بازدید 5191

آماده‌سازی موشک ناسا برای "تمرین لباس مرطوب"

ناسا سامانه پرتاب فضایی (SLS) عظیم خود را برای تمرین لباس مرطوب ماموریت آرتمیس یک (Artemis I) آماده می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸ 19 March 2022
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، مهندسان ناسا آزمایش نهایی فضاپیما اوریون و سیستم‌های زمینی اکتشافی موشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) را که به عنوان تمرین لباس مرطوب شناخته می‌شود را پیش از پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ از سکوی پرتاب ۳۹ B در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام خواهند داد.

در "تمرین لباس مرطوب" (wet dress rehearsal) خدمه تمامی مراحل آماده‌سازی پرتاب از جمله پر کردن موشک با سوخت را اجرا می‌کنند.

پایگاه خبری اسپیس روز گذشته در این باره نوشت: ناسا موشک غول‌پیکر SLS/موشک سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای "اوریون" را ۱۷ مارس به سمت سکوی پرتاب خواهد برد تا برای نخستین بار، تمام سیستم‌های آن را با هم بررسی کند و پس از انجام این کار محققان آزمایش تمرین لباس مرطوب را انجام خواهند داد.

همه این کار‌ها به منظور آماده‌سازی ماموریت "آرتمیس ۱" انجام می‌شود که طی آن یک فضاپیمای بدون سرنشین اوریون توسط موشک سامانه پرتاب فضایی برای سفر به مدار ماه پرتاب می‌شود. این پرتاب که برای تابستان امسال برنامه‌ریزی شده است، "پروژه آرتمیس" ناسا را ​​آغاز می‌کند و سپس فضانوردان را طی ماموریت "آرتمیس ۲" به مدار ماه خواهد فرستاد و در مرحله بعد، با ماموریت "آرتمیس ۳"، فضانوردان را روی ماه فرود خواهد آورد.

قرار دادن موشک سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای "اوریون" روی سکوی پرتاب، گامی حیاتی به سوی پرتاب ماموریت بدون سرنشین "آرتمیس ۱" است. همانطور که از نام این ماموریت پیداست، "آرتمیس ۱" اولین ماموریت در برنامه "آرتمیس" ناسا است که هدف آن فرود انسان روی ماه برای اولین بار از زمان ماموریت‌های "آپولو" است. انتظار می‌رود پرتاب ماموریت "آرتمیس ۱" تا ماه مه طول بکشد.

ناسا در صورت موفقیت "آرتمیس ۱"، روی "آرتمیس ۲" کار خواهد کرد که برای انجام در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است و فضانوردان را به سفری به دور ماه خواهد فرستاد و آن‌ها را به زمین باز خواهد گرداند. همه این ماموریت‌ها به "آرتمیس ۳" منتهی می‌شوند که برای سال ۲۰۲۵ تعیین شده است و برای اولین بار از زمان آخرین فرود "آپولو" در ماه در سال ۱۹۷۲، فضانوردان را روی ماه فرود خواهد آورد.

در طول این آزمایش تقریبا دو روزه، محققان با فعال کردن امکانات مورد نیاز برای پرتاب و شروع رسمی شمارش معکوس کار خود را آغاز خواهند کرد. اعضای این تیم کارکنان مرکز کنترل پرتاب در کندی خواهند بود و با کارکنان مرکز کنترل ماموریت در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، نیروی فضایی محدوده شرقی و مرکز پشتیبانی مهندسی سامانه پرتاب فضایی در مرکز پرواز فضایی مارشال آژانس در هانتسویل، آلاباما ارتباط برقرار خواهند کرد. کنترل کننده‌های پرتاب سیستم‌های مختلف موشک و فضاپیما را به همراه تجهیزات پشتیبانی زمینی آماده خواهند کرد.

سپس اعضای این تیم بیش از ۷۰۰ هزار گالن سوخت موشک برودتی یا فوق سرد شامل هیدروژن مایع و اکسیژن مایع را در سکوی پرتاب پرتابگر متحرک، در موشک قرار خواهند داد. آن‌ها هر مرحله از شمارش معکوس از جمله جلسات توجیهی آب و هوا، توقف‌های از پیش برنامه‌ریزی شده در شمارش معکوس، تهویه و پر کردن سوخت موشک در صورت نیاز و بررسی‌های اعتبارسنجی را تمرین خواهند کرد.

در طول تمرین لباس مرطوب، هنگامی که کنترل‌کننده‌های پرتاب به نقطه درست قبل از روشن شدن موتور‌های RS-۲۵ موشک در روز پرتاب می‌رسند، دوباره به نقطه T-۱۰ دقیقه‌ای باز خواهند گشت و سپس شمارش معکوس را یک‌بار دیگر پس از توقف از سر خواهند گرفت. سپس تیم شمارش معکوس را در حدود ۱۰ ثانیه قبل از پرتاب شبیه سازی شده متوقف خواهند کرد تا عملیات توقف پرتاب و تخلیه سوخت موشک از موشک را نشان دهند که گاهی اوقات به آن "اسکراب" (scrub) گفته می‌شود و کنترل کننده‌های پرتاب ممکن است تصمیم بگیرند که در صورت بروز مشکل فنی یا آب و هوایی در حین یا قبل از شمارش معکوس، پرتاب را ادامه ندهند، بنابراین نشان دادن توانایی حذف سوخت موشک باعث خواهد شد تا اعضای تیم برای سناریو‌های مختلف در روز پرتاب آماده باشند.

چند روز پس از تمرین لباس مرطوب، موشک و فضاپیمای یکپارچه به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه (VAB) بازگردانده خواهند شد. در ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه، تکنسین‌ها سکو‌ها را گسترش خواهند داد تا دسترسی به چندین بخش از موشک و فضاپیما را دوباره برقرار کنند. آن‌ها حسگر‌هایی را که به طور خاص برای نظارت در طول تمرین لباس مرطوب استفاده می‌شوند حذف خواهند کرد، باتری‌های اوریون و سایر سیستم‌ها را شارژ می‌کنند، بخش ذخیره بار در اوریون را چک خواهند کرد و بررسی‌های نهایی را روی چندین بخش از جمله کار‌های دیگر انجام خواهند داد. اوریون و موشک سامانه پرتاب فضایی ناسا برای آخرین بار حدود یک هفته قبل از پرتاب به سکوی پرتاب خواهند رفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر