بازدید 37898

فتوای مراجع تقلید درباره چهارشنبه سوری

طبق نظر تمامی مراجع عظام تقلید، چهارشنبه سوری مبنای شرعی ندارد و خرید و فروش مواد آتش‌بازی در صورتی که خلاف قانون نظام اسلامی باشد، جایز نیست.
کد خبر: ۱۱۰۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹ 13 March 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، یکی از تفریحاتی که در میان برخی مردم در روزهای آخر سال رواج دارد و به نام «چهارشنبه سوری» شناخته می‌شود، مورد ابهام عقلی قرار دارد؛ مراسمی که نه مبنای شرعی دارد و نه تفریح سالم و بی‌دردسری است که عقل سلیم آن را تأیید کند. اما متأسفانه هنوز هم با وجود تذکرات مداوم دینی، پزشکی و انتظامی دیده می‌شود در روزهای پایان سال افرادی برای کسب درآمد خودشان ابزارها و وسایل محترقه را به فروش گذاشته و سعی می‌کنند زمینه تفریح ناسالمی را در میان نوجوانان و جوانان ترویج دهند.

آیت‌الله خامنه‌ای: چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد

سؤال: چهارشنبه سوری و شرکت در آن مراسم چه حکمی دارد؟

جواب: چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و اگر مستلزم ضرر و فساد یا موجب ترویج اعتقادات باطل باشد، جایز نیست.

سؤال: استفاده از ترقّه و مواد قابل انفجار و ساخت و خرید و فروش آن‌ها اعم از این‌که موجب اذیت و آزار بشوند یا خیر، چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتی که موجب اذیت و آزار دیگران باشد، یا تبذیر مال محسوب شود و یا خلاف قانون و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست.

سؤال: اگر کسی در شب چهارشنبه سوری، با انداختن ترقه و امثال آن، موجب اذیت و آزار دیگران شده باشد، چه وظیفه‌ای دارد؟

جواب: در فرض سؤال باید توبه و استغفار نماید و توبه از گناه هم با استغفار و پشیمانی از گناه و تصمیم جدی بر تکرار نکردن آن حاصل می‌شود. اگر حق الناس در میان است - یعنی آسیب بدنی و یا مالی به دیگران وارد کرده- چنانچه آن شخص را می‌شناسد، باید خسارت آن را جبران کند و یا به نحوی رضایت او را احراز نماید؛ و اگر او را نمی‌شناسد و معلوم نیست، باید مبلغ خسارت را از طرف او به فقرا صدقه بدهد.

آیت‌الله مکارم: بسیاری از خرافات منتهی به شرک می‌شود

سؤال: برگزاری مراسم چهارشنبه سوری چه حکمی دارد؟

جواب: چهارشنبه سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود حرام است.

سؤال: استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری چه حکمی دارد؟

جواب: این کار خلاف عقل و شرع است.

سؤال: با توجه به عدم مشروعیت مراسم چهارشنبه سوری، آیا پریدن از روی آتش و فقط شادی و سرگرمی در این شب اشکال دارد؟ آیا نظر شما در مورد عدم اعتبار مراسم چهارشنبه سوری، فقط معطوف به مسائل خرافی و ضرر و زیان آن است؟

جواب: بسیاری از خرافات منتهی به شرک می‌شود زیرا بعضی در انجام این مراسم معتقد بودند آتش زردی آنها را می‌گیرد و سلامتی به آن می‌دهد که این عقیده، مسئله توحید افعالی را زیر سؤال می‌برد. البته اینکه شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید ،کسی مخالف آن نیست اما انجام آن مسائل خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد.

آیت‌الله صافی (ره): ترساندن و آزار مؤمنین حرام است

سؤال: آیا ترقه‎هایی که در چهارشنبه سوری زده می‎شود، اشکال دارد؟

جواب: ترساندن و ایجاد مزاحمت و آزار مؤمنین به هر صورت حرام است.

سؤال: نظر جنابعالی در مورد چهارشنبه سوری چیست؟ اگر بیشتر مردم دوست داشته باشند و عرفاً اشکالی نداشته باشد، در این صورت چطور است؟

جواب: از مراسم بعضی از ایرانیان قدیم است و چون تشبه به آتش‌پرستان است، مذموم است و برای شخص مسلمان عمل لغوی است و سزاوار است آن را ترک کند هرچند دوست داشته باشد.

آیت‌الله سیستانی: خرید و فروش مواد آتش‌بازی اگر برخلاف قانون باشد، جایز نیست

سؤال: آیا خرید و فروش مواد آتش‌بازی همچون سیگارت و فشفشه که در مغازه‌ها نیز خرید و فروش می‌شود، حلال است؟

جواب: خرید و فروش آن اگر برخلاف قانون باشد، جایز نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۰۴
انتشار یافته: ۲۷
چقدر موثر ........
خوب شد گفتی از امسال دیگه برگزار نمیکنیم
چهارشنبه سوری یک مراسم سنتی و باستانی است که در هر فرهنگی اینچنین مراسم و سنت هایی گرامی داشته می‌شود اما مدتیست که به توسط عواملی رو به سوی خطرناکی سوق پیدا کرده که لازم است مردم ایران از آن قسمت خطرناک دوری کنند.اما اینکه اینگونه مراسم اصیل و باستانی را با شرع بسنجید راه به جایی نمیبرید.
آن چیزی که در تاریخ و شاهنامه در ارتباط با چهارشنبه سوری مطرح است قصه سیاوش و سودابه (زن پدر سیاوش ) است که سیاوش از خواسته سودابه سرباز می نهد و برای ثابت کردن بی گناهی خود حاضر می شود از آتش عبور کند که البته از این امتحان سربلند بیرون می آید . و لذا این مراسم که از روی اتش می پرند یاد اور پاکی، مروت و جوانمردی و اخلاق پاکیزگی سیاوش است که دیگر مردم نیز یاد بگیرند که حرمت ها و انسانیت و اخلاق را پیشه کنند.
پس خیلی بد نیست. اصولا فرهنگ های قدیمی ایرانی تماما برگرفته از مسائل اخلاقی و اجتماعی است نباید این فرهنگ را سرکوب تا جاش ترقه و...... بیاید.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
چهارشنبه سوری اساسا چه ربطی به سیاوش داره. بعدش میشه بگی چهارشنبه سوری چرا سه شنبه هست. چهارشنبه نیست؟
محمد جوادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
یک چیزی شنیدی اما دقیق نخوانده ای خوب مطالعه کن بعد
نظر بده در کل این نظریه از اساس باطل هست
مراجع تقلید درباره نزول در بانک ها و اختلاس های هزاران میلیاردی نظرشون چیه ؟!
کلا هر چیزی که مقداری باعث شعف و شادی مردم بشه از دیدگاه دین، حرام، ممنوع، خلاف شرع و ... است
خدا را شکر که پرسیدین خیلی منتظر شنیدن نظراتشون بودیم
چهارشنبه سوری درکشورمابه شبی باوحشیگری بیش ازحدتوام شده قدیم ترهادرچنین شبی بعضی افراددرمحلهای خاصی که محافظت شده بوداتش مختصری روشن میکردندوبچه هاوجوانها ازروی آن میپریدندبه امیدمعجزه ای که مثل سایرمعجزه هاهرکز اتفاق نمیافتادامروزه دراین شب بعضی باحرکانی وحشیانه چنان عقده گشائی میکنندکه باعث وحشت درعابرین وهمسایگان وکورومجروح‌ کردن شرکت کنندگان میشودوباخیال حاهلانه خود بااین کارمثلاً با سیستم لجبازی میکنندولی پدرخودشانرادر
میآورندومضحکترآنستکه ازچنین حرکاتی فیلم میگیرند وبرای کانالهای ماهواره ای میفرستندوآنها پخش میکنندودردلشان به حماقت مامیخندندبرای جلوگیری ازچنین حرکاتی نیازبه نظر
فقهانبایدباشدبلکه آگاه کردن مردم راه علاج است که این آخری
کمتربفکرمسئولین میافتد
ببخشید
چهارشنبه سوری جشنی کاملن ایرانی است
مربوط به پیش از ورود اسلام به ایران است

پس چطور انتظار دارید جشنی که مربوط به هزاران سال پیش از ورود اسلام به ایران است باید مبنای شرعی داشته باشد

این یک تناقض آشکار است.
یک کلام بفرمایید چهارشنبه سوری حرام است چون رسمی ایرانی است نه عربی!!!! همه می دانند ترقه پرانی نادرست، حرام، بی منطق و خطرناک است و این چیزی نیست که نیازی به فتوا دادن باشد. ترقه بازی بهانه ای است تا اصل چهارشنبه سوری را حرام اعلام کنند و پس از آن روزی هم نوبت عید نوروز می رسد تا ما بمانیم و چند جشن عربی!!!!!
پاسخ ها
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
موافقم
علی
| United States of America |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
موافقم به جز دو بار به زبون آوردن کلمه “عربی”. اولأ جشن‌هایی رو که شما عربی خطاب میکنید خود عربها جشن نمیگیرن. ثانیأ همونهایی که اوایل انقلاب نظام رو یک نظام عربی خطاب میکردن چون حرف‌هاشون رو با گفتن بسم‌الله شروع میکردن، حالا تو لندن نشستن و به خیال خودشون برای براندازی این نظام کارمند تلویزیون ماهواره‌ای عربستان شدن و براشون مجری‌گری و برنامه سازی می‌کنن.
آقای سیستانی که مرجع تقلید کل جهان است و همه قبولش دارن میگه جایز نیست ولی بقیه گفتند حرام است .آخه چرا ؟
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
جناب آشنا
اولأ همه نگفتن حرام است. دومأ اون دوتایی هم که کلمه حرام رو به کار بردن دقیقأ گفتن آزار و اذیت کردن دیگران و یا ترسوندنشون حرام است. این یانی چهارشنبه سوری از اون حالت عرفش خارج شده و تریه بازی‌ها جمع بشه و فقط از رو آتیش پریدن اونهم در مکان مناسب که باعث آتیش سوزی نشه
خوب شد گفتین چون نتیجه عکس داره
چهارشنبه سوری از مراسم بسیار با ارزش ایرانی است البته هیچ ربطی به ترقه و انفجار و مردم آزاری و... (که متاسفانه در حال حاضر دیده می شود) ندارد مراسمی است که یاد آور پاکدامنی جوانان ایران وجشنی به این مناسبت می باشد آرزو می کنم روزی ایرانیان به مفهوم انسانی و پاکی این جشن پی برده وعدم ارتباط آنرا با انفجار و زخمی کردن دیگران و ایجاد وحشت بین مردم بفهمند
لطفا در مورد تورم و فقر و گران فروشی هم فتوا دهید. ممنونم
و اینکه ما جوانان بیکار هستیم و نان شب هم نداریم بخوریم هم برامون حکم صادر کنید و فتوا دهید. مممنونم
سلام
اگر از اول سر مخالفت با رسوم ایرانی نمیزدند ، چهارشنبه سوری طبق رسوم قبلی به خوبی برگذار میشد، از وقتی مخالفت شروع شد تبدیل شدبه جنگ خیابانی ترسناک ، اگر فرهنگ سازی میشد بجای مخالفت ، مثل بقیه رسوم بصورت عادی برگذار میشد
چقدر جالب نمی دونستم
ترق۶ بازی و نارنجک پرانی را محکوم کنید نه چهارشنبه سوری!
چهارشنبه سوری مراسم باستانی هست منتهی چون شما برگزار نمیکنید مردم لج میکنند و از طریق راه های غیر مجاز مراسم را برگزار میکنند. فلسفه چهارشنبه سوری مربوط به قصه سیاوش و سودابه هست. منتهی شما تاریخ ایران قبل از اسلام را کلا قبول ندارید و میخواهید به هر شکلی از بین برود که هرگز موفق نمی شوید.
همین برخوردهای سلبی بود که چهارشنبه سوری رو از یک آتش بازی و جشن ملی تبدیل به میدان جنگ کرد . اینکه چهارشنبه سوری مبنای شرعی نداره که معلومه یعنی اینکه در قران و حدیث درموردش سفارش نشده . ولی خوب هرچیزی که شرعی نباشه که محکوم به نابودی نیست . من به عنوان یک مسمان معتقد متشرع می گم که اگر چیزی خلاف شرع بود باید باهاش برخورد بشه نه چیز غیرشرعی . فوتبال و والیبال و سینما و خیلی چیزهای دیگه هم در شرع سفارش نشدن آیا حرامند ؟؟؟؟ چهارشنبه سوری و پریدن از روی آتش و ... هم خلاف شرع نیستن .
چهارشنبه سوری از سنت های باستانی ایران است در این سنت ما از روی آتیش میپریم اما اخیراً با پیشرفت تکنولوژی افراد از ترقه لوازمی که باعث خطر می شود استفاده می کنند نباید برای این مشکل سنت های باستانی را زیر سوال برد در هر کشوری این سنت ها را گرامی می‌دارند
مراجع محترم لطفاً برای نزول دادن بانک‌ها ودیر کردش که نزول تو نزول میشود حلال است لطفاً اطلاع رسانی کنید بدبخت شدم رفت
ما ایرانی اصیل هسیم و چهارشبه سوری یکی از رسومات ماست ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل