بازدید 6180
۱

توقیف فیلم‌ها به نفع چه کسانی است؟

اکران نوروزی مهمترین اتفاق سال سینمایی در حوزه توزیع و نمایش است، هر سال حواشی بسیاری درباره آن اتفاق می‌افتد و شورای صنفی نمایش معمولا نوک پیکان حمله منتقدان به چینش اکران نوروزی هر سال است.
کد خبر: ۱۱۰۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸ 07 March 2022

به گزارش تابناک به نقل از همشهری، با وجود تاکید سازمان سینمایی بر توقیف نشدن «علف‌زار» و «لامینور»، عده‌ای به دنبال جوسازی درباره دلایل به نمایش درنیامدن این آثار هستند.

 اکران نوروزی مهمترین اتفاق سال سینمایی در حوزه توزیع و نمایش است، هر سال حواشی بسیاری درباره آن اتفاق می‌افتد و شورای صنفی نمایش معمولا نوک پیکان حمله منتقدان به چینش اکران نوروزی هر سال است.

امسال و در آستانه اکران نوروز سال ۱۴۰۱ با توجه به فروکش کردن پیک کرونا و پیش بینی نوروزی آرام برای سینمای ایران، اکران نوروزی پس از دو سال اهمیتی ویژه پیدا می‌کند. از میان ۲۱ گزینه‌ای که اعلام تمایل کردند تا نوروز سال تازه روی پرده بروند، سرنوشت «لامینور» و «علفزار» پیچیده شده است.

«لامینور» ساخته داریوش مهرجویی است. کارگردانی که در چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مهمترین چهره‌های سینمایی بوده و تعدادی از آثارش در جشنواره فیلم فجر دیده و ستایش شده اند. «لامینور» درباره موسیقی است و پیش از نوروز در جشنواره فیلم فجر روی پرده نرفته است.

«لامینور» را رضا درمیشیان فیلمساز جوان تهیه کرده و یکی از آثاری بوده که پس از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر، به سرعت برای حضور در اکران نوروز متقاضی شده است. اما خارج شدن فیلم از فهرست نمایش نوروزی شایعات فراوانی به وجود آورد. گمانه زنی‌ها از توقیف فیلم خبر می‌داد. حتی خبر‌هایی شنیده شد که نمایش فیلم در ماه رمضان به دلیل موضوع آن، مشکل پیدا کرده است.

حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، دیروز یکشنبه در گفتگویی در این باره، شفاف توضیح داد. او تاکید کرد فیلم مهرجویی توقیف نشده است. حتی این شایعه که فیلم مناسب اکران ماه رمضان نیست هم، صحت ندارد؛ بنابراین فیلم قطعا روی پرده می‌رود.

با این وجود، هنوز بازار شایعه‌ها و خبرسازی‌ها درباره عدم نمایش فیلم تازه کارگردان «هامون» وجود دارد و این کارگردان را به واکنش واداشته است. مهرجویی گفته به سازمان سینمایی می‌رود تا تحصن و نسبت به عدم نمایش فیلمش اعتراض کند.

در حالی که در روز‌های اخیر، نسبت به عملکرد سازمان سینمایی در صدور دوباره مجوز نمایش فیلم‌ها حساسیت وجود داشته و خبرسازی شده، ایل بیگی به عنوان نماینده سازمان توقیف این دو فیلم را رد کرده تا شاید فضای سینمای ایران که درگیر حواشی بسیاری است، آرامش یابد.

«علفزار» ساخته کاظم دانشی که در جشنواره چهلم روی پرده رفت و تحسین شد هم درگیر شایعه توقیف و ممیزی است. ایل بیگی رسما اعلام کرده هر دو فیلم مجوز نمایش دارند، او البته در این باره گفته: «معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنین درباره مشکل قوه قضاییه با فیلم «علف زار» هم توضیح داد: صدور پروانه نمایش برعهده سازمان سینمایی است، شاید نهاد‌های مختلفی در کشور روی فیلم‌ها نظر داشته باشند، اما در نهایت تصمیم گیری صدور پروانه نمایش برعهده شورای صدور پروانه نمایش سازمان سینمایی است.

زمانی فیلم درباره موضوع خاصی بوده و با نهادی مانند قوه قضاییه مشورت کرده است، در همین راستا نهاد مربوطه علاقه‌مند است تا نظر تخصصی آن‌ها در فیلم استفاده شود. برای «علفزار» تنها مساله، توجه به نکات تخصصی است که می‌تواند شامل نحوه بیان درست قانون در فیلم باشد و باید چنین اصلاحاتی در فیلم صورت گیرد.»

سازمان سینمایی در آستانه سال نو و اکران نوروزی (زمانی که می‌تواند به احیای سالن داری در دوران رکود حاصل از کرونا باشد) نیازمند تدبیر و درایت در امور است. شفاف سازی در حوزه نمایش فیلم‌ها و پرهیز از ملتهب کردن فضا در شرایطی که سینمای ایران با مشکلات مختلف مواجه است، اتفاق مهمی است که نباید از سوی سازمان نادیده گرفته شود.

اظهار نظر شفاف ایل بیگی، و موضع گیری رسمی و صریح سازمان درباره امنیت سینماگران و تولیدات، به همدلی سینماگران (اتفاقی که ریاست سازمان بر آن تاکید دارد) منجر خواهد شد و آسمان سینمای ایران را دور از غبار و در آرامشی درخشان خواهد برد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
برایم سوال شده بگید چرا مجوز ساخت فیلم داده میشود بعد هرشخص ونهادی به خود اجازه میده ممیزی کنه خب از اول اجازه ساخت ندن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر