بازدید 4989

همه پول‌های شهرداری در یک خزانه

«حساب‌کشی و انضباط مالی در شهرداری تهران» از کلید واژه‌هایی هستند که شهردار فعلی تهران در جلسه امروز شورای شهر به کار برد و گفت: حدود پنج ماه است که درآمد سازمان‌ها و شرکت‌ها به حساب خزانه واحد واریز می‌شود تا انضباط مالی در شهرداری تهران را شاهد باشیم.
کد خبر: ۱۱۰۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷ 13 February 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، «حساب‌کشی و انضباط مالی در شهرداری تهران» از کلید واژه‌هایی هستند که شهردار فعلی تهران در جلسه امروز شورای شهر به کار برد و گفت: حدود پنج ماه است که درآمد سازمان‌ها و شرکت‌ها به حساب خزانه واحد واریز می‌شود تا انضباط مالی در شهرداری تهران را شاهد باشیم.

علیرضا زاکانی در جریان بررسی تبصره یکم لایحه بودجه شهرداری تهران در شورای شهر توضیح داد: واریز درآمدها به حساب خزانه به معنای بستن دست مدیرعامل‌ها نیست، همین حالا در دولت این خزانه‌داری واحد اجرایی می‌شود و می‌بینید که کارها قفل نشده است؛ فقط ما اشراف پیدا می‌کنیم که درآمدها چقدر است و اصطلاحا حساب‌کشی می‌شود و همه این روند زیر نظر مدیرعامل و هیات مدیره خواهد بود.

او با بیان این‌که ما به سمت حذف چک و پرداخت الکترونیکی پیش می‌رویم اما لازمه همه اینها خزانه‌داری واحد است، افزود: بی‌انضباطی مالی که در گذشته وجود داشته ناشی از نداشتن اشرافیت مدیریت کلان شهر به منابع و امکانات و ناممکن بودن اشراف شورا به منابع شهرداری بوده است.

چرایی افزایش بودجه فرهنگی اجتماعی
شهردار تهران در پایان حاشیه جلسه امروز در جمع خبرنگاران درباره چرایی چرایی افزایش چشمگیر بودجه فرهنگی و اجتماعی نسبت به حمل و نقل عمومی گفت: بودجه قابل مقایسه با هم نیست و باید بودجه فرهنگی را با فرهنگی و حمل و نقل را با حمل و نقل مقایسه کرد.
زاکانی با بیان این‌که در حال حاضر بودجه حمل و نقل ۳۶ درصد است و عدد بالایی را به خود اختصاص داده، افزود: به همین دلیل مقایسه بودجه‌های معاونت‌ها غلط است.

او اظهار کرد: ۷۵ درصد مردم با خودروی شخصی خود تردد می‌کنند و اگر فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی در جامعه ایجاد شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود مثلا اگر بحث مصرف درست را بتوانیم با فرهنگ‌سازی به مردم آموزش دهیم، قطعا شاهد کاهش آسیب‌پذیری در حوزه اقتصاد خواهیم بود.

شهردار تهران با رد برخی انتقادات مبنی بر ایجاد خزانه واحد اظهار کرد: خزانه واحد اشراف ما را به مسائل مالی بیشتر می‌کند و محدودیتی ایجاد نمی‌کند چرا که همین حالا هم در دولت این مساله چرایی می‌شود اما خزانه واحد از هدررفت منابع جلوگیری کرده و موجب شفافیت می‌شود.

روشن شدن تاریک‌خانه‌های شهرداری
همچنین در جلسه امروز، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران از واریز درآمدهای سازمان‌ها و شرکت‌ها به خزانه واحد دفاع کرد و خبر داد: چک از سیستم مالی شهرداری حذف و حساب‌ها هم الکترونیکی خواهد شد.

ابوالفضل فلاح افزود: سال ۱۳۹۹ وزارت کشور شیوه‌نامه اجرایی خزانه‌ واحد را ابلاغ کرده که شورا می‌تواند کل منابع و مصارف شهرداری را رصد کند اما قبل از این نمی‌توانست.

او با بیان این‌که ما باید با شفافیت پاسخگوی مردم باشیم، گفت: یکی از اثرات خوب این روش، نور انداختن به تاریک‌خانه‌های گوشه و کنار شهرداری تهران است.

معاون شهردار تهران درباره نگرانی آنهایی که گفته‌اند اگر پول به حساب واحد واریز شود، طلبکاران می‌توانند حساب را مسدود کنند، اظهار کرد: حساب خزانه شهرداری نزد خزانه‌داری بانک شهر است و ریسک نگهداری آن حداقلی دارد.

فلاح با بیان این‌که ما انضباط مالی را شروع کرده‌ایم و تا پایان سال بحث الکترونیکی کردن پرداخت‌ها را اجرایی می‌کنیم، گفت: چک‌ها حذف می‌شود و سال آینده پرداخت به ذینفع نهایی شروع می‌شود و همه این برنامه‌ها منوط به حساب واحد است.

معاون شهردار تهران با بیان این‌که می‌خواهیم چک میان‌راهی را که موجب فساد می‌شد، حذف کنیم ادامه داد: ما حالا حقوق را مستقیم پرداخت می‌کنیم و جالب است بدانید پرداختی که به عنوان حقوق به برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها به صورت مستقیم داشتیم کمتر از پولی است که به صورت گلوبال به سازمان‌ها می‌دادیم تا خودشان حقوق پرداخت کنند و ان‌شاءالله که مازاد دریافتی را صرف ماموریت‌ها می‌کردند.

او با بیان این‌که ما درآمدهای شرکت‌ها و سازمان‌ها را دست نمی‌زنیم و صرف کارهای دیگر نمی‌کنیم، اظهار کرد: دولت مالیات بر ارزش افزوده را نداد و هنوز هم نداده است و ما در پرداخت حقوق مشکل داشتیم که البته از یک محل دیگر تامین شد اما دست به حساب شرکت‌ها نزدیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی