بازدید 12373
تحلیل دو عضو هیات علمی دانشگاه تهران از واقعه دلخراش اهواز

چرخه بازتولید خشونت باید متوقف شود /واقعا باید به حال «مقتول» و «قاتل» گریست!

اجرای علنی مجازات بدنی، همراه با اعلام قبلی و دعوت ضمنی به حضور مردم برای تماشای آن، عادی سازی خشونتی است که مدتی بعد در رفتار تماشاچیان نسبت به جامعه و همنوعان نمود می‌یابد و به تبسم حاکی از ظفرمندی مرتکب می‌انجامد.
کد خبر: ۱۱۰۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲ 10 February 2022

واقعا باید به حال «مقتول» و «قاتل» گریست!

هنوز بهت و حیرت ناشی از قتل بی‌رحمانه مأمور نیروی انتظامی در فارس، ما را رها نکرده بود که خبری دیگر از خوزستان رسید و بر اندوه همه ما افزود. بی‌رحمی و قساوت این بار خود را در قتل نوجوان ١٧ ساله‌ای نشان داد که گفته می‌شود در ١٢ سالگی شریک زندگی خود را به اصطلاح انتخاب کرده، در ١٤ سالگی مادر و در ١٧ سالگی از هر دو پشیمان و با ترک آنها راهی کشوری دیگر شده. قتل فجیعی که این بار رقم خورد، از سوی همسر مقتول و به نام غیرت و دفاع از ناموس صورت گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر علی خالقی حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است، دفاع از ناموسِ خود با ارتکاب جرم و حتی قتل متجاوز، با شرایطی معین در شرع و قانون مجاز شمرده شده و بر دفاع کننده مجازاتی نیست، اما بر اساس اطلاعاتی که تاکنون از گفته‌های والدین و آشنایان مقتول به دست آمده، می‌توان قاطعانه گفت که قتل اخیر از مصادیق دفاع مشروع نیست و شرع و قانون آن را تجویز نکرده، بلکه باورهای سنتی و طایفه‌ای در منطقه‌ای خاص که زدودن لکه خیانت را تنها با ریختن خون ممکن می‌داند، داعی مرتکب بوده و اینچنین احساسات عمومی مردم کشور را جریحه‌دار نموده است.

اما اگر تاکنون از بیم کیفر هرچند خفیف قاتل در پی گذشت اولیای دم، گاهی سعی می‌شد که قتل‌های ناموسی در اثر حادثه‌ای چون سقوط کیسه آرد بر سر قربانی و نظایر آن نشان داده شود، در واقعه اخیر، جانی سبعانه سرِ مقتول را از تن جدا کرده، آن را آشكارا با خود به کوچه و خیابان آورده، و با چهره‌ای متبسم، در شهر می‌گرداند.

«این عادی بودن خشونت ورزی از طرف او نسبت به کسی که او را گناهکار می‌داند، می‌تواند ناشی از عادی سازی ارتکاب خشونت نسبت به کسانی باشد که جامعه آنها را گناهکار می‌شناسد.»

اجرای علنی مجازات بدنی، همراه با اعلام قبلی و دعوت ضمنی به حضور مردم برای تماشای آن، عادی سازی خشونتی است که مدتی بعد در رفتار تماشاچیان نسبت به جامعه و همنوعان نمود می‌یابد و به تبسم حاکی از ظفرمندی مرتکب می‌انجامد.

آیه «وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» در مورد اجرای حد زنا نازل شده و تعمیم آن به سایر حدود و دیگر مجازات، از جمله تعزیرات، متکی به ادله قوی نیست. قسمت دوم ماده ٤٩٩ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر تجویز اجرای علنی مجازات توسط دادگاه در غیر موارد مقرر قانونی هم با اصل ٣٩ قانون اساسی سازگار نیست. به همین ترتیب، گرداندن متهمان جرائم خشن با آفتابه بر گردن و چوب در آستین هم پرده‌ای از همین نمایش‌های خیابانیِ بی‌اثر در کاهش جرم و جزئی از حلقه به هم پیوستۀ خشونت در جامعه و موحب بازتولید آن است.

واقعا باید به حال مقتول و قاتل گریست

دکتر احمد حاجی ده آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان می دارد: غزل هفده ساله به هیچ وجه شرعا و قانونا مستحق مرگ نبود. در پیشگیری از وقوع این فاجعه خانواده قاتل و مقتول و نیز نیروی انتظامی (در صورت اطلاع از جریان فرار غزل و...) بیشترین نقش را می‌توانستند ایفا کنند که نکردند.

قرآن وظیفه‌ای برای هر فرد علاوه بر خودش نسبت به خانواده اش ترسیم کرده است: یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا‌: ای کسانی که ایمان آوردید خود و خانواده تان را از آتش جهنم (ارتکاب کار‌هایی که باعث جهنمی شدن می‌شود) باز دارید. سوره تحریم آیه شش.

واقعا باید به حال مقتول و قاتل گریست. یکی با آنکه بی تقصیر نیست، ولی بی آنکه مستحق مرگ باشد و حرفهایش شنیده شود و علت کارش روشن شود کشته می‌شود و دیگری به خیال اینکه غیرت ناموسی داشته به این قتل افتخار می‌کند و لبخند رضایت بر لب دارد.

وی می افزاید: توجه تان را به این روایت صحیح السند جلب می‌کنم. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: مردی نزد پیامبر صلوات الله علیه و آله آمد و گفت‌: ای رسول خدا زنم دست لمس کننده‌ای را دور نمی‌کند [کنایه از اینکه با مردان زیادی ارتباط نامشروع آنچنانی دارد] پیامبر فرمود طلاقش بده. گفت: دوستش دارم فرمود: پس نگهش دار (وسایل الشیعه جلد بیست و هشتم صفحه صد و چهل و هفت). پیامبر نفرمود مرد باید غیرت داشته باشد، پس برو این جرثومه فساد را بکش.

روایت صحیح السند دیگری به همین مضمون در مورد مردی است که نزد پیامبر آمد و گفت مادرش چنین می‌کند و آنجا هم پیامبر فرمود جلوی مادرت را بگیر (صفحه صد و پنجاه) و نفرمود او را بکش.

خواهش می کنم این قتل و موارد مشابه را به پای دین ننویسید و نگذارید. دو روایت بالا نمونه‌ای از آموزه‌های دینی است که عموما از آن بی اطلاعیم. حتی در جایی که مردی همسرش را در حال زنا با مردی ببیند و علم به تمکین و رضایت زن داشته باشد، آنچه به نظرم شرعا قابل دفاع است، نظر آیت الله خویی و برخی دیگر مراجع است که بر مرد حرام است ایشان را بکشد و اگر بکشد، قصاص می‌شود حتی اگر بتواند زنای ایشان را اثبات کند (مبانی تکمله المنهاج جلد دوم صفحه صد و دو تا صد و پنج).

موضوع دفاع از ناموس با موضوع بالا متفاوت است. اگر کسی قصد تجاوز به ناموس دیگری را داشته باشد، آن شخص یا دیگران می‌توانند در دفاع از ناموس، متجاوز را با رعایت شرایطی که قانون مجازات اسلامی در ماده صد و پنجاه و شش مقرر کرده بکشند و به هیچ مجازاتی محکوم نمی‌شوند.

خدایا به تو پناه می‌بریم. در لغزشگاه‌ها ما را رهنمایی کن و دستمان را بگیر.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۱۶
این مردانگی نیست بریدن سر دختر بچه مردانگی نیست اگر مرد بود سزای اعمال باند فریب دختران و آن مردک سوری را می داد
افراد جنایتکار باید زنده زنده در ملا، عام به اتش کشیده شوند و چنان جو رعب و وحشتی ایجاد شود که کسی جرات تکرار این جنایات را پیدا نکند
تابناک یک نگاه به سریال های صدا و سیما بینداز.
مثلا در سریال کلاه پهلوی اقای موید چند بار تهدید می کند سر دخترانش را لب باقچه می گذارد و می برد یا در همین سریال ارباب (صمصامی) به خاطر ناموس هم خودش و هم زن خودش (فرخ لقا) را می کشد. این همه بودجه های مملکت از بین میره که این اموزش های غلط در صدا و سیما و فضای رسانه داده بشه، بعد میگی این ها فقط در قومیت هاست!!
ترویج فرهنگ داعش.
تا حالا فکر کردین چرا در سوییس از این اتفاق ها نمیفته؟!
هم کسی قصد تعدی و تجاوز داشته باشه و هم برخورد های افراطی؟!
نظرات افراط گرایانه مردم پایین همین خبرها وحشتناک تره. پیشنهاد می کنم تابناک یک بررسی کارشناسانه هم در مورد نظراتی که در سایتش گذاشته میشه انجام بده و ببینه این داستان ها داره اپیدمی میشه و فقط مربوط به قشر و قومیت خاصی نیست.
من معتقدم اجرای مجازات در انظار مردم، نه تنها خشونت و ساده انگاری رو بالا نمیبره، بلکه باعث جلوگیری از تکرار جرم توسط سایرین میشه.
وقتی یه مغازه دار ببینه اگه گران فروشی کنه، سر کوچه میخوابونن و شلاقش میزنن، این کار رو انجام نمیده، ولی وقتی مجازات پنهان شد و تبدیل شد به جزای نقدی و خدمات اجتماعی و این بازیها، ابایی از گرانفروشی نخواهد داشت!
دلیل میخوایید؟؟؟
مقایسه کنید حجم دزدی ها رو وقتی دست قطع میکردن، با الان!
مقایسه کنید حجم مواد مخدر و تعداد معتادین رو وقتی برای یه ذره هرویین، یارو رو اعدام میکردن، با الان!

و از همه مهمتر، مقایسه کنید تعداد قتل‌ها رو در کل کشورهای اسلامی که مجازات اعدام داره، با تعداد قتل‌های سالانه در امریکا! اصلا قابل مقایسه نیست!

پس لطفا ژست روشنفکری نگیرین و بیخود به مجازات علنی، حمله نکنین!
این آقایون و خانومای استاد دانشگاه، که در مقالاتشون ژست انسان‌دوستی میگیرن، اگه یه دزد به خودشون حمله کنه، تقاضای اعدام میکنن برای یارو! حالا بیا بگو نه بابا، حکم دزد اعدام نیست! میگه نه، این آسایش روانی من رو مختل کرده و روح من رو کشته، باید اعدام بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به حال آن کسانی هم که فیلم گرفتند و پخش کردند باید گریست.
اون زمان که ما از اجرای مجازات های اسلامی در ملا عام انتقاد می کردیم به ما نسبت بی دین و غربگرا و ... می دادید. واقعا به چه دلیل فکر می کردید که افراد با دیدن این صحنه ها از انجام جرم می ترسند و به سراغ اون نمی رن؟؟؟
خیلی متاسفم که بعد از این اتفاقات تلخ به این موضوع اقرار کردید.
این حرفها همش کشکه و دوزار نمی ارزه ...
اگه همین قاتل رو و یا یه اسی پاش رو بدین دست من ، قول میدم دیگه در جامعه هیچ خشونتی اتفاق نیوفته ...
100% گارانتی و بدون بازگشت !!!
از گردوندن مسخره مجرمین در شهر و اعدام و زندانی و تبعید مجرمین باید گذشت ..
اینا همش یه فانتزی قابل قبول و قابل هضم برای همه مجرمینه ، چون میگن آخر راه اینه که اعدام میشیم دیگه !!
ولی بدینشون دست من تا ببینین که این فانتزیشون رو به چی تبدیل میکنم !!!
باید همه زندانی ها و مجرمین رو از زندانها آزاد کرد و همه مجازاتهای اعدام رو لغو کرد .!!
فقط و فقط شکنجا اینا به مدت 10 سال و همه روزه یک ساعت ...
پخش از همه شبکه های سیما بصورت همزمان از ساعت 7 تا 8 شب ...
مردم بیاد ببینن که یه مجرم چطور باید 10 سال تکه تکه میشه و خورد میشه و آخرش هم بعد از 10 سال که بهش عفو میخوره ( به مناسبت یه عید !! ) میندازیمش توی استخر قیر مذاب تا از عذاب شکنجه راحت بشه !!!
هر روز یه بند انگشتشو باید قطع کرد و توی قیر مذاب گذاشت تا خونریزی نکنه ..
دندوناشو تا نصفه کشید یکی یکی و نصف دیگش یه رو زدیگه ...
توی چشم و گوش و بینی و محل دفع ادرار و مدفوعش چسب قطره ای ریخت ...
و خلاصه همین تفریحات سالم رو باهاش انجام داد..
چشمشاشو با قاشق در آورد و آب پز کرد و داد به خودش بخوره ..
همینطور گوش و بینی و زبونشو !!
باور کنین که مسئله مواد مخدر و مشروبات هم همه حل میشه ، وقتی کسی ببینه و بشنوه صدای جیغ و ناله ایتارو ...
خواهش میکنم باور کنین ...
لازم نیست که عملا 1000 نفر اینطوری شکنجه بشن
به نفر دهم که برسین ، کلا زندانها و اداره های پلیس و دادسرا ها همه متروکه میشه و همه مثل آدم به حق خودشون قانعند و اگه مشکلی هم باشه به قانون مراجعه میکنن ، نه اینکه آدم بکشند و اسید پاشی کنن و یا خفه کنن و بعدش بسوزونند !!!!!!!!!!!!

این تنها راه مبارزه با خلاف و خلافکاریه ، بخصوص در ایران ، که یه ملت افسار گسیخته و خود رای و خودخواه داره

ممنونم تابناک
ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
علت اینکه هرچندگاه ما شاهد صحنه هایی هستیم که مایه سرافکندگی است قانون است
وقتی قانون با قاتل مهربان است این صحنه ها هم ادامه می یابد
با سلام
همه ما یک کم بیاندیشیم
اگر همسر خودمان بود چه برخوردی داشتیم
مثلا هر روز در حل کار - شرکت - خیابان - فامیل چگونه به ما نگاه میکردند و چه می گفتند و ما چه عکس العملی نشان می دادیم
بیخودی نشسته ایم و دیگران را قضاوت میکنیم
وقتی در مقام عمل بر می آییم همه کار از مایی که دیروز دیگران را هدایت میکردیم بر میآید
یک کمی به حوادث دیروز و امروز بنگریم از آدم معمولی و پزشک و وزیر و همه جوره خواهیم دید پس همه تقریبا یکسانیم شاید 10 درصد تفاوت کنیم پس بهتره کمتر بگوییم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
تو هم یک سجاد دیگه.
از خدا بترس نه حرف مردم.
طلاقش میدی نه اینکه کارهای داعش را انجام بدی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
اگه عقل سلیم داشته باشی طلاق میدهی و اگر دیوانه و خودشیفته باشی می کشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
اگر کمی بیندیشید متوجه می‌شوی فرقی با داعش نداری و این حرکت شرم آور را توجیه نمیکردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
تغییر دیدگاه و ارزشهای جامعه با تشویق ویا تنبیه و قوانین بازدارنده در طول زمان باعث خواهد شد که دیگر جامعه بسته در این موارد غیرت به خرج ندهد تا خانواده به دلیل نگاه دیگران
مجبور به انجام فاجعه ای گردد که در تارک آن جامعه بافی بماند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار