بازدید 4773

ادعای جدید آمریکا درباره عامل «سندروم هاوانا»

یک گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا مدعی است که علت «سندروم هاوانا» که شماری از دیپلمات ها و کارکنان آمریکایی در برخی کشورهای خارجی را مبتلا کرده ممکن است امواج الکترومغناطیسی و فراصوت باشد.
کد خبر: ۱۱۰۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰ 03 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از روسیا الیوم، یک گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا مدعی شد که ممکن است عامل بیماری مبهم موسوم به «سندروم هاوانا» که شماری از دیپلمات ها و کارکنان آمریکایی در برخی کشورهای خارجی را مبتلا کرده، امواج الکترومغناطیسی باشد.

این گزارش که به تازگی از رده بندی محرمانه خارج شده و توسط آژانس اطلاعات مرکزی و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر شده می افزاید که عوارض عجیب این سندروم، واقعی و قانع کننده است و نمی توان آن را با عوامل طبیعی یا شرایط سلامتی شناخته شده توضیح داد.

گزارش مذکور افزود: علت صدمات ممکن است با تاثیر خارجی مرتبط باشد و امواج الکترومغناطیسی و امواج فراصوت در فواصل کوتاه می توانند این پدیده را با قطعیت اثبات کنند.

گفتنی است که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال (WSJ) اخیراً گزارش داده بود که در سال ۲۰۲۱ چهار دیپلمات آمریکایی که در مأموریت‌های اروپایی خدمت می‌کردند، به بیماری عصبی مرموز به نام سندرم هاوانا مبتلا شده اند.

نشانه‌های مربوط به به اصطلاح «سندروم هاوانا» برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ آشکار شد، زمانی که گزارش‌های رسانه‌ای ادعا کردند که دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در پایتخت کوبا صداهای عجیبی را تجربه می‌کنند که بر توانایی‌های شنوایی و شناختی آنها تأثیر می‌گذارد.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع ناشناس نوشت که سه نفر از این دیپلمات‌ها در مقر دیپلماتیک آمریکا در ژنو سوئیس مستقر بودند و دیپلمات دیگر نیز در شهر پاریس مشغول بوده است. گفته شده حداقل یک نفر از سه دیپلمات آمریکایی شاغل در ژنو برای دریافت معالجه پزشکی به ایالات متحده منتقل شده است.

دیپلمات‌ها گفته اند که آنها صداهایی را تجربه کرده اند که اثرات طولانی مدت بر سلامتی آن‌ها همراه با حالت تهوع، سرگیجه، وزوز گوش و مه مغزی ایجاد کرده است.

دولت ایالات متحده در ابتدا روسیه را مسئول این وضعیت دانست، اما مسکو این اتهامات را بی اساس و پوچ خواند.

پیشتر در نوامبر ۲۰۲۱، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به صراحت اعلام کرده بود که دولت بایدن بر پیگیری سندروم هاوانا متمرکز شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم