بازدید 16362
آخرین تحولات خاورمیانه

آغاز بزرگترین رزمایش نظامی آمریکا در خاورمیانه/ رایزنی امیر قطر و بایدن درباره ایران/ حمله موشکی ارتش یمن به اتاق عملیات امارات/ نامه بایدن به کنگره آمریکا برای معرفی قطر به عنوان متحد خارج از ناتو

آغاز بزرگترین رزمایش نظامی آمریکا در خاورمیانه، رایزنی امیر قطر و بایدن درباره ایران، حمله موشکی ارتش یمن به اتاق عملیات امارات، نامه بایدن به کنگره آمریکا برای معرفی قطر به عنوان متحد خارج از ناتو و دیدار وزیر خارجه عمان با بشار اسد، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴ 01 February 2022

آغاز بزرگترین رزمایش نظامی آمریکا در خاورمیانه/ رایزنی امیر قطر و بایدن درباره ایران/ حمله موشکی ارتش یمن به اتاق عملیات امارات/ نامه بایدن به کنگره آمریکا برای معرفی قطر به عنوان متحد خارج از ناتو

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: آغاز بزرگترین رزمایش نظامی آمریکا در خاورمیانه، رایزنی امیر قطر و بایدن درباره ایران، حمله موشکی ارتش یمن به اتاق عملیات امارات، نامه بایدن به کنگره آمریکا برای معرفی قطر به عنوان متحد خارج از ناتو و دیدار وزیر خارجه عمان با بشار اسد، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

آغاز بزرگترین رزمایش نظامی آمریکا در خاورمیانه

رزمایش ۱۸ روزه دریایی دو سالانه با نام "رزمایش دریایی بین المللی (IMX / CE) ۲۰۲۲"‌ به رهبری فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا در خاورمیانه آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروی دریایی آمریکا، در این رزمایش که در بحرین آغاز شد، ۹ هزار پرنسل و بیش از ۵۰ ناو از بیش از ۶۰ کشور و سازمان بین المللی فعال در منطقه حضور دارند.

"برد کوپر"، فرمانده فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، ناوگان پنجم و نیروهای دریایی ترکیبی ایالات متحده گفت: این سطح از حضور شرکت کنندگان، نشان دهنده عزم مشترک در حفظ نظم بین المللی مبتنی بر قوانین است. این یک فرصت منحصر به فرد برای افزایش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های همکاری ضمن تعمیق روابط دریایی بین کشورها به شمار می‌رود.

این رزمایش در مقر ناوگان پنجم آمریکا در بحرین آغاز شد و تا ۱۸ روز (۱۷ فوریه) ادامه دارد و فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا آن را هدایت می‌کند.

برد کوپر فرماندهی رزمایش است و ناخداهایی از کشورهای پاکستان و انگلیس نیز معاونت فرماندهی را بر عهده دارند؛ این هفتمین باری است که این رزمایش از زمان تاسیس در ۲۰۱۲ برگزار می‌شود و محل‌های برگزاری آن در سراسر خلیج فارس، دریای عرب، خلیج عمان، دریای سرخ و اقیانوس هند شمالی هستند.

این رزمایش نه تنها بزرگترین مانور دریایی بین الملل در خاورمیانه، بلکه بزرگترین رزمایش بدون سرنشین در جهان با بیش از ۸۰ سیستم کنترل از راه دور از ده کشور شرکت کننده است.

در جریان نخستین روز این رزمایش، سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین شاهد برگزاری آن بود و به درباره فناوری‌های بدون سرنشین و نحوه برگزاری این رزمایش توضیحاتی داده شد.

در این رزمایش بزرگ دریایی همچنین قرار است سیستم‌های بدون سرنشین و هوش مصنوعی در سناریوهای مختلف تمرینی مورد آزمایش قرار گیرند و در نهایت درس های آموخته در عملیات آینده در دنیای واقعی به کار برده شود.

نیروهای دریایی بین الملل حاضر در این رزمایش، به چهار نیروی ضربت مشترک جغرافیایی به رهبری امارات، مصر، کنیا و عمان تقسیم می‌شوند. یک کارگروه ترکیبی به نام Task Force X نیز برای انجام بخش‌هایی از تمرین با تمرکز بر سیستم‌های بدون سرنشین و ادغام هوش مصنوعی ایجاد شده است.

رایزنی امیر قطر و بایدن درباره ایران

وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفته، برنامه هسته‌ای ایران، یکی از موضوعاتی بوده که در دیدار امیر قطر با رئیس‌جمهور آمریکا مورد بحث قرار گرفته است.

دولت جو بایدن به شکست سیاست «فشار حداکثری» که دولت پیشین آمریکا علیه ایران به کار گرفت، اعتراف، ولی از انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن آمریکا از آن مسیر خودداری کرده است.

اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محورهای اختلافات در دورهای گذشته مذاکرات وین را ـ که با هدف بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شد ـ تشکیل می‌دهد.

حمله موشکی ارتش یمن به اتاق عملیات امارات

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، صبح امروز (سه‌شنبه)، از حمله موشکی به اتاق عملیات امارات و مزدوران این کشور در جنوب یمن خبر داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: «به لطف خداوند، یگان موشکی شامگاه دیروز (دوشنبه) توانست اتاق عملیات میدانی دشمن -امارات- و مزدوران آن در شهرستان عسیلان واقع در استان شبوه را با یک موشک بالستیک هدف قرار دهد که موشک دقیقا با هدف برخورد داشت و در پی آن، شمار زیادی از جمله عده‌ای اماراتی کشته و مجروح شدند.»

یحیی سریع در ادامه اضافه کرد که نبردها در استان شبوه از این اتاق عملیات مدیریت می‌شده است.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته، از سه حمله موشکی و پهپادی به عمق خاک امارات خبر داده است. حملات ارتش یمن پس از آن علیه امارات عربی متحده از سر گرفته شد که «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌و‌گو با شبکه «العربی» خبر داد: «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته در یمن به کار خواهد گرفت.»

البخیتی هشدار داده بود: «ما از اینجا به امارات توصیه می‌کنیم که به اقدامات تنش‌زای خود ادامه ندهد، چون اگر این تنش ادامه پیدا کند، یمن مجبور به حمله به عمق خاک این کشور خواهد شد. ما در وضعیت جنگی قرار داریم.»

ائتلاف سعودی تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها تن، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

نامه بایدن به کنگره آمریکا برای معرفی قطر به عنوان متحد خارج از ناتو

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همزمان با حضور امیر قطر در واشنگتن در نامه ای به کنگره اعلام کرد که قصد دارد قطر را به عنوان کشور متحد و همپیمان آمریکا در خارج از ناتو معرفی کند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا در این نامه اعلام کرده این تصمیم را با توجه به کمک‌ های قطر به تلاش‌های آمریکا در حوزه فعالیت سنتکام و همچنین اهمیت تعمیق همکاری ‌های دوجانبه دفاعی و امنیتی میان دو کشور گرفته است.

 جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در کاخ سفید اعلام کرد دوحه بعنوان متحد بزرگ و اصلی غیرناتوی واشنگتن خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا در ابتدای این دیدار در کاخ سفید و در حضور خبرنگاران گفت: در یک سال گذشته، قطر نقش اساسی در تامین منافع بسیار مهم آمریکا داشته است؛ از تامین انتقال امن افغان ها گرفته تا حفظ ثبات در غزه.

وی تصریح کرد کمک به فلسطین، فشار بر گروه تروریستی داعش و مقابله با تهدیدها در تمام خاورمیانه از جمله نقش های قطر است.

بایدن گفت که ما در دیدار امروز خود در خصوص امنیت خلیج فارس و خاورمیانه (غرب آسیا)، اطمینان از ثبات در تامین انرژی جهانی، ادامه همکاری برای حمایت از مردم افغانستان و تحکیم همکاری تجاری و اقتصادی میان دو کشور گفت و گو خواهیم کرد.

رئیس جمهوری امریکا اعلام کرد شرکت هواپیمایی قطر، قراردادی ۲۰ میلیارد دلاری با بوئینگ امضا کرده است که به ایجاد ده ها هزار شغل در آمریکا کمک می کند.

بایدن تصریح کرد به کنگره قصد خود را برای معرفی کردن و شناسایی قطر به عنوان همپیمان و متحد اصلی و بزرگ آمریکا در خارج از ناتو اعلام خواهم کرد.

متحد غیرناتو یا خارج از ناتو به گروهی از متحدان آمریکا گفته می‌شود که با نیروهای مسلح واشنگتن روابط راهبردی دارند اما عضو "سازمان پیمان آتلانتیک شمالی" (ناتو) نیستند. واشنگتن مدعی است اطلاق این عنوان به متحدانش برای آنها مزایای مالی و نظامی دارد.

دیدار وزیر خارجه عمان با بشار اسد

«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان امروز دوشنبه در دمشق با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، روابط بین سوریه و عمان و زمینه‌های همکاری دوجانبه دو کشور بررسی و اهمیت تلاش در زمینه‌های مختلف برای تقویت این روابط از طریق اتکا بر اصول و منافع مشترک و ایجاد شراکت دوجانبه در بخش‌های مختلف، مورد تأکید قرار گرفت.

بنا بر گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، در این دیدار همچنین تحولات جهان عرب و منطقه و نیز مسائل دارای اهتمام مشترک بررسی شد و اسد به درک و دیدگاه متقابل دو کشور از مسائل و نیز نقش متوازن عمان و سیاست‌ها و اصول آن در قبال سوریه و حمایت از ملت این کشور در جنگ علیه تروریسم اشاره کرد.

رئیس جمهور سوریه در این دیدار که پس از دیدار وزیر خارجه عمان با همتای سوری او برگزار شد، گفت: چیزی که ما اعراب با کمبود آن مواجه هستیم، وضع اساس و اصولی برای روابط سیاسی و اجرای گفت‌وگوهای عقلانی مبتنی بر منافع ملت‌هاست همچنانکه تعامل با تغییر و تحولات در واقعیت و جوامع عربی نیازمند تغییر رویکرد سیاسی و تفکر بر اساس منافع و موقعیت ما در صحنه بین‌المللی است.

وزیر خارجه عمان نیز ضمن ابلاغ سلام و درود «هیثم بن طارق» سلطان عمان به بشار اسد بر مواضع ثابت عمان در قبال سوریه تأکید کرد و به نقل از سلطان هیثم گفت، سوریه رکن اصلی در جهان عربی است و سیاست‌ها، مواضع قدرتمند و شجاعانه آن باعث می‌شود که برای مقابله با چالش‌های پیرامونی، به سوریه امید بیشتری داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳۱
آیا در این رزمایش که در بحرین آغاز شد، ۹ هزار پرنسل و بیش از ۵۰ ناو از بیش از ۶۰ کشور و سازمان بین المللی فعال در منطقه حضور دارند چیز جز ترساندن ایران اسلامی از یک جنگ نیست که این رزمایش از مدتها پیش هماهنگی شده است تا ایران را در مذاکرات ۴+۱ تحت فشار بگذارند و همزمان در اخبار های اروپایی اعلام شده است که آمریکا در توافقنامه وقت زیادی ندارد و باید فوری به نتیجه برسد.
ترساندن ایران تایید بر حس شکست امریکا در درون است
در این 7 سال جنگ عربستان سعودی و امارات چقدر سود بردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
كدام جنگ؟ چه كسي سود برد؟ از چه چيزي سود بردند؟
مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
ایران اگر به ناتو بپیوندد روسیه از ریشه خشک خواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
اصلا ایران رو به ناتو راه می دن
چی گفتی الان؟
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
إيران از بنيان گزاران ناتو بود كه بعد انقلاب با دسيسه روسيه وبي تدبيرىمسولين از آن خارج شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
روسيه الان ابرقدرت نيست كه بخواهي ريشه آن را خشك كني، يك كشور مستقل است مثل بقيه كشورها
فعلا به فكر خشك كردن ريشه استعمار و زورگويي در جهان باش
از چنان اقتدار رسیدیم به جایی که چین و روسیه و قطر و ..... راجع به ما تصمیم گیری می کنند!!!!......خجسته باد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
وقتی در مورد مسئله داخلی ایران اجازه می‌دهید درباره آن صحبت کنند و آن را نشانه دوستی میدانید معلوم هست کشورهای ریز و درشت در مورد آب و خاکمان صحبت می کنند تازه مدعی هم هستید زیر بار حرف زور نمی روید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
ظاهرا ايراني نيستيد كه مسائل ساده را نمي توانيد از همديگر تفكيك كنيد
قطر اگر عرضه داشت عربستان دور تا دورش را تحریم نمی کرد، و
هر گونه توافق ( توافق موقت ) خواهید دید چگونه هزار مرتبه بدتر از خروج ترامپ از برجام عوارض خواهد داشت چون با پیروزی جمهوری خواهان در کنگره و سنا با توجه به عملکرد فاجعه بار بایدن و روی گردانی خود دمکراتها از او ،این سری برجام موقت جدید را فاقد وجاهت اجرایی برای رییس جمهور امریکا خواهند کرد و اجرای ان را ممنوع میکنند ( سناتور تد کروز و دیگر نئوکانهای تندرو تهدید کردند در صورت پیروزی اولین دستور روز اول مجالس جدیدشان باطل کردن برجام است )خواه بایدن سرکار باشد خواه ترامپ خواه هر فرد دیگری و مطمئن باشید وقتی ما چنین تحلیلی داریم کمپانی های معظم اروپایی و حتی چینی و روسی هم همین تحلیل را خواهند داشت و عملا تا مهر ۱۴۰۱ انتخابات امریکا صبر خواهند کرد و باز هیچ نفعی اجرای برجام موقت برای مان نخواهد داشت و شرکتهای نفتی نخواهند امد
کل نیرو های خارجی موجود در منطقه غرب آسیا در تیررس موشک های نقطه زن ایرانی ها میباشد.
دست و پا زدن و مانور هم فایده ای برای انها نداشته و نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
نه بابا ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
ساندیس با طعم جدید توزیع شده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
شصدرصد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
ساندیس آمریکا خوشمزه هست لابد
ناشناس
| Japan |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
کل نیروهای خارجی پنج تانقطه بیشترنداره رحم کن تراخدازیادنزن!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
این جمله چرت " ساندیس با طعم جدید توزیع شده؟ " از کجا اومده

وقتی هیچی برای گفتن نداری نظر هم نده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
ساندیس خورهای غربی حال منو به هم میزنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
اونهایی که از آمریکا براشون ساندیس می رسه مخالف جمله شما هستند
ظاهرا کم نیستند
برج خیلفه را بزنید تا دیگر سیاست آمریکا را در ایجاد جنگ بر علیه کشورها راه نیاندازند و تروریست اعزام کنند
هرچند که الان هم خارجی های سرمایه گذار فرار کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
یادمان باشد سه تا ساندیس بیشتر بهت بدیم
"نامه بایدن به کنگره آمریکا برای معرفی قطر به عنوان متحد خارج از ناتو"

قطر از ابتدا هم اسب ترویای استعمار بوده است!

می ماند اینکه حمایت های هر از گاهی قطر از جمهوری اسلامی را با چه متدولوژی تحلیل کنیم!
نامه بایدن به کنگره آمریکا برای معرفی قطر به عنوان متحد خارج از ناتو
توجه توجه متنی که می بینی اضافه شدن یک رعیت دیگر به امریکاست معنی و مفهوم ان اینست که امریکا یک غلام حلقه به گوش دیگری پیدا کرده قطر برای حفظ موقعیت خود خاکش را در اختیار امریکا قرار داده و حملات پهبادی امریکا بیشتر از خاک قطر انجام می شود این یعنی خاک قطر در واقع خاک امریکاست پدر دلار بسوزد
در توافق وین، هیچ تعهد و عمل غیربازگشت انجام ندهید. درست مانند تعهد آنان.
همه تسامح امريكا وشركاي منطقه اي آن با ايران درتيررس بودن امارات براي ايرانه اگر ايران اين كارتو استفاده كنه و حوثي ها يه خورده بيشتر اماراتو هدف قرار بدهند مطمئن باشيد كه ماشه جنگ بر عليه ايران كشيده خواهد شد البته سياستمداران ما هم خوب اينو ميدونن اگر غير از اين بود كه به قول خيليا هدف قرار دادن برج خليفه توسط حوثي ها كه هدف بسيار ساده ايه كاري نداشت چرا هي موشكاشونو جاهاي پرت و پلا ميزنن و جاي مهميو تو امارات هدف قرار نميدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
تحلیل بسبار دقیق و صحیحی بود. به عبارت دیگر، اگر حوثی ها گستاخی کنند و برج خلیفه را برنند، ممکن است برج میلاد تهران هدف قرار گیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
مهم، ناامن جلوه دادن امارات است نه كشتار افراد ضمنا بحرين در جنگ يمن حضور مستقيم ندارد كه يمنيها بخواهند به اين كشور حمله كنند
قدرت جهانی آمریکا دلیل پیوستن کشورهای عربی و غیره است این. قدرت است که مطیع مکند جهانرا
ما بدنبال چه هستیم؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی