بازدید 19015
۵

اطلاعاتی از تصاویر خیره کننده زمین از فضا

اگرچه دانشمندان صد‌ها هزار عکس از سیارات، کهکشان‌ها و مکان‌های دیگر در کیهان به دست آورده‌اند، اما زمین، کانون اصلی مشاهدات ما از فضا بوده است.
کد خبر: ۱۰۹۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳ 15 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طبق گزارش لیست ورس، به لطف فناوری‌های فضایی ما خود از منظر آسمانی از هر گوشه سیاره خود عکس گرفته و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده‌ایم. تصاویری که در نهایت درک ما را از دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم افزایش داده اند. اما در میان انبوه تصاویری که از زمین گرفته شده، تنها تعداد انگشت شماری از ان‌ها تا امروز در خاطرات باقی مانده اند.

مناظر دیدنی موجود در این تصاویر و همچنین موقعیت‌های عجیب و غریب، می‌تواند عواملی باشد که ماندگار شدن این عکس‌ها کمک کرده است. در فهرست زیر، چند مورد از بهترین تصاویر فضایی که از زمین گرفته شده اند را می‌بینیم.

ورود یک دنباله دار به زمین از نگاه ایستگاه فضایی

ما عادت کرده ایم که دنباله دار‌ها را فقط از روی سطح زمین ببینیم؛ اما این قضیه برای همه صدق نمی‌کند. در ۱۳ آگوست ۲۰۱۱، یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی در حالی که این ایستگاه بر فراز چین بود از زمین عکس گرفت. اتفاقی که این تصویر را خاص می‌کند رگه نوری است که در حال ورود به زمین است. این ستاره در واقع بخشی از بارش شهابی Perseid بوده که هر سال در ماه آگوست رخ می‌دهد.

شناور در فضا

در سال ۱۹۸۴، ناسا مأموریتی را برای آزمایش نمونه اولیه جت پک فضایی برای فضانوردان انجام داد. در فوریه همان سال، بروس مک کندلس فضانورد برای اولین بار با شاتل فضایی «چلنجر» به فضا رفت تا این جت پک را آزمایش کند. پس از چند مرحله آزمایش در داخل فضاپیما، این فضا نورد جت پک را در فضای خالی آزمایش کرد؛ بنابراین در ۷ فوریه ۱۹۸۴ مک کندلس به اولین انسانی تبدیل شد که بدون هیچ نقطه اتصالی به فضاپیما در فضا راهپیمایی کرد.

جدال نور و تاریکی

پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳، کره جنوبی و کره شمالی هر دو سطح اقتصادی مشابهی داشتند. در دهه‌های بعدی اقتصاد کره جنوبی به رشد خود ادامه داد، اما کره شمالی در فقر فرو رفت. در دهه ۱۹۹۰، اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و تامین سوخت به کره شمالی نیز متوقف شد و در نهایت عرضه انرژی در این کشور به شدت کاهش یافت.

در ژانویه ۲۰۱۴، یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی از شبه جزیره کره شمالی در طول شب عکاسی کرد. در بخش بالایی تصویر، کشور چین را می‌بینیم و کره جنوبی نیز در پایین تصویر قابل مشاهده است. بین این دو کشور یک نقطه کاملا تاریک وجود دارد که تشخیص آن با سیاهی دریا‌های اطراف مشکل است. اما این نقطه در واقع کره شمالی است.

اولین سلفی فضایی

تخمین زده می‌شود که مردم در سراسر جهان در مجموع بیش از یک میلیون عکس سلفی در روز می‌گیرند. معمولاً، بسیاری از این عکس‌ها در مکانی خاص و زیبا در اطراف زمین گرفته می‌شوند. اما گرفتن سلفی در فضای بیرونی زمین و داشتن منظره‌ای به وسعت زمین، امتیازی است که هر کسی به آن دست پیدا نمی‌کند. در نوامبر سال ۱۹۶۶، ناسا یک ماموریت فضایی به نام «جمینی ۱۲» را در مدار انجام داد. یکی از خدمه این ماموریت باز آلدرین بود که بعد از این مامورین به دومین فردی تبدیل شد که بر روی ماه قدم گذاشته است. او علاوه بر اینکه یکی از اولین انسان‌هایی بود که روی ماه قدم گذاشته ، اولین شخصی محسوب می شود که از خودش یک سلفی فضایی گرفته است. این تصویر در یک حراجی در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۹۲۰۰ دلار فروخته شد.

دیدن کسوف از فضا

از آنجایی که خورشید گرفتگی کامل تقریباً هر ۱۸ ماه یک بار در مکان خاصی از زمین رخ می‌دهد، این پدیده چندین بار توسط انسان‌ها از فضا شکار شده است. فضانوردان در ایستگاه فضایی میر که اکنون تخریب شده است، در سال ۱۹۹۹ عکسی دیدنی از یک خورشید گرفتگی کامل گرفته اند.

یک نقطه آبی کمرنگ

در سال ۱۹۷۷، ناسا دو فضاپیما به نام وویجر را برای کاوش سیارات فراتر از زمین به فضا پرتاب کرد. سیزده سال بعد، کاوشگر وویجر ۱ در حال خروج از محدوده منظومه شمسی بود. به همین دلیل در سال ۱۹۹۰ مهندسان تصمیم گرفتند دوربین فضاپیما را بچرخانند تا این کاوشگر آخرین نگاه را به سیاره زمین بیندازد. وویجر ۱ از فاصله حدود ۶.۴ میلیارد کیلومتری زمین ۶۰ عکس را به ثبت رساند.

اولین عکس گرفته شده از فضا

در نیمه اول قرن بیستم، مردم واقعا نمی‌دانستند که زمین از فضا چگونه به نظر می‌رسد. تا آن زمان، بالاترین ارتفاعی که ما از دنیای خودمان عکس می‌گرفتیم، حدود ۲۲ کیلومتر بود که آن هم از طریق بالون‌های بزرگ امکان پذیر بود. پس از پایان جنگ جهانی دوم، آمریکایی‌ها موشک‌های V-۲ را که در اصل توسط نازی‌ها ساخته شده بود، تصرف کردند. این موشک‌ها به ابزار رصدی مجهز شدند و به فضا پرتاب شدند. در ۲۴ اکتبر ۱۹۴۶ یکی از این موشک‌ها به ارتفاع ۱۰۵ کیلومتری رسید و در این ارتفاع، اولین عکس زمین از فضا گرفته شد.

طلوع زمین

آپولو ۸ اولین ماموریت سرنشین دار به ماه به ماه بود که در ۲۱ دسامبر ۱۹۶۸ انجام شد. هدف آپولو ۸ چرخش به دور ماه و جستجوی مکان‌های فرود احتمالی برای مأموریت‌های آینده بود. هنگامی که فضانوردان از سمت تاریک ماه بیرون آمدند متوجه یک کره آبی یعنی زمین شدند. این یک مأموریت شناسایی بود و قرار نبود که خدمه از زمین عکس بگیرند، اما فضانوردان از این منظره به اندازه‌ای شگفت زده شدند که از آن عکس گرفتند. این عکس که اکنون به عنوان «Earthrise» شناخته می‌شود به یکی از مشهورترین تصاویر تاریخ تبدیل شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
تصویر «جدال نور و تاریکی» می گوید کره ای های جنوب خیلی بیشتر از کره ای های شمال گازهای گلخانه ای وارد جو می کنند. واقعا کدام یک تاریکی و کدام یک نور هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
واقعاً بیربط نوشتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
بابا فیلسوف.پاشو برو شما کره شمالی از گشنگی چیزی ندارن بخورند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
میلیون ها انسان در کره شمالی اسیر دیکتاتوری دست نشانده چینی ها هستند ،
فکر نمی کنم انسان عاقلی در دنیا وجود داشته باشد که از حکومت کره شمالی دفاع کند
از عکسی که از زمین در فاصله 6.4 میلیارد کیلومتری گرفته شده نکته ای قابل دریافت است و آن اینکه در این جهان نقطه ای بیش نیستیم که بخواهیم مغرور باشیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار